Test GF GTX 590: přemožitel HD 6990, tišší a výkonnější

24. 3. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

GeForce GTX 590: Jak se loví... dva kajmani

GeForce GTX 590 se k nám dostala spolu se sestavou HAL3000 Phantom Dream od společnosti 100Mega Distribution.

Tu si zatím představíme jen v krátkosti, za pár dní se ale můžete těšit i na samostatnou recenzi. Je našlapaná špičkovými komponentami a vše je osazeno do rozměrné, propracované a pořádně robustní a netradičně řešené skříně SilverStone Raven II.

Sestava je postavená na platformě LGA 1366. Základní deska X58 Classified3 pochází od společnosti EVGA. V patici má osazený „extrémní“ šestijádrový Intel Core i7-980X s taktem 3,33 GHz. Pravda, Intel zařadil do nabídky už i výkonnější i7-990X s taktem 3,46 GHz, ale s ohledem na to, že mají oba procesory odemčený násobič a výborné možnosti přetaktování, je to vada spíše kosmetická.

Ani u diskového subsystému se netroškařilo. Klíčovou část tvoří dvě 120GB SSD Patriot Inferno zapojená do RAID 0. Pro data je vyhrazený 2TB disk WD20EVDS-63T3B0. Jde o disk ze série Caviar Green, dokonce úspornější a tišší varianta AV odladěná pro spotřební elektroniku. Jeho výhodou je minimální hluk a nízká spotřeba. Na můj vkus je to ale přinejmenším zvláštní volba – spotřeba i hlučnost 2TB Caviar Black by se u podobné sestavy ztratila jako nic a výkon by byl o poznání vyšší.

Jako optická mechanika nemůže sloužit snad ani nic jiného než vypalovačka Blu-ray – v tomto případě LG BH10LS30.

O to, aby měly osazené komponenty dostatečné napájení a rezervu pro případné rozšiřování se stará ohromný 1000W zdroj Chieftec.

A teď už se budeme věnovat podrobněji samotné GeForce GTX 590.

Drastická dieta kvůli spotřebě

Specifikace GTX 590 budou možná pro někoho zklamáním. Základní parametry jádra jsou obdobné, jako u GeForce GTX 580 – stejný je počet stream procesorů, texturovacích i rasterizačních jednotek, stejná je šířka paměťové sběrnice. Výrazně se ale liší takty.

Takt jádra je oproti 772 MHz u GTX 580 až drasticky snížený na 607 MHz. Spolu s tím se logicky liší i frekvence stream procesorů – u GTX 590 běží na 1215 MHz, u GTX 580 to bylo 1544 MHz.

Také takt pamětí je podstatně nižší – běží na efektivních 3141 MHz. U GTX 580 přitom tikají na 4008 MHz. Propustnost pamětí kvůli tomu klesla z 192,4 na 163,85 GB/s.

Ale teď už ty podstatně příjemnější věci.

Na GeForce GTX 590 je nezvyklý počet výstupů. Ani u dvouprocesorových karet Nvidia dříve nenabízela nic jiného než dva konektory DVI-I a HDMI, fungovat mohly ale najednou vždy nejvýše dva výstupy. S GTX 590 se to mění a jde o první kartu, která v jistém ohledu nabízí víc než Radeony HD 5000 a HD 6000, a taky o první kartu, na které si můžete vychutnat zapojení tří monitorů (dokonce v režimu 3D Surround), aniž byste museli osazovat dvě GeForce do SLI.

Karta má totiž hned tři plnohodnotné výstupy dual-link DVI-I a jeden mini DisplayPort. Na rozdíl od Radeonů tak můžete připojit i trojici 30" monitorů s rozlišením 2560×1600 bodů přes rozhraní DVI, nebo tři klasické fullHD panely bez toho, abyste se museli pídit po redukcích nebo se omezovali na slabou nabídku monitorů s DisplayPortem. Samozřejmě nepřipojíte pět nebo šest monitorů jako v případě některých Radeonů s Eyefinity, ale tohle už snad nikoho nepálí.

Extrémní chlazení s nízkou hlučností

Karta je koncipovaná podobně, jako druhá revize dvouprocesorové GeForce GTX 295 a dá se říct, že si Nvidia na jejím návrhu dala pořádně záležet. A nemluvím jen o vzhledu. Zejména chlazení je o poznání promyšlenější než u Radeonu HD 6990.

Každé jádro má vlastní pasiv se základnou s vapor chamber a mezi nimi je umístěný ventilátor.

Právě použitý ventilátor stojí za vypíchnutí, protože je tím, čím se GTX 590 od HD 6990 výrazně liší a díky čemu má podstatně lepší provozní vlastnosti.

GeForce GTX 550 Ti21

GeForce GTX 550 Ti18 GeForce GTX 550 Ti21 GeForce GTX 550 Ti21 GeForce GTX 550 Ti21 GeForce GTX 550 Ti20

Na první pohled se neliší od klasického axiálního ventilátoru, pokud si ale prohlédnete detaily, zjistíte, že úhel lopatek je podstatně strmější. Úhel je dokonce tak strmý, že se snad dá říci, že jde spíše o jakéhosi křížence mezi axiálním a radiálním ventilátorem (typ s dlouhými lopatkami, který se používá u jednoslotových chladičů, např. u GeForce 8800 GT či Radeonu HD 4850).

Klasický radiální ventilátor u HD 6990 s lopatkami po obvodu nedokáže kvůli tomu, že je zboku otevřený po obou stranách, tlačit vzduch skrz žebrování s takovou intenzitou, jako v případě klasického uspořádání s ventilátorem na konci. Snad i kvůli tomu musí tlak dohánět vyššími otáčkami a podstatně vyšší hlučností.

„Axiální“ ventilátor u GTX 590 ale může s nižším počtem velkých lopatek a lehčím a jednodušším rotorem dosahovat vysokého výkonu i při podstatně nižších otáčkách a mnohem příjemnějším zvukovém projevu.

Na zadní straně tištěného spoje jsou dva jednoduché rozptylovače tepla.

GTX 560 Ti Twin Frozr II 9

GeForce GTX 590 v detailech

O kartě podrobněji

Testovali jsme referenční kartu přímo od Nvidie. Design je velmi blízký druhé revizi GeForce GTX 295.

GTX 560 Ti Twin Frozr II 0 GTX 560 Ti Twin Frozr II 1 GTX 560 Ti Twin Frozr II 2 GTX 560 Ti Twin Frozr II 3
GTX 560 Ti Twin Frozr II 4 GTX 560 Ti Twin Frozr II 5 GTX 560 Ti Twin Frozr II 6 GTX 560 Ti Twin Frozr II 7

GeForce GTX 550 Ti8

GeForce GTX 550 Ti10

Nvidia u této karty přešvihla obvyklou délku, do které se běžně dostává s drtivou většinou highendových karet. Ale delší je jen o jediný centimetr, což je ve srovnání s 31 cm u HD 6990 dost podstatný rozdíl. Se svými 28 cm je tak stejně dlouhá jako referenční Radeon HD 5870.

GeForce GTX 550 Ti13 GeForce GTX 550 Ti13

Pro napájení se stejně jako u Radeonu HD 6990 využívají dva osmipinové konektory. Přes ně lze dodat až 450 W.

GeForce GTX 550 Ti17

Na konci grafické karty je výduch z druhého chladiče.

GeForce GTX 550 Ti14

Na zadní straně karty jsou již zmiňované hliníkové destičky pro lepší odvádění tepla z osazených součástek i tištěného spoje.

GTX 560 Ti Twin Frozr II 9

Jak jsme již zmínili, bohaté možnosti, které nabízejí videovýstupy jsou hodně příjemným překvapením a jsem rád, že Nvidia aspoň u této karty využila díky přítomnosti dvou jader možnosti osadit hned tři DVI-I a jeden miniDP na jedinou kartu.

GeForce GTX 550 Ti11

Přítomnost konektoru SLI naznačuje možnosti zapojení dvou GTX 590 do režimu Quad SLI – v případě Nvidie je to jediný oficiálně podporovaný způsob, jak ke spolupráci donutit čtyři grafická jádra.

GeForce GTX 550 Ti15

Milou drobností, která potěší zejména majitele prosklených skříní, je decentně podsvícené logo GeForce.

GeForce GTX 550 Ti16

Příslušenství k referenční kartě je nulové, tady se budete muset podívat, co nabízejí produkční modely.

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Většina karet AMD je testovaná na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a. Ve stávající verzi 11.2 podle release notes nedošlo k žádným změnám, které by byly v případě naší konfigurace a testovaných titulů podstatné.

Nový Radeon HD 6990 je testovaný na betaverzi připravovaných ovladačů 11.4, které dalo recenzentům k dispozici právě pro testování HD 6990.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • ATI Catalyst 11.1a pro Radeon HD6970
  • ATI Catalyst 11.2 pro Radeon HD 6850
  • ATI Catalyst 11.4 preview pro Radeon HD 6990
  • Nvidia GeForce 266.58 pro GeForce GTX 580, GTX 570, GTX 460
  • Nvidia GeForce 266.71 pro GTX 590

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.













Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

 

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Medal of Honor (2010), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Medal of Honor (2010)

Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.

Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.

Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z mise Neptune's Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem, který havaruje.

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10), Unigine Heaven 2.1 (DX11)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).



















World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.1

V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.

 

Spotřeba, teploty

Spotřeba je z dosud testovaných karet nejvyšší, rozdíl není (a zejména s ohledem na segment) nikterak dramatický. Zejména to platí, pokud ji srovnáte se spotřebou jediné GTX 580.

Na spotřebu v zátěži se chtě nechtě musíme podívat z několika pohledů. Ve srovnání s HD 6990 na 375W profilu je poměr cena/výkon horší. Pokud se ale podíváte na spotřebu s GTX 580 nebo na stále pomalejší HD 6990 se 450W profilem, nedá se hodnotit jinak než kladně.

Malý přímotop

Teploty v zátěži nejsou žádná sláva. Ale rozhodně to není tak dramatické, jako tomu bylo u starších dvouprocesorových sendvičů Nvidie. Měli jsme tu i karty, které bylo možné rozžhavit i výše (třeba GTX 480).

V grafu je vždy teplota žhavějšího z obou jáder.

Podrobně o hlučnosti

 

S naší speciální testovací sestavou a koutkem pro měření hlučnosti jste se už možná důvěrně seznámili v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.

Využíváme ji k tomu, abychom změřili hlučnost chladiče grafické karty s minimálním vlivem okolí. V sestavě samotné jsou jen dva ventilátory – 120mm ventilátor ve zdroji Enermax Modu 87+ (při měření běží na cca 350 ot./min) a velmi tichá NF-S12-800 z první generace tichých 120mm ventilátorů Noctua. Na chladiči je spíše pro případ potřeby, pasiv z NH-C14 stačí na to, aby při měření hlučnosti uchladil osazený Athlon II X2 250 i pasivně.

 

GeForce GTX 590, 2× 1,5 GB, referenční provedení

Překvapením je zejména nízká úroveň maximálních otáček, s manuální regulací se nedostanete přes 2850 ot./min. Díky nim není karta ani při maximální zátěži tak hlučná, jak je to u highendu běžné.

Naopak bez zátěže mohly být otáčky o něco nižší – se 45 °C na jádru není důvod, proč se držet na relativně hlučných 1500 ot./min. Relativně hlučných proto, že i když karta patří v tomto režimu z těch měřených k nejhlučnějším, pořád je tišší a její zvukový projev je příjemnější než u řady modelů s radiálním ventilátorem.

 

 

 

GeForce GTX 460, 1 GB, referenční provedení

Referenční model GeForce GTX 460 je osazený jednoduchým chladičem s axiálním ventilátorem. Překvapivý je malý rozsah, který regulace dovoluje nastavit. Potěší naopak nízké maximum, přes které už karta nejde – 3000 ot./min není na axiální ventilátor žádný extrémní hluk.
Recenze karty: Nvidia chce hráče zpět: recenze GeForce GTX 460

GeForce GTX 560, 1 GB, referenční provedení

Referenční model GeForce GTX 560 má podobné chlazení jako GTX 460. Mírně odlíšné jsou lopatky ventilátoru – jsou o něco větší – a přibylo i pár plechových žeber a jedna heatpipe. Ventilátor může běžet až o 1000 ot./min rychleji, také minimum je o něco výš (1800 ot./min proti 1600 ot./min u GTX 460).
Recenze karty: GeForce GTX 560 Ti: v plné síle proti HD 6870 a 6950

 

GeForce GTX 580, referenční provedení

GeForce GTX 580 má stejně jako prakticky všechny karty z highendu radiální ventilátor. Znamená to mírně odlišný zvukový projev bez zátěže a především vyšší hlučnost v zátěži.

Zejména bez zátěže jsou na tom poslední highendové GeForce ve srovnání s chladiči Radeonů o poznání líp, netrpí tolik na parazitní zvuky jako je vrčení motorku či pískání ložisek.

Recenze karty: GeForce GTX 580 v testu: Fermi podruhé a mnohem lépe

Radeon HD 5970, referenční provedení

Dvouprocesorový Radeon HD 5970 v referenčním provedení je jednou z nejhlučnějších karet vůbec. I když bez zátěže není hlučnost zase tak tragická (ve velmi tichých sestavách možná uslyšíte jen slabé vrčení motorku), s mírným zatížením jdou otáčky ventilátoru a spolu i s tím hlučnost strmě nahoru.

Recenze karty: Radeon HD 5970 v recenzi: dva Cypressy v CrossFire

Radeon HD 6850, referenční provedení

Tato karta mě pořádně potrápila, přiznám se, že nevím, jestli jde o standardní chování, nebo je to záležitost konkrétního kusu. V rukou jsem měl několik Radeonů HD 6850 a 6870, ale jen jeden s referenčním chladičem.

U karty bylo při některém nastavení znát zřetelné vrčení regulace motorku ventilátoru, které přehlušilo i aerodynamický hluk. Kvůli němu se v některých místech grafu vyskytovaly špičky, po jejichž překročení šla hlučnost zase dolů a právě kvůli nim jsem někde musel měřit po 1% krocích.

Jakoby to nebylo všechno, kousek pod čtyřtisícovou hranicí se projevilo i špatné vyvážení ventilátoru, který dokázal rozvibrovat celou sestavu i stůl pod ní i přes to, že sedí na velkých měkkých gumových nožkách, které jsou navíc vypodložené centimetrovými silikonovými podložkami.

Recenze karty: Kompletní test Radeonu HD 6850 a 6870: hry a provoz

Sapphire Radeon HD 6970, referenční provedení

Už startovací hlučnost a rychlost je u HD 6970 poměrně vysoká. Nepomůžete si ani s manuální regulací, spíše naopak – nastavení vás nepustí pod hodnotu, kterou umí nastavit automatická regulace.

Extrém je to pak při maximálních otáčkách, které končí těsně pod šestitisícovou hranicí. Smutné je, že v Crysis se občas zbytečně roztáčel krátkodobě na 3750 ot./min (spíše než vysoká teplota jádra byla ale na vině nevhodně nastavená regulace otáček).

Recenze karty: Radeon HD 6970: Nejvýkonnější Cayman v testu

 

Asus Radeon HD 6970 DirectCU III

Tuto kartu s monstrózním trojslotovým chladičem jste na Extrahardware zatím mohli potkat jen v recenzi CrossFireX se třemi Radeony HD 6970. Hlučnost mám ale už změřenou, tak proč se s ní také nepodělit.

Jde o jednu z karet, u které se automatická regulace bez zátěže dostává o poznání níž, než lze nastavit manuálně.

Ve srovnání s referenční kartou je podstatně tišší nejen v klidu, v náročné scéně v Crysis (kolem 2370 ot./min a 50,9 dBA), ale i v maximu, kde končí na 61 dBA, zatímco referenční chladič pokračuje až k 75 dBA.

 

MSI GeForce GTX 550 Ti OC

O GeForce GTX 550 Ti v referenčním provedení bude nejspíš podobně jako u GTX 460 Ti nouze. I když chladič od MSi u tohoto modelu vypadá na pohled odlišně, podle všeho se liší spíše krytem a uvnitř je přinejmenším podobný pasiv, jako u karty v referenčním provedení. Snad se dá totéž říci i o ventilátoru.

Hlučnost karty v zátěži zrovna nepotěšila – i když je bez zátěže a při nízké zátěži chladič celkem tichý, i při běžném hraní už se dostává na dost vysoké otáčky. Hlučnost, která se při maximu může dostat až přes 55 dBA mluví za vše.

Recenze karty: Recenze GeForce GTX 550 Ti: Sniper znova zasahuje

 

MSI N560GTX-Ti OC

Další karta od MSI v nereferenčním provedení je pravým opakem předcházejícího modelu. Bez zátěže dosahuje velmi nízkých 33,6 dBA a je jen obtížně rozlišitelná.

V zátěži se karta může dostat až na velmi hlučných 60 dBA, ale při zátěžovém testu v Crysis se hodnota nepřehoupla přes 52 dBA, při běžném provozu je hlučnost ještě nižší. Zbytek do 60 dBA je spíš rezerva pro případné přetaktování se zvýšením napětí.

Recenze karty: MSI N560GTX-Ti OC: s GTX 560 Ti přes 1 GHz jako nic

MSI R6870 Hawk

Nadpis recenze mluvil asi za vše. I když má karta dvojici ventilátorů, bez zátěže jsou extrémně tiché. Běží totiž na prakticky neslyšných 1000 ot./min.

V maximu se sice může dostat až k 60 dBA, ani po týrání v Crysis se mi ale s hlučností nepovedlo dostat přes 42 dBA.

Zvláštností karty jsou dva biosy, u kterých jsou odlišné profily pro nastavení ventilátoru.

Recenze karty: MSI R6870 Hawk: supertichý Barts se dvěma BIOSy

 

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.

Pokud vezmeme v úvahu všechna testovaná nastavení, je na tom GeForce GTX 590 lépe. Ve vyšším rozlišení 2560×1600 bodů a s OC profilem u Radeonu je výkon obdobný, s náročnějším nastavením ztrácí Radeony výkon mimo jiné i díky větší paměti pomaleji.

Cena GTX 590 začíná na překvapivě nízkých 14 999 Kč. Nedělám si ale iluze o dostupnosti nejlevnějších modelů. Zejména ve srovnání se dvěma GTX 580 je to zatraceně málo, a v tomto ohledu v ničem nezaostává ani před konkurenční HD 6990.

graf cena

 

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení

Zatímco v případě HD 6990 jsem hořekoval nad tím, že karta výkonem ani poměrem cena/výkon nenabízí víc než dvě HD 6970, u GTX 590 můžeme s klidem konstatovat, že co do srovnání se dvěma GTX 580 ve SLI je toto řešení podstatně levnější. Na druhou stanu má ale kvůli slabším parametrům také o něco nižší výkon.

Nezanedbatelnou výhodou oproti dvěma grafikám je můstek pro SLI přímo na kartě. Dřív to nebyl tak významný problém. S výbornými výkonnostními a provozními parametry platformy LGA 1155 a 1156 s ušmudlanými 20 PCIe linkami, o které se dělí všechny komponenty včetně vysokorychlostních portů, je to určitě plus.

Ve srovnání s HD 6990 nadchne především propracovanější chlazení. Díky o 3 cm menší délce nenarazíte ve skříních tak často, jako v případě HD 6990.

Zklamáním bude možná spotřeba v zátěži. Na vině jsou ale především specifikace udávané Nvidií – ačkoliv má karta papírovou spotřebu kolem 365 W (což je na oko méně než maximálních 375 W deklarovaných AMD u HD 6990), v maximu se karta dostávala velmi blízko k Radeonu HD 6990 se 450W OC profilem. Kdyby Nvidia rovnou nastřelila vyšší číslo, asi by se na to také leckdo díval jinak

Jednoznačnou nevýhodou jsou tedy na jednu kartu abnormální požadavky na zdroj. Stejně jako u HD 6990 ale platí, že jinak se zatím k podobnému výkonu dopracujete jen s dvojicí HD 6970 v CrossFire či se dvěma GTX 580 a v takovém případě to bude ještě horší.

Spotřeba je na jednu kartu extrémní, naštěstí je to znát ale především na požadavcích zdroje a elektroměru a už ne tolik na hlučnosti grafické karty ani na provozních teplotách.

Nevýrazné přetaktování snad napraví (byť za cenu dalšího nárůstu spotřeby) produkční karty s možností navyšování napájecího napětí či s odlišným nastavením v BIOSu.

Cena karet začíná na 14999 Kč. I když budeme brát v potaz dostupnější dražší modely za 16 500 Kč, pořád se dá říci, že se tato investice navíc oproti Radeonům s cenou 14 400–16 000 Kč vyplatí.

Celkový dojem z novinky Nvidie je tak veskrze lepší než tomu bylo u Radeonů HD 6990, otázkou zůstává, v jakém množství dokáže Nvidia tyto prémiové karty dostat na trh.

+ nejvýkonnější grafická karta
+ jediná GeForce s výstupy pro až čtyři monitory s vysokým rozlišením
+ v zátěži podstatně tišší než konkurence (včetně HD 6970)
+ o 3 cm kratší než HD 6990 
+ bez zátěže příjemnější zvukový projev než HD 6990
− nesplňuje požadavky PCI-SIG
− horší přetaktování
− horší poměr výkon/watt než Radeon HD 6990 se 375W profilem
− v absolutních číslech vysoká spotřeba

ICTS24

Za zapůjčení sestavy HAL 3000 s GeForce GTX 590 děkuji společnosti 100Mega.

100Mega