Rozdíly mezi Radeony
Možná už vám chyběl test jiných grafických karet než těch od 6 000 Kč výše a možná vás taky zajímá, jak si tyto karty vedou na běžném procesoru a v nejběžnějším rozlišení (1 280 × 1 024 px). Určitě pak platí, že mezi Radeony HD 2400 a 2600 se najdou ty nejvýhodnější karty do různých cenových hladin (1 000, 1 500, 2 000 a 3 000 Kč). Ještě se tedy vyznat v tom, který z obrovského množství těchto Radeonů nejlépe vybrat.
Radeon HD 2600 Pro (RV630) – referenční karta ATI s pamětmi Qimonda 2,0 ns GDDR2
Radeon HD 2400 Pro | Radeon HD 2600 Pro | Radeon HD 2600 XT GDDR4 | GeForce 8600 GTS | Radeon HD 2900 XT | |
jádro | RV610 | RV630 | RV630 | G84 | R600 |
výrobní proces | 65 nm | 65 nm | 65 nm | 80 nm | 80 nm |
stream procesorů | 40 (5D) | 120 (5D) | 120 (5D) | 32 (1D) | 320 (5D) |
takt jádra | 525 MHz | 600 MHz | 800 MHz | 675 MHz | 742 MHz |
fill-rate (textury) | 2,1 Gtx/s | 2,4 Gtx/s | 3,2 Gtx/s | 10,8 Gtx/s | 11,9 Gtx/s |
takt stream procesorů | 525 MHz | 600 MHz | 800 MHz | 1,45 GHz | 742 MHz |
takt pamětí (efektivně) | 0,8 GHz | 1,4 GHz | 2,16 GHz | 2,0 GHz | 1,65 GHz |
šířka sběrnice | 64 b | 128 b | 128 b | 128 b | 512 b |
propustnost pamětí | 6,4 GB/s | 22,4 GB/s | 34,6 GB/s | 32 GB/s | 105,6 GB/s |
velikost a typ paměti | 256 MB DDR2 | 256 MB DDR3 | 256 MB DDR4 | 256 MB DDR3 | 512 MB DDR3 |
údávaná spotřeba | 25 W | 35 W | 45 W | 71 W | 215 W |
cena | 1 000 Kč | 1 950 Kč | 3 000 Kč | 3 600 Kč | 9 300 Kč |
V tabulce je jen několik modelových případů, Radeonů HD 2400 a 2600 je na trhu nepřeberné množství, téměř každý výrobce mý jinou kombinaci označení/taktu jádra/taktu pamětí/velikosti pamětí. Jako typické konfigurace by se daly brát zhruba tyto:
- Radeon HD 2400 Pro, GDDR2, 525/800 MHz (takt jádra/pamětí efektivně)
- Radeon HD 2400 XT, GDDR3, 700/1 400 MHz
- Radeon HD 2600 Pro, GDDR2, 600/1 000 MHz
- Radeon HD 2600 Pro, GDDR3, 600/1 400 MHz
- Radeon HD 2600 XT, GDDR3, 800/1 400 MHz
- Radeon HD 2600 XT, GDDR4, 800/2 200 MHz
Parametry a hlučnost všech 16 karet, fotogalerie
Místo popisů karet jsem zvolil přehledovou tabulku, ve které (společně pak s fotografiemi a grafy výkonu a spotřeby) získáte o kartách všechny potřebné informace včetně slovního hodnocení hlučnosti. Tabulku si můžete otevřít ve třech formátech a ve dvou z nich karty řadit dle svých preferencí:
- Tabulka testovaných Radeonů HD 2400 a 2600 pro Microsoft Excel 2007 (XLSX)
- Tabulka testovaných Radeonů HD 2400 a 2600 pro Microsoft Excel 97-2003 a OpenOffice.org (XLS)
- Tabulka testovaných Radeonů HD 2400 a 2600 jako jeden HTML soubor (MHT)
Níže najdete zatím pouhé fotogalerie jednotlivých modelů, z časových důvodů jsou fotky pouze upraveny dávkou v Zoner Photo Studiu 10 a HTML galerie vygenerována programem jAlbum. U některých modelů, jež jsou téměř stejné (například karty HIS IceQ Turbo), najdee u jednoho modelu všechny fotografie a u druhého jen ty, kde byly nějaké rozdíly:
Testovací sestava
Procesor | AMD Athlon X2 BE-2350, 2,1 GHz |
Základní deska | Gigabyte GA-MA69VM-S2 |
Čipová sada | AMD 690V |
Skříň | SilverStone Sugo SG03B |
Pevný disk | Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS) |
Paměť | 2× 1 GB A-Data Vitesta Extreme DDR2-800, 4-4-4-15 |
Zdroj | Silverstone Decathlon DA750 |
Grafické karty | Sapphire Radeon HD 2400 Pro 256 MB GDDR2 527/800 MHz Asus Radeon HD 2400 XT 256 MB GDDR3 700/1 400 MHz Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR2 600/1 000 MHz GeCube Radeon HD 2600 Pro 512 MB GDDR2 608/828 MHz Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR3 700/1 400 MHz GeCube Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 800/1 600 MHz HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 830/1 920 MHz MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB GDDR3 800/1 400 MHz PowerColor Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR4 800/2 200 MHz |
Operační systém | Windows Vista Ultimate, 32-bit |
Ovladače | Catalyst 7.10 (brán vyšší z výsledků) |
Verze herních testů, nastavení
Operační systém byl aktualizován pomocí všech záplat týkajících se grafického výkonu. Vertikální synchronizace (Vsync) byla vypnuta.
Testováno bylo v těchto hrách:
- Bioshock (DirectX 10)
- World in Conflict 1.001 (DirectX 10)
- F.E.A.R. 1.08 (DirectX 9, soft shadows)
- Gothic 3 (DirectX 9, HDR)
- Medal of Honor: Airborne (DirectX 9, HDR)
- Serious Sam 2 (DirectX 9, HDR)
- The Elder Scrolls IV: Oblivion (DirectX 9, HDR)
- Enemy Territory: Quake Wars 1.1 demo (OpenGL)
3DMark06, 3DMark05
3DMark06
3DMark05
K výsledkům obou verzí 3DMarku jen tolik: na rozdíl od herních testů byly k Radeonům HD 2400 se 40 stream procesory a úzkou 64b paměťovou sběrnicí velmi milosrdné. Ve hrách je rozdíl mezi Radeon HD 2400 XT a Radeonem HD 2600 Pro markantnější.
Bioshock (DirectX 10)
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
Bioshock je jednou z mála her, kde si i v pro tyto karty adekvátním rozlišení kladně projeví 512 MB grafické paměti a 512MB MSI Radeon HD 2600 XT smaže handicap oproti výše taktovanému HIS Radeon HD 2600 XT IceQ.
Do grafu průběhu jsem vybral tři karty dle klíče: nejpomalejší HD 2400, základní HD 2600 s GDDR2 a nejrychlejší HD 2600 XT s GDDR3. Rozdíly v plynulosti (a tedy i hratelnosti) jsou i mezi Radeonem HD 2600 GDDR2 a HIS Radeonem HD 2600 XT GDDR3 velmi markantní.
World in Conflict (DirectX 10)
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 280 × 1 024 px s upraveným profilem high details (zapnul jsem i water reflects clouds, vypnut nechávám transparency AA). Používám vestavěný benchmark.
Přestože se i Radeony HD 2400 a 2400 ve World in Conflict s Catalysty 7.10 zlepšily asi o 20 % stále se nedá říci, že byste si tuto hru na kterékoli z karet v nastavení, kdy je graficky opravdu přitažlivá, zahráli. Pro plynulost byste museli s detaily místy až k minimu a s rozlišením také ještě níže.
F.E.A.R.
F.E.A.R. s patchem 1.08 zastupuje velmi slušně optimalizovaný (i vypadající) DirectX 9 engine, se soft shadows (měkké stíny) navíc dobře škáluje i výkonné karty. Používám zabudovaný benchmark.
F.E.A.R. s měkkými stíny je plynulý jen na rychlejších z Radeonů HD 2600, 512 MB paměti zde prohrává s vyšší frekvencí 256MB modelů.
2× MSAA a 16× anizotropní filtrování už je nad síly těchto karet, 512 MB paměti stále nijak nepomůže.
Oblivion, Gothic 3
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Jeden by řekl, že více než rok a půl starou hru by dnešní grafické karty v ceně 3 000 Kč mohly v rozlišení 1 280 × 1 024 px i s vysokými detaily mohly zvládat. Ale není tomu tak, aby byl Oblivion plynulý, museli byste se omezit na stínech a hlavně vzdálenosti, na jakou jsou objekty vykreslovány.
Po zapnutí anti-aliasingu a anizotropního filtrování výkon už tolik neklesne: limity jsou jinde. Pokud byste to samé udělali v jinak už plynulém nastavení, zjistili byste, že na podobné hrátky můžete myslet až s kartami s 256bitovou a širší paměťovou sběrnicí.
Gothic 3
Gothic 3 je příkladem DirectX 9 hry s HDR, u níž se engine nedá rozhodně nazvat optimalizovaným a také jej výrobci karet nemají mezi top hrami, pro které by optimalizovali oni (netestuje se jím tolik). Výkon měřím pomocí FRAPSu.
Gothic 3 není s vysokými detaily tak náročný jako Oblivion (i když při uvedení hry to vypadalo naopak). Při troše tolerance si jej zahrajete na všech Radeonech HD 2600 XT, s čímkoli pomalejším budete muset jíd dolů s detaily anebo rozlišením.
Medal of Honor: Airborne
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
Radeony HD 2600 si v této moderní hře určitě nevedou špatně, hra téměř lineárně odráží frekvence karet. Přestože na HD 2600 se v testovaném nastavení dá MoHA považovat za plynulou, s HD 2400 pak určitě ne – to prostě není karta na novější hry. MSI Radeon HD 2600 XT s 512 MB jsem bohužel musel vrátit dříve, než jsem jej stačil v této hře otestovat.
Serious Sam 2
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Greendale.
Ani nenáročný Serious Sam 2 není v plných detailech hrou, kterou byste si vychutnali i na Radeonech HD 2400. A je vcelku jedno, zda s DDR3, či DDR2 pamětmi.
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologie v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy.
V multiplayer hrách je plynulost klíčovou a přestože většina hráčů by na takovýchto kartách hrála nanejvýše středními detaily a vyššími fps. Skoro 40 průměrných fps na nejrychlejších Radeonech HD 2600 však není špatný výsledek. Minimální fps napovídají, že Radeon XT je takovým herním minimem.
Teploty, spotřeba
Teploty u Sapphire Radeon HD 2600 Pro GDDR3 se nelekejte – karta už evidentně prošla několika testy, větráček se zadíral a pasta byla nanesena špatně a byla polozatvrdlá. To vše šlo docela snadno spravit, ale dělal jsem to až při focení u testu (aby větráček nedřel, bylo třeba trochu povolit šroubky horního krycího plastu). Asus Radeon HD 2400 XT podle mě používá nějaký méně standardní čip pro monitoring, nevím, v každém případě si myslím, že RivaTunerem (a záložkou OverDrive v ovladačích) reportované supernízké teploty nejsou pravdivé.
Spotřeba koreluje s frekvencí karet, dvojnásobek paměti znamená asi 8-9 W navíc.
Shrnutí výsledků, verdikt
Průměry jsou vždy něčím, co sice vnese do testu dávku zkreslení, ale jsou také něčím, co výsledky výrazně zpřehlední. Nejdříve jsem zprůměroval výsledky ze všech her v nastavení bez anti-aliasingu a anizotropního filtrování, posléze s ním:
Následně jsem vzal aktuální ceny karet (nižší z celkem tří nejmenovaných e-shopů) a podělil hodnotou průměrných fps:
- Radeon HD 2400 Pro, GDDR2 – do nejlevnějších sestav s požadavkem na plynulost Vista Aero a akceleraci HD videa, použitelný jen na staré hry, nebo hry s minimálními detaily
- Radeon HD 2400 XT, GDDR3 – karta je dražší než Pro a nijak výrazně si s ní nepomůžete, zbytečný model (důležitý jen pro souboj AMD se stejně drahou či dražší Nvidia GeForce 8500 GT)
- Radeon HD 2600 Pro, GDDR2 – DDR2 verze Radeonu HD 2600 Pro je jen o nějakou stokorunu či dvě levnější než nejlevnější GDDR3 Radeon HD 2600 Pro, a tak ji příliš nedoporučujeme. Své místo může najít v sériové montáži s maximálním tlakem na cenu a přesto požadavkem na vynikající kvalitu přehrávání HD videa (levnější HD 2400, alespoň zatím podle HD HQV benchmarku, nenabízí z výkonnostních důvodů všechna vylepšení obrazu HD videa jako HD 2600).
- Radeon HD 2600 Pro, GDDR3 – DDR3 verze Radeonu HD 2600 je velice zajímavá pro toho, kdo je ochoten přetaktovat, jinak se vyplatí připlatit za 2600 XT GDDR3.
- Radeon HD 2600 XT, GDDR3 – pro nemajetné hráče asi nejzajímavější karta s výborným poměrem cena/herní výkon, kompaktními rozměry, nízkou spotřebou a akcelerací HD videa.
- Radeon HD 2600 XT, GDDR4 – za současných 3 000 Kč zajímavější koupě než GeForce 8600 GTS, nejvážnějším soupeřem je Radeon X1950 GT/Pro. GDDR3 verze 2600 XT je přece jen o něco výhodnější, navíc není tak nepříjemně dlouhá.
Za nejlepší kombinaci výkonu, tichého chodu, kvalitního chlazení a celkově vynikajícího provedení získává nejvyšší ocenění z testu ExtraHardware.cz grafická karta HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3 IceQ Turbo |
||
Pokud bychom však měli vybrat nejvýhodnější produkt, byl by jím sice bez přetaktování Radeon HD 2600 XT GDDR3, ale my se přetaktování nebojíme, a tak volím Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB GDDR3. |