Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Stáhněte si víc výkonu. Oprava zrychlující procesory AMD už je široce dostupná pro aktuální Windows od Vlko ™ - Ked má autor k dispozícii na otestovanie 7950x...

  • 28. 8. 2024 15:56

    Vlko ™

    Ked má autor k dispozícii na otestovanie 7950x a mal tam už aj tú záplatu, tak tam mohol zbehnúť niake testy a nie len brať veľké peňáze za copy-paste do translatora.

    Sa už teším keď tieto novinárske esá nahradí AI a chalani si budú hľadať poctivú robotu na stavbe (:

  • 28. 8. 2024 20:07

    Jan Olšan

    Problém je, že ten počítač není nachystaný na testování a já nejsem expert na testování, takže bych nerad uváděl nějakou matoucí blbost. Ty zprávy o tom, jestli to funguje, nebo ne, se dost různí, tak radši nechci přidávat šum.

    Zkusil jsem aspoň Geekbench 6, ale dostal jsem výsledky prakticky beze změny. Otázka je, jestli to třeba nebylo proto, že se efekt té aktualizace aplikoval už před restartem (tím jak to bylo náhle, tak jsem neměl připravené testy před) - nezdá se mi to pravděpodobné, ale nevím. A zase kdybych to odinstalovával, tak zase není jistota, jestli odinstalace funguje a nějak to v systému nezanechá stopy... Předpokládám, že to někdo brzo otestuje pořádně.

    Pokud to ale nemám naměřené blbě, tak
    Geekbench 6.2.2 (Windows 11, VBS on, DDR5-4800) před:
    ST: 2971 MT: 18092

    Po:
    ST: 2967 (-0,13 % ?) MT: 18108 (+0,09 %)
    Takže v rámci chyb měření, ale jestli je to tím, že ta aktualizace neměla efekt, nebo to je prostě blbě změřené, to nevím...

  • 28. 8. 2024 21:09

    Vlko ™

    Super, ďakujem za testík. Takto podložené vlastnými číslami je to hneď iné kafe :)
    Čítal som niekoľko podobných správ od užívateľov, že namerané výsledky ako na videu od Hardware Unboxed sa im nepodarilo dosiahnuť. Počkal by som na ten celý 24H2 update a nie len túto aktualizáciu čo rieši len scheduler ...

    "AMD uvádí, že posun výkonu by měl být „velmi podobný“ jako mezi dosavadní verzí Windows 11 23H2 a preview verzí Windows 11 24H2. Tato formulace připouští možnost, že Windows 11 24H2 obsahují ještě nějaké další změny, které mohou mít nějaký dopad na výkon, ale jsou spíše okrajového charakteru."

    Ja som aktuálne preč z domu, tak sám nemôžem otestovať :(

    Keby som bol konšpirátor Zubíík, tak by som skoro povedal, že Intel zasiahol a MS musel Zen zase pribrzdiť ;p

  • 28. 8. 2024 22:14

    Sing

    Také děkuji za test.
    Stihl jsem otestovat Kraken javascript.
    Čistě ST záležitost. A výsledky taktéž na úrovni chyby měření.
    Asi půl hodiny jsem koukal do správce úloh. A udělalo se mi špatně.
    Najít minutu (co běží test) aniž by se něco nepustilo na pozadí, je skoro nemožné.
    Win11 jsou indické peklo.
    Závěr:
    Jestli že záplata upravuje prediktor, tak jednoduchý kód bez rozsáhlého větvení bude bez změny.
    Což jsou snad všechny benchmarky.
    Jestli upravili scheduler, tak ST zátěž bude také bez změny.
    Však si stačí vzpomenu jaký dopad měli záplaty na Spectre a Meltdown.
    V syntetických testech to nebylo špatné. Problémy nastali při přepínání mezi úlohami.
    V lehké MT zátěži.

    EDIT:
    Hry jsou lehká MT zátěž.
    CPU počítá několik málo věcí.

    28. 8. 2024, 22:19 editováno autorem komentáře

  • 29. 8. 2024 9:45

    Jan Olšan

    Nejde asi až tak moc o to, jaký je to kód - větvení je v kódu vždycky (i když predikovatelnost se různí, takže trošku to asi působit může)
    .
    Tady jde ale asi hlavně o to, jestli ten program v první řadě vůbec trápí ty ochrany proti Spectre. A ty ho nemusí skoro vůbec postihovat, pokud funguje tak, že si jede ve svém procesu nebo procesech, nevolá moc systém a I/O a jen si pracuje pořád na svém písečku (datech v paměti), dokud nevyplivne nějaké výsledky.

    Aby se dostavil efekt těch ochran (mitigations) proti Spectre a téhle jejich optimalizace, tak musí docházet k přepínání mezi aplikací a jádrem OS, například protože aplikace komunikuje po síti, nebo čte a zapisuje na SSD (vzpomeňte si na to, kde jsme v roce 2018 při řešení těch chyb pozorovali větší propady výkonu - nejvíc to IIRC bylo asi při práci s diskem).
    K tomu vyprazdňování BTB a resetování prediktoru větvení, kterého se ty optimalizace týkají, totiž dochází při volání do jádra nebo přepínání procesů. Celá ta optimalizace je o tom, že to přepínání mezi procesy a volání procesů do jádra, které předtím opravy Spectre zpomalily, se teď zase o trošku zrychlí, protože se to bude dělat víc efektivně.

    Moc bych se nedivil, kdyby se to v tom Geekbench opravdu neprojevilo (teď jsem trošku googlil a v roce 2018 tehdejší verze Geekbench moc propad neutrpěla, takže to může být ten případ, že vlastně není odkud ten dřív ztracený výkon obnovovat).

    Hry ale komunikují s ovladačem GPU, mají nějaký ten datový provoz (i síťový, ale multiplayer se asi většinou nebenchmarkuje?), takže u nich je větší šance, že vám mitigace Spectre žerou nějaký výkon, a tím pádem je prostor pro to, aby se část dostala zpátky tím, že tyhle optimalizace to jejich žraní trošku zredukují.

  • 29. 8. 2024 13:46

    PHiLiPZ

    “Aby se dostavil efekt těch ochran (mitigations) proti Spectre a téhle jejich optimalizace, tak musí docházet k přepínání mezi aplikací a jádrem OS” - pokial pocet vlaken CPU bude mensi ako pocet naraz beziacich procesov (a to je o niekolko radov), tak prepinanie kontextu a prepisovanie registrov asi dochadzat bude. Pokial sa procesu nevyhradi vlakno.