Odpovídáte na názor k článku Tesla konečně zpřístupní své nabíjecí stanice ostatním značkám, potvrdil Elon Musk. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
a vodik ma teda vyhody v cem?
ja tom vidim same nevyhody
na 1kg vodiku se energeticky nejsetrnejsi motedou tak jako tak spotrebuje cca 45kWh elektriny, parnim reformingem zemniho plynu, takze aby ze zemniho plynu byl 1kg vodiku tak jako tak musi elektrarny dodat cca 45kW elektriny, tou vice energetickou metodou elektrolizou je to pak 60-65kWh na 1kg vodiku, v cem tedy dava smysl vyrabet vodik kdys muzu jezdit primo na tu elektriku a nemusim resit premenu elektriny na vodik a zase zpet pak z vodiku v aute pomoci palivoveho clanku delat elektrinu na ktery to vodikove auto stejne jezdi (spoalovat vodik se ukazalo jako totalni nesmysl, zivotnost motoru byla strasne mala), z pohledu energie tedy vodik nedava zadny smysl, je energeticky mnohem narocnejsi nez kdys se na tu energii jezdi primo
skladovani je take problemove, prumerny unik vodiku je pri dnesnich spickovych nadrzich u aut se 750 bar nejaka 2% za den, takze pokud nekdo nejezdi fakt pravidelne, tak by mu z auta mizel vodik podobne rychle jako elektrina z baterii, nadrze maji take dost omezenou zivotnost a treba dnes jsou cenove dokonce drazsi nez baterie, ano ty dve nadrze v nove Miraj jsou zalistovane coby vymenne dily s zivotnosti 10 let na cene 32 tisic eur bez dani, to je silena raketa :D
a rychlost tankovani je pekna jen na ten prvni pohled, protoze rychle si vesmes natankuje jen prvni vozidlo na rade, kazde dalsi si musi pockat nez se vodik natlakuje ze skladovacich nadrzi kde se vodik skladuje pri 20-50 bar do precerpavacich kde je pdole typu stanice od 400 do 800 bar, takze prvni auto ktere prijede k cerpacimu stojanu na vodik sice natankuje vodik cca rychlosti 1kg za minutu, ale to dalsi co by stalo zanim si musi pocta dle okolnich teplot klidne i dalsi 25 minut nez vubec bude moct zacit tankovat, a cim vetsi je okolni teplota tim delsi cas, cim nizsi je teplota tim kratsi cas, ve finale tak tankovani vodiku muze bejt dokonce na delsi dobu nez v pripade bateriovych aut
a v neposledni rade je to cena vodiku, dnes kdys na vodiku nejsou zadne spotrebni dane se jeho cena pohybuje na urovni cca 10 eur za kg, jakej dava smysl jezdit na vodik, kdys za podobne penize jezdi benzinak, a za nizsi penize jezdi naftak? kdys si projdu testy na netu s treba Toyotou Mirai nebo Hyundai Nexo, coz jsou vodikova auta prodavana treba v Nemecku, tak testeri se dostali nejnize na prumernou spotrebu cca 1,2kg vodiku na 100km a prumerne maj spotreby cca 1,3kg vodiku na 100km, to dela sumy jako 12-13 eur na 100km jen za palivo, s podobnym naftakem jsem na cene 7-8 eur, s podobnym benzinakem na cca 8-10 eur a s podobne velkym elektromobilem na cene 3-7 eur a v pripade ze bych nabijel treba jen a vyhradne na Ionity nabijeckach 350kW tak na cene cca 7 eur na 100km (u Ionity platim rocni poplatek 405 korun a mam nabijeni za 9,3 koruny za kWh, nase auto za necely rok a najezd cca 32 tisic km ma prumernou spotrebu 18,2kWh, tedy jen ciste na nabijeckach Ionity by me cena na 100km vychazela na cca 6,5 eura, ale na verejnych nabijeckach nabijime jen asi 15% nabijene kapacity, vetsinu nabijeni zvldame z naseho wallboxu pri cene 3800korun za MWh, tedy 100km mame za cca 70-80 korun, tedy kolem 3 eur), vodikove auto by me tedy zaprve stalo za tech 32 tisic km cca 100 tisic korun jen na palivu, ale ani bych vesmes nemel kde to palivo tankovat, k nejblizi verejne cerpacce vodiku to mam asi 350km :D pritom do roku 2030 se v CR pocita jen se 4 vodikovyma stanicema, k te nejblizsi to budu mit cca 160km :D ne vodik nedava v osobni doprave smysl temer vubec, mozna tak firmam co si ten vodik vyrobej sami
ale chapu ze lidi co jsou dnes zavisli na tankovani paliva od nekoho si chtej tu zavislost udrzet i dobudoucna a tak chteji vodik, takze preju at se ti ta zavyslost na nekom kdo ti doda palivo dari udrzet, urcite se nejakeho vodikoveho auta ktere si koupis dockas :)