Stream.cz je sledovanější než televize Nova

23. 6. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu), které má na svědomí i sledování návštěvnosti NetMonitor.cz, vydalo zprávu o popularitě online videa v Česku. První report je teprve začátek, v budoucnu by se mohl stát podkladem pro srovnání s tradičními médii, tedy televizními stanicemi. Čísla z oboru multimediálního obsahu zahrnují také internetové hry ve Flashi.

Stream.cz je českým králem

První letošní čísla ukazují situaci v dubnu, mezi videi spolehlivě vede Stream, tedy jediný web, který může na našem trhu konkurovat americkému YouTube. Počet reálných uživatelů je nejvyšší, může za to propagace naší jedničkou Seznamem a navíc tam ukládá své pořady i televize Prima. V květnu se do výsledků započítá i soutěž o milion korun, tuto částku totiž může vyhrát nejsledovanější video (více v novince).

zdroj: NetMonitor – SPIR/MEDIARESEARCH/Gemius

Zajímavější je však tabulka s podrobnějšími výsledky. Nova má díky delším pořadům také vyšší čísla TTS a exkluzivita materiálů znamená lepší RU i počet návštěv. Stream naopak boduje v unikátních materiálech, kterých se sledovalo takřka pětinásobek. Je to vlastně souboj krátkých videí a delších TV pořadů. Ale stejně se to nedá srovnat s herní portálem Geewa (hry od nich přebírají další weby jako Seznam). Když se sečte veškerá doba, kterou jsme strávili hraním, dostaneme se na 400 let. Každý reálný uživatel strávil hraním více třetinu dne.

Za stejnou dobu se česká a slovenská společnost stačila už několikrát od základů změnit, počínaje třeba Bílou horou (1620) až do současnosti.

zdroj: NetMonitor – SPIR/MEDIARESEARCH/Gemius

Multimédia na webu sledujeme nejvíce během pracovního týdne, už v pátek je z grafu znatelně vidět jiná aktivita.

zdroj: NetMonitor – SPIR/MEDIARESEARCH/Gemius

Pro víkend i pracovní dny ale platí, že většina lidí začne online video přehrávat asi v 6 hodin ráno a vrcholem nastává mezi 6 a 10 hodinou večerní.

zdroj: NetMonitor – SPIR/MEDIARESEARCH/Gemius

Další výsledky hledejte ve veřejném reportu SPIRu (.XLS). Do statistik zatím nejsou zahrnuty výsledky Novinky.cz, neboť přecházejí na novou technologii. V grafech se s nimi setkáme až v září. V dalších měsících možná zaznamenáme velký skok u České televize, která na webu vysílá fotbalový šampionát v JAR. S reálnými uživateli to zřejmě příliš nepohne, ale celkové časy (TTS) by se projevit měly.

Co se měří

Během přehrávání videa jsou měřícímu skriptu předávány tyto údaje.

  • přehrávání (playing)
  • pauza (paused)
  • zastaveno (stopped)
  • SeekingStarted (přetáčení)
  • completed (konec)
  • buffering (načítání)

Společně s tím se zaznamenávají i časy, ve kterých k daným akcím došlo. Z toho lze pak vypočítat, jak dlouho uživatel pořad sledoval, které části přehrál, co přeskočil apod. V současnosti jsou implementována řešení pro Adobe Flash, Microsoft Silverlight a Windows Media. V případě otevřených technologií je možné monitor nasadit přímo v přehrávači a u dalších uzavřených platforem (třeba Real Video) jsou data získávána z logů na serverech.

Obsah se bude třídit do několika kategorií podle původních zdrojů:

  • obsah: internetový, televizní, uživatelský
  • kategorie: filmy a seriály, zpravodajství a publicistika, dokumenty a vzdělávací pořady, zábava/lifestyle/magazíny, hudba a hudební pořady, sport, ostatní videa, hry

Přitom se měří počet RU (reálných uživatelů), návštěvy (počet přehrávání, které od sebe dělí alespoň 30 minut), zahájená přehrávání (alespoň jedna vteřina videa), počet unikátních slevodaných materiálů, TTS (celkový strávený čas) a TTS na RU (průměrná doba strávená reálným uživatelem sledováním multimédií).

Co se bude měřit

První report zatím obsahuje pouze základní údaje a nepočítá např. s video reklamou (zaznamená se pauza a pak přehrávání). V budoucnu se do analýzy ještě plánují:

  • měření video reklam zobrazených v rámci přehrávání videa
  • publikování ukazaletů GRP (gross rating point, kumulovaná sledovanost v cílové skupině) a rating pro vybrané pořady nebo skupiny pořadů
  • realizace obsahové kategorizace multimediálního obsahu na straně médií
  • provázání návštěvnosti se sociodemografií uživatelů

Zvlášť poslední bod bude cennou statistikou, stejně tak jako v měření NetMonitoru. Kompletní metodiku naleznete v dokumentech SPIRu zde (PDF 0,7 MB).

bitcoin_skoleni

A teď se přiznejte, kdo z vás hraje skoro půl dne v měsíci online hry?

Zdroj: SPIR