Dnešní televize se chlubí hlavně krásnými barvami a vysokým kontrastem, i když my na nich většinou zkoušíme trochu jiné funkce. Jelikož se ale ukazuje, že současný Android TV dospěl a přehraje i náročné filmy, na které byl dříve potřeba samostatný HD přehrávač, můžeme se už podívat i na ty barvy. Bravia XD83 s rozlišením 4K se prodává ve dvou úhlopříčkách 43 a 49". Kromě tuneru DVB-T2 (s certifikací ČRA) podporuje HEVC i HDR a stojí okolo 27 990 Kč. Sony uvádí, že je kompatibilní s HDR a panel má 10 bitů (8bit + FRC). Tedy taková už trochu lepší televize (s přihlédnutím k cenám špičkových modelů), jakou si domů pořídíte, když chcete něco lepšího. Přesné označení testovaného modelu je KD-49XD8305. Displej Triluminos je stohertzový, technologie MotionFlow potom znamená až 800 MHz.
XD83 se vyznačuje tenkým rámečkem, ale také obřím napájecím externím adaptérem. Rozhraní HDMI 2 a HDMI 3 podporují 4K při 60 snímcích, jde tedy o HDMI 2.0. Kvalitu obrazu je subjektivně velmi dobrá, lidské oko ale není tak přesné, jako optická sonda.
Všechny parametry měřím jako statické. Skutečný obraz se zdá lepším díky dynamické změně, což se využívá hlavně u kontrastu. Podsvícení může měnit svou intenzitu, případně se i zcela vypnout při tmavé scéně. Čím má televizor propracovanější technologie, tím dává lepší výsledky, ale nikdy to nebude tak dobré, jako u statického kontrastu. To až u OLEDu.
Při zastaveném obrazu je televize horší než notebook
Při měření na statických obrazovkách činí rozsah jasu ve filmovém režimu Cinema Pro 77 až 270 cd/m², což je samozřejmě proti obrazovkám v noteboocích dost málo. Pro režim Živý to ale může být až 400 cd/m² (s minimem posunutým na 110 cd/m²). Při střední hodnotě 120 cd/m² činí statický kontrast 822:1. Proti obrazovkám notebooků tedy dost slabota ve všech ohledech. Zajímavější je ale věrnost jednotlivého podání barev. Bravia má celkem šest režimů, mezi kterými můžete přepínat.
Standardní režim je dost mimo, barvy jsou hodně do modra a gamut je roztažený v červeném i zeleném spektru. Křivka gama není nic moc.
Živý režim dává podobné výsledky, jen poskytne ještě vyšší jas, ale o dost horší gamu.
Režim Fotografie má konečně lepší gamu, vyvážení bílé je ovšem dost mimo. Akorát barevný trojúhelník více odpovídá standardu sRGB.
Režim Sport, co se barev týče se žádná změna nekoná…
Vítěz: Filmový režim
Filmový režim Cinema Home má mnohem lepší vyvážení bílé, barevný gamut je trochu širší do zelené a věrnost barev je celkově nižší, stále však mnohem lepší, než u běžných režimů.
Druhý filmový režim Cinema Pro dává krásné barvy s dobrým vyvážením bílé, která je jen lehce do modra. Barevný prostor sRGB mírně překračuje pouze v červené oblasti. Křivka gama je téměř rovná.
Největší smysl tak dává jen filmový režim, který má mimořádně přesné barvy, ostatní lze s klidem ignorovat. Ostatně kdo by se s přepínáním režimů obtěžoval – vyzkoušíte si je po koupi a pak už napořád ponecháte jeden.
Homogenita: stejné jako u notebooků
Homogenita podsvícení odpovídá kvalitou běžným notebookům. Sony uvádí tzv. Edge LED, takže ani u krajů byste neměli pozorovat tmavší oblasti, sondou jsem ale naměřil nejvíce jasu podle očekávání uprostřed obrazovky. Není to nic hrozného, homogenita činí zhruba 75 %. Zdá se to hodně, ale je to běžná hodnota i u jiných televizí. V reálu to člověk nevnímá.
Prostřední Smart TV zajišťuje u Barive XD83 operační systém Android TV, který je už dostatečně vyladěný a nepadá. Na plynulost přehrávače Shield TV od Nvidie to sice nemá, nicméně dá se to vcelku komfortně používat a hlavně – už přehrajete všechny formáty vašich videí včetně H.265 a 4K obsahu (procesorem je zde MediaTek 5891). Interní úložiště má 16 GB, z toho pro uživatelská data a aplikace je volných 8,2 GB. Spotřebu jsem naměřil během sledování jednoho dílu seriálu. Za dvacet minut je to jen 0,025 kWh, což dělá zhruba deset haléřů.
Tento článek měl za cíl ukázat, jak se barevně liší jednotlivé režimy dnešních televizorů. Zatímco při filmovém režimu může být obraz krásný a u kvalitní televize, jakou tato Bravia bezesporu je, se všechny neduhy smažou různými technologiemi při dynamickém obrazu, k přepínání na jiné režimy vlastně není důvod.