Podle analýzy Net Market Share totiž Google na Mozillu přinejmenším pár procent ztrácí. Google se bude chlubit statistikami, které pro něj vyznívají lépe, zatímco Mozilla se bude ohánět druhými čísly, kde to pro ni vyznívá nadějněji. A co pravda, leží někde uprostřed?
Odlišná čísla vychází z toho, že každý měří jinak. Do statistik může promluvit i to, kolik návštěvníků v daném období „prošacujete“. Důležité je, kde data nasbíráte. Musí se zkoumat co možná nejrozmanitější vzorek webů. Když budete hlídat pouze pestrobarevné blogísky opatřené písmem Comic Sans, získáte leda přehled o skupině teenagerů. Ale svět neobývají pouze dospívající, ale všemožné sorty lidí.
Ideály dokonalých statistik jsou myslím jasné. Výsledky se musí přinejmenším skládat z reprezentativního vzorku návštěvníků. Jenomže záleží i na tom, jak dáte data ve finále dohromady.
StatCounter versus Net Market Share
Metodika používaná StatCounterem nebere v potaz unikátní návštěvníky. Pokrývá 3 miliony stránek, jež generují zhruba 15 miliard zobrazení za měsíc. To by se snad jako reprezentativní vzorek brát dalo, problém je ale v tom, jak se měření průměruje. StatCounter vlastně dokládá popularitu webových prohlížečů, nikoliv reálné rozložení hráčů na trhu. Jeho statistiky vznikají jednoduchým zprůměrováním podílů, neberou přitom v potaz velikost uživatelské základny.
Teoretický příklad
Svět má pouze dvě země: třeba Německo a Česko. Všichni Němci používají Internet Explorer, všichni Češi naopak Firefox. Statcounter dostane z obou zemí totožný počet záznamů (třeba milion, na tom teď nesejde) situaci vyhodnotí tak, že IE i FF mají 50 % trhu. Přitom v Česku surfuje přibližně 6,5 milionu lidí, v Německu 65 milionů, tedy 10× tolik. Ve skutečnosti nemají oba prohlížeče stejný podíl, ale Internet Explorer je desetinásobně větší.
Proto získáte spíše přehled aktuálně nejpopulárnějšího browserů v jednotlivých zemích. Net Market Share si uvědomuje rozdílné velikosti uživatelských základen v regionech a podle toho statistiky nabírají skutečnějších rozměrů. Pokud tedy neuznáváte zprůměrovanou popularitu v jednotlivých regionech více než čísla skutečného stavu rozložení prohlížečů mezi uživateli.
Popularita versus reálná čísla
Statistiky vyprodukované Net Market Share jsou dále zpřesněné tím, že jednoho uživatele nepočítají vícekrát. I když stránku v měsíci navštívíte vícekrát, započítáte se pouze jednou. To znamená, že aktivní uživatelé nenačítají skóre svému prohlížeči více než jiní. StatCounter naproti tomu měří počet zobrazení, takže jeho statistiky v podstatě mohou vypovídat cosi o aktivitě uživatelů. Nejaktivnější komunita tím pádem pro svůj prohlížeč získává nejvíce pomyslných bodů.
Asi půjde dost těžko naměřit zásadní rozdíly mezi komunitami, v průměru by příznivci Firefoxu měli být asi stejně aktivní jako fandové Opery nebo Internet Exploreru. Jenže při tvoření globálních statistik se už data deformují, unikátní návštěvy ukazují rozložení tržních podílů přesněji. Net Market Share dává svým grafům vzniknout z poměrně slušného vzorku uživatelů, dohromady jich měsíčně zaznamená asi 160 milionů. StatCounter sleduje vyšší počet stránek, kvůli jeho metodám ovšem tyto výsledky považujeme za méně směrodatné.
Listopadové statistiky
StatCounter od pohledu vyznívá příliš optimisticky. Podle něj už na celém světě existuje více uživatelů Chromu než Firefoxu.
Net Market Share říká, že v listopadu Chromu na Firefox stále nějaké to procento chybělo.
Podle StatCounteru Chrome ale prolomil dvacetiprocentní tržní podíl už v létě letošního roku. Je to vůbec možné? Konkurenční statistika přitom googlovu potomku přisuzuje v současné době necelých sedmnáct procent. Z výše uvedeného plyne, že budeme věřit spíše Net Market Share, který podle nás skutečnost vyjadřuje přesněji.
Pro srovnání, stejná situace logicky nastává u operačních systémů:
Tím nechceme výsledky Statcounteru nijak hanit. V daném čase mohou výrazně zkreslovat skutečnost, ale pozorováním dlouhodobých křívek v grafu lze při neměnné metodice vyčíst trend, jak daný prohlížeč roste nebo klesá. Google z toho má jistě radost, média mají zprávu měsíce, ale z tak prostého měření nelze dělat jednomyslné závěry.
Za podnět k sepsání tohoto článku děkujeme čtenáři cvm, který si dal tu práci a provedl mohutné kalkulace a důkladné výzkumy. Jeho příspěvěk stojí za přečtení.