Hi-endové herní PC zažívají boom a nemyslím si, že by v dohledné době, někdo chtěl na takto lukrativní trh vyloženě útočit, např. nevydáváním her.
Navíc v době, kdy dominují multiplayery, které už jedou jen přes oficiální servery, nebo free to play hry s mikrotransakcema, tak herní pirátství hodně ustoupilo do pozadí a je to problém hlavně pro též ustupující offline singleplayer hry. Ale i tak spousta lidí, co dřív pirátila, si už radši zaplatí pohodlí her v knihovnách launcherů s cloud-savama apod. a neriskují zavirování PC kvůli warezu. A to mluvím i o ČR, na západě nikdy nebylo pirátství tak rozšířené jako tady.
Takže podle mě, dokud budou výkoná PC populární, bude na ně i obsah (samozřejmě exkluzivky nezahrnující PC byly a budou).
Samozřejmě, jak bude sitauce vypadat za 10+ let si netroufám předpovídat.
Co může upadnout rychleji, je hraní (méně náročných her) na méně výkonných noteboocích, apod, k čemuž bude lepší varianta ono streamování, ať už na ten notebook, nebo na televizi radši rovnou.
U konzolí asi těžko říct (nejsme konzolista). Ale tvrzení, že je už jasné, že budoucnost je cloudu a výkonné konzole úplně zaniknou, je zatím hodně odvážné.
Ono dal bych příklad dvou uživatelů:
- Pan X je velmi příležitostný hráč, za rok nahraje někdy 100h, někdy 50h. Kupovat si konzoli za 400 nebo 500 dolarů mu přijde neúměrně drahé, rád sáhne po možnosti si zaplatit hraní po jednotlivých hodinách streamovaně, protože je to pro něj výhodné.
- Pan Y je závislák, co s klidem nahraje přes 1000h za rok. Platit si cloudový hraní po hodinách by ho zruinovalo a pochybuji, že poskytovatelé budou hraní poskytovat za měsíční poplatek, nikoli hodinový, protože pak by je buď pánové Y zruinovali, nebo by to pro pány X bylo zas moc drahé.
Takže to vidím, že se trh rozdělí na dvě části (odpovídá tomu očekávání, že další generace konzolí bude mít variantu pro streamování a klasickou), kdy příležitostní hráči přejdou na cloud, ale intenzivně hrajícím hráčům se pořád bude daleko víc vyplácet si HW koupit vlastní.
U těch PC to je podobné - kdo si staví hi-end PC, většinou hraje hodně (pokud to nemá i na práci teda), ti "hráči na slabých noteboocích" právě většinou jsou ti velmi příležititostní.
Bych si tipl, ze MS i Sony musi za A prodat obrovske mnozstvi konzoli, aby se jim vyvoj a vyroba konzoli zaplatili (z tohoto pohledu je irelevantni, ze to fyzicky vyviji a vyrabi AMD). Za B musi prodavat i hry na ty konzole, protoze na hrach vydelavaji predevsim.
Z toho bych si tipl, ze obzvlast MS bude tlacit na mene nakladu pres streamovani her. V backendu pobezi servery, ktere uz stejne MS ma a tak zbyde na MS uz tlacit dopredu jen vyvoj samotnych her.
Sony je v trochu jine pozici, ale pravdepodobne si uvedomuji nebezpecni, ktere ciha v podobe Googlu a Amazonu, kteri backend taky maji vybudovany a teda i Sony nechce zustat pozadu. Je teda klidne mozne, ze po te generaci co prijde ted, bude uz generace streamovacich konzoli, pravdepodobne skrz aplikaci v televizi. Soutezit by tak MS se Sony museli predevsim v samotnych hrach, coz mozne je. Sony ma pod sebou nekolik velkych studii a MS po tech jejich nakupech uz dneska taky.
Je fakt, že já jako PC hráč, co si nechce kvůli jedné, dvěma dobrým exkluzivkám kupovat konzoli, tak bych asi i ocenil možnost si něco málo zaplatit a zahrát si nějakou exkluzivku přes appku v TV bez velké investice.
Druhá věc je, že nestíhám hrát ani vycházející hry PC, které si chci zahrát, takže v praxi bych se k tom asi moc nedostal. :D