Ovšem klasické mapy (silniční spojení) jsou velmi aktuální, pokulhávají jen satelitní snímky, které jsou stále horší než u konkurence. Třeba tunel Blanka je už našrafován a na snímcích je vidět nový Trojský most, ale s menším zoomem než třeba u map Google. Výjimky se ovšem najdou, takový Přerov je proti ostatním aktuálnější.
Satelitní snímky nejsou zadarmo
Na otázku proč je někdy rozlišení satelitních snímků tak špatné je jednoduchá odpověď: peníze. Satelitní snímky vytváří jen několik málo společností: Tele Atlas, Digital Globe či Novatel a ostatní je od nich kupují. Pro představu, TomTom a Mio berou snímky od Tele Atlasu. Pro mapy Here je zdrojem Digital Globe. Data z map HERE jsou v navigacích od Garminu, slouží jako podklad pro Mapy.cz, ale i pro mapy od Yahoo či Microsoftu.
Není to tak, že by satelit nezvládl ostřejší snímky s „větším zoomem“, ale takové jsou mnohem dražší. Navíc je mapové firmy průběžně obnovují a nedoplatily by se. Proto jsou zatím na HERE satelitní snímky spíše slabší.
Obecně je to také důvodem, proč se satelitní snímky kombinují s leteckými – když zazoomujete na mapě nejblíže, krajina se změní, protože nebyla focena ve stejný den. Letecké na HERE ovšem u nás nejsou.
Rozšíření map HERE
Klasické mapy už nejsou na satelitech přímo závislé. Vedle Googlu si je tvoří také český Seznam, jsou tu komunitní Openstreetmaps, nebo právě Nokia (původně tým Navteq) a její mapy HERE. Značka Navteq byla postupně nahrazována značkou Nokia. Tedy tím, co z ní zbylo po prodeji mobilní divize Microsoftu.
Tvary a výšky budov jsou na mapách zatím k dispozici jen v centrech měst, protože jinak by docházelo k velkému náporu na databázi. Navteq je kreslí podle údajů z katastru, takže kostelům třeba chybí ostré věžičky; pokud zrovna nejde přímo o ručně vymodelované budovy.
Stejně jako Google poskytují i mapy HERE informace o aktuální hustotě provozu. Pro jejich získávání využívá data od jednotlivých uživatelů, ale i z navigací (Garmin).
Snímkovací auto fotí „StreetView“
Tým HERE pilně projíždí celým Českem a aktualizuje silniční spojení i body zájmu. Takovým autem jsme se po Brně projeli i my. Jen o něco lepším vozem si fotí i vlastní verzi StreetView, které u nás ale zatím není dostupné.
Snímky by teoreticky už k dispozici byly, kamery na autě jsou prakticky stejné, ale snímkování není dořešeno právně a kamera na autě není umístěna v potřebné výšce. Slouží jen pro mapování. Lepší auta nazvaná HERE True snímkují ulice nejen pro získání fotografií, ale umí i modelovat budovy ve 3D, jelikož je snímají laserem. Něco jako dnes vidíme u 3D map od Seznamu.
Auto, kterým Nokia snímkuje silnice, je Volkswagen Golf. Na střeše má sedm kamer a každý den ujede zhruba 600 km. Pořizuje snímky každé 2 metry celkem nezávisle na tom, jak rychle zrovna jede. Za den tak naplní pevné disky v kufru objemem zhruba 80 až 100 GB dat, většina z toho jsou samotné fotografie, menší část pak další data. Třeba informace o značkách, jízdních pruzích a řidič může k místu přidat nějaký komentář pro pozdější zpracování.
Uvnitř kufru je počítač s pevnými disky a akumulátor, jelikož baterie v autě by na napájení nestačila. Vedle kamer je na střeše i GPS a senzory pro zjištění pohybu vozu v tunelech a při špatném signálu.
Na palubce má řidič displej počítače (snímkovací software běží ještě na Windows 2000), kde se zobrazuje aktuální mapa. Software rozpoznává dopravní značky, ale kontroluje to nakonec raději vždy ještě člověk.
Mapy můžete upravovat i vy
HERE umožňuje uživatelskou úpravu map. Takovou funkci nabízí Google (Mapmaker) i Seznam (jen nahlásíte chybu, opraví ji až pracovníci Seznamu), ale HERE má úpravu více přívětivou. Editorů je poměrně málo, ale můžete se stát jedním z nich. Stačí se zaregistrovat, vaše úpravy potom bude stejně jako u Googlu kontrolovat ještě vyšší autorita.
Je potřeba se zaregistrovat nebo přihlásit, jde to i přes účet Microsoftu nebo Facebooku. Pro přístup k úpravě map ještě musíte projevit zájem a přihlásit se třeba na Facebooku, kde vám udělí potřebné oprávnění. Upravovat mapy poté můžete na adrese http://mapcreator.here.com/