Trochu OT
Nv 3080 20GB a 3070 16GB pry byly zrusene
https://videocardz.com/newz/nvidia-allegedly-cancels-geforce-rtx-3080-20gb-and-rtx-3070-16gb
Zajímalo by mě, jak velký podíl na tom tak velkém zvýšení frekvence má lepší proces od TSMC a jaký architektura.
Fakt je ten, že jestli jsou ta čísla pravá, udělaly Radeony v posledních generacích nebývalý posun ve frekvenci, naopak Nvidia se pořád prakticky nepohnula z hodnot Pascalů, které už jdou taktovat přes 2000MHz a OC modely se samy taktují přes 1900MHz.
Na druhou stranu, bude toto AMD stačit na rozumné konkurování RTX 3070 nebo i 3080? Těžko říct, rozhodne hlavně poměr cena / výkon.
A taky bude důležitá dostupnost. Je pravděpodobné, že 6900 XT bude hodně málo, takže buď je předraží nebo budou vyprodané jak teď Nvidie. TSMC sice může mít lepší výtěžnost než Samsung, ale u takto velkého čipu stejně bude plně aktitovatelné jádro méně častá záležitost a kdoví jestli je ještě nebudou potřebovat pro nějaké Radeony Pro. Ale pokud by bylo hodně 6800 XT a 6800, tak by mohly jít na dračku i pokud by nebyly nějak extra úžasné, protože s Nvidiemi a dostupností to zatím vypadá zle...
A dost podstatné taky bude, jak se AMD povedl první pokus o HW akceleraci RT, kde má generaci skluz. Sice RT ještě pořád nepovažuji za tak podstatnou věc, na druhou stanu věřím, že v horizontu 2-3 let bude u 3A her "vysoké/ultra nastavení" znamenat už automaticky nějaké DXR efekty....takže speciálně pokud neupgradujete grafiku každou generaci, má už myslím smysl (na rozdíl od Turingu) řešit i ten RT výkon už i v této generaci, v další generaci nepochybně. A kdyby v této generaci byla RT akcelerace od AMD fiasko, nevěštilo by to dobrou budoucnost...
Vypada to, ze 6900XT bude fakt karta, kterou uvidime v recenzich a uz nikde podobne jako ty RTX3080/3090. :-/
Oba vyrobci jsou smesni s kartama, ktere ve skutecnosti nedokazi vyjma par povedenych kusu vyrabet.
U AMD je aspon diky TSMC sance, ze na trhu bude skutecna 6800XT a ani ta by nemusela byt k zahozeni, no uz jen tyden, tak se nechme prekvapit. :-)
Přesný výkon těch karet v příspěvku nikde nehádám a už rozhodně ne z počtu CU.
Obecně pak vycházím z předpokladu vzatého z různých zdrojů, že by tyto "big Navi" karty měly být výkonostně (v rasterizaci) někde mezi RTX 3070 a 3080. Proto otázku stavím jako "jestli budou konkurenceschopné proti těmto dvěma kartám" a moje odpověď na ni je, že rozhodne hlavně poměr cena/výkon, dostupnost a případně i zvládnutí HW RT akcelerace, atd...
DirectML je API, ktore bude treba pouzit pri implementacii podobneho riesenia ako je DLSS. Rovnaky rozdiel ako PhysX a OpenCL. T.j. mas zaklad, na ktorom ale este nie je vybudovane ziadne riesenie. Dalsia otazka u RDNA2 aj to, aky vykon by v takom rieseni mala. NV ma na to Tensor jadra. AMD asi nic takeho nema.
Nechápu, proč by po nějakém čase neměly být normálně dostupné. V době krytohorečky to vypadalo ještě mnohem zoufalej než teď a za pár měsíců byly karty na skladech a cena zpět blízko MSRP.
Takže ano, teď je to nanic, díky výkonu nových RTX se nejspíš rozhodla upgradovat většina majitelů Pascalu i další a výroba není až tak rychlá, ale ty karty se budou vyrábět nejspíš ještě 2 roky!
K výtěžnosti - RTX 3080 je poměrně výrazně deaktivované GA102, takže tam nebude problém s výtěžností nijak velký (naopak ale poptávka po té kartě je teď astronomická...) a dokonce ani RTX 3090 není plně aktivovaná (ikdyž téměr) a u té si zase řekněme na rovinu - za $1500+ s herním výkonem cca 12% nad 3080 si to v tom dvouletém cyklu moc lidí nekoupí (ve srovnání s 3080 opět) a ta poptávka teď po vydání je velká, protože tyhle karty kupují nejvíc lidi s neomezeným budgetem, kteří zároveň často upgradují okamžitě, předobjednávají, apod... A 3090 opravdu nelze srovnávat s 2080Ti, která měla něco jako +30% výkonu na 2080....tady je to zlomek výkonu navíc, takže zájem bude dlouhodobě menší.
Hádat termín dobré dostupnosti je samozřejmě těžké, protože extrémně záleží na Radeonech, jak budou výhodné a dostupné. Ale kdybych vzal nějakou "střední variantu", tak si tipuju, že RTX grafiky se začnou postupně v českých e-shopech naskladňovávat za odpovídající ceny po Vánocích a tak v březnu bude dostupné standardní široké portfolio nereferenčních modelů za obvyklé ceny.
Já už při vydání říkal, že plánuju upgradovat na RTX 3080 na jaře a pokud se nestane něco neočekávaného, tak bych řekl že budou dostupné rozumné nereferenční modely za cenu 20-22 tis. v té době.
Zmysel to ma tam, kde to v 4K nezvladne alebo ak bude niekto chciet extra vysoke FPS. Narocne hry aj so zapnutym RT mozu zlomit krk viacerym kartam a prave DLSS tu moze pomoct. Samozrejme tam, kde nie je problem renderovat nativne v 4K, nema zmysel pouzivat taketo pomocky. Svrakym Control ma problemy s RT v 4K aj RTX 3080. A to maju mat zevraj Radeony RT iba o nieco lepsi ako Turingy. Takze u nich by prepady v RT boli v takom pripade akomu Turingov. Dufam, ze to rak realne nebude. Ale ak ano, potom by technologia ako DLSS pomohla.
Výše jsem dával odkaz na video, které ukazuje schopnosti DLSS 2.0 - https://youtu.be/_gQ202CFKzA. Úplně tedy tak neplatí, že jde vždy o horší kvalitu, než když se rastruje v nativním rozlišení, viz obraz v 240p dlssnutý na 720p. Je lepší ten nativní máznutý, nebo ten s DLSS? Já netvrdím, že tohle je typický příklad, protože dnes i ta nejsrágorovitější karta, která se označuje za herní, musí zvládnout i poslední hry v 720p nativně. Je to jen ukázka, že výsledek může být víc než dobrý. 4k nebo dokonce 8k hraní na pc ani v nejbližší době nebude nějak masově rozšířené, takže pokud existuje fíčura, která umožní hrát na vysokých rozlišeních a/nebo s vyššími fps i na slabších kartách, tak proč ne. Poslední generace karet, jak Nvidia, tak AMD, ukazují, že prostě bez vysoké spotřeby nebude pořádný grafický výkon ve vysokých rozlišeních. Jestli tomu výkonu výrazně pomůže paralelizace gpu, která má zřejmě přijít s RDNA3 či Hopperem, je zatím ve hvězdách. DLSS či jakákoliv jeho obdoba je tak dle mého zcela legitimní způsob, jak výkonu ve hrách pomoci.
Tak AMD dalo svetu technologii Fidelity FX, coz je podobne jako DLSS a jde to pouzivat na vsech grafickych kartach.
Zatim to ale bohuzel ve hrach nevidime, duvod je ten, ze mala studia jsou obvykle rada, kdyz hru vypoti nejak a takoveto vychytavky jsou nad jejich moznosti a velka studia na to zase nemaji cas a radi to na nekoho outsourcuji. To v pripade FidelityFX nejde, musi si to vyvojar udelat sam, zatimco DLSS vyvojarovi poresi za uplatu NVidia.
Jo, DirectML je jenom API pro používání jakéhokoli kódu s neuronovými sítěmi. Když nad ním někdo bude chtít ten filtr postavit, tak může, ale přímo to API není samo o sobě tím filtrem. Koukám, že se tohle neporozumění tomu termínu pořád drží.
Je to na úrovni toho, jako je DirectX jenom API, nad kterým se naprogramuje hra, ale není to žádná hra.
Mně připadnou k zblití oba. Jednak proto, že DLSS ON je nechutně máznutý při pohybu a zaostřuje jen když se kamera zastaví - a to není problém jen DLSS. Další problém je, že v té hře nejsou prakticky žádné detaily, jen generické textury (kamení, hory, ocelové konstrukce). Výsledek je tedy "dobrý" (řekněme lehce nad úrovni lepších upscalerů v lepších TV) - ale nikoli výborný, rozhodně to nepokládám za "magii" a směr, kterým se obecně vydat.
Tieto mylky vznikaju casto. Ako som spominal, bolo to aj v casoch s PhysX, kedy si ludia mysleli, ze tomu bude konkurovat OpenCL. A ze to bude tak pouzivat AMD. Pritom si neuvedomovali, ze nad OpenCL by sa musela konkurencia k PhysX najskor naimplementovat. Pri DLSS a DirectML je to presne to iste. A tiez by ma zaujimalo, kto by trenoval neuronovu siet postavenu nad DirectML. U DLSS to robi NV a silne pochybujem, ze to budu robit vyvojari hier, kym im ten cas a zdroje navyse niekto nezaplati. NV to robit nebude, kedze si uz plati svoje riesenie a u AMD je to otazne.
Ze DirectML je api pre machine learning a teda upscale je iba jedno z jeho pouziti viem. Nejake ukazky su napr. tu https://devblogs.microsoft.com/directx/gaming-with-windows-ml/. Kedze Microsoftu ide o uspech jeho Xbox-ov a znizenie narocnosti jeho xCloudu, par serverov na trenovanie asi najde.
Marku, tohle video jsi viděl? Celkem ukazuje schopnosti DLSS 2.0 - https://youtu.be/_gQ202CFKzA