Srovnání: Jak výkonné jsou grafiky nVidia pro notebooky?

4. 2. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Grafický procesor (neboli GPU) je významnou součástí přenosného počítače, který rozhoduje o tom, jak rychle na notebooku poběží složité grafické výpočty, nebo zda si na něm zahrajete náročnější hry. Právě grafický akcelerátor dokáže udělat z notebooku kvalitní multimediální PC, které může konkurovat desktopovým sestavám.

V současnosti jsou na výběr v zásadě dvě hlavní možnosti: buď využít varianty, kdy je grafika integrovaná přímo do čipsetu, anebo koupit notebook s diskrétním grafickým adaptérem. Konečné rozhodnutí závisí na tom, k jakému účelu chceme notebook používat - pro hry či náročné 3D aplikace je třeba sáhnout po řešení se samostatnou grafikou, kdežto máme-li notebook především pro psaní textů či na elektronickou poštu, stačí grafika integrovaná.

Nvidia GeForce

Obecně se dá říci, že čím je grafický čip výkonnější, tím vyšší je spotřeba notebooku a o to kratší je i výdrž na baterie. Proto se vyplatí koupi notebooku promyslet. Mobilní grafiky samozřejmě mají oproti desktopovým verzím svůj výkonnostní strop níže, mají slabší konfiguraci, nižší frekvence, a kvůli omezením spotřebou jsou celkově pomalejší než desktopy - a to až o několik desítek procent.

grafické čipy

GeForce 400 a 500: s architekturou Fermi

Nejrůznějších modelů grafických karet od společností Intel, AMD, ATI nebo Nvidia je nepřeberné množství, a zorientovat se v této široké nabídce je poměrně obtížné. V tomto textu jsem se zaměřil na novější modely společnosti Nvidia, která své modely zařazuje do řad, označené jako Series 100, 200, 300, 400, až po ty nejnovější s označením 500.

Model frekvence jádra (MHz) frekvence shaderu (MHz) počet stream procesorů frekvence pamětí (MHz) kapacita typ pamětí šířka sběrnice TDP
GeForce GT 320M 500 1100 24 1580 1024 DDR3/GDDR3 128 14
GeForce GT 325M 450 990 48 1600 1024 DDR3/GDDR3 128 14
GeForce GT 330M 575 1265 48 1600 1024 DDR3/GDDR3 128 23
GeForce GT 335M 450 1080 72 1600 1024 DDR3/GDDR3 128 28

Přehled modelů Ge Force 300

GeForce 400 jsou prvními mobilními adaptéry od firmy Nvidia podporující OpenGL 4.1 a Direct3D 11. Tyto modely jsou založené na grafických čipech s architekturou vyvíjenou pod kódovým označením Fermi.

Model frekvence jádra (MHz) frekvence shaderu (MHz) počet stream procesorů frekvence pamětí (MHz) kapacita typ pamětí šířka sběrnice TDP
GeForce GT 410M 575 1150 48 1600 512 DDR3 64 12
GeForce GT 415M 500 1000 48 1600 512 DDR3 128 12
GeForce GT 420M 500 1000 96 1600 512 DDR3 128 10 až 32
GeForce GT 425M 560 1120 96 1600 1024 DDR3 128 20 až 23
GeForce GT 435M 650 1300 96 1600 1024 DDR3 128 32 až 35
GeForce GT 445M 590 1180 144/144 1600/2500 1024/1536 DDR3/GDDR3 128/192 30 až 35

Přehled modelů GeForce 400

Fermi je dalším krokem v přerodu čistě grafických akcelerátorů na čipy určené k obecným matematickým výpočtům (GPGPU). Dobře paralelizovatelné výpočty se na "grafických" čipech dají provádět efektivněji a rychleji.

Na letošním veletrhu CES byla představena nová řada grafických akcelerátorů GeForce 500, která je rovněž založena na architektuře Fermi. Co se týká výkonu a správy spotřeby, GeForce řady 500 jsou vylepšenou verzí grafických akcelerátorů GeForce 400. Podobně jako řada 400, i řada 500 podporuje DirectX 11 a OpenGL 4.1.

Model frekvence jádra (MHz) frekvence shaderu (MHz) počet stream procesorů frekvence pamětí (MHz) kapacita typ pamětí šířka sběrnice TDP
GeForce GT 520M 740 1480 48 1600 1024 DDR3 64 12
GeForce GT 525M 600 1200 96 1800 1024 DDR3 128 20 až 23
GeForce GT 540M 672 1344 96 1800 1024 DDR3 128 32 až 35
GeForce GT 550M 740 1480 96 1800 1024 DDR3 128 32 až 35
GeForce GT 555M 590 1180 144 1800 1536 DDR3 192 30 až 35

Přehled modelů GeForce 500

V následujících grafech najdete orientační srovnání výkonu nejzajímavějších zástupců jednotlivých řad. Srovnání je to opravdu hrubé, výkon ovlivňuje i použitý procesor a u notebooků je prakticky nemožné zajistit, aby se všechny adaptéry měřily na stejném procesoru a měly tak stejné podmínky.  Zdrojem výsledků z benchmarků byl v tomto případě web notebookcheck.net

3D Mark 2001 SE

3D Mark 03

3D Mark 05

Cinebench R10

Cinebench R11

Nvidia: Problém s vadnými čipy uzavřen

Americkému výrobci grafických akcelerátorů se v současnosti daří - je však jasné, že Nvidia nemůže být úspěšná ve všem. Nedávno jsme psali o kauze z roku 2008, kdy se odehrával případ s jejími vadnými akcelerátory. Tento případ nyní ukončil kalifornský soud, který společnosti Nvidia nařídil uhradit veškeré náklady výrobců notebooků spojené s reklamacemi.

Problém se vyskytoval u omezené série mobilních grafických karet, kde nevhodně zvolený substrát narušoval kvůli tepelnému namáhání kontakty obvodů. Společnost Nvidia výrobní chybu popírala a poukazovala na špatný systém chlazení samotných výrobců, což nakonec skončilo žalobou. Celkově tak Nvidia musí zaplatit mezi 150 a 200 miliony amerických dolarů (v přepočtu zhruba 3 až 6 miliard Kč). 

Nvidia logo

Celá závada se zpočátku projevovala barevnými pruhy na displeji a končila úplnou ztrátou obrazu. Problémy se nejčastěji projevovaly u karty GeForce 8400M. Tato grafická karta byla nasazována do velmi prodávaných notebooků - na reklamaci tak putovaly modely MacBook Pro, Dell XPS a několik modelů HP Pavilion.

Dohoda s Intelem

Kalifornskému výrobci grafických karet se ovšem daří a na nedostatek financí si stěžovat nemůže. Na začátku tohoto roku Nvidia například získala slušnou částku za dohodu o ukončení všech soudních sporů, kterou podepsala se společností Intel. Rivalové se dohodli na smíru a zároveň uzavřeli zajímavou dohodu.

ICTS24

graphics notebook

Za 1,5 miliardy dolarů si Intel koupil nejenom stažení všech žalob, ale i přístup ke všem patentům fimy Nvidia. Výrobce grafických karet pak rovněž bude mít k patentům Intelu, ovšem nikoli v takovém rozsahu (vyjma procesorů, SSD disků a chipsetů). Licenční dohoda bude trvat následujících 6 let a dává firmě Nvidia volné prostředky na vývoj vlastního procesoru, založeného na architektuře ARM.