Předmluva k testu, testované karty, návod na interaktivní grafy
Adam protestoval, Adam se bránil, ale nebylo mu to nic platné. Zabavil jsem mu jeho miliardu za poslední měsíce naměřených výsledků grafických karet, smazal jsem šedesát procent zbytečných buněk v Excelu, neslyšel na nářky, že za tou či onou buňkou stojí třeba pět minut s FRAPSem a jako typický po světských cílech jako třeba čtenost, přehlednost a srozumitelnost (pro masy) jdoucí dlouholetý redaktor počítačových magazínů vytvořil následující velký a přesto doufám, že optimálně stručný a přehledný velký test grafických karet.
Včetně tří kombinací Multi-GPU (SLI/CrossFireX) v něm najdete 18 různých grafik a jedná se o takový průřez od dlouholetého etalonu první i pro vyšší rozlišení použitelné herní grafiky (Radeon HD 5770, dnes pod 2500 Kč) až po dvoučipová monstra typu Radeon HD 6990 či GeForce GTX 590 v ceně kolem 15 000 Kč. Společným jmenovatelem všech je pak podpora DirectX 11.
Jako pojítko s minulými testy, kde byly ještě i starší generace grafických karet s tímto rozhraním můžete pak kromě zmíněného Radeonu HD 5770 použít třeba Radeon HD 5870 či GeForce GTX 460. Větších testů obsahujících tyto a současně starší grafické karty najdete v příslušné sekci dostupné přes navigaci v horní části každé stránky magazínu ExtraHardware. Jen je potřeba dole zvolit o nějakou tu stránku zpátky, článků na téma grafických karet vyšlo od popisovaných testů na EHW jednoduše spousta.
Nedělám si nejmenší naděje, že se spousta z vás v diskuzi neozve, že mu tam ta která grafika chybí. Dokonce si nedělám iluze ani o tom, že už většina z vás nelistuje grafy, ale čte moje bláboly v třetím textovém odstavci pod perexem. Menšině ale přesto mohu sdělit, že někteří zástupci z množiny Radeon HD 6950, HD 5850, GeForce GTX 460 (768 MB), GTX 480, GTX 470 či nějaké kombinace 3-way SLI a CrossFireX jsou v přípravě nebo již částečně změřeny. Zatím není v testu zahrnuta hra Crysis 2, jelikož v ní nejsou změřeny ještě zdaleka všechny karty (či jejich Multi-GPU zapojení) zastoupené v tomto testu.
Koho to tu tedy máme?
Ačkoli v grafech najdete pouze termíny Radeon či GeForce a následně ještě velikost videopaměti, především u grafů provozních vlastností je třeba mít na paměti také případné nereferenční provedení konkrétních karet v testu. Pomoci by vám měla tato legenda, jež současně prozrazuje, že všechny otestované karty (s výjimkou zanedbatelné odchylky pár MHz na jádře) běžely na stejných taktech jako karty navržené přímo AMD či Nvidií. Ona jich tedy popravdě velká část buď přímo od Nvidie či AMD byla, případně to byly časné vzorky od Asusu, MSI nebo Sapphire od referenčního provedení nijak se nelišící.
Radeon HD 5770, 1024 MB GDDR5 |
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X, 860/4800 MHz |
GeForce GTX 550 Ti, 1024 MB |
MSI GeForce 550 GTX Ti (vlastní chladič), 900/4100 MHz |
Radeon HD 6790, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 6790 (ref. karta), 840/4200 MHz |
Radeon HD 6850, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 6850 (ref. karta), 775/4000 MHz |
Radeon HD 5870, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 5870 (ref. karta), 850/4800 MHz |
GeForce GTX 460, 1024 MB |
Nvidia GeForce GTX 460 (ref. karta), 675/3600 MHz |
Radeon HD 6870, 1024 MB |
AMD Radeon HD 6870 (ref. karta), 900/4200 MHz |
GeForce GTX 560, 1024 MB |
Nvidia GeForce GTX 560 (ref. karta), 822/4008 MHz |
Radeon HD 6970, 2048 MB |
Sapphire Radeon HD 6970 (ref. provedení), 880/5500 MHz |
GeForce GTX 570, 1280 MB |
Nvidia GeForce GTX 570 (ref. karta), 732/3800 MHz |
Radeon HD 5970, 2× 1024 MB |
AMD Radeon HD 5970 (ref. karta), 725/4000 MHz |
GeForce GTX 580, 1536 MB |
Nvidia GeForce GTX 580 (ref. karta), 772/4008 MHz |
Radeon HD 6990 (375 W), 2× 2048 MB |
Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 830/5000 MHz |
Radeon HD 6990 (450 W), 2× 2048 MB |
Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 880/5000 MHz |
GeForce GTX 590, 2× 1536 MB |
Nvidia GeForce GTX 590 (ref. karta), 607/3414 MHz |
CrossFireX 2× Radeon HD 6870, 2× 1024 MB |
AMD (ref. karta) + MSI (TwinFrozr III) Radeon HD 6870, 900/4200 MHz |
SLI 2× GeForce GTX 560, 2× 1024 MB |
Nvidia (ref. karta) + MSI (Twin Frozr II) GeForce GTX 560, 822/4008 MHz |
CrossFireX 2× Radeon HD 6970, 2× 2048 MB |
Sapphire (ref. provedení) + Asus (DirectCu II) Radeon HD 6970, 880/5500 MHz |
Jak číst a používat interaktivní grafy
-
v základním nastavení jsou
grafy automaticky seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně
pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak)
-
budete-li chtít řazení změni,
využijte přepínačů pod grafem; můžete pruhy řadit- sestupně
- vzestupně
- dle ceny
-
dle naměřené hodnoty (fps,
body, sekundy, ...)
-
po najetí myší na některou z
položek (třeba procesor AMD Phenom II X4 955) se z této stane 100 %
(základ) a ostatní procesory se spočítají podle něj. Všechny absolutní
hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí
oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
-
budete-li chtít nějakou
položku (procesor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně
obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat
si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i
pro další grafy v dalších kapitolách.
-
cenu můžete zobrazit kdykoliv v
každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s
hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda.
-
zámek základu (procesor, který
se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty)
aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši
nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
-
neklikejte do grafů jen tak
bezmyšlenkovitě (nebo klikejte, pak použijte F5 pro refresh a přidávejte
nám ve statistice zobrazených stránek)
-
před prvním použitím grafů si
pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh).
pro prohlížení interaktivních grafů v prohlížeči Internet Explorer 9 je třeba zapnout režim kompatibility.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.
Většina karet AMD je testovaná na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst
11.1a. Ve verzi 11.2 podle release notes nedošlo k žádným změnám, které
by byly v případě naší konfigurace a testovaných titulů podstatné.
Nový Radeon HD 6790 je testovaný na betaverzi připravovaných ovladačů
11.4, které dalo recenzentům k dispozici právě pro testování HD 6790.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“
šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při
napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý –
co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty.
Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli
automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý
Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled
ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji
používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil
otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a
daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní
systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze)
může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je
zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě
únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost,
nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení
postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté
manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni
zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik
nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - ATI Catalyst 11.1a pro Radeon HD6970
- ATI Catalyst 11.2 pro Radeon HD 6850
- ATI Catalyst 11.4 preview pro Radeon HD 6990
- Nvidia GeForce 266.58 pro GeForce GTX 580, GTX 570, GTX 460
- Nvidia GeForce 266.71 pro GTX 590
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry
jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k
dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o
poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na
náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací
sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War
inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH,
uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte
všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální
synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát
přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako
cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte
vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty: Black Ops + World at War (DX9)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po
střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto
checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u
vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX
11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru
C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou
pozicí si můžete stáhnout zde.
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší
předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních
devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou
do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je
GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence
jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet
klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic
nedělejte.
Jelikož jsem nechtěl, aby Call of Duty (navíc z liché řady série) mělo ve výsledném průměrování v kapitole Verdikt větší podíl, vytvořil jsem si tento průměr z obou měřených dílů:
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro
testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat
bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro
srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu
konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX
11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů
postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky
srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá
některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a
Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a
dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
Pokud vás zajímá, jak si vedou karty v jednotlivých tratích a jak je to s výkonem v DX9 režimu hry, nalistujte si některou z předešlých recenzí grafických karet. Zde uvidíte jen průměr ze všech čtyř tratí a jen DX11.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Pro průměrování ve Verdiktu byl opět vytvořen jeden výsledek zahrnující obě nastavení:
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium.
Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim
DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku
2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný
benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec
Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně.
Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně
náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá
opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli
třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat
jen GeForce.
Průměr je vytvořen z dílčích výsledků v benchmarcích Concrete Jungle a Dark Tower.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy
se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu
exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle
4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k
méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka
Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High,
DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s
jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze
začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi
objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací
sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi
pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout,
pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého
rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už
pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě
až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší
rozlišení 2560 × 1600 už je na drtivé většině karet při stejném nastavení
nehratelné. Průměrové číslo pochází z nastavení DX10 a DX11.
Medal of Honor (2010), Napoleon: Total War (DX9)
Medal of Honor (2010)
Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single
player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro
jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější
popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v
článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.
Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.
Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích
prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z
mise Neptune's Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem,
který havaruje.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám
samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full
dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li
DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10
karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc
s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO
Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader),
zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám
water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Unigine Heaven 2.1 (DX11)
Unigine Heaven 2.1
V
Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na
4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off,
normal a extreme.
Test Unigine Heaven není započítán do výsledného průměru (nebereme jej jako hru, ale jako kvalitní moderní technologie testující 3D benchmark).
Spotřeba (příkon PC s danou grafikou), teploty GPU + hlučnost (stručně + odkazem)
Přímo do interaktivních grafů jsem zahrnul jen srovnání příkonu s danou grafickou kartou, detaily o teplotách, hlučnosti, otáčkách ventilátoru hledejte vždy v poslední recenzi grafické karty. Naposledy to byl Radeon HD 6790 a tam najdete spoustu dalších karet a vynikajících grafů shrnujících závislosti hlučnosti toho kterého modelu/chlazení na otáčkách ventilátoru a samozřejmě také dosahované teploty GPU.
Do této kapitoly ještě připomenu tabulku vysvětlující s jakými kartami přesně testovací PC dosahovalo prezentované hladiny příkonu PC.
Radeon HD 5770, 1024 MB GDDR5 |
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X, 860/4800 MHz |
GeForce GTX 550 Ti, 1024 MB |
MSI GeForce 550 GTX Ti (vlastní chladič), 900/4100 MHz |
Radeon HD 6790, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 6790 (ref. karta), 840/4200 MHz |
Radeon HD 6850, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 6850 (ref. karta), 775/4000 MHz |
Radeon HD 5870, 1024 MB GDDR5 |
AMD Radeon HD 5870 (ref. karta), 850/4800 MHz |
GeForce GTX 460, 1024 MB |
Nvidia GeForce GTX 460 (ref. karta), 675/3600 MHz |
Radeon HD 6870, 1024 MB |
AMD Radeon HD 6870 (ref. karta), 900/4200 MHz |
GeForce GTX 560, 1024 MB |
Nvidia GeForce GTX 560 (ref. karta), 822/4008 MHz |
Radeon HD 6970, 2048 MB |
Sapphire Radeon HD 6970 (ref. provedení), 880/5500 MHz |
GeForce GTX 570, 1280 MB |
Nvidia GeForce GTX 570 (ref. karta), 732/3800 MHz |
Radeon HD 5970, 2× 1024 MB |
AMD Radeon HD 5970 (ref. karta), 725/4000 MHz |
GeForce GTX 580, 1536 MB |
Nvidia GeForce GTX 580 (ref. karta), 772/4008 MHz |
Radeon HD 6990 (375 W), 2× 2048 MB |
Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 830/5000 MHz |
Radeon HD 6990 (450 W), 2× 2048 MB |
Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 880/5000 MHz |
GeForce GTX 590, 2× 1536 MB |
Nvidia GeForce GTX 590 (ref. karta), 607/3414 MHz |
CrossFireX 2× Radeon HD 6870, 2× 1024 MB |
AMD (ref. karta) + MSI (TwinFrozr III) Radeon HD 6870, 900/4200 MHz |
SLI 2× GeForce GTX 560, 2× 1024 MB |
Nvidia (ref. karta) + MSI (Twin Frozr II) GeForce GTX 560, 822/4008 MHz |
CrossFireX 2× Radeon HD 6970, 2× 2048 MB |
Sapphire (ref. provedení) + Asus (DirectCu II) Radeon HD 6970, 880/5500 MHz |
Verdikt, resp. zjednodušující závěrečné shrnutí
Shrnutí
Jako vždy dáme naměřené výsledky do kontextu ceny. Ta byla u každé karty zjištěna jednoduchým postupem: v daném e-shopu jsem si našel frekvencemi odpovídající (či lepší, byl-li levnější) model otestované grafické kartě a následně ověřil, že má status skladem. Do grafu níže se dostala tedy nejlevnější skladem dostupná karta. Tento postup jsem zopakoval pro tři v grafu zmíněné e-shopy s PC hardwarem a ponechal minimum ze tří zjištěných cen. Celá procedura probíhala večer 18. 4., ceny jsou tedy platné k tomuto datu.
Na průměrném výkonu se podílelo celkem čtrnáct her, každá
stejnou vahou. Unigine Heaven 2.1 není do čísel průměrného výkonu započten. Díky přepočtu na procenta
nejsou zvýhodňovány hry s
vysokým průměrným počtem snímků za sekundu, u her s vícero dílčími
měřeními (Crysis: Warhead, Just Cause 2, Stalker: Call of Pripyat a Colin
McRae: DiRT 2) jsem bral do celkového výsledku v potaz právě jen průměr z
dílčích subtestů. Her bylo sice celkem patnáct, ale z obou testovaných dílů Call of Duty jsem vytvořil jeden průměr a ten pak započetl. Nechtěl jsem, aby CoD 5 a 7 měly větší váhu než 1/14. Základ (100 %) si můžete zvolit, ve výchozím stavu je to nejvýkonnější jednočipová grafika (GeForce GTX 580)
Už vidím, že někteří z vás hledají většinu času velmi výhodnou GeForce GTX 460 v 768MB variantě, jiní zase znovu uvedené a asi jen na doprodej časově omezené Radeony HD 5830 a 5850. V posledním jmenovaném případě si můžete v grafu pomoci velmi pravidelně asi 5 % výkonnějším Radeonem HD 6870 (viz test osmi grafik střední třídy maskovaný pod názvem recenze GeForce GTX 560 Ti), změřit další karty aktuální metodikou bylo zatím mimo naše časové možnosti a mluvil jsem o tom už v úvodní předmluvě.
Ačkoli grafy s cenami a celkovým výkonem mohou mluvit zdánlivě jasně, nezapomeňte se podívat, jak je na tom ta která grafická karta se spotřebou a obyčejně se souvisejícím zahříváním GPU a dále třeba hlučností. A jelikož se ceny docela hýbou (za o něco více jak týden zlevnily třeba GeForce GTX 580 a 550 Ti skoro o 6 %, také Radeon HD 6970 o téměř 5 %), může být poměr výkon/cena za nějaký týden nakloněn zase trochu jiným grafikám než teď, ve dvou třetinách dubna.