Gigabyte GeForce GTX 660 Ti OC WindForce 2X
Malou trilogii na téma GeForce GTX 660 Ti jsme zahájili jejím představením a testem karty MSI GTX 660 Ti Power Edition s výrazným přetaktováním a výkonným a celkem tichým chladičem Twin Frozr IV:
Následovala recenze zatím nejtišší grafiky s aktivním chlazením, kterou jsme testovali – GeForce GTX 660 Ti DirectCU II TOP:
Trilogii teď uzavřeme testem GeForce GTX 660 Ti s chladičem WindForce 2X od Gigabyte. S jejím vydáním a zejména závěrečným hodnocením jsem naproti původním předpokladům otálel o něco déle hlavně kvůli bouřlivému v cenovém segmentu, do kterého patří – ještě dnes mi při tvorbě grafů a psaní hodnocení pod rukama ceny karet v obchodech skákaly i o stokoruny a zřejmě to ještě nekončí, ale také nemůžeme čekat věčně.
Grafiky Gigabyte s chlazením WindForce jsou u nást dost populární. Díky velkým ventilátorům s nízkými otáčkami nabízejí celkem tiché a výkonné chlazení, bývají přetaktované (levnější modely na základních taktech se v obchodech u nás moc neobjevují) a přitom patří k těm levnějším.
Také GTX 660 Ti vyrábí Gigabyte ve dvou verzích. Ani pomalejší model GV-N66TWF2-2GD sice také nemá referenční takty, ale takty jsou zvýšené jen mírně – základní takt má 941 MHz, takt při GPU Boost by měl být kolem 1019 MHz.
Testovaná karta s modelovým označením (GV-N66TOC-2GD) je od výrobce přetaktovaná už dost výrazně.
Základní takt jádra je z referenčních 915 zvýšený na 1033 Hz. Udávaná frekvence pro GPU Boost je 1111 MHz oproti referenčním 980 MHz. Karta je osazená 2 GB pamětí, které běží na referenčních 6008 MHz a jsou připojené 192b sběrnicí.
V příslušenství je jen dvojice redukcí pro přídavné napájení (ze dvou 4pinových molexů na šestipin), stručná instalační příručka a médium s ovladači. Dost mě udivilo, že schází až doteď u karet se dvěma DVI samozřejmá redukce na analogový D-sub.
Gigabyte GF GTX 660 Ti OC WindForce 2X: konstrukce, součástky, konektory
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti OC WindForce 2X: konstrukce a součástky
Na zadní straně krabice Gigabyte představuje pro něj typické technologie – plošný spoj se silnější vrstvou mědi, která lépe rozvádí teplo po spoji, dále výběrové paměťové čipy (jak jinak, když běhají na 6 GHz), a další prvky souhrnně označované jako „Ultra Durable VGA“ – kondenzátory s pevným dielektrikem, cívky s kovovým pouzdrem a Low RDS (on) MOSFETy.
Plošný spoj má délku 21,5 cm, pasiv i kryt chladiče je o něco delší a má 25,4 cm.
Karta má standardní výstupy, připojíte najednou až čtyři monitory, až tři do spřažené plochy přes DVI a HDMI a čtvrtý samostatně na DisplayPort
Přídavné napájení je na GTX 660 Ti standardní – dva šestipiny.
Stejně jako všechny dosud uvedené karty s jádrem GK104 má dva konektory SLI. Se dvěma konektory lze vzájemně propojit až tři karty.
O kartě, která dorazila do testu, už jsem s jistotou věděl, že byla minimálně jednou rozebíraná, ale netušil jsem, co je teď mezi jádrem a chladičem. Protože už mám s rozebíranými kartami nějaké ty zkušenosti a tušil jsem, že horší to nejspíš neudělám, změřil jsem „původní“ stav (abych měl jistotu, že kartě přepastováním spíš neublížím), rozebral ji, nafotil a namazal Noctuou NT-H1.
Po přepastování teplota GPU v zátěži spadla o 3 °C a karta si díky tomu s GPU Boost držela o 13 MHz vyšší takt. Protože použitá Noctua patří mezi ty lepší pasty, je dost dobře možné, že jsou naměřené výsledky lichotivější, než by byly u karty s pastou od výrobce.
Karta má nereferenční plošný spoj. Napájecí kaskáda je podobně jako u referenční GTX 670 přesunutá do přední části karty mezi jádro a záslepku. Čtveřice napájecích fází je pro jádro, o zbývající dvě pro paměti a další obvody se stará druhý regulátor hned vedle nich.
O zbývající čtyři fáze se stará NCP5392P od On Semiconductor s podporou až čtyř napájecích fází.
Fotka grafického čipu je zjevně velmi důležitá, protože kvůli jejímu získání řada recenzentů neváhá kartu rozebírat bez ohledu na to, že by ji měl ještě testovat i někdo po nich.
Když už jsem to měl rozebrané, musel jsem také obohatit internet o další foto obnaženého čipu GK104. Ale třeba budu aspoň v něčem originální – pokud podobně jako někteří recenzenti na křemíkových obdélníčcích ujíždíte, můžete si otevřít foto v původním rozlišení. Moc dvanáctimegapixelových fotek jádra GK104 na internetu nenajdete.
Šťouraly bych ještě rád ujistil, že vlasové škrábance po leštění ani oštípané okraje čipu nejsou na jádře od výroby a není to ani má práce.
Karta je osazená pamětmi Hynix H5GQ2H24AFR R0C. Jde o 2Gb čipy GDDR5, které mají zvládat 6,0 GHz efektivně při napájecím napětí 1,5 V.
Na horní straně plošného spoje je celkem osm pozic pro paměťové čipy, na spodní jsou další čtyři. Už jen z toho je zřejmé, že karta nevyužívá stejný plošný spoj jako GTX 670 Windforce 2X, která má pozic pro paměti šestnáct.
Na každý ze tří paměťových řadičů lze připojit až čtyři čipy, což při 2Gb čipech dělá maximálně 3 GB paměti. Kulatých 2 GB při 192b Nvidia dosáhla tak, že na jeden ze tří kanálů pověsila čtyři paměťové čipy, zatímco zbývající řadiče se starají o dva.
Jeden z řadičů tedy obsluhuje 1024 MB paměti, zatímco zbývající dva se starají o 512 MB.
Gigabyte GF GTX 660 Ti OC WindForce 2X: chladič a konstrukce
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti OC WindForce 2X: chladič
Karta má dvouslotový chladič WindForce 2X. Hliníkový pasiv s příčným žebrováním shora ofukuje dvojice axiálních vetnilátorů.
Chladič je oproti plošnému spoji posunutý pár centimetrů dozadu.
Dosud poslední generace Windforce 2X s velkými ventilátory byla na dvou kartách, které jsme testovali – Radeonu HD 7850 a o něco dříve testované GeForce GTX 560.
Zdánlivě jsou chladiče stejné, stačí je ale porovnat na detailních fotografiích. Shora dolů je pod sebou právě testovaná GeForce GTX 660 Ti, Radeon HD 7850 a GeForce GTX 560.
S novou generací doznaly výrazných změn, až na stejné ventilátory je to v podstatě jiný chladič.
U předchozí generace Gigabyte propagoval natočení ventilátorů tak, aby se jejich lopatky netočily hned vedle sebe, jako významné vylepšení oproti běžným chladičům.
GeForce GTX 560
Vyosení ventilátorů má smysl. U chladičů se dvěma ventilátory se otáčí stejným směrem, takže v místě, kde se oba ventilátory setkávají, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se tak brzdí. Kvůli tomu kolísají jejich otáčky a s tím i hlučnost, a i když běží ventilátory relativně pomalu a jsou tiché, při kolísání hlučnosti člověk chladič vnímá víc než když je úroveň hluku konstantní.
Po natočení ventilátorů už se rotory nepohybovaly vedle sebe, ale nad sebou, což kolísání otáček omezovalo. Proto mě překvapilo, že u nové generace chlazení Gigabyte na naklonění ventilátorů rezignoval.
Přesto to na hlučnosti nebylo znát, chod ventilátorů byl kultivovanější a chladič si v tomto ohledu vedl lépe než karta od Asusu nebo MSI.
Důvodem je nejspíš tvar plastového krytu chladiče. GeForce od MSI paradoxně doplácí na to, že výrobce použil luxusnější kovový kryt. U karty od Asusu je to podobné, i když je kryt plastový, vychází ze staršího kovového který dával na starší karty, například na testovanou GeForce GTX 560. U obou krytů je klíčové to, že jsou tenké, takže jsou ventilátory volně a nemají kolem sebe obvyklý rámeček foukají na sebe (byť je mezi nimi v cestě i nějaké žebrování).
Karta od Gigabyte má kolem ventilátorů rám, takže na sebe vzájemně nefoukají.
Na chladiči je dvojice ventilátorů značky Everflow s průměrem 95 mm, které lze (podle monitoringu) roztočit maximálně na 2400 ot./min.
Ke kartě jsou oba připojené přes rozdvojku na třípinový konektor. Jeden z ventilátorů je připojen třípinem a funguje u něj monitoring, druhý už monitorovat nelze. Regulované jsou pochopitelně oba.
Co se konstrukce pasivu týče, nezůstalo žebro na žebru a trubka na trubce. Předně se změnila už samotná orientace žeber, z podélné na příčnou. Spolu s tím se změnil i tvar a umístění heatpipe. Na chladiči jsou dvě osmimilimetrové, které teplo od jádra odvádějí do dvou bloků žeber v přední a zadní části karty.
Ústředním prvkem je masivní hliníkový blok poskládaný z malých trojúhelníků střídaných žebry. Vše je stáhnuté dvojicí masivních šroubů a spodek bloku je i s heatpipe následně vyfrézovaný do roviny.
Chladič má heatpipe, které jsou téměř v přímém kontaktu s jádrem. Kvůli osazení s teplovodivými polštářky pro chlazení pamětí po obvodu základny je její prostřední část zapuštěná. Protože GK104 nemá rozvaděč tepla a jádro je tak poměrně nízké, výrobce si vypomohl podložením chladiče v místě jádra tím, že na základnu přiletoval tenký měděný plíšek.
Měděná podložka je ale nejspíš příliš nízká, nebo naopak teplovodivé polštářky na pamětech zbytečně vysoké. Když se na kartu posadí chladič s tenkou vrstvou pasty, základna na jádro doléhá dobře jen na jedné straně. Pokud budete kartu rozebírat, počítejte s tím, že to pro dobrý kontakt po celé ploše jádra bude chtít větší vrstvu pasty a určitě doporučuji pastu s hustější konzistencí. Levné řídké bílé pasty z nejnižší kategorie ve větší vrstvě moc nedrží, spíš se roztečou kolem.
Že přítlak nebude optimální je zřejmé i z fotografie PCB, karta od Gigabyte je asi jednou z mála, které se po dotažení šroubků nevyboulí nad jádrem plošný spoj, ale kvůli teplovodivým polštářkům se prohne na opačnou stranu.
Co je ale podstatné, na funkci to nemá vliv (významný), provozní vlastnosti nijak výrazně neliší od už dvou testovaných modelů GTX 660 Ti.
O chlazení napájecích fází je postaráno také, přes teplovodivou podložku se na ně upevňuje přední blok žeber, který má na spodní straně za tímto účelem měděnou destičku coby druhou základnu.
Po snad vyčerpávajícím představení karty se můžeme vrhnout na testy.
Testovací sestava, metodika
Nová metodika
Karta je testovaná na nové testovací sestavě, kterou jsme dali nedávno dohromady a na řadě nových her. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít a počítáme s tím, že z podzimní záplavy novinek ještě něco přidáme. Proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích.
GeForce GTX 660 Ti a GTX 680 SOC od Gigabyte jsou testované na betaverzi ovladačů 305.37.
U Radeonů 7970 pro CrossFire jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou Radeonů, jejichž cena se v současnosti pohybuje lehce nad jedenácti tisíci za kus.
Všechny karty jsou testované jen na ještě zánovních ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.
Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.
Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivovaný režim vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
DiRT Showdown
DiRT Showdown
Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL
Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.
U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.
Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.
Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.
Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti DCII WindForce 2X
Karta od Gigabyte je na tom v zátěži se spotřebou podobně jako model od MSI. Jádro má vyšší napájecí napětí, vyšší limit spotřeby pro GPU Boost a karta má tím pádem i vyšší spotřebu.
Spotřeba sestavy s grafickou kartou
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší, obzvlášť to platí v případě, kdy hru brzdí procesor. Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
GeForce GTX 690 je bohužel rozebíraná, takže už nemá původní pastu. I v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není psáno, že čidlo hlásí pravdivý údaj. Hlavně u procesorů se nezřídka stává, že jádro hlásí nižší teplotu než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Pozor, jiná pasta
Na tomto místě nezude než znova připomenout, že původní pastu od výrobce nahradila Noctua NT-H1. Teploty jsou výborné, ale brát je můžeme už jen orientačně.
V zátěži je teplota grafického čipu úžasných 70 °C. Proč úžasných? Mrkněte kousek níž na otáčky a pochopíte to.
Otáčky ventilátoru
Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá porovnávání samotných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.
Ještě připomínám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti: jaký je nový WindForce 2X
Bez zátěže ventilátory běží na velmi tichých, až neslyšných 1260 otáčkách.
V zátěži je se 1740 otáčkami stále velmi tichá. Maximální rychlost se pak pohybuje kolem 2400 ot./min, obdobně jako u HD 7850 OC s chladičem WindForce 2X.
Hlučnost
Bez zátěže na necelých 1300 otáčkách kartu jen stěží uslyšíte, patří k tomu nejtiššímu, co se dá pořídit. Točící se ventilátory v pasivně chlazené sestavě lze zaregistrovat tak do vzdálenosti 30–40 cm od karty.
V zátěži už při 1760 otáčkách slyšet jsou. Opět se ale bavíme tichých sestavách, cokoliv jako systémové ventilátory s rychlostí 800 ot./min a vyšší nebo i nadprůměrný napájecí zdroj, který ventilátor v zátěži roztočí někam k 900–1000 ot./min, kartu bez obtíží přehluší.
GPU Boost a přetaktování, cena, shrnutí výkonu, porovnání s přetaktovanou HD 7950
GPU Boost a automatické přetaktování
Karta je už od výrobce přetaktovaná. I když je papírově slabší, díky vyšším taktům při GPU Boost trumfla i kartu od Asusu.
Přetaktování
Je-li něco, co mě u této karty nepotěšilo, je to přetaktování. I když karta pumpuje do jádra větší napětí a i limit pro spotřebu je vyšší, přes veškeré laborování s limity a napájecím napětím v Gigabyte OC Guru jsem se s frekvencí jádra dostal oproti GPU Boost už asi jen o 50–60 MHz výše, dál už byla karta dost nestabilní. U pamětí byla rezerva tradičně hodně velká, paměti šly nahoru o nějakých 650–700 MHz
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Nejlevnější modely začínají o něco níž, ale i tak je cena zejména s ohledem na výborný chladič docela přívětivá. Připlatek na chlazení oproti nejlevnějším kartám určitě stojí za zvážení.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Testovaných her je méně než obvykle, takže každá odchylka od obvyklého průměru má při srovnání různých architektur a čipů výrazný vliv na celkový průměr. To je ostatně i důvod, proč do výsledků nezapočítávám Dirt Showdown, u kterého některé efekty, na kterých AMD spolupracovalo s vývojáři, běhají na konkurečních kartách se zlomkem výkonu jinak podobně rychlých Radeonů.
Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
Poměr cena/výkon
Poměr cena výkon už není po zlevnění Radeonů zase tak dobrý, přesto se dá říct, že patří do výhodnější skupiny karet (zejména ve srovnání s ostatními GeForce). Uvidíme ještě, co to udělá, až si ceny po uvedení nových karet a brzy očekávaných, tentokrát už opravdu mainstreamových GTX 660, sednou.
A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.
GeForce GTX 660 Ti kontra přetaktované Radeony HD 7950
Abych aspoň trochu potěšil i ty, co je zajímá, jak by GTX 660 Ti asi dopadla ve srovnání s přetaktovanými modely HD 7950, projel jsem zatím jen část testů na referenční HD 7950 s jádrem přetaktovaným na 950 MHz. Pro kartu to ve zhruba polovině her ze sady znamená nárůst výkonu v průměru asi o 15 %. Na základě toho jsem dopočítal výkon i poměry cena výkon i pro přetaktovanou kartu.
Pamatujte, že výsledek není úplně přesný, zatím je zde jen pro hrubou orientaci.
V grafu je nasimulovaný v současnosti asi nejlepší možný scénář – výrazně přetaktovaná HD 7950 od Sapphire patřící momentálně mezi jednu z nejlevnějších HD 7950 vůbec – 7830 korun s DPH. Podotýkám, že za tuto cenu není skladem.
Závěrečné shrnutí
Přímé konfrontaci s Radeony jsem se v předchozích dvou recenzích kvůli jejich stále padající ceně zbaběle vyhnul. Teď už to vypadá, že si ceny prvních karet, u kterých mělo ke zlevňování dojít, sedly, i když se mi ještě během psaní závěru měnily pod rukama a je možné, že už pár hodin po vydání článku nebudou aktuální. Pohyby u nejlevnějších modelů už by ale neměly být větší než o pár stokorun. Zajímavé je, že od uvedení už spadly (a nikoliv nevýrazně) i ceny některých GeForce GTX 660 Ti.
Co se poměru cena/výkon týče, mezi Radeony nezůstal kámen na kameni. Většina karet v testovaných hrách teď nabízí lepší poměr cena/výkon než konkurenční GeForce.
Zejména u HD 7950 a HD 7870 bylo zlevnění dost agresivní a dá se říct, že jsou nové ceny těchto karet konečně tam, kde by mi to pasovalo už při jejich uvedení. Černý puntík Nvidii za to, že se s uváděním herních „Keplerů“ takhle courá a AMD nechala tak dlouho volné pole působnosti. Toho, aby byly do patřičných mezí odkázány i Radeony HD 7750 a HD 7770, se už bohužel asi jen tak nedočkáme. Že v současnosti karta za šest a osm tisíc nabízí lepší poměr cena/výkon než grafiky za tři tisíce už o něčem svědčí, nižší třída je ale ten poslední segment, ve kterém by Nvidia konkurenci tlačila ke zdi.
Jedinou zelenou výjimkou, která zapadla aspoň do druhé poloviny pole červených karet, je výrazně přetaktovaný a v současnosti i ve srovnání s ostatními kartami docela levný model od MSI.
I ten ale výkonem i poměrem cena/výkon cena výkon nepřekoná některé konkurenční karty – předně je to přetaktovaný Radeon HD 7950 od Sapphire (model 11196-10-40G s jádrem na 950 MHz), jehož cena od pondělní recenze spadla o tisíc korun a v současnosti je asi jen o dvě stovky dražší než nejlevnější HD 7950 (bohužel teď nějak není na skladech ani o tisícovku dráž). O pár stovek spadla i cena dalšího žhavého kandidáta na náhradu GTX 660 Ti – tentokrát už dostupné HD 7950 OC od Gigabyte. V současnosti je ještě o 50 korun levnější než karta od Sapphire, ale také má jádro taktované o 50 MHz níže.
Podotýkám ale, že oproti GeForce GTX 660 Ti musíte počítat s horšími provozními vlastnostmi. Určitě to platí pro hlučnost a nejspíš i pro spotřebu, do jaké míry se ale neodvážím spekulovat.
Připomínám ještě, že stávající sestava her, na které momentálně testujeme, je téměř snem vývojářů optimalizujících ovladače a tvůrců příruček pro testování z AMD a Nvidie. Když zabrousíte mezi méně populární tituly, může se poměr sil i dost výrazně změnit.
V poslední době se po článku na HardwareCanucks, který chválil nový program AMD Gaming Evolved, i na českých webech objevily nadšené komentáře o tom, jak v několika hrách, které pro nové Radeony AMD optimalizovalo, umí karty s GCN ukázat svůj potenciál a vydrtit konkurenci a jak se bude tento rozdíl s přibývajícími tituly do budoucna prohlubovat.
K tomu bych řekl jediné – pod pojmem optimalizace pro novou architekturu si představuju něco jiného než přidání efektů, jejichž zapnutí srazí výkon karet, pro které je hra „optimalizovaná“, na polovinu a u ostatních, pro které optimalizovaná není (včetně starších řad z vlastní stáje), o dvě třetiny. Nemluvě o tom, že mí nepřipadá zrovna ideální, když se po takových optimalizacích ze hry plynule běžící téměř na všem se stane hra nehratelná i na současných mainstreamových grafikách.
Jakkoliv jsem rád, když se ten výkon karet konečně nějak zužitkuje a promítne se to i do kvality grafiky, nechtěl bych se dožít toho, aby oba výrobci za lepší umístění v žebříčcích začali bojovat touto cestou.
To bylo obecně k aktuální situaci, teď už přejděme k porovnání tří GTX 660 Ti.
Stěží se dá říct, která je nejlepší, každá z karet má svá pro a proti a záleží především na tom, čemu dáte přednost.
MSI GeForce GTX 660 Ti
Karta od MSI nabízí v současnosti nejlepší poměr cena výkon, co do výkonu se umístila na stříbrné pozici a dosáhla suverénně nejvyšších taktů při přetaktování. Zrovna to přetaktování ale může dost záviset na konrétním kusu karty. Její chladič má obrovskou rezervu ve výkonu, ventilátory i v zátěži běží ani ne na půl plynu.
Její největší slabinou (jestli se to tak vůbec při druhé nejnižší hlučnosti ze všech nově testovaných karet dá říct) je hlučnost chladiče, nebo přesněji zvuk, který ventilátory vydávají. Minimalistické rotory s krátkými a početnými lopatkami vydávají vyšší tón než velké lopatky u ventilátorů konkurence. Pokud si ale potrpíte na klid a odpovídá tomu i zbytek vašeho PC (pozor, bavím se už o opravdu hodně tichých sestavách, ve kterých je i zdroj s ventilátorem na 900 ot./min sprosté slovo), rozhodně si připlaťte raději na kartu od Asusu.
Karta od MSI ze všech tří modelů nevyniká provozními vlastnostmi, nabízí ale vysoký výkon, velký potenciál pro další ladění a současnosti (zejména s přihlédnutím k výbavě a vysokém přetaktování v základu) mezi ostatními GTX 660 Ti i velmi příznivou cenu. Proto jsem se rozhodl udělit jí ocenění Smart Buy!
MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition.
+ vysoké takty od výrobce
+ výkonný chladič s velkou rezervou
+ velká rezerva pro další přetaktování
+ velmi tiché chlazení
+ výborný poměr cena/výkon
- vyšší spotřeba v zátěži
- cena na horní hranici mainstreamu
- horší poměr cena/výkon než zlevněné HD 7870 a přetaktované Radeony HD 7950
Asus GeForce GTX 660 Ti DirectCU II TOP
Tahle karta je důkazem, jak může být funkce GPU Boost záludná. Papírově by měla být ze všech tří modelů nejvýkonnější, má nejvyšší takty. V praxi tomu tak ale zdaleka není. Není to tím, že by výrobce neplnil to, co ve specifikacích slibuje, naopak – karta si deklarovaných průměrných 1137 MHz téměř dokonale udrží i při intenzivní zátěži, o běžném hraní nemluvě. Konkurenční modely jdou ale s taktem daleko za udávané specifikace.
I přesto se mi karta od Asusu ze všech tří testovaných modelů líbila nejvíc. Milerád oželím lepší přetaktování a budu mít ve hře 57 místo 58 fps, pokud to znamená o 4 dBA nižší hlučnost a o 20–30 W nižší spotřebu. Nižší spotřebu má zřejmě na svědomí nižší napájecí napětí jádra či nižší limit pro spotřebu, kvůli kterému už také u přetaktované karty nelze tolik zvedat takty.
Jedinou opravdu stinnou stránkou této karty je tak vyšší cena, ale nemyslím si, že by se našel někdo, kdo by těch pár stovek navíc litoval, když uslyší (nebo přesněji neuslyší), jak se chová v zátěži. Hodnocení trochu komplikuje fakt, že jsem testoval nejvýkonnější model TOP, který u nás zatím není ani v cenících a levnější dostupné verze mají už o něco nižší takty, netuším, jestli třeba po přetaktování dokážou nabídnout stejný ideální kompromis v podobě tichého provozu, nízké spotřeby a vysokého výkonu.
Protože karta nabízí perfektní provozní vlastnosti a její jedinou slabinou je vyšší cena a horší poměr cena/výkon, dostane od nás ocenění We Want It!, které udělujeme produktům, co nabízejí výbornou výbavu a vynikající vlastnosti, které jsou ale vykoupené vyšší cenou.
Asus GeForce GTX 660 Ti TOP
+ vysoké takty od výrobce
+ z testovaných karet zatím nejtišší, extrémně tichá bez zátěže i v zátěži
+ slušná rezerva pro přetaktování pamětí
+ obrovská rezerva chladiče
+ nižší spotřeba než u jiních testovaných GeForce 660 Ti
- oproti ostatním GTX 660 Ti vyšší cena
- horší poměr cena/výkon než zlevněné HD 7870 a přetaktované Radeony HD 7950
- kvůli nižšímu napětí a limitu pro napájení horší výsledky přetaktování GPU
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti OC WindForce 2X
Karta od Gigabyte je v absolutních číslech o něco hlučnější než model od MSI, její ventilátory ale vydávají hlubší a vyrovnanější tón, takže působí klidněji. Kryt chladiče, respektive lem kolem ventilátorů, je něco, co by konkurence určitě mohla okopírovat.
GV-N66TOC-2GD je výborná karta, ve srovnání s většinou GTX 660 Ti, které najdete v cenících, by bez pochyby zabodovala a nezdráhám se ji doporučit stejně jako zbývající dvě karty. K její smůle ale dostala pro srovnání velmi silné soupeře.
Co do hlučnosti a spotřeby nemůže konkurovat kartě od Asusu, poráží ji ale výkonem. S konkurenční MSI GTX 660 Ti Power Edition se zase může směle měřit v oblasti výkonu, spotřeby a snad i hlučnosti. Nepotěšil mě ale hůře sedící pasiv a malá rezerva pro přetaktování (opět upozorňuji, že to může být čistě záležitost konkrétního kusu). Karta od MSI měla větší potenciál pro přetaktování a experimentátorům nabízí i chladič s podstatně větší rezervou – u Gigabyte končí maximální otáčky už na 2400 ot./min.
A konečně, momentálně ve prospěch karty od MSI mluví asi o dvě stovky lepší cena a tím pádem i lepší poměr cena/výkon, jenže i to se může už za hodinu změnit a dost se to liší i obchod od obchodu.
+ vysoké takty i výkon od výrobce
+ velmi tiché chlazení bez zátěže i v zátěži
+ rezerva pro přetaktování pamětí
+ chladič má více než dostatečnou rezerv
+ lepší poměr cena/výkon než GTX 670 a GTX 680
- cena na horní hranici mainstreamu
- horší poměr cena/výkon než zlevněné HD 7870 a přetaktované Radeony HD 7950
- horší výsledky přetaktování GPU
- na kartu s GK104 vyšší spotřeba v zátěži
A ještě malou doušku na závěr – pokud už se chystáte nějakou GTX 660 Ti objednávat, pořádně si ohlídejte, zda se k ní dodává nebo nedodává kupón na Borderlands 2 a jak se liší cena karet bez něj a s ním. Na cenu to nemá až takový vliv jak by se mohlo zdát, stává se, že později naskladněné modely bez Borderlands jsou dražší než modely s přibalenou hrou, nebo stojí stejně.
V případě, že jste se definitivně rozhodli pro některý z Radeonů, bych ještě doporučoval pár dní vyčkat, až se nové ceny pořádně projeví u více než pár modelů karet. Pokud ale zrovna narazíte na nějakou mimořádně výhodnou kartu skladem (například zmiňovaná 950MHz HD 7950 za 7800 korun s daní), nemusíte moc váhat.