Loni jsme tu párkrát probírali zprávy o tržních podílech procesorů, jelikož rok 2017 byl nebo mohl být do jisté míry přelomový: AMD uvádělo po letech úplně novou architekturu jader, která měla znamenat „comeback“ do ostrého konkurenčního boje s dominantním Intelem. Asi si ale vzpomenete, že do informací zapadajících do očekávaného nárůstu podílu AMD na úkor Intelu nezapadaly vůbec statistiky ze Steamu. Ty ve stejné době naopak ukazovaly razantní poklesy. Výsledky ale byly zvláštní nejen v procesorech, najednou například strmě stoupaly Windows 7 na úkor nových Windows 10 (a nešlo o žádné malé změny, jak můžete vidět na grafech níže). Jak se dalo tušit, ne všechno bylo s touto statistikou v pořádku. Pokud se vám nezdála, asi vás potěší, že vám nyní Valve dává za pravdu. V aktuálním průzkumu za duben došlo k opravě metodiky a výsledky jsou hned o dost jiné. Za zvláštními trendy v měření Steam HW/SW Survey byla již loni spatřována Čína. Výrazně totiž stoupal počet systémů s jazykem nastaveným na zjednodušenou čínštinu. To bylo vysvětlováno buď reálnou velkou expanzí Steamu (což se pokud si dobře vzpomínám přičítalo například hře PUBG) nebo tím, že se předtím statistiky z Číny nezapočítávaly. To by implikovalo, že nové divné výsledky byly v pořádku, ale naopak ty předchozí byly vlastně špatně. Nakonec je ale vysvětlení trochu jiné.
„Podváděly“ kavárny
V nyní zveřejněném přehledu dubnových výsledků Valve uvádí, že za anomálními čísly za zhruba posledních sedm měsíců byla skutečně metodická chyba a firma implementovala do měření změny, které by ji měly odstranit. O co šlo? Zvláštnosti ve statistice začaly být pozorovány počínaje srpnem a korelují s nárůstem používání Steamu v čínských internetových kavárnách. Problém nastal v tom, že tyto kavárny měly OS a software zřejmě nakonfigurovány tak, že se do Steamu nehlásily vždy jako jeden uživatel, ale došlo k tomu, že služba registrovala uživatele střídající se na jednotlivých počítačích zvlášť. Ačkoliv je tedy záměrem statistiky Steamu dávat každému PC „jeden hlas“, tyto počítače v kavárnách místo toho měly hlasů vícero tím, jak se na nich točili do Steamu přihlášení uživatelé.
Tím došlo ke zkreslení výsledků ve prospěch konfigurací strojů rozšířených v těchto kavárnách, které neodpovídaly „zbytku světa“. Ve statistice se to projevilo oním zmíněným nárůstem Windows 7, počtu čtyřjádrových CPU proti dvoujádrům, u grafických karet zejména velmi stoupla používanost modelů Nvidia GeForce GTX 950/960, GTX 750 Ti, GTX 1050 Ti a GTX 1060. A kromě toho také výrazně stouply procesory značky Intel a instalace se zjednodušenou čínštinou jako jazykem.
STEAM HARDWARE SURVEY FIX – 5/2/2018
Historically, the survey used a client-side method to ensure that systems were counted only once per year, in order to provide an accurate picture of the entire Steam user population. It turns out, however, that many cyber cafes manage their hardware in a way that was causing their customers to be over counted.
Around August 2017, we started seeing larger-than-usual movement in certain stats, notably an increase in Windows 7 usage, an increase in quad-core CPU usage, as well as changes in CPU and GPU market share. This period also saw a large increase in the use of Simplified Chinese. All of these coincided with an increase in Steam usage in cyber cafes in Asia, whose customers were being over counted in the survey.
Úprk uživatelů z desítek na sedmičky i další pohyby byly jen zdánlivé
Míru chyby ilustrují některé obří korekce, které teď nastaly v dubnových výsledcích, které už mají metodiku údajně opravenou a podle Valve by v nich již kavárenská PC měla být počítána standardně jen jednou. Windows 10 64bit hlásí nárůst podílu o 17,4 procentních bodů (a to jen proti březnu, maximální amplituda úletu je dokonce 30 %). Podíl čtyřjádrových CPU se snížil o 8,16 procentních bodů a zmíněné grafiky GeForce GTX 960 a GTX 750 Ti ztratily 4,44 % a 4,72 %, čímž ztratily polovina z celosvětových podílů, které vykazovaly na vrcholu „kavárnové etapy“. Podíl angličtiny jako jazyka šel nahoru o 11,23 %, zjednodušené čínštiny o 21,89 % dolů. Poznámka: všechny změny podílů, které tu byly vypočítány, mluví o procentních bodech.
Procesory AMD stouply z podílu 11,15 % v březnu (a dokonce jen 8,03 % v lednu) na 15,96 %. V grafický kartách se poměr sil během měsíce změnil z rozdělení 10,8 % pro AMD a 82,3 % pro Nvidii na 14,89 % proti 75,26 %. Jinak v lednu měly s čínským faktorem Radeony dokonce jenom 8,2 %. Návrat k normálu v dubnových číslech ale potvrzuje, že tyto prudké výkyvy nebyly reálné.
Statistika Steamu je dost zvláštní věc – například v tom, že výběr počítače pro započítání se zdá poněkud nevyzpytatelný (takže někteří uživatelé mají pocit, že na ně skoro nikdy nedojde, zatímco jiní jsou počítáni pořád), byť je údajně záměrem počítat každé PC zhruba jednou ročně. Systém sběru dat není nějak veřejně zdokumentovaný a nemůžeme tedy vědět, zda se v něm neskrývají ještě další boty nebo potenciální problémy. Je to také asi poučení, že nad statistickými daty je třeba kriticky přemýšlet a počítat s určitou mírou nejistoty. Zvlášť tehdy, když moc neznáte systém sběru dat.
Po nynější dubnové korekci by ale statistiky měly být určitě přesnější. Pokud se ale budete na tyto čísla dívat někdy v budoucnu, pamatujte si, že výsledky zhruba mezi srpnem 2017 a březnem 2018 jsou chybně – ony anomální „hrby“ v grafech totiž zdá se nebudou zpětně opraveny.