GeForce GTX 560: Konkurent pro HD 6870
GeForce GTX 560 Ti byla až dosud jednou z mála karet, která nedostala s uvedením či chvíli po něm své „zmrzačené“ dvojče, jak se levnějším z modelů postaveným na stejném jádře často říká.
Dočkali jsme se až po více než čtvrt roce, v době, kdy z trhu prakticky zmizely svého času velmi výhodné 768MB GeForce GTX 460 a pomalu začínají zmizet i lépe vybavené modely GeForce GTX 460.
Právě ke GTX 560 má novinka z dílen Nvidie nejblíže – odlehčená verze GTX 560 Ti vznikla podobně jako GeForce GTX 460 – deaktivováním jednoho streaming multiprocessoru u jádra GF114. Většina parametrů GTX 560 tedy odpovídá starším GTX 460. Proč by nás tedy nová karta měla zajímat? Odpověď je nasnadě, nové karty dokážou díky přepracovanému jádru běžet na mnohem vyšších taktech.
Podobně jako AMD u Radeonů HD 6450 a 6570 uvádí Nvidia ve specifikacích taktovací frekvence rozsahem. Jádro by mělo být taktované v rozsahu 810–950 MHz (stream procesory na 1620–1900 MHz), 1 GB pamětí GDDR5 potom v rozsahu 4004–4400 MHz efektivně.
Na rozdíl od levných Radeonů ale nejsou produkty taktované na horní hranici specifikací Nvidie virtuálními kartami do testů, ale jsou i u nás běžně dostupné.
Pro zajímavost jsem vyzobal ze stránek některých výrobců modely, které mají v nabídce. Výrobci obvykle nabízejí jeden, dva modely na spodní hranici taktů a nějaký výše taktovaný, většinou jsou ale takty daleko pod horní hranicí. I když i výše taktované karty spadají do rozsahu udávaného Nvidií, výrobci je označují za přetaktované. Karet taktovaných na samé horní hranici (950/4400 MHz) bude asi poskrovnu, ale budou. Jedním z mála výrobců, kteří je mají v nabídce, je Zotac. Gigabyte má v součastnosti na stránkách jen jediný model, chystá ale přinejmenším ještě jeden výše taktovaný model „Super Overclock“.
Asus | jádro | paměti | |
ASUS GTX 560 DirectCU | ENGTX560 DC/2DI/1GD5 | 810 MHz | 4008 MHz |
ASUS GTX 560 DirectCU II OC | ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5 | 850 MHz | 4200 MHz |
ASUS GTX 560 DirectCU II TOP | ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5 | 925 MHz | 4200 MHz |
eVGA | jádro | paměti | |
GeForce GTX 560 | 01G-P3-1460-KR | 810 MHz | 4008 MHz |
GeForce GTX 560 - Duke's Fully Loaded Package | 01G-P3-1460-K1 | 810 MHz | 4008 MHz |
GeForce GTX 560 Superclocked | 01G-P3-1461-KR | 850 MHz | 4104 MHz |
GeForce GTX 560 Superclocked | 01G-P3-1463-KR | 850 MHz | 4104 MHz |
Gainward | jádro | paměti | |
Gainward GeForce GTX 560 1024MB "Golden Sample" | 4260183362234 | 822 MHz | 4040 MHz |
Gainward GeForce GTX 560 1024MB "Phantom" | 4260183362227 | 822 MHz | 4040 MHz |
Gainward GeForce GTX 560 2048MB | 4260183362210 | 810 MHz | 4008 MHz |
Gigabyte | jádro | paměti | |
GeForce GTX 560 | GV-N56GOC-1GI | 830 MHz | 4008 MHz |
MSI | jádro | paměti | |
GeForce GTX 560 | N560GTX-M2D1GD5 | 810 MHz | 4000 MHz |
GeForce GTX 560 | N560GTX Twin Frozr II/OC | 810 MHz | 4000 MHz |
GeForce GTX 560 OC | N560GTX Twin Frozr II/OC | 870 MHz | 4080 MHz |
Zotac | jádro | paměti | |
GeForce GTX 560 1GB | ZT-50701-10M | 820 MHz | 4008 MHz |
GeForce GTX 560 2GB | ZT-50701-10M | 820 MHz | 4008 MHz |
GeForce GTX 560 AMP! | ZT-50702-10M | 950 MHz | 4400 MHz |
My jsme testovali jeden z nejvýše taktovaných modelů – Asus ENTX560 DCII TOP s jádrem na 925 MHz a pamětmi na 4200 MHz efektivně.
Protože se ale nabídka různě taktovanými modely jen hemží, a protože mi nepřipadá zrovna korektní prezentovat model GTX 560 jen na jednom z nejvýkonnějších modelů, podtaktováním jádra a pamětí jsem nasimuloval kartu na základních taktech. Měli byste díky tomu získat dobrý přehled o tom, jak jsou na tom GTX 560 napříč celou nabídkou.
Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP v detailech a s příslušenstvím
Podrobněji o kartě a příslušenství
Na krabici se dozvíte o tom, že je karta osazená chladičem s přímým kontaktem tří heatpipe s jádrem. Nepsaným pravidlem je využití odolnějších součástek (v případě Asusu schovaných pod označením Super Alloy Power). A konečně na kartě asi to nejzajímavější – možnost přetaktování s navýšením napájecího napětí „Voltage Tweak“.
Karta vypadá už na pohled celkem zajímavě, zaujme především krytem z tvarovaného silného hliníkového plechu se šedočerným matným nástřikem.
Karta má na délku 25 cm, je tedy o dva centimetry delší než je 23 cm obvyklých u karet střední třídy (podle specifikací má mít GeForce GTX 560 standardní délku 21 cm, stejně jako GTX 460).
Asusu za to ale nebudu spílat, protože prostor pod masivním hliníkovým krytem je alespoň zčásti využitý účelně. Zabírá jej kus pasivu chladiče, a pro ten platí, že čím je větší, tím lépe. A potom, 25 cm je při napájecích konektorech orientovaných do strany stále ještě rozumná délka (požadavky na prostor jsou obdobné, jako u 23cm karty s konektory orientovanými dozadu).
Chlazení je stejně jako u referenční karty dvouslotové. Pasiv je rozdělený na dvě části, každou z nich chladí jeden ventilátor. První část, která je v přímém kontaktu s grafickým procesorem, je tvořená masivním hliníkovým blokem. Z jeho základny vede trojice heatpipe do druhé části s žebrováním z tenkých hliníkových plechů.
Ventilátory jsou připojené na čtyřpin, znamená to monitorování otáček a podporu PWM regulace. Zajímavé a nezvyklé je, že nejsou stejné – nad masivním hliníkovým pasivem nad jádrem je řidší ventilátor s devíti většími lopatkami, nad žebrováním proklátým trojicí heatpipe je ventilátor s jedenácti menšími lopatkami.
Nvidia uvádí maximální spotřebu karty 150 W. Zároveň si ale sama protiřečí, protože rovněž udává, že pro přídavné napájení slouží dva šestipiny – na 150 W by totiž měla stačit sběrnice PCIe (75 W) a jeden přídavný šestipin (75 W). Jestli jsou na kartě dva šestipiny proto, že 150W platí jen pro níže taktované karty, nebo jako rezerva pro přetaktování, nebo je to prostě jen proto, že udávaná maximální spotřeba není tak úplně maximální, to už nechám na vaší fantazii. Sám netuším.
Videovýstupy jsou uspořádané stejně jako u většiny současných GeForce – vedle dvou plnohodnotných konektorů dual-link DVI-I je k dispozici ještě jeden port mini HDMI. Současně lze ale využívat jen dva ze tří výstupů.
Ocelová výztuž na hraně karty omezuje deformaci tištěného spoje, ať už je to prohýbání při uchycení chladiče, nebo prohýbání tištěného spoje pod vahou chladiče. Poblíž záslepky si můžete všimnout jednoho konektoru SLI, propojíte tedy nejvýše dvě karty do 2-way SLI.
V příslušenství ke kartě je jen opravdové minimum – najdete jen stručné uživatelské příručky, CD s ovladači a utilitou Asus Smart Doctor, dvě napájecí redukce ze dvou čtyřpinových diskových molexů na přídavný šestipinový napájecí konektor a jeden adaptér z mini-HDMI na klasické HDMI a adaptér z DVI-I na analogový D-sub.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Karty AMD jsou testované na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a, 11.2 (Radeon HD 5770) a Catalyst 11.4 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6970, HD 6990).
Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Medal of Honor (2010)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Medal of Honor (2010)
Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.
Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.
Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z mise Neptune's Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem, který havaruje.
Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost, přetaktování
Spotřeba
Bez zátěže je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná.
V zátěži už je to o něco horší zejména ve srovnání s Radeonem HD 6870. Ty tři až čtyři desítky wattů navíc při maximální herní zátěži jsou ale jedinou výraznější slabinou nových GTX 560.
Teplota jádra je i přes minimální hlučnost karty jedna z nejnižších, karta si jednoznačně zaslouží pochvalu.
Teplota jádra 75 °C v zátěži je dobrý výsledek, ale k o 20 °C nižším teplotám, které Asus avizuje na krabici, to má dost daleko. Je to zvláštní, protože při pohledu na velký pasiv chlazený rovnou dvojicí ventilátorů byste řekli, že musí být o poznání výkonnější než nevelký chladič referenční GTX 560 Ti.
U výkonnější plnohodnotné GTX 560 Ti v referenčním provedení teplota jádra dosahovala jen 78 °C. Nevím, co by se muselo stát, aby se „obecná“ GeForce GTX 560 pekla v zátěži na 95 °C. I kdyby byla generickou GTX 560, se kterou se Asus na krabici srovnává, míněna karta s menším pasivem z GTX 460 (u ní jsem naměřil 74 °C) a nikoliv s chladičem z GTX 560 Ti, v teplotách jádra bude jen minimální rozdíl s ohledem na to, že mezi GTX 460 a GTX 560 je rozdíl ve spotřebě asi jen 15 W.
Hlučnost
Na 1230–1260 otáčkách, na kterých běží monitorovaný ventilátor (uprostřed chladiče) je karta prakticky neslyšná, z nějakých deseti centimetrů a při otevřené skříni je znát pouze slabounké předení motorků, které spolehlivě přeruší i tišší systémové ventilátory.
Na 2400 ot./min, na které se dostává po dvacetiminutovém vytížení náročnou scénou v Crysis (což je asi maximum, na které se může karta při běžné zátěži dostat) už je chladič se svými 2400 otáčkami a 43,2 dBA o něco hlučnější než referenční chladič GeForce GTX 560 Ti (41,8 dBA) a také je hlučnější než Twin Frozr III na Radeonu R6870 Hawk od MSI. Ve srovnání s MSI GTX 560 Ti OC se starším Twin Frozr II je karta Asusu o 3 dBA tišší. Jenže Twin Frozr II dokázal i přetaktovanou GeForce GTX 560 Ti uchladit na 61 °C, zatímco v případě GTX 560 od Asusu dosahuje jádro v zátěži teplot kolem 75 °C. S manuální regulací otáček u karty od MSI se tedy při obdobných teplotách zřejmě dopracujete k lepším výsledkům.
U přetaktování nelze s ohledem na v základu vyšší takty jádra čekat zázraky. V případě jádra se mi povedlo zvednout frekvenci bez navýšení napětí z původních 925 pouze na 940 MHz. Dál už karta nebyla stabilní ve hrách. O něco lepší to bylo u pamětí, karta se vyškrábala na pro GeForce vysokých 4860 MHz. Navýšení napájecího napětí u jádra nebylo ve Smart Doctoru k dispozici.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon, závěrečné hodnocení
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.
Procenta, která jednotlivé karty dostaly, jsou tak nízká proto, že na vrcholu všech naměřených karet sídlí trojice GTX 580 ve SLI.
Na tomto místě opět připomínám, že měření v rozlišení 2560 × 1600 bodů a souhrnný graf s oběma rozlišeními je jen orientační a čistě pro „zpětnou kompatibilitu“ výsledků. Pro hraní v tomto rozlišení není GTX 560 zrovna nejvhodnější. Ale rozhodně to neznamená, že je nepoužitelná.
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5870, u kterého zůstávají na skladech už jen poslední kusy s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.
Novinka se pokorně zařadila do mezery, která mezi GTX 560 Ti a GTX 460 vznikla. A ničím nevybočuje ani v grafech s poměrem cena/výkon. Vysoce přetaktované modely se jeví o něco výhodnější než GTX 560 na spodní hranici taktů, má to ale jeden háček – za stejnou cenu seženete GeForce GTX 560 Ti, která je ještě o poznání výhodnější a široko daleko nemá konkurenci.
S GTX 560 je to dost komplikované, zejména pokud jde o přetaktované modely. Ty výše taktované se totiž tolik neliší od GeForce GTX 560 Ti s referenčními takty ani výkonem, ani provozními vlastnostmi a bohužel ani cenou. Pokud netaktujete, nemusíte si moc lámat hlavu s tím, jestli je lepší hodně přetaktovaná GTX 560 nebo GTX 560 Ti a brát, co se vám zrovna hodí. Pokud se ale přetaktování nebojíte, je GTX 560 Ti, která se tam, kde GTX 560 začíná docházet dech, teprve rozjíždí.
Rozhodně nebudu Nvidii spílat za to, že jen oblbuje zákazníky, protože nedokázala nic jiného než uvést pod novým modelovým značením starou kartu s vyššími takty, nebyla by to pravda. Na frekvencích, na kterých drtivé většině GTX 460 s referenčními takty 675 MHz u jádra a 3600 MHz u pamětí došel dech (820-850 MHz u jádra), totiž GTX 560 teprve začíná a pokračuje až k 950 MHz. A lépe je na tom i s pamětmi, i u nich zvládá vyšší takty. Obdobně jako v případě jiných karet z řady GTX 500 na tomhle místě připomenu, že často ani s přechodem na nový výrobní proces jsme se u karet Nvidie nedočkali takového zlepšení jako v případě GF110 nebo GF114.
Škoda jen, že se trefila přesně do jedné mezery v nabídce, ve většině ohledů je průměrná a tak nemůžeme čekat, že její příchod nějak dramaticky zamává se stávající nabídkou. Spíš můžeme čekat pomalejší úpravy cen.
GeForce GTX 560
+ dobrý potenciál k přetaktování
+ zajímavá výplň mezery mezi GTX 460 a
GTX 560 Ti
+ dobrý výkon
- některé karty dražší než GTX 560 Ti
- slabé přetaktování GPU
- horší poměr výkon/watt než HD 6870
- horší poměr cena/výkon než GTX 560 Ti
Asus GeForce GTX 560 TOP
+ bez zátěže velmi tichá
+
v zátěži není příliš hlučná
+ nízké teploty
+ vysoké přetaktování v základu
+ výkon srovnatelný s GTX 560 Ti
- dražší než nejlevnější GTX 560 Ti
- slabé přetaktování GPU
- horší poměr výkon/watt než HD 6870
- horší poměr cena/výkon než GTX 560 Ti