Nesrovnávej hrušky s jablkama. Kamenný obchody jsou úplně jiná liga. U her, když máš kamennej obchod, tak se kvůli pár prodaným hrám musí platit drahej nájem ve městě, platy personálu, vlastní marketing daného krámku i konkrétních prodávaných titulů, a ty prodeje nikdy nebudou zrovna obrovské. Tam je pak třeba 30-40% marže (jako mají knihkupectví) naprosto v pořádku.
Steam - ve vší úctě k softwaru celé platformy - má při naprosto astronomických tržbách řádově nižší náklady na prodanou kopii, kdežto vývojáři mají náklady na všechno, včetně většiny marketingu (ano, Steam taky nějaký má, ale stejně mají hry vlastní velké kampaně).
Samozřejmě, že při monopolu si mohl Steam nastavit jaké chtěl podmínky a marži. Jenže největší studia už to přestalo bavit a mají prostředky a publicitu, aby si mohla dovolit prodávat své hry ve vlastních obchodech.
A tím tu máme všude tolik potřebnou konkurenci, která např. totálně chybí v naší oblíbené HW oblasti.
A najednou Steam pro největší tituly nabízí snížení marží, protože vidí jak právě o ně přichází.
Netuším, jestli je 12% marže dumping, ale nemyslím si, že by na tom prodělávali. Každopádně já fandím tomu, aby co nejvíc peněz šlo vývojářům na onu vlastní tvorbu her, takže když se dostanou ty marže díky konkurenci třeba na 15-20% obecně ze 30% na Steamu, tak tomu tleskám. :)
A nechápu přístup lidí co říkají: "já chci vše na jednom místě, ať je klidně totální monopol, mě je to ukradený" - to je jako přístup lidí co říkají: "ať to shit AMD zkrachuje a zůstne jen Intel + Nvidia" - a pak se diví, že nový grafiky stojí, kolik stojí a to AMD zdaleka ještě nezkrachovalo. 8-)
U těch herních obchodů mi to přijde jako stejnej model, monopol nikdy ničemu nepomohl.