Test Radeonu HD 4730: náhradník za HD 4770

27. 7. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

4730: kde jsme se jen viděli?

Radeon HD 4770 se z nejlepší koupě mezi grafickými kartami všech dob má šanci stát nejpodivněji uvedenou kartou všech dob. Možná už se vlastně stal. Několik měsíců před uvedením jej ještě jako kartu s nejasným jménem otestoval web Guru3D a od té doby se těšil na upgrade nejeden majitel starší karty.

V květnu karty otestovali takřka všichni, Radeon HD 4770 navzdory zvýšení ceny těsně před uvedením posbíral vavříny a v podobě ocenění za výborný poměr výkon/cena a pár nejrychlejších si kartu dokonce i mohlo koupit. Od té doby se HD 4770 objevuje ve vlnách a koupí jej opět jen ti nejrychlejší.

Kdo ale chtěl Radeon HD 4770, mohl si ještě výhodněji koupit zlevněný Radeon HD 4830. Cena této karty se dostala na metu 2000 Kč, výkon byl jen o něco nižší než u HD 4770 a třeba spotřeba v nečinnosti ještě nižší. Pod původně stanovenou cenu HD 4770 mezitím zlevnil i stále většinou o něco výkonnější Radeon HD 4850.

PowerColoru a dalším výrobcům to ale nestačilo, zákazníci zřejmě žádali levné karty s GDDR5 anebo alespoň karty označené jako Radeon HD 4700 series. Inu, náš zákazník, náš pán, vezměme Radeon HD 4870, proveďme pořádnou kastraci a karta je na světě:

Po osazení chladiče Arctic Cooling Accelero L2 bude snad i poloprazdná karta vypadat atraktivně, s takovým jménem a pamětmi GDDR5 to kdyžtak zachrání nízká cena (aktuálně pod 2000 Kč).

Vedlejších efektů operace jako společné rozměry s daleko výkonnějším Radeonem HD 4870 (24,5 cm PCB + konektory kartu ještě prodlužující) nebo stejné požadavky na napájení si stejně určitě nikdo nevšimne.

Stejnou fintu použijeme i v osekávání: 640 stream procesorů, takt 700 MHz, FLOPS výkon skoro jako HD 4770 a 4850 a 3,6 GHz efektivně pro GDDR5 paměti. Tomu se nedá odolat. 128bitová paměťová sběrnice bude sice znamenat propustnost jako u HD 4830 s GDDR3, ale zase je to lepší než u HD 4770. To, že RV770 nemá na rozdíl od RV740 možnost jiného poměru RBE:šířka sběrnice (16 RBE na 128bitovou paměťovou sběrnici), to se neobjeví ani ve většině recenzí. 8 RBE má sice jen Radeon HD 4670, ale třeba nebudou mít recenzenti po ruce mnoho her, jež by tuto slabinu odhalily.

Radeon HD 4730 mi ze všeho nejvíce připomíná Radeon X1800 GTO. Ten také trhal ATI trn z paty, tenkrát ale neměla svou povedenou nižší střední třídu nejen nedostupnou, ale vůbec. V tomto případě je uvedení neohrabané karty vzniklé zkriplením vyšší řady trochu neobvyklé, přece jen RV740 už tu je, ATI měla ještě do výborné střední třídy (čipy RV560 a RV570) v době Radeonů X1800 XT a GTO hodně daleko.

Podpora v softwaru, sledování teplot a regulace otáček

Radeon HD 4730 je zcela jistě podporován ovladači Catalyst 9.7 (možná i 9.6). Nemusíte mít tedy strach, že byste byli závislí na ovladačích s upraveným INF od výrobce. PowerColor nicméně na instalačním CD dává právě upravené Catalyst 9.5.

Catalyst Control Center o kartě prozrazuje hodně podstatného. Na kartě Graphics Hardware najdete mimo jiné důležitý řetězec Device ID, dále informace o pamětech, taktech karty a propustnosti jejího paměťového subsystému.

Catalyst Control Center nabízí i vcelku dostačující možnosti přetaktování karty, v OverDrive můžete sledovat i teplotu a vytížení GPU:

Bohužel, paměti GDDR5 se ATI stále nedaří v idle zkrotit a běží na plných taktech. Dechberoucí snížení taktu GPU ze 700 na 600 MHz se podepsalo na nepříliš dobré spotřebě karty v idle.

Kdyby vám OverDrive nestačil, můžete pro vyšší přetaktování (a také sledování teploty) použít AMD GPU Clock Tool.

Úplně nejlíp ale uděláte, pokud si upravíte RivaTuner.cfg od stejnojmenné výborné utilitky. Najděte si řádek s RV770, měl by vypadat nějak takto:
RV770    = 9440h-9443h,944Ch
Z Catalyst Control Center Hardware Information nebo třeba z GPU-Z si můžete zjistit Device ID Radeonu HD 4730. Je to 944E hexadecimálně. Přidejte tedy HD 4730 do výčtu RivaTunerem podporovaných karet s RV770:
RV770    = 9440h-9443h,944Ch,944Eh

Krom Hardware monitoru oceníte zpřístupněnou část Low-level system tweaks, kde lze kartu taktovat v širokém rozsahu a také měnit otáčky ventilátoru.

Karta v detailech, příslušenství

Na krabici opravdu nic zvláštního není, karta je chráněna jen vnitřní lepenkovou krabicí.

TuL Corporation na příslušenství opravdu šetří až moc. Chybí přinejmenším redukce z DVI-I na HDMI (se zvukem). Není tu ani CrossFire propojka, ani žádná redukce z Molexu na PCI Express napájení. Jen z TVout miniDINu uděláte kompozitní (cinch) výstup a z DVI-I pak analogový D-Sub. CD s ovladači a stručný manuál jsou pak už opravdu vším.

Ještě jednou srovnání s Radeonem HD 4770:

Kromě Accelera L2 na GPU najdete ještě pasiv na napájecích obvodech karty.

2× DVI-I redukovatelné na HDMI se zvukem či D-Sub, miniDIN výstup (S-Video/kompozitní/RGB v jednom).

Dva CrossFire konektory pro spojení až čtyř Radeonů do Multi-GPU režimu, čtyřfázové napájení, dva napájecí konektory PCI Express a dvoužilové připojení ventilátoru (sledování otáček tedy není k dispozici).

Paměti Qimonda GDDR5 -40X (1,0 ns, max. tedy 4 Gbps) bohužel nejsou chlazeny. Polovina pozic pro paměti je volná, moduly mají tedy dvojnásobnou kapacitu než u Radeonu HD 4870 s 512 MB paměti.

Detaily obvodů na druhé straně PCB a karta z bočního profilu:

Hlučnost

Hlučnost

Je to samozřejmě také tím, že dosažené ztišení není až tak radikální. O tom ale už více v následujícím hodnocení hlučnosti.

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Hlučnost ve FurMarku

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
  • Sapphire Radeon HD 4890 Atomic – podobně jako u Radeonu HD 4870 Vapor-X je chod větráku velmi kultivovaný. Celkově jsou v profilu pro chlazení náročnějšího GPU na 1 GHz nastaveny vždy o něco vyšší otáčky, v idle je hluk ale i tak zhruba srovnatelný s GeForce GTX 200. Stejně jako u konkurenčních karet Nvidia dosáhnete i zde manuální regulací opravdu tichého chodu. V zátěži si pak větrák pro udržení rozumných teplot nemusí pomáhat tak vysokými otáčkami jako třeba u zmíněných GeForce GTX 200, což se odrazilo na naměření příznivých hodnot hluku ve FurMarku i Bioshocku.
  • ATI Radeon HD 4870 X2 – hlavně po regulaci skrze
    Catalyst Control Center se jedná o poměrně tichou kartu. V zátěži však
    rychle dochází ke zvyšování otáček, především druhé GPU, přes ně už jde
    teplý vzduch, je potřeba chladit pořádným proudem vzduchu. V delší
    zátěži se jedná už o opravdu velmi hlučnou kartu.
  • Gainward
    Radeon HD 4850 Golden Sample Goes Like Hell (GDDR5) – větrák je bohužel
    nastaven na 50 % otáček a výsledkem je poměrně silný aerodynamický hluk
    (naměřené decibely jsou relativně nižší než je nepříjemnost zvukového
    projevu karty: větráček vydává jakýsi vyšší a dost nepříjemný tón).
    Vzhledem k vcelku nízkým teplotám je možná regulace, přímo v Catalyst
    Control Center otáčky stáhnete na 20 % a aerodynamický hluk už je
    minimální. Bohužel cvrkot motůrku pokračuje, větrák od Everflow opravdu
    není tichošlápek. V zátěži se na vyšší otáčky většinou nedostanete, ve
    špatně větrané skříni (anebo při testu FurMark) kartu donutíte běžet na
    60 %, kdy už hluk není nijak výrazně horší.
  • Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké
    otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta
    velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už
    nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky
    nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o
    tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen
    prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické
    zvuky.
  • Sapphire Radeon HD 4770 – při základním
    nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u
    hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci
    na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům
    Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v
    mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák
    uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se
    ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 % (viz graf hlučnosti karet v Bioshocku).
    Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky,
    děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly
    první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či
    surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale
    není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
  • Sapphire Radeon HD 4830 – testoval jsem verzi
    s vlastním chladičem Sapphire („elipsa“), který je velmi účinný, ale
    také dost hlučný. Alespoň s dvoužilovým kabelem, pozdější verze s PWM
    možná bude tišší. Tento chladič umí být také tichý, ale k nízkým
    otáčkám si musíte dopomoct sami regulátorem typu Zalman Fan Mate.
  • Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start
    povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu
    silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého
    větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už
    dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly
    podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak
    teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
  • Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X – toto
    chlazení je opravdu velice tiché, 900 rpm v idle pro nevelký větrák s
    tichým motorkem neurazí ani opravdové milovníky ticha. V zátěži dosáhne
    větrák 1600 otáček za minutu, což při jeho konstrukci znamená pořád
    vcelku tichý chod.
  • Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X – „RV770 XT“
    potřebuje už trochu vyšší otáčky než HD 4850 se stejným chlazením,
    stále se ale jedná o dost tichou kartu, zřejmě nejtišší kartu ve své
    výkonnostní třídě. Maximální otáčky větráku mohou být ručně nastaveny
    na 4000 rpm, pak hlučnost stoupne na 59,6 dB(A). To je ale asi
    informace jen pro ty, kdo se honí za každým MHz při přetaktování, běžně
    se větrák točí jen 1200 rpm v idle, 2250 rpm při hraní (Bioshock) a
    2500 rpm v extrémní zátěži ve FurMarku.
  • Gainward GeForce GTX 275 – po startu vás plně
    rozběhnuté větráky docela vyděsí, v idle se ustálí na hodnotě pod 2000
    rpm. I to je tedy dost slyšet, nehledě na to, že je tam jakýsi
    periodický parazitní zvuk. Po regulaci (ze 40 na 20 %) přes software
    (přiložený ExperTool, RivaTuner, Precision) už nejsou větráky točící se
    na 1200 rpm tak hlasité, ale zmíněný zbuk je tam pořád. Naopak na 2700
    ot./min v zátěži není hlučnost až tak strašná, mnoho z výkonnějších
    karet umí být ve FurMarku hlučnějších.
  • Gigabyte Radeon HD 4890 – v idle se podobně
    jako u Radeonu HD 4870 jedná o poměrně tichou kartu, náhodné roztáčení
    větráku na max. jako u prvních HD 4870 se už nekoná. Stačí však chvilka
    v 3D zátěži a větrák se točí už na dost hlučných 2500 ot./min.
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu
    hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk
    nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru,
    který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací
    nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je
    hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Nvidia GeForce GTX 280 – FurMark (3200 rpm a velký hluk nad 65 dB(A)) dokáže GTX 280 hodně vytočit, ve hrách jsou ale teploty nižší. A tím pádem i hluk, protože stačí 2100 rpm. V idle platí to stejné, co u GTX 260.
  • XFX
    GeForce GTX 260 SP216 – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná,
    ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25
    namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí
    větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot
    podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí
    většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • Gigabyte
    GeForce GTS 250 – Zalman VF1050 je sice účinnou záležitostí, ale
    Gigabyte zase ten dolar za regulaci otáček musel ušetřit. Chladič bude
    tím nejhlučnějším ve většině běžných PC, díky vysoké účinnosti jej ale
    můžete manuálně (hardwarově) zregulovat. K tichému chodu postačí Zalman
    Fan Mate 2 za 80 Kč.
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční
    chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master
    na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se
    projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný
    vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace,
    35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní
    regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gainward GeForce 9800 GTX+ – v idle není
    hlučnost tohoto chladiče nějak nesnesitelná, v zátěži už je Gainward
    ale hlučný hodně. Manuální softwarová regulace se mi opět nedařila.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič
    vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku)
    bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde,
    kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži
    už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba

Spotřeba

Sestava s přetaktovaným Core i7 920, 6 GB paměti a herní grafickou kartou už něco spořádá, hodnotám od 100 wattů v idle se tedy nedivte.

 

Gigabyte ke svým zdrojům řady Odin GT dodává zajímavou utilitu Power Tuner, ve které kromě regulace větráku, sledování teplot a dalších věcí můžete vidět i spotřebu sestavy. Nakolik jsou tato měření přesná, to nevím, ale vypadají docela jako čísla korelující se spotřebou na wattmetru, jen tentokrát bez (ne)účinnosti zdroje.

Teplotní testy

Teplota

Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista.

Teplotu z extrémní 3D zátěže programu Furmark odečítám poté, co křivka teploty přestane růst. Spouštěcí soubor je přejmenován na etqw.exe.

Přetaktování

Přetaktování

Když už umíte přidat podporu Radeonu HD 4730 do RivaTuneru, můžete taktovat vesele i nad 790/1100 MHz, jež vám povolí Catalyst OverDrive. V případě testovaného kusu bylo možné takty ze 700/900 MHz (jádro/paměti) zvýšit na 815/985 MHz. Paměti tedy efektivně běžely na pěkných 3940 MHz.

Necháte-li regulaci ventilátoru na automatických hodnotách, jsou teploty karty i při testu v náročném Crysis Warhead v normě.

A jak se projeví přetaktování na výkonu (testováno právě v Crysis Warhead, DX10, gamer, mapa ambush, 1920 × 1200 px, bez MSAA)?

  • na 700/900 MHz předvede HD 4730 17,3 fps
  • na 815/900 MHz pak 19,7 fps
  • na 700/985 MHz pouze 18,6 fps
  • na 815/985 MHz slušných 20,3 fps

Nárůst výkonu v Crysis Warhead dosáhl tedy 17 %.

Testovací konfigurace: hardware a software

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Cpu-Z w/ Turbo

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.4 (změněný INF) pro Radeon HD 4670/4770
  • ATI Catalyst 9.5 pro Radeon HD 4730/4850/4870/4890 a 4870 X2
  • Nvidia GeForce 185.65 pro GeForce GTX 260/275/285
  • Nvidia GeForce 185.85 WHQL pro GeForce GTS 250

Testovací software

  • 3DMark Vantage (1.1)
  • Bioshock (demo)
  • eVGA Precision (1.5.1)
  • Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
  • Furmark (1.6.0)
  • GPU-Z (0.3.3)
  • NiBiTor (4.9)
  • RivaTuner (2.24)
  • TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
  • Window Clippings (2.3)

Herní testy

  • Assassin's Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)
    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror's Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy's H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

Assassin's Creed (DX10.1)

Assassin's Creed

Pro měření použijte FRAPS, do volby automatického vypnutí po nějakém čase zadejte 72 sekund. Ve hře nastavte všechny detaily na maximální hodnoty, vypněte vertikální synchronizaci. Anti-aliasing se nastavuje také ve hře (vzorkování) a hodnota 3/3 by měla odpovídat 4× MSAA. Ten si lze ale dopřát jen do rozlišení 1680 × 1050 px včetně.

Po nastavení musíte mít hru uloženu na začátku prvního města (Masyaf), dole u studny (můžete využít i můj profil právě s takovou uloženou pozicí). Poté od studny vyběhněte ulicí nahoru (snažte se vyhýbat srážkám s kolemjdoucími, malé škobrtnutí ale nevadí. Používejte běh (pravé tlačítko myši), ale ne sprint (mezerník)) až k sekvenci ukazující pevnost. Po jejím skončení se otočte a vraťte se k domu, na který vylezete po žebříku. Dojděte až na jeho roh tak, abyste viděli z města pod vámi co nejvíce. Takto setrvejte několik vteřin a logování FRAPS se samo vypne. I při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti (při naučení se průchodu se lze vejít do chyby 2 %).

AC

AC2

U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si ani při pečlivějším studování screenshotů (alespoň v testované části) nevšiml. Zubaté stíny na Altairových šatech anebo lehce poblikávající spáry domů se objevují v obou verzích hry.

Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Po výskoku z vybuchlého tanku držte stále klávesu pro pohyb vpřed, FRAPS po chvíličce sám přestane logovat. Měření jsou opakovatelná s velmi malou odchylkou.

Crysis

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

 

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

 

Far Cry 2 (DX10.1)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

 

Mirror's Edge (DX9, PhysX)

Mirror's Edge

Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), rozšířenou PhysX i maximální detaily zapínám přes menu hry.

Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.

 

Race Driver GRID (DX9)

Race Driver GRID

FRAPS nastavte na vypnutí po 31 vteřinách. Po spuštění hry s nainstalovanou záplatou 1.2 zvolte v nabídce Race Day. Všechno mimo lokace (Location) a okruhu (Route) ponechte, tyto změňte na Milan a Castello Circuit B. V následující obrazovce vyberte start až za všemi dalšími auty (Grid Position: Back). Ihned po načtení trati spusťte FRAPS a startujte schválně pomalu: tak, abyste se drželi stále kousek za ostatními. To vydržte až do první prudší zatáčky, v níž akorát vyprší lhůta 31 vteřin a logování FRAPSu bude u konce.

Veškeré detaily jsou nastaveny na maximální hodnoty (Overall Detail: Ultra), anti-aliasing je zapínán rovněž přes menu hry. Změna rozlišení bohužel vyžaduje restart.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX10.1)

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si opět vystačil hned s prvním táborem. Tentokrát jsem měření zjednodušil a udělal jej jednak přesnějším a rovněž srovnatelným se serverem PC Games Hardware. Jinými slovy využívám uloženou pozici PCGH (Users\Public\Documents\stalker-stcs\savedgames), která nejenže obsahuje výkondrásající paprsky vycházejícího slunce (god rays), ale stačí u ní po načtená spustit FRAPS, držet klávesu W pro pohyb vpřed a FRAPS vypnout před naražením do plotu. Měření je tak poměrně dost přesné.

Používám takřka plné detaily, náročný režim Enhanced full dynamic lighting (DX10), všechny legrace jako SSAO zapnuty. Jen anti-aliasing průhlednosti už nezapínám. Zapnutí či vypnutí anti-aliasingu vyžaduje restart hry, rozlišení nikoli.

Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1 (zlepšuje výkon, obraz nechávám při stejném nastavení), anti-aliasing průhlednosti budou snad stíhat grafické karty nějaké další generace. Jen pro zajímavost: DX10.1 režim tohoto A-tested objects vyhlazování je asi hezčí, ale náročnější.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.

 

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

 

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmania Nations Forever

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

 

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Zaklínač (The Witcher)

Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.

Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).

Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.

 

3DMark Vantage

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

Radeon HD 4730, 512 MB, performance:

Radeon HD 4830, 512 MB, Performance:

4830

Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

CrossFire Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4670, 512 MB, Performance:

4830

 

SLI GeForce GTX 260, 896 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce GTX 260 (SP216), 896 MB, Performance:

GTX260

SLI GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (CPU PhysX):

HD4890

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX):

HD4890

GeForce GTX 275, 896 MB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4890, 1 GB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4870, 1 GB, Performance:

HD4870

GeForce GTX 285, 1 GB, Performance:

GTX285

GeForce GTS 250, 1 GB, Performance (s PhysX – ovlivňuje CPU score i celkové skóre):

Radeon HD 4850, 1 GB, Performance:

GeForce 9800 GTX+, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4850, 512 MB, Performance:

Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 × 1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Po registraci získáte přístup také k profilům Entry, High a Extreme.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

 

 

Shrnující grafy a verdikt

Shrnutí výkonu

Každá hra se na výsledném skóre tedy podílela vahou 1/13. Pět her využívá rozhraní DirectX 9.0 (většinou i vymoženosti verze 9.0c, tedy shader model 3.0), jedna OpenGL, dvě DirectX 10 a čtyři pak nejnovější DirectX 10.1. Akceleraci PhysX skrze GPU dokáže využít jeden titul v jednom z použitých nastavení. Komu započítání proprietární technologie ve shrnutí (váha 1/26) nesedí, může se podívat na shrnutí výkonu bez GPU PhysX (graf pro 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px).

Celkový výkon byl dán do kontextu s aktuální cenou, za kterou modely obsažené v testu koupíte.

  • zdrojem cenového průzkumu byly obchody:
  • byla brána vždy cena nejlevnější karty daného modelu (ze všech čtyř obchodů)
  • pouze karty dostupné v 24. července 2009 skladem, výjimky jsou vyznačeny
  • všechny ceny jsou vč. DPH

Radeony HD 4770 a HD 4830 jsou zvýhodněny
počítáním s cenou, za kterou jste je 24. 7. 2009 ve čtyřech sledovaných
obchodech nemohli koupit (resp. nebyly dostupné skladem). První jmenovaný se objevuje jako dostupný vždy jen v krátkých vlnách, druhý zřejmě končí a doprodává se.

Komu by se mohlo takové zjednodušující shrnutí zdát zavádějící, pro něho mám shrnutí rozlišující výkon v jednotlivých herních titulech. Ono jediné číslo pro každou hru vzniklo též průměrem ze dvou měřených hodnot (nastavení) u každé z her.

Verdikt

Kdo procházel poctivě celý test, asi už tuší: není mnoho důvodů být z Radeonu HD 4730 nadšen. Ano, stojí sice pod 2000 Kč a solidně si s ním zahrajete a pouhou optikou výkon/cena nevypadá špatně. Přetaktováním se dá určitě o více jak desetinu (v některých testech i přes 15 %) zrychlit, tím ale pozitiva asi končí. I to přetaktování je procentuálně u stejně drahých karet (HD 4830, 9800 GT) většinou přinejmenším podobné.

Tařka nulové příslušenství, hlučný základní profil ventilátoru, rozměry a spotřeba jako u karet vyšší výkonnostní třídy a k tomu občas vinou pouhých 8 RBE výkony jen o málo nad Radeonem HD 4670. Doporučení je v tomto případě opravdu velice snadné: sežeňte raději ještě o nějakou stokorunu dražší Radeon HD 4830, nebo vezměte nesmrtelnou GeForce 9800 GT. Příplatek za Radeon HD 4850 či GeForce GTS 250 je také více než na zvážení, u všech těchto karet je koupě nějak racionálně obhajitelná.

PowerColor Radeon HD 4730, 512 MB

+ slušný poměr výkon/cena
+ z DVI-I lze udělat HDMI se 7.1 zvukem
+ rezerva pro přetaktování

– jen 8 RBE: místy není výkon o moc nad Radeonem HD 4670
– Radeon HD 4830 byl mnohem lepší koupě
– rozměry, požadavky na napájení
– spotřeba v idle
– bez manuální regulace hlučné chlazení
– příliš chudé příslušenství (chybí důležité redukce)

bitcoin školení listopad 24

Za zapůjčení grafické karty PowerColor Radeon HD 4730 děkujeme společnosti T.S.Bohemia