Ani tak by nešlo o plnohodnotnou náhradu, ale ukazuje to na způsob, jakým Google v posledních letech myslí – koupit a rozpustit. Častým případem rozpouštění je právě Google+, do této sítě už firma zapojila vývojáře více než desítky jiných produktů.
Padly za Google+
Nejznámější pohřbené služby jsou Meebo, iGoogle, Picnik, Wave, Buzz nebo Jaiku. Za Google+ ale životy položily i další produkty. Stačí se podívat do přehledu nákupů Googlu, co všechno mělo s Pluskem souvislost. Aadvark (soc. vyhledávání), Slide (hry), Jambool (mikroplatby), Like.com (rozpoznávání obličejů), Angstro (soc. síť), SocialDeck (hry), Plannr (kalendář akcí), Fridge (diskuzní fóra a skupiny), SocialGrapple (analýza sítí), Fflick (filmové recenze) Katango (třídění do kruhů), Milk (soc. síť) nebo Wildfire (soc. marketing).
Meebo
Meebo do této definice spadá nejpřesněji. Google jej koupil 5. 6. 2012 za 100 milionů dolarů a ani ne týden nato oznámil, že Meebo skončí. Šlo o populárního online kecálka, který se uměl spojit se všemi nejdůležitějšími IM sítěmi jako ICQ, MSN, Jabber, Google Talk, AIM atd. Nemuseli jste proto instalovat žádný software, stačilo se přihlásit na webu a chatovat. Pokud jste měli na Meebu účet, zachovávala se vám historie všech konverzací napříč různými zařízeními.
S koncem Meeba se však uživatelé museli přesunout jinam, nejznámější náhradou je imo.im. Z původního Messengeru se nestala součást Google Talku (ten je roky beze změn). Autoři Meeba možná zasáhli do Setkání (funkce Hangout). Jediným viditelným dědictvím je Meebo Bar, ze kterého se vyklubalo cosi jako Google+ Bar. Najdete jej třeba na původním webu, ale nasadit sociální lištu může kdokoliv.
iGoogle
Portál iGoogle měl být domovskou stránkou, v ideálním případě každého prohlížeče. Zatímco Google.cz (.com) je jen vyhledávač, iGoogle umí finty jako český Seznam.cz. Vyhledávač pochopitelně nechybí, ale k tomu má i užitečný aktualizovaný obsah jako zprávy, e-maily, kalendář, počasí, televizní program, kurzy měn a jiné služby, které denně několikrát kontrolujete.
Jenže iGoogle se loni v Mountain View znelíbil a letos v listopadu jej pošlou do cloudového nebe. Portál na první pohled nemá se sociální sítí moc společného, maximálně některé widgety – vložené online aplikace – které by se jednou mohly dostat podobně jako hry na Google+. Jenže Plusko má iGoogle nahradit právě v pozici domovské stránky.
Picnik
Picnik byl pravděpodobně nejpokročilejší online editor fotografií. Google jej koupil v březnu 2010 a po dvou letech jej nechal umřít. Byl v základu zdarma, ale uživatelé si mohli připlatit za další efekty, nové štětce a další nástroje. Pomocí Picniku bylo možné upravovat fotografie i vzdáleně, toho využívala například fotogalerie Flickr. Pro nenáročné uživatele se jednalo o jednoduchý způsob, jak dát obrázkům nový život. Jenže Google přišel s novými fotogaleriemi na síti Google+, kde se nacházel vlastní interní editor. Opět ale plně nenahradil původní službu, protože možnosti Googlu+ byly a jsou omezené.
Místo Picniku se tak začal často používat online nástroj Aviary, jenž už zkusilo 35 milionů lidí, kteří upravili přes 3 miliardy fotek. Aviary nahradil Picnik na Flickru a využívají jej i další služby, například mobilní Twitter, úložiště Box, galerie Imgur, Twitpic atd.
Wave
Jako velká vlna tato původní služba přišla v květnu 2009, ale nevydržela déle než tři roky. Wave se nedá jednoduše popsat. Byla to komunikační platforma pro sdílení obsahu (text, fotografie) v reálném čase. Něco jako diskuzní fórum, chat, e-mail, sociální síť, blog a Wikipedie v jednom balení. Zajímavá byla synchronní komunikace, text ostatních se objevoval hned, když jej napsali.
Jenže nejasná definice platformy Wave z něj dopředu udělala mrtvý produkt. Masy ani za tři roky nepochopily, k čemu a jak by měli vlny používat. Google ale nové technologie dokázal uplatnit jinde, třeba v komentářovém systému v dokumentech Docs (dnes Drive) a jistě sloužily i jako základ Googlu+. Wave úplně nezanikl, Google zveřejnil zdrojové kódy pro ostatní surfaře.
Buzz
Tzv. Hlášky byly odpovědí na masivní úspěch Twitteru. Google představil vlastní mikroblog, který nebyl omezen 140 znaky a který pro jistotu integroval do velmi rozšířeného Gmailu. Jenže jinou propagaci už Buzz nedostal a Google nedokázal přesvědčit uživatele, proč se s ním zdržovat. Ano, Buzz byl co do možnosti psaní téměř neomezený a byl zapojen i do ostatních produktů Googlu, ale chyběla právě ta jednoduchost Twitteru.
Osobně si myslím, že zaškatulkování Buzzu do Gmailu spíš uškodilo. V jednom prostředí uživatelé mohli chatovat (Google Talk), e-mailovat a ještě psát hromadné vzkazy/hlášky. Ve spoustě případů se tyto typy komunikace překrývaly. Při osamostatnění Buzzu by dilema „kam s ním“ odpadlo.
Jaiku
Jaiku je podobný případ jako Buzz. Opět jde o mikroblog, který však vznikl v době ve stejné době jako Twitter (psal se rok 2006). Finskou službu koupil Google sezónu nato, ale ze severu Evropy jej nedokázal přinést zbytku světa, a proto Jaiku skončilo ve stejný den jako Buzz.
Mají na mále
Ne všechny služby už skončily, některé však mají osud hodně nejistý a nepřekvapil by nás jejich blízký konec – samozřejmě v zájmu Googlu+.
Picasa
Webová alba Picasa jsou pomalu na odstřel. Google už uživatele na přechod pomalu připravuje, výchozí odkaz totiž uživatele přesune do nových alb na sociální síti. Pokud už někdo Google+ i Picasa Web Albums používá, ví, že sdílejí stejný prostor i podmínky pro ukládání fotografií. V praxi bude přechod jen formalitou. Jenže pokud chce někdo ukládat fotografie, ale na Plusku být nemíní, bude muset přes nástroj Takeout své fotografie stáhnout a podívat se po jiném fotoalbu. Google ještě konec neoznámil, ale online Picasu nejspíš čeká stejný konec jako sesterský projekt Picnik.
Orkut
Orkut je typickým příkladem lokální sociální sítě. Přišel s ním turecký zaměstnanec Googlu Orkut Büyükökten už v roce 2004 (stejně jako Facebook). Google jej potichu spustil, ale podobně jako Buzz prakticky vůbec nepropagoval. Přitom mohl úspěch Facebook zarazit hned v počátcích. Jde o všeobecnou víceúčelovou síť pro sdílení příspěvků, fotografií atd. Ještě loni v tuto dobu měl Orkut velký vliv v Brazílii (odtamtud pocházely dvě třetiny uživatelů), z ostatních zemí se ujal jen v Indii a Japonsku, dnes už je i tam nahrazován „velkým modrým F“.
Původní Orkut |Přechod na profil G+ |Nový Orkut spojený s G+
O konci Orkutu zatím žádné oficiální zprávy nemáme, ale pokud se do sítě přihlásíte, tak vám to musí být jasné. Google+ už Orkutem hodně prostoupil. Nechybí horní sociální lišta a na zdi dominuje blok What's hot on Google+ s nejvíce sdílenými novinkami Pluska. A hlavně vás Orkut vyzve, abyste jej s profilem na Googlu+ spojili. Ihned potom Orkut odkáže na výhody Googlu+ a především všechny příspěvky, které sdílíte na Plusku, se objeví na i Orkutu. Jestli tohle není jasný signál blízkého konce, tak už nevím…