Smooth Sync, novinka grafik Intel Arc: Pomůže k plynulému hraní, když není FreeSync

17. 6. 2022

Sdílet

 Autor: Intel
Smooth Sync není plnohodnotná náhrada adaptivního obnovování. Ale když nemáte monitor s FreeSync nebo hrajete na notebooku, mělo by to s ní být o dost lepší než tearingem do oka.

Tento týden byly (zatím jen v Číně, globální vydání přijde později) vypuštěny na trh herní grafické karty pro desktop od Intelu. První model Arc A380 má sice výkon jen okolo Radeonu RX 6400, ale je začátkem, po kterém přijdou další a rychlejší. Intel teď představil také jednu softwarovou novinku v ovladačích, kterou budou hráči s grafikami Intel moci využít pro zlepšení plynulosti her tehdy, když nemohou mít adaptivní obnovování – třeba na notebooku.

Problém VSync ve hrách

Snímková frekvence, kterou vaše grafika ve hrách dosahuje, je z podstaty věci nestálá a proměnlivá, což je problém, protože pokud ji nesladíte s frekvencí snímků na monitoru, vznikají ve hře různé rušivé projevy. Pokud máte aktivní tzv. VSync (čekání na vertikální synchronizaci), čeká zobrazení snímku poté, co na něm GPU dokončilo práci, na příští okamžik obnovení monitoru – což může s trochou smůly být doba téměř dosahující časového trvání jednoho snímku. Tímto vzniká latence (zpoždění mezi vstupem a zobrazením) navíc. A tato latence je nestálá. To, že VSync nuceně zobrazuje snímky vždy v pevném intervalu bez ohledu na to, kdy přesně je GPU dokončilo, vede k tomu, že zobrazený pohyb nebude plynulý.

Pokud VSync vypnete, snímky nečekají na zobrazení v příštím intervalu obnovení obrazovky. Ale to znamená, že poté, co je jeden snímek dokončen, GPU začne pracovat na dalším, který v zobrazovacím bufferu přepisuje postupně ten předchozí, jak GPU postupně kreslí řádky. V momentě, kdy monitor má zobrazit nový snímek, se bez VSync zobrazí to z nového snímku, co je již hotové, ale pod tím bude zbytek ze snímku předchozího. Pokud se obraz hýbe, bude uprostřed tzv. roztržený (efekt „tearing“). Toto sice vypadá ošklivě a jako chyba v obraze, ale poněkud to zmírňuje onu neplynulost a problém latence navíc.

Snímek ze hry ukazující tearing při vypnutém VSync Snímek ze hry ukazující tearing při vypnutém VSync (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Obě tyto alternativy stály za starou bačkoru, ale naštěstí přišly technologie adaptivního obnovování G-Sync a FreeSync, s nimiž monitor nemá pevně dané intervaly obnovování. S takovým monitorem se snímek už může zobrazit bez prodlevy přesně tehdy, když je hotov, a nemusí u toho být ani ošklivý tearing, ani latence navíc. Tuto vymoženost lze ale použít právě jen s monitorem, který tuto technologii podporuje.

Intel proto pro svá GPU vyvinul alternativu určenou uživatelům, kteří příležitostně hrají na nějakém obyčejném neherním monitoru bez FreeSync. Zejména by asi mohla být užitečná pro uživatele notebooků, ve kterých většinou budete mít panel s pevnou frekvencí 60 Hz, pokud nejde o drahý speciální herní přístroj. Tato technika se jmenuje Smooth Sync.

Intel Smooth Sync

Je třeba říct, že nejde o plnohodnotnou náhradou za adaptivní obnovení. Problém VSync versus tearing je fundamentální, a pokud máte displej s pevnou frekvencí obnovení, nedá se obejít, takže Smooth Sync nemůže být nic jiného než určitá náplast. Nicméně o určité zlepšení pro uživatele, kteří například na tom notebooku nemají jinou možnost, by jít mělo.

Technologie Intel Smooth Sync Technologie Intel Smooth Sync (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Přístup Smooth Sync je takový, že z volby mezi latencí navíc a neplynulým pohybem (s VSync) a tearingem (VSync) si vybírá tearing, jde tedy o vylepšení režimu s „VSync Off“. To ostatně hráči bez adaptivního obnovování často preferovali. Novinka ale je v tom, že Smooth Sync se tento tearing snaží zamaskovat a učinit snesitelnější. Dělá to celkem jednoduše tak, že rušivou linii roztržení snímku, kde se setkávají dva nesouhlasící snímky, trochu rozmaže.

Lidský zrak takový přechod akceptuje o něco ochotněji než ostrou hranici, podél níž k sobě „rozpůlené“ objekty nesedí. Při rozmazání dojde k určitému „spojení“ nesouhlasných snímků, byť jde jen o trik. Na statickém screenshotu takový snímek pořád bude vypadat zle (i když možná ne tak jasně na první pohled jako bez efektu rozmazání). Ale v pohybu by asi mohlo jít o celkové zlepšení proti obyčejnému tearingu bez této kosmetické pomoci.

Zde je vidět efekt filtru kterým Intel Smooth Sync maskuje projevy tearingu Zde je vidět efekt filtru, kterým Intel Smooth Sync maskuje projevy tearingu (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Tato funkce by měla být čistě softwarová a pracuje v rámci ovladačů, takže by snad mělo být možné ji použít u všech her, aniž by s tím ty musely nějak zvlášť počítat nebo pro tuto funkci mít podporu. Použít ji půjde s grafikami Intel Arc pro notebooky nebo desktop, ale vzhledem k jednoduchosti by snad mohla být zpřístupněná i na integrovaných grafikách Intel s předchozími architekturami.

Jak už bylo řečeno, jde o nouzovou alternativu k FreeSync (VESA Adaptive-Sync), které ale grafiky Intelu také podporují – od generace Ice Lake v noteboocích a Rocket Lake v desktopu. Pokud máte adaptivní monitor, nemá smysl Smooth Sync používat (leda snad pokud chcete, aby monitor zobrazoval více snímků za sekundu, než je jeho maximální frekvence, kdy pak opět vznikne tearing).

ICTS24

Protože příležitostní hráči na levných počítačích a noteboocích asi stále poměrně často hrají s neadaptivním 60Hz monitorem nebo zabudovaným panelem, tato funkce má svůj smysl. Je proto možné, že s vlastní obdobou Smooth Sync ještě přijde i Nvidia anebo AMD. Intel mimochodem vedle Smooth Sync také implementoval režim Speed Sync, což je pro změnu obdoba režimů Fast Sync u Nvidie a Enhanced Sync u AMD.

Zdroj: TechPowerUp