AMD Pitcairn: do třetice všeho dobrého
Po pondělním testu HD 7870 vám nabízíme i výsledky výhodnějšího modelu HD 7850. Jde o slabší variantu osazenou právě uvedeným 28nm jádrem Pitcairn, které v současnosti zapadá někam na rozhraní vyšší střední třídy a vyšší třídy, časem se snad dostane na úroveň populárnější střední třídy.
AMD vypustilo nové Radeony HD 7800 dříve i za cenu toho, že bude pouze papírově. Mohou za to hned dvě velké události, které se odehrávají v březnu – veletrh CeBIT a Game Developers Conference (GDC). Většina vystavovatelů se při této příležitost v zákulisí stánků chlubí zvědavým novinářům připravovanými produkty a za takových okolností už prakticky nemá význam pokoušet se něco tajit, než se novinky dostanou oficiálně do prodeje. V obchodech mají být nové Radeony HD 7800 ve velkém dostupné až po 19. březnu 2012.
Architekturu i parametry modelů HD 7870 a HD 7850 a novinky, se kterými Radeony HD 7000 přicházejí (PowerTune, ZeroCore, Eyefinity s DDM Audio atd.), jsme si probrali už v testu HD 7870, nebudu se opakovat.
Levnější model AMD Radeon HD 7850 má jádro taktované na nižší frekvenci 860 MHz. Nižší je i počet stream procesorů, z 1280 klesl jejich počet na 1024. Výpočetní výkon čipu tak klesl z 2,56 na 1,76 TFLOPS. Také texturovacích jednotek je méně – 64. Zachována ale zůstala 256b šířka paměťové sběrnice i takt pamětí, celková propustnost je tedy 153,6 GB/s stejně jako u HD 7870.
GeForce GTX 570 |
Radeon HD 6970 |
Radeon HD 7750 |
Radeon HD 7770 |
Radeon HD 7850 |
Radeon HD 7870 |
Radeon HD 7950 |
Radeon HD 7970 |
|
Jádro | GF110 | Cayman | Cape Verde | Cape Verde | Pitcairn | Pitcairn | Tahiti | Tahiti |
Výrobní proces | 40 nm | 40 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | ~520 mm² | 389 mm² | 123 mm² | 123 mm² | 212 mm² | 212 mm² | 365 mm² | 365 mm² |
Tranzistorů | 3,0 mld. | 2,64 mld. | 1,5 mld. | 1,5 mld. | 2,8 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. | 4,31 mld. |
Stream procesorů | 480 | 384 (1536) | 512 | 640 | 1024 | 1280 | 1792 | 2048 |
Takt jádra | 732 MHz | 880 MHz | 800 MHz | 1000 MHz | 860 MHz | 1000 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
Takt SP | 1464 MHz | 880 MHz | 800 MHz | 1000 MHz | 860 MHz | 1000 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
ROP/RBE | 40 | 32 | 16 | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 60 | 96 | 32 | 40 | 64 | 80 | 112 | 128 |
Paměť | 1280 MB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 1 GB | 1 GB | 2 GB | 2 GB | 3 GB | 3 GB |
Takt pamětí | 3800 MHz | 5500 MHz | 4500 MHz | 4500 MHz | 4800 MHz | 4800 MHz | 5000 MHz | 5500 MHz |
Šířka sběrnice | 320 b | 256 b | 128 b | 128 b | 256 b | 256 b | 384 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 152 GB/s | 176 GB/s | 72 GB/s | 72 GB/s | 153,6 GB/s | 153,6 GB/s | 240 GB/s | 264 GB/s |
Fillrate (pixely) | 35,1 Gpx/s | 28,2 Gpx/s | 12,8 Gpx/s | 16 Gpx/s | 27,52 Gpx/s | 32 Gpx/s | 25,6 Gpx/s | 29,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 43,9 Gtx/s | 84,5 Gtx/s | 25,6 Gtx/s | 40 Gtx/s | 55 Gtx/s | 80 Gtx/s | 89,6 Gtx/s | 118,4 Gtx/s |
FLOPS | 1406 | 2,7 | 0,819 | 1,28 | 1,76 | 2,56 | 2,87 | 3,79 |
Max. spotřeba | 225 W | 250 W | > 55 W | > 80 W | >130 W | >175 W | 200 W | 250 W |
Délka karty | 27 cm | 28 cm | 28 cm | 28 cm | 20 cm | 25 cm | 28 cm | 28 cm |
Shader model | 5.0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Model HD 7850, který AMD rozeslalo do recenzí, se liší nejen od produkčních karet, ale i od referenční verze – vychází totiž z návrhu HD 7870 a liší se jen osazení napájecí části.
Vlevo HD 7870, vpravo HD 7850... moment, vlastně ne, naopak. (originál)
Opravdová HD 7850 v referenčním provedení, jak ji někteří výrobci nabízí (viz přehled uvedených Radeonů HD 7800), je o pořádný kus kratší.
Místo obvykle hlučného a výkonného chladiče s radiálním ventilátorem, který tlačí ohřátý vzduch skrz žebrování pasivu a záslepku ven z počítače, dostal chladič s axiálním ventilátorem obklopeným pasivem s žebrováním uspořádaným do vějíře.
originál | originál | originál | originál | originál
Karta, která dorazila k testům, je ale od HD 7870 prakticky k nerozeznání. Pomineme-li štítky, liší se HD 7850 jen scházejícím napájecím konektorem. Spotřeba karty je totiž ve srovnání s HD 7870 podstatně nižší – namísto udávaných typických ~175 W to má být jen asi 130 W. Díky tomu si karta vystačí jen s jedním přídavným napájecím šestipinem.
originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
Karta má jeden konektor pro CrossFire, v tomto ohledu se neliší od kratší referenční verze.
Uspořádání výstupních konektorů je také standardní pro všechny Radeony HD 7000 – oproti HD 6000 ubyl jeden konektor DVI, jeho úlohu suplují redukce do konektoru HDMI. S výjimkou trochy pohodlí o nic nepřijdete. Stejně jako u HD 6000 s kombinací 2× DVI-I + HDMI připojíte na výstupy HDMI a DVI nanejvýš dva monitory, další panely (s „rozbočovači“ až čtyři) už musíte zapojit na mini DisplayPort.
Karty jsme dostali jako první v řadě přímo od AMD. Nerozebíral jsem je, ostatně v případě modelu HD 7850 by to stejně nemělo moc smysl – oproti HD 7870 schází jen jedna napájecí fáze a druhý přídavný šestipinový konektor. Pokud vás tištěný spoj zajímá, podívejte se třeba na rozborku na TechPowerUp.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.
Testovaná karta běžela na ovladačích, které byly součástí press kitu AMD (grafický ovladač 8.950.5.0). Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na ovladačích (bez certifikace WHQL) s označením RC11, model HD 7770 je testovaný na poslední dostupné verzi ovladačů v době jejich uvedení.
Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na ovladačích AMD Catalyst 12.1a preview.
Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na WHQL ovladačích 266.58. Model GTX 560 Ti je testovaný na WHQL ovladačích 275.33 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost
Testy provozních vlastností bohužel nebudou odpovídat ani referenčním kartám, na HD 7850 v podobě, v jaké je AMD zasílalo do testů, nejspíš nenarazíte. Útěchou nám budiž to, že i na referenční 20cm karty narazíme jen zřídka, většina představených karet už je v nereferenčním provedení a zejména u hlučnosti a teplot (a s nimi do jisté míry i spotřeby) bude záležet na konkrétním modelu. Také při přetaktování na tom možná nebudou kratší 7850 tak dobře jako karta s plošným spojem navrženým pro 1GHz HD 7870 (byť ořezaným).
Spotřeba
Spotřeba karty bez zátěže při běžné práci je výborná, zejména pokud vezmeme v potaz, že se výkonem pohybuje pořád ještě dost vysoko – někde na úrovni HD 6950 či GTX 570. Pokud někam na chvíli odběhnete, s vypnutím monitoru se aktivuje ZeroCore a spotřeba sestavy spadne někam ke 112 W.
I v zátěži je spotřeba vynikající, karta má jen asi o 8 W vyšší spotřebu než celkem úsporná HD 6850. Ve srovnání s obdobně výkonnou HD 6950 už se rozdíl počítá na desítky wattů.
Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje. Ventilátor běží kousek pod 1000 ot./min.
Teplota v zátěži patří, stejně jako u HD 7850, k nejnižším, je to však na úkor hlučnosti. Opět zdůrazňuji, že je to s ohledem na nestandardní provedení karty celkem zbytečné to řešit.
Hlučnost
Hlučnost tu máme také spíše pro zajímavost, kratší referenční HD 7850 v prodejní verzi má odlišný chladič s axiálním ventilátorem, který by měl být tišší. Na reálná měření hlučností si musíme počkat na recenze konkrétních produktů.
Přetaktování
Radeony HD 6900 a zejména nové HD 7000 jsou při přetaktování trochu ošidné. Při jejich přetaktování musíte pamatovat na PowerTune, které hlídá spotřebu karty a automaticky ji přibržďuje, pokud je příliš vysoká.
Ve srovnání s HD 6900 je to o to komplikovanější, že už na sebe karta automatické snižování taktů nežaluje a v diagnostických aplikacích se tváří, jako by stále běžela na maximálních taktech.
Jen pouhé zvýšení limitu pro PowerTune z 0 na 20 % znamenalo v zátěžovém testu v Crysis (je pro GPU podstatně náročnější než běžné hraní) výrazný nárůst výkonu – z 24,5 fps vyskočila snímková frekvence na 28,4 fps. To vše aniž bych sáhl na takty jádra a pamětí! Že PowerTune brzdil kartu v rozletu bylo zřejmé i ze spotřeby – z 243,8 W povyskočila o 14 W výš.
Výkon ale poslušně stoupal i s navyšováním taktů – u jádra i u pamětí jsem dorazil až na limity v MSI Afterburner – v případě jádra byla konečná frekvence 1050 MHz a u pamětí šly takty nahoru o 1 GHZ efektivně. Spolu se zvýšením limitu pro spotřebu nakonec narostl výkon karty z původních 24,5 na šílených 34,2 FPS, což je bezmála 40% nárůst!
takt jádra | takt pamětí | efektivní | TDP | FPS | spotřeba | teplota | otáčky ventilátoru |
860 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | 0 | 24,5 | 243,8 W | 72 °C | 1797 ot./min |
860 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 28,4 | 257,8 W | 74 °C | 1856 ot./min |
900 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 29,4 | 261,4 W | 75 °C | 1845 ot./min |
940 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 30,1 | 264,8 W | 75 °C | 1900 ot./min |
960 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 30,5 | 266,0 W | 76 °C | 1900 ot./min |
980 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 31 | 268,2 W | 76 °C | 1900 ot./min |
1000 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 31,5 | 270,3 W | 77 °C | 1900 ot./min |
1020 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 32,2 | 272,2 W | 77 °C | 1936 ot./min |
1040 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 32,4 | 273,9 W | 77 °C | 1937 ot./min |
1050 MHz | 1200 MHz | 4800 MHz | +20 % | 32,5 | 274,3 W | 77 °C | 1936 ot./min |
1050 MHz | 1300 MHz | 5200 MHz | +20 % | 33,2 | 278,0 W | 78 °C | 1932 ot./min |
1050 MHz | 1400 MHz | 5600 MHz | +20 % | 33,7 | 281,4 W | 78 °C | 1976 ot./min |
1050 MHz | 1450 MHz | 5800 MHz | +20 % | 34,2 | 282,7 W | 78 °C | 1987 ot./min |
Ale pozor, jde o opravdu nadprůměrně náročnou scénu, která hodně zatěžuje GPU. Při běžném hraní už nastavení PowerTune nemělo na výkon takový vliv.
Nárůst výkonu s přetaktováním byl i tak vynikající, pohyboval se v rozmezí 19–26 %.
860/4800 MHz, TDP 0% | 860/4800 MHz, TDP +20% | 1050/5800 MHz, TDP +20% | nárůst +20 % TDP | nárůst OC + 20% TDP | |
Aliens vs. Predator,
1920 × 1200 |
66,4 | 67 | 80,8 | 0,9% | 21,7% |
Aliens vs. Predator, 2560 × 1600 |
39,7 | 41,3 | 49,8 | 4,0% | 25,4% |
Aliens vs. Predator, 1920 × 1200, 4× AA, teselace |
34,6 | 34,8 | 41,8 | 0,6% | 20,8% |
Aliens vs. Predator, 2560 × 1600, 4× AA, teselace |
21,4 | 21,7 | 26,1 | 1,4% | 22,0% |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, enthusiast |
39,16 | 39,1 | 46,78 | -0,2% | 19,5% |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, enthusiast |
24,13 | 24,25 | 29,02 | 0,5% | 20,3% |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, 4× AA, enthusiast | 35,08 | 34,95 | 42,05 | -0,4% | 19,9% |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, 4× AA, enthusiast | 21,95 | 21,94 | 26,26 | 0,0% | 19,6% |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, gamer | 61,23 | 61,3 | 73,04 | 0,1% | 19,3% |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, gamer | 39,31 | 39,66 | 47,27 | 0,9% | 20,2% |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, 4× AA, gamer | 54,29 | 54,31 | 64,45 | 0,0% | 18,7% |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, 4× AA, gamer | 35,12 | 35,21 | 41,98 | 0,3% | 19,5% |
Ale abych vás ještě trochu trochu uzemnil, opět zdůrazním, že jde o tištěný spoj, který je navržený pro HD 7870, která už v základu běží na 1 GHz a je možné, že na běžných kartách budou dosahované frekvence o něco horší.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.
Ještě tytéž hodnoty přepočtené tak, že 100 % odpovídá testované kartě.
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Jedinou výjimkou jsou Radeony HD 5850 a HD 5870, které jsou už dlouho normální cestou nesehnatelné. Protože poslední ceny, za které se před několika měsíci naposledy tyto karty prodávaly, dělaly v grafech paseku, nasadil jsem místo nich mírně nadprůměrné ceny bazarové.
U HD 7870 uvádí AMD cenu 349 dolarů, což po přepočtení na základě kurzu a přičtení daně dělá kolem 8000 s DPH. Ve velkých e-shopech se zatím neobjevila, v těch menších se její cena pohybuje kolem 7900 Kč. HD 7850 je na tom o poznání lépe, model od Sapphire už měla v nabídce Alza za níže uvedených 5627 korun s daní. A to už se pohybujeme na částkách, které už je leckdo ochotný za herní grafickou kartu zaplatit.
Otázkou je i to, jak dlouho tato cenovka vydrží – konkurenční Nvidia už připravuje odpověď, která může lecos změnit.
Poměr cena/výkon je u HD 7850 ještě o poznání lepší než u HD 7870, konečně tu máme i kartu z řady HD 7000, která je na tom s poměrem výkon/cena lépe než starší a srovnatelně výkonná HD 6950 z vlastní stáje.
Ale pokud odhlédneme od třicetipalcových LCD, pro které se karty za pět tisíc už moc nehodí, a nebudeme se omezovat jen na výkon v několika populárních hrách z konce loňského roku, v rozlišení 1920 × 1200 či full HD a pořád tu máme jen o málo pomalejší a přitom o tisícovku levnější GeForce GTX 560 Ti, která je co do poměru cena/výkon trochu jinde.
Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Poctiví čtenáři prominou, ty, co skáčou rovnou na závěr, musím hned v jeho úvodu upozornit, že se vzorek pro testy liší od produkčních karet – je postavený na stejném návrhu jako HD 7870, jen má ořezanou napájecí část. Výsledky produkčních karet (zejména provozní vlastnosti) se tedy budou lišit.
Pro HD 7850 platí totéž, co pro ostatní Radeony HD 7000 s novou architekturou Graphics Core Next s jádry vyráběnými novým 28nm procesem – ve zkratce vynikající provozní vlastnosti a řada nových a zajímavých technologií z nich dělá produkty, na které má význam připlatit nějakou tu stokorunu ve srovnání s obdobně výkonnými kartami minulé generace.
Slabší HD 7850 bude podstatně levnější než HD 7870, dá se počítat s cenou začínající na nějakých 5600 Kč s DPH. Doporučená cena výkonnějšího modelu HD 7870 je 349 USD, u nás se začíná objevovat za nějakých 7800-7900 korun včetně DPH (ve velkých poplárních e-shopech zatím v nabídce není).
Díky tomu už poměrem cena/výkon překonává starší HD 6950, přičemž nabízí i stejnou kapacitu paměti – stále ještě nadstandardní 2 GB. Ve srovnání se stávající nabídkou 2GB HD 6950 tedy už opravdu není co řešit.
Pak je tu ale ještě konkurenční GTX 560 Ti, a oproti ní už je rozdíl v ceně hodně velký, přičemž se totéž nedá říci o výkonu – GeForce je jen o málo pomalejší. HD 7850 to do jisté míry kompenzuje provozními vlastnostmi, ale tisícovka k dobru je obzvlášť v tomto segmentu pořád moc.
Někoho přece jen moc nepotěší výkon – odstup od rychlejší HD 7870 je poměrně výrazný. Je pravděpodobné, že je za tím především omezení ze strany napájení a spotřeby – o něčem svědčí už jen to, jak výrazného nárůstu výkonu se dá dosáhnout pouhým zvednutím limitů pro PowerTune i bez navýšení taktů (viz kapitola přetaktování).
Uvidíme, jak se s vyvážením spotřeby a výkonu poperou výrobci u přetaktovaných modelů. Víme, že nárůst výkonu po přetaktování může být obrovský. Ale pozor, pořád se může stát, že u produkčních karet s levnějším krátkým tištěným spojem to nemusí být tak dobré.
AMD Radeon HD 7850
+ spotřeba bez zátěže
+ úsporný režim ZeroCore se spotřebou
+ spotřeba v zátěži
+ vynikající poměr výkon/watt
+ 2 GB paměti
+ z výkonnějších Radeonů HD 7000 nejlepší poměr cena/výkon
+ výborné přetaktování (pozor, testováno nestandardní PCB!)
− vyšší cena