Proč si internet potetovaného prezidentského kandidáta tolik oblíbil, naznačuje rozhovor se zakladatelem iniciativy Vladimír Franz prezidentem, filmovým režisérem Jakubem Hussarem.
Cnews.cz: Projekt Vladimír Franz prezidentem získal ocenění Křišťálová Lupa v kategorii Marketingová inspirace. Kampaň žádného z dalších prezidentských kandidátů se do nominací nedostala. V čem si myslíte, že je právě VFP jiná? Lepší?
Jestli je lepší, to nemohu posoudit, ale jiná je určitě. Je hravá, nesvázaná politickým vatařením a plky. Neortodoxního kandidáta je třeba propagovat tak trochu netradičně. Vladimír přímo svádí k aplikaci postupů, které by u jiných kandidátů mohly působit nepatřičně či křečovitě.
Jaké konkrétní postupy tím myslíte?
Lze se pozastavit nad vizuální stránkou kandidáta, což ostatní kandidáti mohou nést spíš nelibě, protože na nich vizuálně není zajímavého vůbec nic. Marketingově je také vděčné to, že má Vladimír jednoslabičné příjmení – dá se s ním více pohrát v tvorbě novotvarů jako jsou Tour de Franz, Franzin, či Air Franz One. Jde o aktivně tvořícího umělce, lze tedy přitlačit na kreativní složku. Je také jediným pedagogem v nabídce. Je toho víc.
Jaký způsob získávání příznivců a komunikace s nimi se vám v prezidentské kampani zdá nejefektivnější?
Velmi se nám v posledních týdnech osvědčil týdeník Franzin, jehož třetí číslo půjde brzy do tisku. Oslovuje totiž i internetově méně zdatné jedince, kterých je v ČR stále vysoký počet. Časopis tak své cílení rovnoměrně rozprostírá mezi populaci, jeho rostoucí popularita překvapivě jde proti současnému trendu ústupu tradičních tiskovin.
" width="560" height="315" frameborder="0">
Poslední příspěvek na twitterovém účtu VFP je ze září. Proč? Přišlo vám, že touto cestou neoslovujete dostatek lidí?
Twitter v České republice jednoduše nefrčí, zaměřili jsme se proto na jiná komunikační rozhraní. Mezi internetovou populací je Vladimír již nyní favoritem, teď je třeba všechny dostupné síly zaměřit na „analogové" masy.
Myslíte si, že by v dnešní době bylo možné vést prezidentskou kampaň zcela mimo sociální sítě?
Věřím, že ostatním se to může dařit. Pro nás je ovšem komunikace přes sociální sítě zcela esenciální – poskytuje zdarma mocný komunikační nástroj, který by jen těžko v současnosti nahradil jiný ekvivalent.
Podle průzkumu společnosti Captaworks z počátku listopadu je Vladimír Franz právě mezi internetovými uživateli nejoblíbenější. Z více než 82 000 říjnových diskusních příspěvků na zpravodajských serverech, blozích, diskusních fórech nebo sociálních sítích, které se přímo týkaly prezidentských kandidátů, jich ho 63,3 procenta zmiňovalo v pozitivním smyslu. Jak si vysvětlujete internetovou oblibu Vladimíra Franze?
Na internetu je vyšší koncentrace liberálních a tolerantních lidí, lidí s nadhledem, s aktivním zájmem o své okolí, zkrátka volnomyšlenkářů. Když se vrátíte na zem a vyjedete na venkov, zjistíte, že situace je diametrálně odlišná. Když si Vladimír před lety v jedné vesnici zřídil ateliér, starosta rozhlasem vyhlásil, ať se lidé zamykají. Xenofobie je v české přítomnosti stále citelně přítomná.
Volnomyšlenkáře tedy podle vás jiný prezidentský kandidát nemá šanci oslovit?
Nabídka skutečně není příliš extraordinérní. Selekce kandidátů spíš evokuje nepřímou volbu, což je škoda.
Pozorujete nějakou výraznější souvislost mezi reálnou a internetovou propagací? Že například po debatě se studenty náhle přibudou fanoušci facebookové stránky VFP?
Cítit to je při každém větším veřejném Vladimírově vystoupení. Facebook se okamžitě zaplní samozvanými recenzenty a politology, kteří do detailu hodnotí jeho aktuální výkon. V tom je dnešní internetový svět až neúnosně roztříštěný - co člověk, to zcela vyhraněný názor, jiné postoje, jiná interpretace skutečnosti. Vyslovení jakékoliv teze je tedy pokaždé riskantním pochodem ve sněžnicích napříč minovým polem.