Hlavní navigace

Taylor Swift vrátila svou hudbu na Spotify a spol. Na nízké výdělky už zapomněla [komentář]

12. 6. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Poněkud překvapivým krokem je obohacení katalogů hudebních streamovacích služeb o písně od Taylor Swift, která dříve služby jako Spotify odmítala.

Výše uvedené foto je dostupné pod licencí CC BY-SA 2.0. Původní autor: GabboT.

Hudebním streamovacím službám se musí nechat, že úspěšně potlačují pirátství hudby. K levnému předplatnému přihazují výhodu v podobě snadné dostupnosti obsahu. Jak jsem ale uváděl ve článku v listopadu 2015, předplatné je možné tak levné, že jej hudební služby nemusí přežít. Kromě toho, že je obtížné takovou službu proměnit na výdělečný byznys, musíte myslet ještě na umělce a umělkyně.

Někteří z branže si stěžovali, že navzdory vysokým počtům přehrávaní jsou pro ně příjmy ze Spotify a spol. tak nízké, že je ani zdaleka neuživí. (Nebo jsou jen obecně nízké, což je ovšem relativní tvrzení.) Dal by se na to nahlížet také tak, že zlaté časy žní z prodejů fyzických nosičů končí a začíná éra, kde si musí umělkyně a umělci najít i jiné zdroje příjmů. Nebo se smířit s tím, že nebudou mít na zlaté mísy.

Swift se vrací

Zřejmě nejznámější celebritou, která reagovala stažením své hudby ze streamovacích služeb, je Taylor Swift. Učinila tak na podzim roku 2014. Swift byla v konfliktu rovněž s Applem, který dočasně bezplatně poskytoval mj. její hudbu. Streamovací služby posilují, což může být jedním z důvodů (nebo možná hlavní důvodem, byť je to ovšem čirá spekulace), proč zpěvačka svou hudební tvorbu vrací do katalogů hudebních streamovacích služeb.

Komentář: Schyluje se k hudební apokalypse, kterou nepřežije ani Spotify?

Pokud si Swift rádi poslechnete, hledejte její písně v katalozích Spotify, Tidalu, Amazonu a dalších. Oznámení proběhlo prostřednictvím instagramového účtu taylornation. Ten opětovné zveřejnění hudby ve streamovacích službách vysvětluje tak, že chce Swift poděkovat fanouškům a fanynkám při příležitosti překonání hranice 10 mil. prodaných kusů alba 1989. Také uvádí, že RIAA certifikovala 100miliontou píseň. Výsledkem čehož je, že si můžete Switf poslechnout na Spotify a dalších.

Z oznámení je opět patrné, že Swift bojuje za zachování starých mocenských struktur, zveřejněním hudby ve streamovacích službách současně ale připouští, že starý svět končí. Vzhledem k protestům zpěvačky bych očekával, že přijde řeč na to, kolik se vlastní z pohledu hudebnice či hudebníka dá na Spotify a spol. vydělat. Původní spor zůstal nepovšimnutý. Swift nejspíš pochopila, že musí jít za fanouškovským táborem a na původní protesty zapomněla.

ICTS24

Hudební služby rostou

Jen Spotify používá již přes 100 milionů lidí a nezdá se, že by nepřítomnost některých umělkyň či umělců někoho od těchto hudebních služeb odrazovala. V tuto chvíli platí, že hudební služby nepotřebují Swift a spol. a dokáží expandovat i bez ní. Sám to znám – na Spotify se nachází tolik hudby, že se bez pár chybějících alb dokáži obejít a najít si muziku jinou. Pokrok zpěvačka zastavit nedokáže, ať už bude mít důsledky jakékoli.

Mimochodem, jak poukázal redaktor Mashable, Swift svou hudbu do digitálních katalogů vrátila ve stejnou dobu, kdy Katy Perry, ukázkový příklad marketingu obřích hudebních společností, uvolnila své nové album Witness. Je známo, že tyto dvě zpěvačky se kulantně řečeno nemají příliš v lásce. I když dost možná Swift s hudebními streamovacími službami vnitřně nesouhlasí, aspoň dokázala z části vypálit rybník své úhlavní nepřítelkyni. Nebo se o to aspoň pokusila. I to se počítá.