Osobně jsem velmi rád, že se někdo zajímá i takto malými detaily, jako jsou vlasy. Myslím, že dnes je PC grafika na velmi vysoké úrovni a více pozornosti by se mohlo soustředit právě na tyhle fyz. detaily. Například ve Skyrimu různé kolize brnění, oděvů atd sráží celkový dojem ze vzhledu postavy. Uvědomuji si ohromný výpočetní výkon potřebný k těmto výpočtům, potřebnou míru optimalizace, atd, jenomže kdybysme tu neměli několik let konzole, mohli jsme být dnes podstatně jinde. Vývojáři nám totiž dokazují, že když chtějí udělat "pěknou" hru, jde to a ani to moc nebolí - možnosti jsou.
diskuze o hovne, staci se podivat na uzavreny herni svet Asie, tam vznikaji hry zalozene hlavne na pribezich a bez "uchvatne grafiky" a presto se jich v te Asii proda vice nez vsech tech grafickych "pecek" ja rikam spis sracek co se prodavaj ve zbytku sveta a modli se k nim kdejakej nerdik s uhrikama :))
k poradne hre neni treba uzaasna grafika, tedy ani vyjmecne vykonny a drahy hardware
PhysX je fyzika na nestandardním CUDA když má jet přes GPU, TressFX je renderovací technologie jedoucí přes standardizovaný DirectCompute ... poměrně značný rozdíl je jak v náročnosti, tak hlavně v tom na čem všem daná věc pojede a tedy z hlediska přínosu pro vývojáře i hráče nemluvě o složitosti nasazení do praxe ...
Pokud někdo dává TressFX do přímého souboje a srovnání s PhysX, omlouvám se za ten výraz, ale je to pako
Voľakedy ale vývoj hier stál neporovnateľne menej ako teraz. Proste lepšia grafika, fyzika, AI ale aj príbeh, dabing, ozvučenie sú drahá záležitosť ktorých kvalita a prevedenie je proste na úplne inej úrovni ako v mibulosti. A má to bohužiaľ svoju cenu. Akurát by som nadával na "kreténov" čo zneužívajú DLC ako spôsob na ľahké ťahanie prachov z hráčov. Chápem to ako prídavný obsah ku hre, ktorý víde nejaký za nejaký čas a jeho vývoj stojí ďalšie náklady navyše. Ale na pridávanie extra objektov ako zbrane, vozidlá lebo oblečenie ešte s vydaním hry. A iné prídavky, ktoré mohli byť v hre už od začiatku. Ako robil by som na ich mieste to isté ak to funguje a ľudia to kupujú ale ako kupujúceho ma to štve. :-)
a vys jakou vyhodu ma dnesni svet, ty si ani nemusis ty hry kupovat, ani je hrat ;)
ovsem tva teorie ma jeden velkej otaznik, vracis se k tem hram opravdu pro ten pribeh a zabavu, nebo z nostalgie a vzpominkam?
pruser je totiz v tom ze pokud dnes chces udelat hru s pribehem a zabavou na desitky hodin, tak narazis prave na odpor vydavatelu kteri na takovej projekt proste penize dat nechtej, oni vedi ze mezi tou zaplavou "grafickych naplavenin" ma takovej projekt mizivou sanci se alespon zaplatit, protoze si bohuzel koupi (pokud si ho koupi) jen hardcore hraci daneho zanru, a to proste nestaci
No po období sucha (2 hry ročne) sa za posledných pár mesiacov vyrojilo 5 hier, ktoré GPU PhysX používajú. Teda predpokladám že myslíš ten lebo CPU PhysX je dnes najpoužívanejší middleware fyzikálny engine (viac ako Havok a oveľa viac ako Bulet) takže ten byť "mŕtvy" nemôže. :-) Ešte tie hry vymenujem: Borderlands 2, Hawken, Planetside2 , Warframe a Metro 2033. Metro víde teraz, Warframe má už dostupnu betu takže je na spadnutie a ešte bola ohlásená Rise of Triads. A neskoršie aj Arma III. Na mŕtvolu celkom slušné skóre. :-) Ale ja viem. Kam sa komplexný fyzikálny systém hrabe na jednu fíčuru na simuláciu vlasov. Podľa takého merítka je zrejme TressFX mega mŕtvola keďže sa zatiaľ má objaviť v jednej hre. Ktovie kedy si táto jedna fíčurka pripíše aspoň toľko hier ako má súčasný GPU PhysX. Na také vyhlásenia aké v tomto smere robíš by som si počkal aspoň na rok kedy nevíde ani jedna taká hra čo by GPU PhysX používala. Ale tak chápem že také čakanie je únavné a zdĺhavé. To by si musel teoreticky čakať ešte ďalšie 2 roky a ktovie čo ešte medzitým víde. :-) Takto prorokovať je najľahšie.
APEX ani PhysX som nikdy priamo nepoužíval. Ale dosť túto problematiku sledujem už niekoľko rokov a stále čítavam tie isté predpovede alebo konštatovania o smrti. To je dlhé umieranie jedného nepoddajného fyzikálneho engine-u. Už je to minimálne od roku 2010. Stranda je, že GPU Havok alebo GPU Bulet nemaju ani jedno jediné reálne použitie a tí istí ľudia k nim vzhliadajú ako k modlám a pritom vôbec nevedia aké výsledky sa s nimi vyprodukujú. A ešte srandovnejšie boli očakávania od DC alebo OpenCL. Že ako zdupú PhysX. A to ani neboli fyzikálne engine-ny, ale títo ľudia to ani netušili. A teraz AMD ukáže jednu fíčuru, ktorá je síce pekná, ale od komplexného fyzikálneho engine-u má hodne ďaleko, ale je super a určite to nie je mŕtvola ako PhysX. Síce sme to ešte nevideli v praxy, ale určite je to dobré.To je proste AMD positive prístup.
přijde mi to tak, že právě zhruba časově tak nějak po rozšíření poslední generace konzolí se vývoj her zvrhnul do konzumu. Prakticky ve všech žánrech je tendence k zjednodušení. Pamatuji hadrcore strategie a dnes mi osekají možnosti taktizovat, tak mne to nebaví. Pamatuji jak jsem strávil řadu nocí síťovou FPS hrou. V HL šlo o invenci a třeba u quake šlo o šíleně rychlou super akci kdy jsem běhal, skákal, létal po předu, zadu bokem a přitom střílel stejně létající protihráče.
Dobře myslím problém popisuje Dan Vávra na blogu. Souhlasím s ním v tom, že o tvorbě hry, prostředcích rozhodují manažeři bez jakéhokoli vztahu k tomu co dělají a jak by mohli když třeba předtím vedli výrobu obuvy a jejich další štace bude distibuce uhlí...
a kolik znas lidi co si to tady koupi? v dnesnim uspechanem hernim svete "zapadu" by byl problem prodat i hry jako je puvodni dvojka Falloutu, 100 tisic prodanych kusu by dnes nezaplatilo ani par mesicu vyvoje, bohuzel
jen takova sonda do ceniku vyvoje, muj scenar pocita s 15-20 lidma, platy mezi 40-80 mesicne po dobu 2-3 let, hnedle jsi na cca 45 milionech jen za lidske zdroje, dalsich 5-10 milionu za tu dobu schlamstnou prostory a energie, tedy 50 milionu a to mame v rukach jen hru o ktere pokud se team v prubehu snazil aspon na socialnich sitich vi alespon par tisic nebo desitek tisic lidi, schazi dabing, marketing, distribuce, procenta z distribuce a platy stovky lidi co se postaraji oto aby se hra dostala az k hraci, nato aby se takova hra zaplatila jen co se samotneho vyvojoveho teamu tyce, tak by se muselo po 5 stovkach prodat 100 tisic kopii, a aby investor uvazoval ze zadotuje dalsi takovej projekt, tak by se muselo prodat prez milion kopii, a ted si vem ze kuprikladu Mafie na PC horko tezko prekonala prave ten milion kopii, a to po vice nez pul roce prodeje, nebejt konzoli, tak by nemela Mafie sanci uspet, a to byla podle mnohych vytecna hra :)
No jo. Môžeme predpokladať že ten pako čo to napísal pozná algoritmy ktoré TressFX alebo PhysX používajú a vie zhodnotiť ich náročnosť? Asi nie. Alebo má CUDA vyššiu náročnosť oproti DC už len z toho že je to neštandardizované vývojové prostredie? U jednoduchších ľudí asi hej. No a o tom zložitejšom nasadzovaní do praxe radšej pomlčím. Už len z princípu vie zrejme AMD nasadzovať všetko jdnoduchšie lebo je to predsa AMD. No a je jasné, že nasadenie celého fyzikálneho engine-u oproti jednej fíčure je zo svojej podstaty zložitejšie. :-) Uvidíme či bude v testoch túto fíčuru vypínať aby mali všetky karty rovnaké podmienky keďže z hľadiska optimalizácií na GCN by mali byť GeForcky v nevýhode. Ako jasné, že to robiť nebude a že si nájde objektívne príčiny prečo nie.
však říkám, že je to smutný ... oni vydavaj hry pro idioty ... mozna ze si jen myslim, ze je to vlivem konzolí, ale vypadá to tak ... ať už je nebo ne, je to v pr*... treba Diablo to minuly rok dolozil. Dvojka byla o něčem, člověk si všechno skilloval po svém, z Diabla 3 se stala akorat nudná klikačka ... a to říkám jako někdo, kdo lituje, že to koupil za tolik ... takze pocitam s tim, ze do 10 let se jim na vsechny hry vys* uplne ... technologie jde dopredu, prostory (pameti, HDD) se zvetsuji, vseobecne vzrustaji moznosti udelat neco poradneho a pritom to jde uplne opacne ... to co napriklad navrhujes ty bych si i zahral ...
tak D3 (krom toho, ze skutecne planovane bylo) byl jen priklad ... najde se toho vic, Fear 2, Crysis 2, Gta SA a výš ... smerem ke konzolim jsem to myslel, tak jak je to napsano vyse ... ano, chteji hry pro idioty ... ale vzhledem k tomu, ze mnohem vic platicich hracu je na konzolich, tak to za to "můžou" ačkoliv nepřímo a nezáměrně
jestli D3 bylo planovane na konzole, tak to se pak divim jakej bordel freelancerum posilali na cisteni, z toho co jsem cistil ja, by se to na konzkolich nehejbalo ani na tech co teprve prijdou letos :))
a mam pocit ze v nejakem rozhovoru nekde primo konzolovou variantu popreli primo z Blizzu
D3 na konzole plánované bylo. Několik měsíců před vydáním to říkali, že na konzole bude, ale později a údajně to nebyla priorita. Osobněsi myslim, že to jak Diablo zmršili nemá s konzolema nic společnýho, ale to že bude i na konzole, podtrhuje to, že celá hra je směřována k největšímu davu, tzn. stupidní klikačka pro debily. Zde je vidět i ta nesmyslsnost, kdy hra je určená 17+ (v některých státech 16+) a přitom je směřovaná tak, aby ji mohli hrát i malé děti.
Konzole za nic nemůžou, to jaké hry se vyvíjejí především určují konzumenti a ty chtějí primitivní hry co se ovládání týče. Ideálně něco co se dá ovládat jedním prstem na dotykové obrazovce.
Dobrý den pane Stachu, prosím píšte si tieto svoje nezmysli vo svojom blogu a neotravujte tým slušných ľudí.
Ako môžete zhodnotiŤ náročnosť DirectCompute oproti CUDA ? to čo je za nezmysel ? písali ste nejaký program z použitím CUDA alebo Dcompute ? CUDA nemá vôbec konkurenciu to vám poviem, ak chcete neiečo vedieť o optimalizácií tak to už je vec programátora ale v CUDA z C++ to je nebe a dudy a navyše z perfektnou podporou od výrobcu SW - nVidia. A navyše CUDA je najrozšírenejší GPGPU jazyk ktorý má drvivú prevahu v používaní takže nehovoril by som tu o " nestandardním CUDA "
btw vylepšenie výzoru vlasov už dávno ukazovala nVidia keď predstavovala technológie pre architektúru Fermi - v článku pri tesselácií., avšak ďalej to nerozvinula z použitím PhysXu...
prvni Crysis ale taky nijak zazracne nevydelal, ano bohuzel prvni Crysis se jen zaplatil, a to i diky tomu ze se stal budgetem
a je super ze jmenujes jednu hru co na PC zmenina spoustu veci a prinesla nove technologie, a bohuzel spousta tech technologii z prvniho Crysis se nedostala ani do dvojky a ani do zadne jine hry, aneb jak konci nektere slibne technologie jen proto ze jsou narocne na cas a tedy i penize, a dnesni herni vyvoj je hlavne o penezich