GeForce 9800 GTX: Trochu jako 8800 GTS-512, trochu jako 8800 GTX
Přestože se jedná o zcela nový model GeForce, bude dnešní recenze stručná jakoby se jednalo jen o už jednou testovanou kartu, jen od jiného výrobce. GeForce 9800 GTX totiž dle očekávání nepřináší mnoho novinek. Jedná se v podstatě o prodlouženou GeForce 8800 GTS-512 s trochu vyššími takty. Konkrétně jádro G92 tiká na 675 MHz (GTS má 650), shadery na 1688 MHz a paměti na 1100 (2200 efektivně) MHz. Právě taktem paměti vynahrazují pouze 256b paměťovou sběrnici.
Vynahrazují? GTS-512 má sice jen 1940 MHz efektivně na pamětech, ale GeForce 8800 GTX měla 384b paměťovou sběrnici a tedy při efektivním taktu 1800 MHz stále o dost vyšší paměťovou propustnost. Výkon při trilineární filtraci by měl u G92 oproti G80 měl být vyšší jen díky vyššímu taktu, výkon ve složitých shader kódech pak o dost vyšší kvůli taktu stream procesorů.
Změnou oproti 8800 GTS-512 jsou dva SLI konektory (pro podporu 3-way SLI), dva napájecí konektory (6-pin) a bohužel také délka karty, 27 cm stejně jako u GeForce 8800 GTX a Ultra (8800 GTS-512 má 23 cm).
GeForce 9800 GTX má na rozdíl od 8800 GTX plnou akceleraci HD videa (H.264, VC-1) a nižší spotřebu. Ta může být ještě mnohem nižší, pokud ji doplníte deskou s nForce 780a čipsetem (patice AMD AM2+), která umožní podporu Hybrid Power (highend herní grafika se vypne a běží jen grafika integrovaná, která spotřebuje velmi málo).
Jak to papírově vypadá proti nejbližší cenové konkurenci i všem dalším aktuálním kartám Nvidia i ATI jsem shrnul do tradiční tabulky, GeForce 9800 GX2 je opět zvýrazněna, ceny jsou aktuální k 3. 4. 2008 (viz naše Cenová hlídka), pouze zaokrouhleny:
Poznámka: GeForce 8800 GT má 56 texturovacích jednotek, GeForce 8800 GTS 512 MB (G92) dokonce 64, ale dražší GeForce 8800 GTX a Ultra (G80) jen 32. Nevýhoda však na jejich straně není výrazná a neprojevuje se všude. Texturovací jednotky v G80 jsou totiž trilineární, zatímco ty v G92 pouze bilineární. Další záhadou pro vás možná bude počet stream procesorů. Přestože jich mají čipy jako ATI RV670 či R600 celkem 320, nedrtí konkurenci. Stream procesorů v kartách ATI je spíše 64, ale jsou superskalární, mohou tedy v ideálním případě provádět až pět instrukcí současně (označení 5D). Všimněte si také, že běží na stejném (a tedy ne tak vysokém) taktu jako celé jádro. Naproti tomu má Nvidia v G80, G84 či G92 stream procesorů méně, maximálně 128, ty jsou však skalární (označení 1D). Každý je určen pro jednu instrukci, ale Nvidia má zase jistotu, že nemůže dojít k jinému než ideálnímu využití. Navíc tyto jednodušší jednotky běží na více než 2,5× vyšším taktu než jádro.
Dnes ráno jsem si na skvělé databázi parametrů a odkazů na recenze grafických karet, serveru GPUreview.com, všiml hezkého grafu. Jeho autor dal dohromady paměťovou propustnost všech vlajkových lodí Nvidia (single-GPU) a vyšla mu takováto křivka:
Ano, je to poprvé, co Nvidia udělala výrazný krok zpět v paměťové propustnosti a možná si zbytečně kazí skvělý trademark GTX. Na druhou stranu je to za poslední dobu poprvé, co jednočipový highend této společnosti stojí při uvedení pod 7 000 Kč.
Asus GeForce 9800 GTX, GPU-Z, fotky a rozborka
Jako první nám poslal svou GeForce 9800 GTX tchajwanský obr číslo jedna, tedy Asus. Jeho GeForce 9800 GTX se od té referenční liší pouze samolepkami na chladiči. Karta přišla v obrovské krabici...
...která je však téměř prázdná. Tedy 27cm karta dobře chráněná v pěnovém boxíku si její čtvrtinu vezme, ale ve zbytku je už jen pár kablíků, dvě cédéčka a kožené pouzdro na CD/DVD disky.
Po odejmutí chladiče odhalíte starý známý čip G92, se kterým Nvidia začala už v listopadu v GeForce 8800 GT:
Jde to špatně přečíst, ale jedná se o Samsung GDDR3 0,8 ns (odpovídá 1250 MHz, efektivně tedy až 2500 MHz):
Stavovovou diodu jste mohli poprvé vidět u GeForce 9800 GX2:
Základna chladiče je měděná, stejně jako tři heatpipe. Hliníkový pasiv je ochlazován turbínkou značky Delta:
Takto detekuje kartu oblíbený GPU-Z:
Referenční karta a karta Zotacu: fotky
Pár fotek už tradičně připravila Nvidia na svém FTPku pro novináře, takže vás neochudím ani o tyto fotky referenční karty. Kaliforňané si pro fotky určitě platí profesionální studio, takže jsou lepší než ty naše, které navíc neořezáváme. Po klepnutí na obrázek jej uvidíte v rozlišení 1024 × 768 px:
Do redakce nám přišla ještě další GeForce 9800 GTX, tentokrát byla zasílatelem společnost Zotac. GeForce 9800 GTX od Zotacu má HDMI výstup s audiem řešen přes redukci do DVI-I a už v základní verzi láká plnou verzí hry Lost a možnosti prodloužení záruky (po registraci) na 5 let.
Zotac se na krabici rozpovídal a inzeruje nejen plnou hru Lost, ale také audio signál před DVI-I konektory (potřebná redukce na HDMI je v balení), ukazuje screenshot z nového S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky a vypichuje Hybrid Power:
Balení je oproti Asusu obohaceno o audio kablík, zmíněnou redukci a hlavně plnou verzi hry Lost:
Samotná karta se od referenční ničím mimo samolepek a konektoru pro audio neliší:
Dostat GeForce 9800 GTX do běžného middletoweru jako je Cooler Master Centurion 534 je trochu tetris, ale když jsem uklidil IDE kabel, tak to šlo. Na knop, ale šlo:
Produkt:
|
ZOTAC GeForce 9800 GTX
|
GPU:
|
NVIDIA GeForce 9800 GTX
|
Frekvence jádra:
|
675 MHz
|
Stream procesory:
|
128
|
Frekvence shaderů:
|
1688 MHz
|
Frekvence paměti:
|
2200 MHz
|
Paměť
|
512 MB GDDR3
|
Paměťová sběrnice:
|
256-bit
|
Přibalený software:
|
plná verze hry Lost
|
Podporované DirectX:
|
DirectX 10, Shader Model 4.0
|
Výstupy: |
Dual Dual-link DVI, HDMI
|
HDCP:
|
Ano
|
Další vlastnosti:
|
nView Multi-Display, PureVideo HD
|
Záruka |
2 roky u prodejce, další 3 roky po registraci přímo u Zotacu |
Testovací sestava, použité testy
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP L3065:
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR2 děkuji společnosti Kingston:
Použité benchmarky a hry (důležité jsou především aktuální verze u Crysis, F.E.A.R., Lost Planet a World in Conflict, u těchto her se s patchem měnil i výkon):
# 3DMark06, 1.1.0
# 3DMark05, 1.2.0
# Bioshock
# Call of Duty 4
# Call of Juarez DX10 official benchmark
# Company of Heroes DX9 a DX10
# Crysis 1.1
# Enemy Territory: Quake Wars 1.1
# F.E.A.R. 1.08
# Gothic 3
# Half-Life 2: Lost Coast
# Heroes of Might and Magic V
# Lost Planet: Extreme Condition DX10 1.004
# Medal of Honor: Airborne
# Quake IV
# Serious Sam 2
# Splinter Cell: Chaos Theory
# S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
# The Elder Scrolls IV: Oblivion
# Unreal Tournament 3
# World in Conflict 1.005
Za poskytnutí her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, maximum pre-rendered frames: 3 (ForceWare 170 series)
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
Teplota a hlučnost
Hlučnost
GeForce 9800 GTX je trochu hlučnější než GeForce 8800 GTS-512 a myslím, že si s původní GeForce 8800 GTX nijak nezadá. V režimu nečinnosti ji tedy v dobře odhlučněné skříni moc neuslyšíte, při zátěži se projevuje hlubším hučením.
Kdybych měl kartu nějak subjektivně obodovat a srovnat s již testovanými kartami, tak ve 2D je to podle mě nějak takto (nižší je lepší):
- GeForce 9600 GT (Zotac AMP!): 2/10
- GeForce 9600 GT (Asus): 6/10
- GeForce 8800 GT: 2/10
- GeForce 8800 GTS-512: 3/10
- GeForce 9800 GTX: 4/10
- GeForce 8800 GTX: 4/10
- GeForce 8800 Ultra: 4/10
- GeForce 9800 GX2: 5/10
- Radeon HD 3850: 2/10
- Radeon HD 3870: 3/10
- Radeon HD 2900 XT: 4/10
- Radeon HD 3870 X2: 4/10
Zátěž (opět nižší je lepší):
- GeForce 9600 GT (Zotac AMP!): 2/10
- GeForce 9600 GT (Asus): 6/10
- GeForce 8800 GT: 3/10
- GeForce 8800 GTS-512: 4/10
- GeForce 9800 GTX: 6/10
- GeForce 8800 GTX: 6/10
- GeForce 8800 Ultra: 6/10
- GeForce 9800 GX2: 8/10
- Radeon HD 3850: 2/10
- Radeon HD 3870: 4/10
- Radeon HD 2900 XT: 10/10
- Radeon HD 3870 X2: 8/10
U všech karet s výjimkou Asus GeForce 9600 GT byly v podstatě referenční chladiče.
Teplota
Grafy teploty GPU vysvětlí, proč je jinak stejný chladič hlučnější než u GeForce 8800 GTS-512. Teploty jsou i přes o 25 MHz vyšší takt výrazně nižší a větrák se tedy určitě točí rychleji.
Spotřeba elektrické energie
Přestože GeForce 9800 GTX podporuje Hybrid Power, tedy režim, kdy se například při běžné práci ve Windows tato silná a energeticky náročná karta vypne a okénka vykresluje jen úsporná integrovaná grafika, neužije si jej hned tak každý. Momentálně Hybrid Power podporuje jen úplně nový čipset nForce 780a a desky s ním do ČR teprve přicházejí. Spotřeba u většiny majitelů této karty tak bude povážlivě vyšší než u GeForce 8800 GTS-512, stále však nižší než u původní GeForce 8800 GTX.
Výběr testů: náročné hry
Z měření jsem vybral několik grafů, které by vás mohly zajímat. Jsou to povětšinou hry a nastavení, kde se dnešní jednočipový highend pohybuje na hranici plynulé snímkové frekvence a láme se tu tedy chleba. Je hezky vidět, že po zapnutí anti-aliasingu začne GeForce 9800 GTX ztrácet dech a propadne se za GeForce 8800 GTX. Té naopak uniká ve hrách závislých hodně na výkonu shaderů. Svou roli sehrál i nový ovladač série 174. Pozitivně například v Bioshocku, negativně pak v případě Oblivionu, Crysis s MSAA a World in Conflict (taktéž s AA).
GeForce 9800 GTX vs. 8800 GTX podrobně
GeForce 8800 vs. GeForce 9800 GTX. ForceWare 169.25 vs. ForceWare 174.43. Listopad 2006 vs. Březen 2008. 16 000 Kč při uvedení vs. 7 000 Kč při uvedení.
9800 GTX vs. Radeon HD 3870 X2 podrobně
Tabulka by měla vám měla pomoci v rozhodování mezi GeForce 9800 GTX a o zhruba 1000 Kč dražším Radeonem HD 3870 X2. Další faktory jako spotřeba, teplota a průměrný výkon najdete v dalších kapitolách.
Přetaktování
GeForce 9800 GTX můžete pohodlně taktovat například v RivaTuneru 2.08, který jsem pro tento účel použil i já. Jádro G92 i 0,8ns paměti mají oproti základním frekvencím dobrou rezervu, takto se mi podařilo přetaktovat testovanou kartu od Asusu:
Toto přetaktování bylo stabilní jen dokud jsem nezapnul anti-aliasing, pak byly výsledky nižší než s přetaktovanou kartu. Neměl jsem čas už vyzkoumat, zda to způsoboval unlinked režim jádra a stream procesorů, nebo jen vyšší overclock pamětí (který se ale spíše projevuje artefakty, na druhou stranu při AA jde hodně o paměti, proto to dilema), každopádně v linked režimu byly už takty 783/1944/1253 (jádro/SP/paměti) naprosto stabilní.
Po přetaktování vzrostla spotřeba PC v idle na 150 W, v Crysis pak až na 267 W. Teploty se zvedly jen o 2 stupně Celsia, 77 stupňů Celsia v zátěži v Crysis je pořád dobrá hodnota. Věřím, že s voltmodem by se G92 v této kartě nechalo říct i výše.
Takto se přetaktování projevilo na výkonu:
Pokud by snad někomu předchozí menší graf připadal nepřehledný, může si prohlédnout tuto tabulku:
Shrnutí výsledků, verdikt
Netvrdím, že zprůměrování dá odpovědi všem a na všechny otázky, ale minimálně se z něj přehledně a rychle dozvíte, jak si karty vedou v typickém nasazení na 24" LCD v jeho nativním rozlišení (či v 1680 × 1050 v případě i pro highend dostatečně náročných her) v široké škále her.
Nyní pro změni vezmu jen testy, ve kterých jsem měl zapnut anti-aliasing nebo anizotropní filtrování, nejčastěji kombinaci obojího:
A když vezmu všechny výsledky v co nejvyšším rozlišní, s anti-aliasingem i bez něj, vyjde mi takovéto průměrné hodnocení:
Pro získání poměru cena/výkon, který sice pro špičkové karty není až tak podstatný, jsem využil dnešní cenovou hlídku. Ceny grafik opět hodně spadly a takto vše dopadne, vydělím-li celkový výkon aktuální cenou:
AMD se zřejmě nelíbila vedoucí pozice GeForce 9600 GT v poměru cena/výkon, a tak tuto pozici znovudobyla zlevněním Radeonu HD 3850 512 MB. Nová GTX je o chlup výhodnější než Radeon HD 3870 X2 a GeForce 8800 GTX, velmi podobná GeForce 8800 GTS-512 ji však v tomto poměru předčí.
Verdikt
GeForce 9800 GTX mě nijak nenadchla. Kdybych kupoval novou kartu, tak raději koupím kratší, úspornější a levnější GeForce 8800 GTS-512, o 3-way SLI bude stát minimum uživatelů. Přetaktovat jdou obě karty takřka stejně, 8800 GTS-512 je nastavena na nižší otáčky větráku, a je tak trochu tišší, ale zase více hřeje.
Majitel GeForce 8800 GTX určitě měnit nebude, jeho karta je v dnešních hrách jen o trochu pomalejší, při zapnutí anti-aliasingu pak díky širší paměťové sběrnici jasně rychlejší. Akcelerace HD videa je hezká věc, ale i nejnáročnější HD video s H.264 kodekem zvládne Core 2 Duo E6750 a rychlejší bez dropoutů. Myslím, že (alespoň dokud se více nerozšíří čipové sady s Hybrid Power) pro koupi GeForce 9800 GTX se vzhledem k okolnostem rozhodne jen málo přemýšlivých Čechů.
Přitom se rozhodně nejedná o špatnou kartu, kromě dle mého názoru až zbytečné délky PCB (jen kvůli zdvojení konektorů?) se jedná o ve všech směrech povedený highendový produkt. Okolnosti a již uvedené karty však novou GTXku tlačí na okraj zájmu. Kdyby byla Nvidia odvážnější a nasadila rovnou vyšší takty (a snížila si tak výtěžnost, potažmo marži), bylo by hodnocení jiné.
Asus GeForce 9800 GTX
+ rozumně nasazená cena
+ PureVideo HD
+ nižší spotřeba než 8800 GTX
+ účinné a vcelku tiché chlazení
+ podpora 3-way SLI
+ Hybrid Power
- malý rozdíl oproti GeForce 8800 GTS-512
- délka karty
- limitující paměťová sběrnice, s anti-aliasingem často pomalejší než 8800 GTX
- vyšší spotřeba i horší poměr cena/výkon oproti 8800 GTS-512
- chybí DVI na HDMI redukce, chybí možnost audia přes kartu
- Hybrid Power zatím jen na nForce 780a
Další recenze GeForce 9800 GTX a testy SLI zapojení:
- ComputerBase: Point of View a test SLI
- PClab: Asus, Zotac, MSI a test 3-way SLI
- Guru3D: Point of View a test SLI (BFG)
- HardOCP: BFG
- HotHardware: eVGA, BFG a Zogis
- AnandTech: eVGA a test 3-way SLI
- TomsHardware: Point of View
- Hartware: Asus
- HardTecs4U: MSI a Zotac
- PC Games Hardware: Point of View a test SLI i 3-way SLI
- DriverHeaven: Zotac a BFG
- FiringSquad: Nvidia ref. karta
- Rage3D: Nvidia ref. karta
- Legion Hardware: Asus
Za zapůjčení GeForce 9800 GTX k testu děkuji společnosti Asus