Test levných grafik: 16 Radeonů HD 2400 a 2600

2. 11. 2007

Sdílet

 Autor: Redakce

Rozdíly mezi Radeony

Možná už vám chyběl test jiných grafických karet než těch od 6 000 Kč výše a možná vás taky zajímá, jak si tyto karty vedou na běžném procesoru a v nejběžnějším rozlišení (1 280 × 1 024 px). Určitě pak platí, že mezi Radeony HD 2400 a 2600 se najdou ty nejvýhodnější karty do různých cenových hladin (1 000, 1 500, 2 000 a 3 000 Kč). Ještě se tedy vyznat v tom, který z obrovského množství těchto Radeonů nejlépe vybrat.

Radeon HD 2600 Pro (RV630) – referenční karta ATI s pamětmi Qimonda 2,0 ns GDDR2

  Radeon HD 2400 Pro Radeon HD 2600 Pro Radeon HD 2600 XT GDDR4 GeForce 8600 GTS Radeon HD 2900 XT
jádro RV610 RV630 RV630 G84 R600
výrobní proces 65 nm 65 nm 65 nm 80 nm 80 nm
stream procesorů 40 (5D) 120 (5D) 120 (5D) 32 (1D) 320 (5D)
takt jádra 525 MHz 600 MHz 800 MHz 675 MHz 742 MHz
fill-rate (textury) 2,1 Gtx/s 2,4 Gtx/s 3,2 Gtx/s 10,8 Gtx/s 11,9 Gtx/s
takt stream procesorů 525 MHz 600 MHz 800 MHz 1,45 GHz 742 MHz
takt pamětí (efektivně) 0,8 GHz 1,4 GHz 2,16 GHz 2,0 GHz 1,65 GHz
šířka sběrnice 64 b 128 b 128 b 128 b 512 b
propustnost pamětí 6,4 GB/s 22,4 GB/s 34,6 GB/s 32 GB/s 105,6 GB/s
velikost a typ paměti 256 MB DDR2 256 MB DDR3 256 MB DDR4 256 MB DDR3 512 MB DDR3
údávaná spotřeba 25 W 35 W 45 W 71 W 215 W
cena 1 000 Kč 1 950 Kč 3 000 Kč 3 600 Kč 9 300 Kč

V tabulce je jen několik modelových případů, Radeonů HD 2400 a 2600 je na trhu nepřeberné množství, téměř každý výrobce mý jinou kombinaci označení/taktu jádra/taktu pamětí/velikosti pamětí. Jako typické konfigurace by se daly brát zhruba tyto:

  • Radeon HD 2400 Pro, GDDR2, 525/800 MHz (takt jádra/pamětí efektivně)
  • Radeon HD 2400 XT, GDDR3, 700/1 400 MHz
  • Radeon HD 2600 Pro, GDDR2, 600/1 000 MHz
  • Radeon HD 2600 Pro, GDDR3, 600/1 400 MHz
  • Radeon HD 2600 XT, GDDR3, 800/1 400 MHz
  • Radeon HD 2600 XT, GDDR4, 800/2 200 MHz

Parametry a hlučnost všech 16 karet, fotogalerie

Místo popisů karet jsem zvolil přehledovou tabulku, ve které (společně pak s fotografiemi a grafy výkonu a spotřeby) získáte o kartách všechny potřebné informace včetně slovního hodnocení hlučnosti. Tabulku si můžete otevřít ve třech formátech a ve dvou z nich karty řadit dle svých preferencí:

Níže najdete zatím pouhé fotogalerie jednotlivých modelů, z časových důvodů jsou fotky pouze upraveny dávkou v Zoner Photo Studiu 10 a HTML galerie vygenerována programem jAlbum. U některých modelů, jež jsou téměř stejné (například karty HIS IceQ Turbo), najdee u jednoho modelu všechny fotografie a u druhého jen ty, kde byly nějaké rozdíly:

asus_radeon_hd_2400_xt_gddr3
Asus Radeon HD 2400 XT 256 MB GDDR3
gecube_radeon_hd_2400_pro
GeCube Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2
gecube_radeon_hd_2600_pro_gddr2_512mb
GeCube Radeon HD 2600 Pro 512 MB GDDR2
gecube_radeon_hd_2600_xt_gddr3
GeCube Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3
gigabyte_radeon_hd_2400_pro
Gigabyte Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2
gigabyte_radeon_hd_2600_xt_gddr3
Gigabyte Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 SilentPipeII
his_radeon_hd_2400_pro
HIS Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2
his_radeon_hd_2600_pro_gddr2_512mb
HIS Radeon HD 2600 Pro 512 MB GDDR2 IceQ Turbo
his_radeon_hd_2600_xt_gddr3_iceq
HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 IceQ Turbo
msi_radeon_hd_2400_pro
MSI Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2
msi_radeon_hd_2600_xt_gddr3_512mb
MSI Radeon HD 2600 Xt 512 MB GDDR3 Heat Pipe
powercolor_hd_2600_xt_gddr4
PowerColor Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR4
sapphire_radeon_hd2600_pro_gddr3
Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR3
sapphire_radeon_hd_2400_pro
Sapphire Radeon 2400 Pro 256 MB GDDR2
sapphire_radeon_hd_2400_xt_gddr3
Sapphire Radeon HD 2400 XT 256 MB GDDR3
sapphire_radeon_hd_2600_pro_gddr2
Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR2

Testovací sestava

Procesor AMD Athlon X2 BE-2350, 2,1 GHz
Základní deska Gigabyte GA-MA69VM-S2
Čipová sada AMD 690V
Skříň SilverStone Sugo SG03B
Pevný disk Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Paměť 2× 1 GB A-Data Vitesta Extreme DDR2-800, 4-4-4-15
Zdroj Silverstone Decathlon DA750
Grafické karty Sapphire Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2 527/800 MHz
Asus Radeon HD 2400 XT 256 MB GDDR3 700/1 400 MHz
Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR2 600/1 000 MHz
GeCube Radeon HD 2600 Pro 512 MB GDDR2 608/828 MHz
Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR3 700/1 400 MHz
GeCube Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 800/1 600 MHz
HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 830/1 920 MHz
MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB GDDR3 800/1 400 MHz
PowerColor Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR4 800/2 200 MHz
Operační systém Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače Catalyst 7.10
(brán vyšší z výsledků)

Verze herních testů, nastavení

Operační systém byl aktualizován pomocí všech záplat týkajících se grafického výkonu. Vertikální synchronizace (Vsync) byla vypnuta.

Testováno bylo v těchto hrách:

  • Bioshock (DirectX 10)
  • World in Conflict 1.001 (DirectX 10)
  • F.E.A.R. 1.08 (DirectX 9, soft shadows)
  • Gothic 3 (DirectX 9, HDR)
  • Medal of Honor: Airborne (DirectX 9, HDR)
  • Serious Sam 2 (DirectX 9, HDR)
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (DirectX 9, HDR)
  • Enemy Territory: Quake Wars 1.1 demo (OpenGL)

3DMark06, 3DMark05

3DMark06

3DMark05

K výsledkům obou verzí 3DMarku jen tolik: na rozdíl od herních testů byly k Radeonům HD 2400 se 40 stream procesory a úzkou 64b paměťovou sběrnicí velmi milosrdné. Ve hrách je rozdíl mezi Radeon HD 2400 XT a Radeonem HD 2600 Pro markantnější.

Bioshock (DirectX 10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

Bioshock je jednou z mála her, kde si i v pro tyto karty adekvátním rozlišení kladně projeví 512 MB grafické paměti a 512MB MSI Radeon HD 2600 XT smaže handicap oproti výše taktovanému HIS Radeon HD 2600 XT IceQ.

Do grafu průběhu jsem vybral tři karty dle klíče: nejpomalejší HD 2400, základní HD 2600 s GDDR2 a nejrychlejší HD 2600 XT s GDDR3. Rozdíly v plynulosti (a tedy i hratelnosti) jsou i mezi Radeonem HD 2600 GDDR2 a HIS Radeonem HD 2600 XT GDDR3 velmi markantní.

World in Conflict (DirectX 10)

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 280 × 1 024 px s upraveným profilem high details (zapnul jsem i water reflects clouds, vypnut nechávám transparency AA). Používám vestavěný benchmark.

Přestože se i Radeony HD 2400 a 2400 ve World in Conflict s Catalysty 7.10 zlepšily asi o 20 % stále se nedá říci, že byste si tuto hru na kterékoli z karet v nastavení, kdy je graficky opravdu přitažlivá, zahráli. Pro plynulost byste museli s detaily místy až k minimu a s rozlišením také ještě níže.

F.E.A.R.

F.E.A.R. s patchem 1.08 zastupuje velmi slušně optimalizovaný (i vypadající) DirectX 9 engine, se soft shadows (měkké stíny) navíc dobře škáluje i výkonné karty. Používám zabudovaný benchmark.

F.E.A.R. s měkkými stíny je plynulý jen na rychlejších z Radeonů HD 2600, 512 MB paměti zde prohrává s vyšší frekvencí 256MB modelů.

2× MSAA a 16× anizotropní filtrování už je nad síly těchto karet, 512 MB paměti stále nijak nepomůže.

Oblivion, Gothic 3

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Jeden by řekl, že více než rok a půl starou hru by dnešní grafické karty v ceně 3 000 Kč mohly v rozlišení 1 280 × 1 024 px i s vysokými detaily mohly zvládat. Ale není tomu tak, aby byl Oblivion plynulý, museli byste se omezit na stínech a hlavně vzdálenosti, na jakou jsou objekty vykreslovány.

Po zapnutí anti-aliasingu a anizotropního filtrování výkon už tolik neklesne: limity jsou jinde. Pokud byste to samé udělali v jinak už plynulém nastavení, zjistili byste, že na podobné hrátky můžete myslet až s kartami s 256bitovou a širší paměťovou sběrnicí.

Gothic 3

Gothic 3 je příkladem DirectX 9 hry s HDR, u níž se engine nedá rozhodně nazvat optimalizovaným a také jej výrobci karet nemají mezi top hrami, pro které by optimalizovali oni (netestuje se jím tolik). Výkon měřím pomocí FRAPSu.

Gothic 3 není s vysokými detaily tak náročný jako Oblivion (i když při uvedení hry to vypadalo naopak). Při troše tolerance si jej zahrajete na všech Radeonech HD 2600 XT, s čímkoli pomalejším budete muset jíd dolů s detaily anebo rozlišením.

Medal of Honor: Airborne

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

Radeony HD 2600 si v této moderní hře určitě nevedou špatně, hra téměř lineárně odráží frekvence karet. Přestože na HD 2600 se v testovaném nastavení dá MoHA považovat za plynulou, s HD 2400 pak určitě ne – to prostě není karta na novější hry. MSI Radeon HD 2600 XT s 512 MB jsem bohužel musel vrátit dříve, než jsem jej stačil v této hře otestovat.

Serious Sam 2

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Greendale.

Ani nenáročný Serious Sam 2 není v plných detailech hrou, kterou byste si vychutnali i na Radeonech HD 2400. A je vcelku jedno, zda s DDR3, či DDR2 pamětmi.

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologie v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy.

V multiplayer hrách je plynulost klíčovou a přestože většina hráčů by na takovýchto kartách hrála nanejvýše středními detaily a vyššími fps. Skoro 40 průměrných fps na nejrychlejších Radeonech HD 2600 však není špatný výsledek. Minimální fps napovídají, že Radeon XT je takovým herním minimem.

Teploty, spotřeba

Teploty u Sapphire Radeon HD 2600 Pro GDDR3 se nelekejte – karta už evidentně prošla několika testy, větráček se zadíral a pasta byla nanesena špatně a byla polozatvrdlá. To vše šlo docela snadno spravit, ale dělal jsem to až při focení u testu (aby větráček nedřel, bylo třeba trochu povolit šroubky horního krycího plastu). Asus Radeon HD 2400 XT podle mě používá nějaký méně standardní čip pro monitoring, nevím, v každém případě si myslím, že RivaTunerem (a záložkou OverDrive v ovladačích) reportované supernízké teploty nejsou pravdivé.

Spotřeba koreluje s frekvencí karet, dvojnásobek paměti znamená asi 8-9 W navíc.

Shrnutí výsledků, verdikt

Průměry jsou vždy něčím, co sice vnese do testu dávku zkreslení, ale jsou také něčím, co výsledky výrazně zpřehlední. Nejdříve jsem zprůměroval výsledky ze všech her v nastavení bez anti-aliasingu a anizotropního filtrování, posléze s ním:

Následně jsem vzal aktuální ceny karet (nižší z celkem tří nejmenovaných e-shopů) a podělil hodnotou průměrných fps:

ICTS24

  • Radeon HD 2400 Pro, GDDR2 – do nejlevnějších sestav s požadavkem na plynulost Vista Aero a akceleraci HD videa, použitelný jen na staré hry, nebo hry s minimálními detaily
  • Radeon HD 2400 XT, GDDR3 – karta je dražší než Pro a nijak výrazně si s ní nepomůžete, zbytečný model (důležitý jen pro souboj AMD se stejně drahou či dražší Nvidia GeForce 8500 GT)
  • Radeon HD 2600 Pro, GDDR2 – DDR2 verze Radeonu HD 2600 Pro je jen o nějakou stokorunu či dvě levnější než nejlevnější GDDR3 Radeon HD 2600 Pro, a tak ji příliš nedoporučujeme. Své místo může najít v sériové montáži s maximálním tlakem na cenu a přesto požadavkem na vynikající kvalitu přehrávání HD videa (levnější HD 2400, alespoň zatím podle HD HQV benchmarku, nenabízí z výkonnostních důvodů všechna vylepšení obrazu HD videa jako HD 2600).
  • Radeon HD 2600 Pro, GDDR3 – DDR3 verze Radeonu HD 2600 je velice zajímavá pro toho, kdo je ochoten přetaktovat, jinak se vyplatí připlatit za 2600 XT GDDR3.
  • Radeon HD 2600 XT, GDDR3 – pro nemajetné hráče asi nejzajímavější karta s výborným poměrem cena/herní výkon, kompaktními rozměry, nízkou spotřebou a akcelerací HD videa.
  • Radeon HD 2600 XT, GDDR4 – za současných 3 000 Kč zajímavější koupě než GeForce 8600 GTS, nejvážnějším soupeřem je Radeon X1950 GT/Pro. GDDR3 verze 2600 XT je přece jen o něco výhodnější, navíc není tak nepříjemně dlouhá.

Za nejlepší kombinaci výkonu, tichého chodu, kvalitního chlazení a celkově vynikajícího provedení získává nejvyšší ocenění z testu ExtraHardware.cz grafická karta HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 IceQ Turbo

Pokud bychom však měli vybrat nejvýhodnější produkt, byl by jím sice bez přetaktování Radeon HD 2600 XT GDDR3, ale my se přetaktování nebojíme, a tak volím Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR3.

 alt=

 

Za zapůjčení většiny grafických karet děkuji společnosti:
AMD
Za zapůjčení grafických karet Sapphire a PowerColor děkuji společnosti:
100Mega
Za zapůjčení grafické karty Asus a pamětí A-Data děkuji společnosti:
BGS Levi
Za poskytnutí testovacích her děkuji společnosti:
CD Projekt