V současnosti jsou na výběr v zásadě dvě hlavní možnosti: buď využít varianty, kdy je grafika integrovaná přímo do čipsetu, anebo koupit notebook s diskrétním grafickým adaptérem. Konečné rozhodnutí závisí na tom, k jakému účelu chceme notebook používat - pro hry či náročné 3D aplikace je třeba sáhnout po řešení se samostatnou grafikou, kdežto máme-li notebook především pro psaní textů či na elektronickou poštu, stačí grafika integrovaná.
Obecně se dá říci, že čím je grafický čip výkonnější, tím vyšší je spotřeba notebooku a o to kratší je i výdrž na baterie. Proto se vyplatí koupi notebooku promyslet. Mobilní grafiky samozřejmě mají oproti desktopovým verzím svůj výkonnostní strop níže, mají slabší konfiguraci, nižší frekvence, a kvůli omezením spotřebou jsou celkově pomalejší než desktopy - a to až o několik desítek procent.
GeForce 400 a 500: s architekturou Fermi
Nejrůznějších modelů grafických karet od společností Intel, AMD, ATI nebo Nvidia je nepřeberné množství, a zorientovat se v této široké nabídce je poměrně obtížné. V tomto textu jsem se zaměřil na novější modely společnosti Nvidia, která své modely zařazuje do řad, označené jako Series 100, 200, 300, 400, až po ty nejnovější s označením 500.
Model | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | počet stream procesorů | frekvence pamětí (MHz) | kapacita | typ pamětí | šířka sběrnice | TDP |
GeForce GT 320M | 500 | 1100 | 24 | 1580 | 1024 | DDR3/GDDR3 | 128 | 14 |
GeForce GT 325M | 450 | 990 | 48 | 1600 | 1024 | DDR3/GDDR3 | 128 | 14 |
GeForce GT 330M | 575 | 1265 | 48 | 1600 | 1024 | DDR3/GDDR3 | 128 | 23 |
GeForce GT 335M | 450 | 1080 | 72 | 1600 | 1024 | DDR3/GDDR3 | 128 | 28 |
Přehled modelů Ge Force 300
GeForce 400 jsou prvními mobilními adaptéry od firmy Nvidia podporující OpenGL 4.1 a Direct3D 11. Tyto modely jsou založené na grafických čipech s architekturou vyvíjenou pod kódovým označením Fermi.
Model | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | počet stream procesorů | frekvence pamětí (MHz) | kapacita | typ pamětí | šířka sběrnice | TDP |
GeForce GT 410M | 575 | 1150 | 48 | 1600 | 512 | DDR3 | 64 | 12 |
GeForce GT 415M | 500 | 1000 | 48 | 1600 | 512 | DDR3 | 128 | 12 |
GeForce GT 420M | 500 | 1000 | 96 | 1600 | 512 | DDR3 | 128 | 10 až 32 |
GeForce GT 425M | 560 | 1120 | 96 | 1600 | 1024 | DDR3 | 128 | 20 až 23 |
GeForce GT 435M | 650 | 1300 | 96 | 1600 | 1024 | DDR3 | 128 | 32 až 35 |
GeForce GT 445M | 590 | 1180 | 144/144 | 1600/2500 | 1024/1536 | DDR3/GDDR3 | 128/192 | 30 až 35 |
Přehled modelů GeForce 400
Fermi je dalším krokem v přerodu čistě grafických akcelerátorů na čipy určené k obecným matematickým výpočtům (GPGPU). Dobře paralelizovatelné výpočty se na "grafických" čipech dají provádět efektivněji a rychleji.
Na letošním veletrhu CES byla představena nová řada grafických akcelerátorů GeForce 500, která je rovněž založena na architektuře Fermi. Co se týká výkonu a správy spotřeby, GeForce řady 500 jsou vylepšenou verzí grafických akcelerátorů GeForce 400. Podobně jako řada 400, i řada 500 podporuje DirectX 11 a OpenGL 4.1.
Model | frekvence jádra (MHz) | frekvence shaderu (MHz) | počet stream procesorů | frekvence pamětí (MHz) | kapacita | typ pamětí | šířka sběrnice | TDP |
GeForce GT 520M | 740 | 1480 | 48 | 1600 | 1024 | DDR3 | 64 | 12 |
GeForce GT 525M | 600 | 1200 | 96 | 1800 | 1024 | DDR3 | 128 | 20 až 23 |
GeForce GT 540M | 672 | 1344 | 96 | 1800 | 1024 | DDR3 | 128 | 32 až 35 |
GeForce GT 550M | 740 | 1480 | 96 | 1800 | 1024 | DDR3 | 128 | 32 až 35 |
GeForce GT 555M | 590 | 1180 | 144 | 1800 | 1536 | DDR3 | 192 | 30 až 35 |
Přehled modelů GeForce 500
V následujících grafech najdete orientační srovnání výkonu nejzajímavějších zástupců jednotlivých řad. Srovnání je to opravdu hrubé, výkon ovlivňuje i použitý procesor a u notebooků je prakticky nemožné zajistit, aby se všechny adaptéry měřily na stejném procesoru a měly tak stejné podmínky. Zdrojem výsledků z benchmarků byl v tomto případě web notebookcheck.net.
Nvidia: Problém s vadnými čipy uzavřen
Americkému výrobci grafických akcelerátorů se v současnosti daří - je však jasné, že Nvidia nemůže být úspěšná ve všem. Nedávno jsme psali o kauze z roku 2008, kdy se odehrával případ s jejími vadnými akcelerátory. Tento případ nyní ukončil kalifornský soud, který společnosti Nvidia nařídil uhradit veškeré náklady výrobců notebooků spojené s reklamacemi.
Problém se vyskytoval u omezené série mobilních grafických karet, kde nevhodně zvolený substrát narušoval kvůli tepelnému namáhání kontakty obvodů. Společnost Nvidia výrobní chybu popírala a poukazovala na špatný systém chlazení samotných výrobců, což nakonec skončilo žalobou. Celkově tak Nvidia musí zaplatit mezi 150 a 200 miliony amerických dolarů (v přepočtu zhruba 3 až 6 miliard Kč).
Celá závada se zpočátku projevovala barevnými pruhy na displeji a končila úplnou ztrátou obrazu. Problémy se nejčastěji projevovaly u karty GeForce 8400M. Tato grafická karta byla nasazována do velmi prodávaných notebooků - na reklamaci tak putovaly modely MacBook Pro, Dell XPS a několik modelů HP Pavilion.
Dohoda s Intelem
Kalifornskému výrobci grafických karet se ovšem daří a na nedostatek financí si stěžovat nemůže. Na začátku tohoto roku Nvidia například získala slušnou částku za dohodu o ukončení všech soudních sporů, kterou podepsala se společností Intel. Rivalové se dohodli na smíru a zároveň uzavřeli zajímavou dohodu.
Za 1,5 miliardy dolarů si Intel koupil nejenom stažení všech žalob, ale i přístup ke všem patentům fimy Nvidia. Výrobce grafických karet pak rovněž bude mít k patentům Intelu, ovšem nikoli v takovém rozsahu (vyjma procesorů, SSD disků a chipsetů). Licenční dohoda bude trvat následujících 6 let a dává firmě Nvidia volné prostředky na vývoj vlastního procesoru, založeného na architektuře ARM.