Do rukou se mi konečně dostaly vzorky notebooků, které měly procesor Intel Haswell s integrovanou grafikou skutečně bez chyb, a dále také velmi zajímavý notebook od MSI s novinkou od AMD, procesorem architektury Richland. Zatímco Mirek Jahoda už testoval HD Graphics 4600 na ExtraHardware, rozhodl jsem se ji otestovat ještě v naší testovací sadě a změřit i vliv zapojení pamětí, a samozřejmě ji srovnat i s Radeonem HD 8650G z našeho APU od AMD.
Intel HD Graphics 4600
Intel v červnu uvedl na trh svoje procesory 4. generace Core, známé pod označením Haswell. Ty se pochlubily zejména novými integrovanými grafikami, kterými udělaly od Ivy Bridge velký skok. Nově bude Intel nabízet integrovaných grafik více typů. Zapracovalo se na technologiích, pokud chcete vědět více, koukněte na článek Honzy Olšana, kde je vše důkladně rozebrané (celý Haswell).
Test: HD Graphics 4600 vs. Radeon HD 8650G
HD Graphics 4000, kterou notoricky znáte z řady dnešních notebooků vybavených procesorem Core i3, i5 nebo i7
3. generace, Ivy Bridge, používá 16 EU, tedy vlastně 16 unifikovaných shaderů.
HD Graphics 4400 a 4600, které budou používány v noteboocích asi nejhojněji, jsou v podstatě identické, liší se jen svými pracovními frekvencemi. Obě mají 20 EU.
Nejvýkonnější čipy ponesou označení Iris, případně Iris Pro a číslo 5000, 5100 nebo 5200. Tyto mají hned 40 EU, v případě nejvyšší varianty Iris Pro navíc i paměť eDRAM, sloužící v podstatě jako L4 cache, přímo na čipu, což by mělo výkonu i nadále pomoci.
AMD Radeon HD 8650G
Od AMD tu máme už nějaký čas v noteboocích procesory architektury Richland, do stolních počítačů dorazily na začátku června. Dá se očekávat, že zejména v případě nejvyššího modelu, AMD A10-5750M a jeho integrované grafiky, Radeonu HD 8650G, se nejspíše vůbec nedočkáme notebooků, které by neměly k procesoru párovanou silnější diskrétní grafiku. Pro zajímavost jsem však tento Radeon z APU otestoval také.
Test: HD Graphics 4600 vs. Radeon HD 8650G
Radeon HD 8650G má 384 Stream procesorů, resp. opět shaderů architektury Terascale 3, nebo chcete-li, GCN. Pracuje na taktu 533-720 MHz. AMD potom v dalších procesorech má odstupňované jiné grafiky řady HD 8000G, se silou 256, 192 nebo 128 SP
Jak jsme testovali
Jedním testovaným strojem byl Goldmax/Eurocom Shark 2.0 s procesorem Intel Core i7-4700MQ, čtyřjádrem Haswell na 2,4-3,4 GHz. V něm byla integrovaná Intel HD Graphics 4600. Notebook byl dále vybaven diskrétní GeForce GTX 765M. Systém byl uložen na 128GB SSD, známém Crucial M4.
Druhým přístrojem bylo MSI GX70. V něm byl osazen procesor AMD A10-5750M, čtyřjádro Richland na 2,5-3,5 GHz. Integrovanou grafikou zde potom byl zmíněný Radeon HD 8650G. Hlavní grafickou kartou byl Radeon HD 8970M. Systém zde byl na 750GB 7200otáčkovém disku.
V ovladačích jsem vždy vynutil globální použití integrované grafiky. Testoval jsem s pamětmi DDR3 na 1600 MHz efektivně, v případě jednokanálového zapojení jsem použil jediný 8GB modul, dualchannel jsem testoval se dvěma 4GB moduly, každý na jednom kanálu.
Dnešní test berte se značným kouskem rezervy, protože zatímco při testech highendových grafických karet se alespoň snažím používat stejný hardware, u testování integrovaných grafik konkurenčních značek jsem toto jaksi dodržet nemohl. Test bude silně ovlivněn použitým procesorem. Ač je A10-5750M tím nejlepším, co AMD může do notebooků nabídnout, na lehce nadprůměrné čtyřjádro Intelu se výkonově zdaleka nedotahuje, berte tak, že AMD má v tomto testu handicap. Dalším možným ovlivněním je rychlost úložiště. 7200otáčkový disk proti Crucialu M4 zkrátka neobstojí.
Vliv procesoru by se mohl do jisté míry eliminovat použitými detaily – sice jsem testy nechal zpravidla probíhat jen v nízkém rozlišení 1366 × 768 px, snímková frekvence však byla jednoznačně bržděna slabými integrovanými grafikami, což byl kýžený efekt. Do průměru jsem navíc namísto klasických skóre z 3DMarku Vantage a 11 počítal GPU Score. Úložiště by se na výkonu nemělo příliš podepsat, ve všech herních testech jsem pracoval až s druhým průchodem, popřípadě s průměrem více průchodů.
Musím avizovat, že pokud vám na testu něco chybí, třeba screenshoty z GPU-Z, můžu je doplnit, ale bude to pár dní trvat. MSI si totiž muselo model GX70 neplánovaně stáhnout a článek tak píšu bez něj.
3DMark Vantage
3DMark Vantage
3DMark Vantage z roku 2008 běží na DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která u starších verzí přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. U nových verzí benchmarku je už vše v pořádku.
Používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.
3DMark 11
3DMark 11
3DMark 11 už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark: Ice Storm, Cloud Gate, Fire Strike
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Podle Futuremarku by se mělo jednat o nástupce/alternativu k 3DMarku 06.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. Použitým API je převážně DirectX 10.
3DMark: Fire Strike
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi, DirectX 11, teselací, a skutečně pekelně náročný.
Aliens vs. Predator, Far Cry 2, Mafia II
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Test: HD Graphics 4600 vs. Radeon HD 8650G
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia pracuje na API DirectX 10. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze tří průchodů.
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1366 × 768 px, vypnutý anti-aliasing, vysoké detaily, Ambient Occlusion zapnuto a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Závěr, zhodnocení, souhrnný výkon
Závěr
Test není úplně férová bitva AMD proti Intelu. Na jednu stranu je procesor Intelu o dost rychlejší než ten od AMD, což výsledky zkresluje ve prospěch Intelu. Na druhou stranu tomu tak bude vždy – pokud budete mít notebook s integrovanou grafikou od Intelu a notebook s integrovanou grafikou od AMD, dá se čekat, že ač je grafika od AMD výrazně rychlejší, rozdíl ve hrách nebude kvůli neodpovídajícímu CPU velký. A když to zase otočíme – čipy od AMD jsou mnohem levnější než ty od Intelu, obzvláště když srovnáváme čtyřjádra.
Druhou věcí je fakt, že Radeon HD 8650G samotný v notebooku pravděpodobně nepotkáte. Je osazený pouze v nejsilnějším procesoru od AMD a k nejsilnějšímu procesoru od AMD bude takřka se stoprocentní jistotou vždy párovaná silnější diskrétní grafika, stejně jako v případě našeho MSI GX70 (Radeon HD 8970M).
Graf průměrného výkonu v sobě skládá výsledky z GPU Score 3DMarku Vantage, Graphics Score 3DMarku 11, 3DMarku Fire Strike, Aliens vs. Predator, Far Cry 2, Mafia II a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat:
Ve výsledku tedy musím říct, že grafika od AMD je výkonnější, než ta od Intelu, mějme ovšem na paměti, že HD Graphics 4600 není to nejlepší, co Intel nabízí. Pětitisícové grafiky od Intelu budou z IGP to nejvýkonnější, co v notebooku můžete mít.
Co se vlivu dvoukanálového zapojení pamětí týče, u HD 4600 to není velká věda, sice se výkon může občas zvednout, v průměru se ale budete pohybovat jen kolem 20-30% nárůstu. U AMD je osazení pamětí důležité – jednokanálové zapojení velmi výkonnou grafiku extrémně brzdí.
Podrobnější informace a diverzifikovanější testy z desktopových PC najdete na ExtraHardware.cz: