Smrtící horor Diablo IV. Beta hry prý ničí grafické karty, zejména GeForce RTX 3080 Ti

25. 3. 2023

Sdílet

 Autor: Blizzard Entertainment
Nové pokračování klasiky od Blizzardu možná odhaluje slabiny v návrhu GPU jako před dvěma lety hra New World. Dejte si velký pozor a zapněte limit FPS.

Být testovací pilot počítačových her, zdá se, není úplně bez rizika. Vypadá to, že se opět objevil případ hry, která může poškodit hardware. Možná si vzpomenete, jak se před dvěma lety najednou začaly porouchávat grafiky Nvidia ve hře New World od Amazonu. Teď je tu, zdá se, repete v beta vydání hry Diablo IV, u které se na potvoru asi dá čekat velký zájem hráčů. Hráčům likviduje grafiky GeForce RTX 3080 Ti a nejde o ojedinělé případy.

V poměrně krátkém čase se objevilo velké množství hlášení o problémech na Redditu a fórech Blizzardu. Některá hlášení uvádějí, že problémy nastávají během cutscene ve hře, jeden uživatel hlásí, že mu v jedné takové grafika selhala po pouhých 20 minutách ve hře. Symptomy jsou černá obrazovka a ventilátory běžící naplno. Bohužel se pak grafika už nevzpamatuje ani po restartu nebo vypnutí a zapnutí počítače a podle všeho došlo k fyzickému poškození.

Podle hlášení jsou tentokrát stejně jako minule postižené grafiky Nvidia s čipem GA102. Ovšem zatímco v New World, zdá se, byly náchylné GeForce RTX 3090 od EVGA, tentokrát dochází k úmrtím modelu GeForce RTX 3080 Ti. Jde, zdá se, často o kartu RTX 3080 Ti Vision OC 12G od Gigabytu, ale není vyloučeno, že se mohou poškodit i další. Zvlášť pokud zatím vidíme jen špičku ledovce – karty, které odešly extrémně rychle. Je ale možné, že hra opotřebovává i jiné grafiky, u kterých ale poškození povede k viditelným problémům až po delší době.

While playing Diablo for about 20 minutes, during a cutscene in the chapel, my monitors turned off. Had to restart my PC and motherboard is now posting error code 97. Nothing is working. My GPU is dead.

V případě hry New World a karet EVGA byl problém souhrou dvou faktorů. Firma později uvedla, že některé její GeForce RTX 3090 mají špatně provedené pájení v napájecí kaskádě, které v určité situaci při namáhání selhalo. Toto namáhání snad způsobovala hra New World tím, že například menu a další obrazovky, které se také vykreslují v režimu 3D akcelerace na GPU jako herní scéna, měly neomezenou snímkovou frekvenci. Ta kvůli nenáročnosti těchto obrazovek vylétla na velmi vysoké hodnoty. Snímková frekvence přitom na kartách generuje různé elektrické oscilace, které se například u cívek projevují i vibracemi mechanickými, které způsobují známé cvrlikání a pištění (coil whine). Zdá se, že v případě těchto scén s velmi vysokými FPS účinky frekvencí mohou být destruktivní buď kvůli samotné vysoké frekvenci, nebo proto, že se trefí do nějakých rezonančních frekvencí, které zátěž umocní.

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC 12G Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC 12G (zdroj: Gigabyte)

Zdá se dost pravděpodobné, že teď u Diabla IV dochází v nějaké formě k opakování stejného, nebo podobného problému. Jinak neexistuje mnoho cest, jak by hra (tedy software) mohla způsobit zničení grafické karty mimo jejího přehřátí (které by ale správa spotřeby a ovladače měly podchytit). Platí samozřejmě, že toto je současně slabina hardwaru, který by správně měl zvládnout bez poškození cokoliv, co mu legitimní softwarové použití může přinést.

Raději si nastavte limit FPS v ovladačích

Pokud hodláte betu Diablo IV hrát, dejte si na toto pozor. Problému s poškozením vysokou frekvencí by mělo předejít, pokud si v ovladačích nastavíte globální limit na FPS (nemusí být moc nízký, snad by mělo stačit nastavit ho nad maximální frekvenci vašeho monitoru). Toto lze provést jak v nastavení ovladačů AMD Software pro Radeony, tak v ovládacích panelech ovladačů GeForce.

Měli byste to udělat i v případě, že máte jinou grafiku než GeForce RTX 3080 Ti, protože jak už bylo řečeno, nelze vyloučit, že stejný efekt v menší míře plíživě poškozuje i grafiky, které na první pohled žádné problémy nemají. Objevily se údajně i případy poškozené grafiky GeForce RTX 3080 Ti od EVGA a také běžné GeForce RTX 3080, a dokonce Radeonu RX 6900 XT, ale nelze vyloučit, že pokud jde třeba o jeden případ, může jít o nesouvisející problém nebo nějaký informační šum. Teď, když se tato situace s rozbitými GPU opakuje, by asi stálo za to zvážit, jestli by nějaký limit FPS neměl být v ovladačích zapnutý ve výchozím nastavení.

ICTS24

Vyjádření Blizzardu coby autora hry ani Nvidie či Gigabytu k problému, zdá se, zatím není, firmy ale asi problém analyzují, tak se snad rychle objeví řešení.

Zdroje: Tom’s Hardware, Reddit