Operátoři nechtějí, abyste surfovali zadarmo. O2 je v tom nejpřísnější
Operátor může zrušit FUP, ale…
Podle mluvčího ČTÚ, regulačního orgánu na telekomunikačním trhu, má O2 na změnu pravidel nárok, je to jeho obchodní rozhodnutí. Ale v souladu se zákonem o elektronických komunikacích musí operátor minimálně měsíc před změnou podmínek informovat zákazníky. A pokud jde o významné zhoršení postavení zákazníka, musí mu dát možnost ze smlouvy vystoupit.
První bod operátor splnil, o změně pravidel informoval měsíc dopředu. Podle O2 ale byla možnost bezplatného surfování zpomalenou rychlostí pouze doplňkovou funkcí, a proto změna pravidel neumožňuje odstoupit od smlouvy na dobu určitou bez sankcí.
Co říká zákon?
Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti je povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění. Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka, jehož smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. (Zdroj: Zákony pro lidi)
Zrušení FUP je zhoršením postavení účastníka nehledě na to, jestli jde o doplňkovou službu, či nikoliv. Smlouvu na dobu určitou mohl uzavřít právě z toho důvodu, že mu dovolovala surfovat (byť zpomaleně) i po vyčerpání datového balíčku.
ČTÚ souhlasí, že v tomto případě ke zhoršení postavení účastníka skutečně došlo. „Operátor má povinnost informovat zákazníka o právu ukončit smlouvu bez sankcí, stejně jako povinnost mu toto ukončení umožnit. Neučiní-li tak, má zákazník právo domáhat se nápravy zákonem předpokládaným způsobem: reklamací a následnou námitkou proti jejímu vyřízení.“
Pokud tedy s novými podmínkami nesouhlasíte a máte smlouvu na dobu určitou, můžete ji zrušit a proti případnému placení pokuty se odvolat.
Reakce Vodafonu
Vodafone byl první, kdo se pokoušel zrušení FUPu prosadit. Nové podmínky představil již před čtyřmi lety, ale veřejnost byla tak hlasitě proti, že od plánu ještě tentýž den upustil.
V roce 2014 na to šel jinak. FUP standardně zrušil a nastavil automatické dokoupení dat, ale dal zákazníkům možnost přepnout chování zpět do starého režimu, tj. po vyčerpání balíčku klesla rychlost připojení na bídných 20 kb/s.
Loni tuto funkci přejmenoval, ale princip zůstal stejný. Uživatelům se po vyčerpání budou standardně automaticky dokupovat balíčky za 49 Kč (podle tarifu za to dostane 50 nebo 250 MB). Případně má možnost si za 99 Kč jednorázově koupit větší balíček (250 MB nebo 1 GB).
Zeptali jsme se, jestli Vodafone chystá v reakci na O2 nějaké změny, ale prý zatím ne. „Podobné změny fungování datových služeb momentálně nechystáme,“ řekla pro Cnews.cz mluvčí operátora Markéta Kuklová.
Reakce T-Mobilu
Největší z operátorů se loni inspiroval u Vodafonu (to ostatně i O2) a u všech datových balíčků nastavil automatické dokoupení dat v případě jejich vyčerpání. Uživatel může toto chování zpětně vypnout a v nastavení zvolit zpomalení internetu na 64/32 kb/s, jenže nikoliv u všech tarifů.
Internet v mobilu na den, Twist Internet v mobilu na týden, S námi v sítích a S námi v síti tuto možnost nemají. Internet se buď zablokuje, nebo si můžete dokoupit další balíček. T-Mobile vám po vyčerpání limitu zdarma zobrazí infostránku, ve které si zvolíte, zdali chcete 50, 200 nebo 1000 MB za 25, 100 nebo 200 Kč. U „těch správných“ tarifů bude na stránce ještě tlačítko Pokračovat se sníženou rychlostí.
Také T-Mobilu jsme se zeptali, jestli v reakci na O2 něco chystá. Ale také prý zatím nic. „Drtivá většina našich zákazníků využívajících data může po vyčerpání FUP pokračovat ve snížené rychlosti. Pouze u několika produktů je pokračování datového přenosu po vyčerpání limitu podmíněno dokoupením dalších dat. V tuto chvíli žádnou změnu v tomto ohledu nechystáme,“ tvrdí Lukáš Hrabal z T-Mobilu.