Hlavní navigace

Stalker: Call of Pripyat a Radeony HD 5970 v CrossFire

28. 11. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

Článek neberte jako nějakou komplexní recenzi, spíše jako rychlou ochutnávku toho, co by mohlo být na ExtraHardware ke čtení začátkem příštího týdne. S recenzí Radeonu HD 5970, povětšinou jasně nejrychlejší grafické karty světa, si dávám sice trošku na čas, ale zase se díky tomu podařilo na nějaký den v redakci složit hned duo Hemlocků pro CrossFireX. Přes 9 TFLOPS teoretického výkonu jen čekalo, zda dojde k jeho využití.

Testovací sestava jako obvykle sestávala z:

  • monitoru: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesoru: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní desky: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • pamětí: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevného disku: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optické mechaniky: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroje: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříně: Cooler Master Centurion 534
  • chladiče CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémových větráků: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
  • a operačního systému: Microsoft Windows Vista Ultimate (64bitová verze)

Další detaily o testovací sestavě můžete najít třeba v tomto testu Radeonu HD 5770.

Pro testování Radeonů HD 5970 jsme od AMD obdrželi ovladač 8.663.1 beta 4, americká společnost ve svých prezentacích k Hemlocku používá výsledky ze sestavení beta 2 téhož ovladače. Kvůli Call of Pripyat a Unigine Heaven jsem aktualizoval Windows Vista na Service Pack 2 a nainstaloval DirectX 11.

Benchmarky jednoho Radeonu HD 5970 v Call of Pripyat

Stejně jako Clear Sky, i další díl série S.T.A.L.K.E.R., Call of
Pripyat, se dočkal po vydání hry i samostatného benchmarku. Tento
zdarma šířený 421MB soubor můžete stáhnout buď GSC (výrobce) od anebo lépe z techPowerUp!. Své výsledky posílejte do připraveného vlákna v diskuzním fóru.

Většina výsledků (až na poslední) v grafu je z přednastavení Ultra a jako renderer je použit Enhanced full dynamic lighting (DX11). Rozdíl výkonu při nastavení týchž detailů, ale DX10, je v grafu rovněž vidět.

Téměř v nejnáročnějším nastavení (jen HDAO má ještě jednu vyšší úroveň) ...

...jsem srovnal jeden Radeon HD 5970:

s CrossFireX zapojením těchto dvou obrů:

Kromě posledního testu je škálování se třetím a čtvrtým GPU nevysoké, ale v náročných slunečních paprscích je více jak 100 %. Jak to? Tentokrát je to chybou, která nejspíše může umožnit i podvádění v tomto benchmarku. Během dlouhého testu v Pripyat se horní Radeon HD 5970 zahřál natolik, že Catalyst zavolaly VPU Recover. Benchmark ale dojel, nicméně s nekorektním výsledkem v poslední části. Při dalších opakováních byly výsledky pro změnu nižší než 33 fps s jedním HD 5970; jednoduše bych musel nějak řešit chlazení.

Spojení dvou Radeonů HD 5970 do CrossFire – 6400 stream procesorů

Jak už jste viděli kousek výše, oba Radeony jsem po vyjmutí koše pro disku do middle tower skříně Cooler Master Centurion 534 nacpal. Bohužel základní deska Gigabyte EX58-UD5 má celkem tři sloty PEG, proto vzdálenost mezi nimi je o jeden slot kratší, než by dvouslotové Radeony pro nějaké to rozumné dýchání potřebovaly.

GPU-Z potvrzuje CrossFireX dvou Radeonů HD 5970 a celkem 4 GPU účastnící se vykreslování 3D scény. Zobrazeny jsou taky karty, z níž vede DVI kabel do monitoru: Sapphire má takt čipu i pamětí o 10 MHz vyšší než referenční karta ATI.

Zatímco jádra v horní kartě s malým prostorem pro nasávání (a ještě k tomu teplého vzduchu od spodní karty) mají kolem 80 stupňů Celsia i v idle...

... grafickým procesorům ve spodním Hemlocku nijak velké horko není:

Screenshot típnutý těsně po zátěži ve FurMarku dokazuje, že více jak 100 stupňů Celsia není výjimkou, konkrétně v tomto případě bylo maximem 107 stupňů Celsia (VPU Recover ale ještě zavolán nebyl).

Vyzkoušel jsem škálování CrossFire v několika náročných hrách a nastaveních, ve Far Cry 2 už byl limitem procesor, v Crysis Warhead spíše už nedocházelo ke škálování (a ve 2560 × 1600 nepracoval už multi-sampling) s více jak dvěma GPU Cypress, ArmA II si s CrossFire zřejmě vůbec netyká, zato nezklamal OpenGL Enemy Territory: Quake Wars s vysokými stupni anti-aliasingu (4× MSAA skrze hru + super-sampling v ovladačích Catalyst dávají opravdu i obrazově pěkné výsledky, později snad přinesu nějaké screenshoty) či oba Stalkery anebo DX11 benchmark Unigine Heaven.

K testům mám ještě pár poznámek: spotřeba v zátěži se při testech Stalker: Clear Sky a Call of Pripyat pohybovala běžně kolem 485 W (a procesor zde také není tolik vytížen), reltivně nízká spotřeba ve FurMarku je dána tím, že čtyři GPU zde nejsou dobře vytížena.

Hlavním zjištěním ale bylo, že i když se snímkové frekvence ve Stalkerech i Unigine Heaven pohybovaly celkem stále kolem 45 fps, výsledný dojem plynulosti odpovídal asi tak 10 fps. Radikálně se to zlepšilo po zapnutí vertikální synchronizace (VSYNC ON), která je zřejmě pro synchronizaci multi-GPU velmi důležitá.

Dobrým důkazem aktivních čtyř GPU v CrossFireX je i 3DMark Vantage, nejdříve podrobné výsledky jediného HD 5970 (dvě GPU):

a následně dvou HD 5970 (čtyř GPU):

Unigine Heaven: DirectX 11 pastva pro oči

Stalker: Call of Pripyat s maximálními detaily nevypadá vůbec špatně, ale i díky až trošku přehnané „hrbolatosti“ dosažené díky teselaci mě uchvátil spíše Unigine Heaven. Velmi pěkně je podle mě ztvárněna také tráva (chce to vidět v pohybu), ta ale zůstává ve stínu teselovaných povrchů. Je pravda, že jak si jednou projedete benchmark s teselací, už na vás bez ní působí dost ploše a nezajímavě.

CS24

Budete-li mít zájem prozkoumat screenshoty ve 2560 × 1600 px (DX11, 4× MSAA, teselace), stáhněte si je na počítač v tomto ZIPu (11 MB). Škoda jen, že legrace pro plynulý provoz takovéhoto nastavení, tedy dva Radeony HD 5970, stojí od 26 000 Kč nahoru a i kdybyste na to ty peníze nakrásně měli připravené, stejně je nemáte šanci koupit. To ale určitě fandy grafických karet neodradí od těšení se na podrobnou recenzi HD 5970: vždyť o některých autech si také jen čteme.