Co bylo v prvním dílu, Total War: Shogun 2 (DX9)
Na konci prvního dílu jsem vám slíbil, že s druhým dílem budou doplněny i interaktivní grafy (kde si můžete řadit podle vícera kritérií, snadno srovnávat procentuálně, nebo pruhy třeba jinak obarvit – viz návod v 1. kapitole 1. dílu). Pokud už jste první díl četli před nocí na 26. 3., potom ještě stojí za zmínku postupné doplňování grafů průběhu fps. Ty jsem nedělal však u všech her (například ne u těch, kde jde o režim timedemo, nebo ve Skyrimu, kde testuji takřka statické scény). První část obsahuje tyto kapitoly:
- Filozofie testu, testovací sestavy, návod k použití grafů
- GeForce v testu
- Otestované Radeony
- Batman: Arkham City (DX11), Battlefield 3 (DX11)
- Crysis (DX10), Crysis 2 (DX11)
- DiRT 3 (DX11), Metro 2033 (DX11)
- Stalker: Call of Pripyat (DX11), StarCraft II (DX9)
- The Elder Scrolls V: Skyrim (DX9), Witcher 2 (DX9) a co bude v druhé části
Nyní už se rovnou můžeme vrhnout na zbývající hry z testovací sady, teoretické benchmarky a následně testy příkonu i vyhodnocení.
Total War: Shogun 2
Pro testy je použito demo hry dostupné přes službu Steam. Ačkoli demoverze po prvotním stažení instaluje jakési aktualizace, není mezi nimi podpora DirectX 11 jako v plné hře. Navíc s DX9 už není na rozdíl od předchozích dílů podporován MSAA. Na druhou stranu má přece jen DX9 varianta větší zástupnou hodnotu pro celou předchozí sérii Total War, anti-aliasing si v této opravdu velmi náročné hře může dovolit stejně jen málokdo.
Testuji 92sekundovou seznamovací sekvencí před vypuknutím v demu obsažené ukázkové bitvy o Sekigaharu.
Trackmania 2: Canyon (DX9), World of Tanks (DX9)
Trackmania 2: Canyon
V Trackmanii 2 používám plné detaily a vyhlazování FXAA, testuji pomocí extrahovaného opakovaného záznamu ze zabudovaného benchmarku. Ten nechám běžet ve smyčce a měřím až druhý průchod.
Více o testování v Trackmanii 2 v článku Trackmania 2: Canyon – výkon grafických karet.
" width="560" height="315" frameborder="0">
World of Tanks
Testy ve World of Tanks probíhají nad téměř devítiminutovým záznamem bitvy na jedné z nejnáročnějších map hry – Erlenberg. Všechny detaily jsou na maximálních hodnotách, advanced post-processing znemožní zapnout MSAA. FXAA také nepoužívám, neboť konkrétní implementace ve WoT opravdu ošklivě rozmaže úplně vše.
Instrukce pro srovnatelné testování:
- uložte 20120206_2316_germany-VK3601H_erlenberg.wotreplay na pevný disk
- spusťte FRAPS a na kartě FPS nastavte Stop benchmark after 445 s
- pokud máte příponu .wotreplay asociovánu s WorldOfTanks.exe, potom na ni stačí poklepat. V opačném případě si vytvořte zástupce WorldOfTanks.exe a .wotreplay na ni přetáhněte
- počkejte, až na odpočtu bude 00:34 do startu zápasu (vpravo nahoře), pak spusťte logování (implicitně F11)
- výsledek najdete ve složce Frapsu jako FRAPSLOG.TXT
Více o testování a technické stránce hry v článku World of Tanks: velký průvodce výkonem hardwaru.
" width="560" height="315" frameborder="0">
3DMark 11 (DX11), Unigine Heaven (DX11)
3DMark 11
Poslední verzi asi nejznámější série benchmarky používám v přednastavení Extreme.
Unigine Heaven 2.5
Verze 3.0 vyšla bohužel až zhruba po polovině naměřených karet, v testu tedy zůstává v2.5. Výsledky by nejspíše měly být kompatibilní. Při testech nechávám teselaci na normal, anizotropní filtr nastavuji na 16:1 a pro multi-sampling pak čtyři vzorky.
Upozornění: V Unigine Heaven 2.5 došlo zřejmě vinou ovladačů k propadům fps u Radeonů HD 7800/7900. S novějšími (a s nějakou starší verzí se nekřížícími se ovladači) by měl průběh Radeonu HD 7970 vypadat nějak takto (velice podobně jako u GeForce GTX 680, oranžová křivka však nyní patří kartě Gigabyte Radeon HD 7970 OC 1000/5500 MHz s procesorem Core i7-3930 na 4,5 GHz):
Příkon (spotřeba)
Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru, viz kapitola Testovací sestava) pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics.
Shrnující grafy, výkon/cena, vyhodnocení
Shrnující grafy
Všichni, kdo nemají rádi zkreslující zjednodušování by tuto část měli přeskočit. Slouží jako rychlá orientace pro ty, kdo nechtějí nebo nemají čas hlouběji zkoumat celý test a jednotlivé herní benchmarky.
Na průměrném výkonu se podílelo celkem třináct her, každá stejnou vahou. Unigine Heaven 2.5 a 3DMark 11 nejsou do jediného čísla průměrného výkonu započteny. Díky přepočtu na procenta nejsou zvýhodňovány hry s vysokým průměrným počtem snímků za sekundu, u her s vícero dílčími měřeními (Witcher 2 a Skyrim) jsem bral do celkového výsledku v potaz právě jen průměr z dílčích subtestů. Základem je vždy nejrychlejší karta v daném testu, většinou teda GeForce GTX 680, občas ji vystřídá Radeon HD 7970.
V noci na 26. března jsem prohledal ceny karet se srovnatelnými parametry jako ty v testu (velikost paměti, frekvence) a ty nejlevnější dostupné skladem použil. U dvou nebo tří karet (např. již ukončený Radeon HD 5850 a končící GeForce GTX 460 s 256bitovou sběrnicí) jsem pro ceny musel na CZC.cz a Mironet. Radeony HD série 7800 jsou stále ve stavu objednání.
Ještě jsem inspirován nedávnou diskuzí pod testem procesoru vyzkoušel sestavit jednu modelovou sestavu pro komfortní hraní her:
Procesor | Intel Core i5-2500K | 4 875 Kč |
Chladič CPU | Gelid Tranquillo rev.2 | 675 Kč |
Základní deska | Asus P8Z68-V Pro | 4 599 Kč |
Paměti | 8 GB Kingston HyperX Blu, DDR3-1600 | 1 040 Kč |
Systémový disk | Adata S596 SSD, 32 GB | 1 346 Kč |
Datový disk | WD Caviar Blue 1 TB (WD10EALX) | 2 286 Kč |
Zdroj | Seasonic X-560 (560 W, 80Plus Gold) | 2 995 Kč |
Skříň | Fractal Design Define R3 | 2 440 Kč |
Monitor | LG IPS235P | 4 270 Kč |
Klávesnice | Microsoft SideWinder X4 | 1 099 Kč |
Myš | A4Tech XL-750BK | 460 Kč |
Celková cena | 26 085 Kč |
Chcete-li být puntíčkáři, potom můžete místo LG IPS235P počítat třeba dražší Asus PA238Q s lépe udělanou OverDrive (= rychlejší odezvou). Každopádně naceněná sestava slouží pouze pro nějaký odhad výhodnosti nákupu té které grafiky, když nebudete měnit jen kartu, ale budete kupovat rovnou nové vše.
Závěrečný verdikt
Jelikož i graf výkon/cena je poměrně vyrovnaný, máme jen další potvrzení toho, že výrobci naceňují karty už zhruba podle toho, jak si opravdu vedou. Najde se pár výstřelků oběma směry, ale označit něco za vyložený trhák se asi nedá. Ze střední třídy grafik by se například dalo doporučit hned několik karet. Přesto se pokusím z celého testu vybrat tři.
GeForce GTX 560
Levnější sestra GTX 560 Ti bez přízviska Titanium se dá pořídit pod 4000 Kč a když hrajete v rozlišení do 1920 × 1200 px, jeví se jako optimum pro maximální detaily i se základním stupněm vyhlazování. Doporučuji mírně přetaktovanou verzi GV-N56GOC-1GI od společnosti Gigabyte, která se nejen prodává v akci s kvalitní laserovou myší, ale je vybavena dost možná nejtišším aktivním chlazením na trhu. Dvouvětrákový chladič WindForce v případě této karty zůstává potichu i při delší herní zátěži.
Radeon HD 7850
V případě, že jste si pořídili třeba nový 27" monitor s rozlišením 2560 × 1440 px anebo máte pro hraní dokonce sestavu tří monitorů, zvažte pořízení karty o necelé dva tisíce dražší (než GeForce GTX 560). Radeon HD 7850 je čerstvou novinkou a při daleko nižší spotřebě a bez toho, aby se jednalo o 28cm dlouhou kartu, vám nabídne výkon Radeonu HD 6950 z předchozí generace. V nových hrách s použitím teselace je dokonce výkonnější. Přitom si vystačí s jediným přídavným napájecím konektorem. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit třeba HD 7850 OC od Sapphire, za malý příplatek dostanete kartu s jádrem přetaktovaným z 860 rovnou na 920 MHz. Na trh se chystá také 7850 od Gigabyte se stejným chladičem WindForce, jaký se osvědčil právě na GTX 560.
GeForce GTX 680
GK104 sice zatím stojí na parametry karty vyšší střední třídy nehorázné peníze, přesto je proti konkurenci AMD výhodnější. Cenou i výkonem se tedy jedná o highend, což je pro uživatele to podstatné. GTX 680 bezesporu zazářila a vyhrála ve většině testů, takže ji uděluji ocenění We want it! (výborný produkt, pokud se nedíváme na cenu).
Zbývající grafy průběhu fps se pokusím doplnit co nejdříve, o tomto ucelení testu se dozvíte prostřednictvím aktuality na hlavní stránce.