Test Sapphire HD 7770 OC: rychlý, úsporný a tichý

16. 2. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

AMD Radeon HD 7770 v parametrech

Nové jádro s kódovým označením Cape Verde, druhý čip z nové generace karet vyráběných 28nm procesem, je zatím určené pro dva modely grafických karet – v okleštěné podobě se využívá u Radeonu HD 7750 a v plné konfiguraci u HD 7770.

Radeon HD 7770 je prvním modelem, jehož celé jádro má už v základu taktovací frekvenci 1 GHz a AMD na to nezapomnělo upozornit přízviskem „GHz Edition“. Jinak to ale nestojí za sáhodlouhé opěvování, u grafických karet platí ještě spíše než u procesorů, že co se výkonu týče, na taktovací frekvenci de facto nezáleží, pokud zrovna neporovnáváme dvě jádra se stejnou konfigurací. V případě levnější HD 7750 už je frekvence jádra jen 800 MHz, a ubíralo se i jinde.

HD 7770 má k dispozici celkem deset výpočetních jednotek. Každá z nich obsahuje 64 stream procesorů a 4 texturovací jednotky. Dále je k dispozici 16 rasterizačních jednotek. Levnější model HD 7750 má dvě z deseti výpočetních jednotek deaktivované. Kvůli tomu je aktivních jen 512 stream procesorů a 32 texturovacích jednotek. Počet rasterizačních jednotek ale zůstal stejný.

Zajímavé je to u pamětí – na rozdíl od většiny jiných „dvouvaječných dvojčat“ se slabší a výkonnější model neliší ani taktem pamětí, ani šířkou sběrnice, ani jejich velikostí. Výsledkem je stejná kapacita (1 GB) a stejná propustnost pamětí (72 GB/s) u obou modelů. Ale nepochybuji o tom, že s tím výrobci karet už něco vymyslí.

Ale to jádro...

Pokud posuzujete kartu především podle rozměrů jádra, případně podle hodnoty výkon/mm2, budete z novinky AMD nadšení. Jádro má plochu jen 123 mm2, což je jen o málo víc, než mají Radeony s jádrem Turks, tedy modely HD 6570 a 6670. Nabízejí přitom jen o málo nižší výkon než HD 6850 s jádrem o ploše 255 mm2. Ještě zajímavější to je, když si uvědomíte, že si Radeony HD 7770 zároveň vystačí se 128b paměťovou sběrnicí a propustností 72 GB/s, zatímco HD 6850 má sběrnici 256bitovou a propustnost téměř dvojnásobnou – 128 GB/s. Škoda, že se všechna tato úsporná opatření nějak výrazněji nepromítají do ceny.

Všechno dobré z Tahiti

Radeony HD 7770 jsou další karty postavené na nové architektuře AMD Graphic Core Next. Umí prakticky vše, co výkonnější čipy Tahiti. V tomhle ohledu je to tedy oproti minulé generaci výrazný posun k lepšímu. Jmenovitě je to výrazně vylepšené Eyefinity (s podporou DDM Audio – Discrete Digital Multi-Point audio, tedy že na každém z připojených monitorů lze přehrávat jiný zvuk), AMD PowerTune (možnost okamžitě upravit takty karty v závislosti na její aktuální spotřebě), na poměry highendových karet úžasnou novinku ZeroCore Power, díky které může mít karta při uspání monitorů spotřebu pod 3 W, vylepšené enkódování videa, podporu PCI Express 3.0 DirectX 11.1, a doplňují to další funkce, které můžete znát už i ze starších karet – například AMD HD3D coby rozvíjející se alternativu k Nvidia 3D Vision.

Radeon HD 7750

Model HD 7750 je v referenčním provedení jednoslotový. Jeho udávaná maximální spotřeba je 55 W, takže k jeho napájení stačí i slot PCI Express a nevyžaduje přídavné napájení.

AMD Radeon HD 7750 HD 770-0001

AMD Radeon HD 7750 HD 770-0002
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0003
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0004
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0005
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0006

Radeon HD 7770

Výkonnější HD 7770 má (na referenčním 1 GHz) maximální spotřebu přibližně 80 W, takže vyžaduje jeden přídavný napájecí šestipinový konektor. Chladič už je v referenčním provedení dvouslotový. Vídat jej budete ale spíše sporadicky – v této kategorii karet výrobci raději volí vlastní řešení, s ohledem na nevelkou spotřebu se tyto karty dají uchladit prakticky čímkoliv.

AMD Radeon HD 7750 HD 770-0007

AMD Radeon HD 7750 HD 770-0008
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0009
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0010
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0011
AMD Radeon HD 7750 HD 770-0012

Testovali jsme přetaktovaný model od Sapphire. Oproti levnějšímu modelu HD 7770 na referenčních taktech nabízí o něco lepší poměr výkon/cena díky podstatně vyšším taktům jádra a jen o málo vyšší ceně. A protože je zajímavější a zatím nebyl čas otestovat referenční i přetaktovaný model, upřednostnil jsem přetaktovanou kartu před testem HD 7770 na základních taktech. O měření výkonu s referenčními takty ale nepřijdete.

Sapphire HD 7770 OC se představuje: takty, paměti, chlazení a příslušenství

Sapphire HD 7770 OC - představení

Sapphire HD 7770 OC je už od výroby přetaktovaný na vysokých 1150 MHz. Takt pamětí je zvýšený jen mírně, z původních 4500 na 5000 MHz efektivně. Karta je stejně jako referenční model osazená 1 GB paměti.

Sapphire HD 7770 OC-0011
originál

Sapphire HD 7770 OC-0001
Sapphire HD 7770 OC-0002
Sapphire HD 7770 OC-0003
Sapphire HD 7770 OC-0004
originál | originál | originál | originál

Od výrobce dostala jednoduchý dvouslotový chladič s podélným žebrováním téměř přes celou kartu, do kterého rozvádí teplo ze základny dvojice širokých heatpipe (nejsou v přímém kontaktu s jádrem). Žebrování ofukuje tichý axiální ventilátor. Jak se přesvědčíte v testech provozních vlastností, i na přetaktovaný model stačí více než bohatě.

Sapphire HD 7770 OC-0005
Sapphire HD 7770 OC-0006
Sapphire HD 7770 OC-0007
Sapphire HD 7770 OC-0008
originál | originál | originál | originál

Sapphire HD 7770 OC-0009
Sapphire HD 7770 OC-0010
originál | originál

Karta má standardní výstupy typické pro většinu výkonnějších Radeonů řady HD 6000 a 7000, tedy konektor dual-link DVI-I, HDMI a dva mini DisplayPorty. Z DVI-I lze pomocí redukce vytáhnout jeden analogový D-sub. Celkově lze na kartu teoreticky připojit až šest monitorů, k tomu, aby to bylo možné je ale zapotřebí „rozbočovač“ pro DisplayPorty.

Sapphire HD 7770 OC-0013
originál

Tištěný spoj byl kvůli utažení chladiče mírně prohnutý. Aby se to nestávalo, některé karty mívají po straně kovovou výztuž.

Sapphire HD 7770 OC-0014
originál

Na kartě jsou jen dva interní konektory, první je štěstipin pro přídavné napájení, druhý je konektor pro zapojení druhé karty do CrossFire.

Sapphire HD 7770 OC-0015
Sapphire HD 7770 OC-0016
originál | originál

Na kartě jsou osazené paměťové čipy GDDR5 společnosti Hynix, podle značení H5GQ2H24MFR-T2C mají zvládat taktovací frekvenci 5 GHz efektivně při napětí 1,5 V.

Sapphire HD 7770 OC-0017
originál

Karta má na délku 21 CM a nikde nic nepřesahuje. Počítat musíte jen s konektorem přídavného napájení orientovaným dozadu, v případě kratičké HD 7770 by ale ani s tím neměl být žádný problém.

Sapphire HD 7770 OC-0018
Sapphire HD 7770 OC-0019
originál | originál

Testovali jsme kartu v s produktovým značením 11201-02-40G, což by mělo být balení full retail. V obchodech u nás ale narazíte jen na 11201-02-20G, které nebude mít tak bohatou výbavu. I cena, se kterou počítáme v závěru tedy odpovídá levnějšímu balení lite retail a počítejte s tím, že se budete muset obejít minimálně bez kabelu HDMI.

Sapphire HD 7770 OC-0024
originál

Sapphire HD 7770 OC-0021 Sapphire HD 7770 OC-0022 Sapphire HD 7770 OC-0023
originál | originál | originál

V příslušenství testované karty byl kromě základní výbavy v podobě redukce z DisplayPortu na mini DisplayPort, z DVI-I na D-sub a napájecí redukce ze 6pinového napájecího PCIe na čtyřpinový diskový molex ještě kabel HDMI, u karet, které se u nás nejčastěji prodávají, ale zřejmě nebude součástí balení.

Sapphire HD 7770 OC-0020
originál

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.

Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na posledních oficiálnícho ovladačích (zatím bez certifikace WHQL) s označením RC11, model HD 7770 je testovaný na poslední dostupné verzi ovladačů.

Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.

Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.

 

 

 

 

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.


Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost, (ne)přetaktování

Spotřeba

Při běžné práci ve Windows je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná. Stejně jako u HD 7950 a HD 7970 se při vypnutí monitoru aktivuje úsporný režim se spotřebou karty pod 3 W. V případě naší sestavy díky tomu klesne spoptřeba na 112 W!

Neplatí to ale vždy. Za některých okolností se karta do hlubokého spánku s vypnutým ventilátorem nepřepíná. Bylo tomu tak například při spuštěném monitorování z MSI Afterburner.

Ale i při práci v desktpou vypadá spotřeba nových karet hodně zajímavě – z porovnávaných karet patří k nejnižším. Je to jedna z vlastností, pro které lze HD 7770 upřednostnit oproti Radeonům HD 6850 a HD 6870. Otázka je, jestli to někdo pro 10–15W rozdíl skutečně udělá.

Spotřeba v zátěži je je o málo vyšší než u původní HD 5770, a je výborná. A připomínám, že jde navíc o přetaktovaný model, u karet na základních taktech je spotřeba ještě o něco nižší. Na druhou stranu – obdobně výkonný Radeon HD 6850 vyráběný starším 40nm procesem na tom není se spotřebou v zátěži zase o tolik hůře.

Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje a je více než vyhovující. Je dobře, že regulace zbytečně nevytáčí ventilátor a karta díky tomu není bez zátěže hlučná.

Teplota jádra v zátěži byla jedna z nejnižších. Ale při spotřebě někde kolem 90 W (OC model) není důvod, aby se karta s aktivním ventilátorem pekla ve vlastní šťávě.

 

Hlučnost

Bez zátěže je karta prakticky neslyšná, předoucí motorek uslyšíte snad jen pokud zatnete tipec ostatním ventilátorům v počítači a zaposloucháte se v tiché místnosti ze vzdálenosti 10-20 cm.

Také v zátěži patří karta k těm nejtišším, přestože jde o přetaktovaný model s vyšším napětím jádra. Je možné, že při intenzivnější zátěži kartu v tišší sestavě po sluchu identifikujete, vyrovnaný šum z axiálního ventilátoru ale nijak neobtěžuje.

 

(Ne)přetaktování

K přetaktování testované karty jsem se zatím nedostal hned ze dvou důvodů – prvním byl nedostatek času pro nalezení stabilních frekvencí, a druhým to, že byly jsem v některých hrách narazil na problémy se stabilitou a jen stěží by se určovalo, zda karta zatuhla kvůli přetaktování nebo kvůli něčemu jinému. V DiRT 2 a Crysis Warhead totiž (zřídka) docházelo k pádům. Na vině nejspíš není samotný výrobce a zřejmě ani karta, protože ani její výrazné podtaktování na toto chování nemělo vliv. Sázel bych spíše na nějaké potíže raných ovladačů, ani DiRT2, ani Crysis Warhead už dnes nejsou tituly, na které by se AMD při vývoji a ladění ovladačů výrazněji soustředilo. Mám tu k testům připravenou ještě kartu od Asusu, uvidíme, jak to dopadne u ní.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.

Úvodem opětovně připomínám, že jde o výrazně přetaktovaný model a karty s referenčními takty na tom jsou s výkonem hůře.

S ohledem na to, pro jakou cílovou skupinu jsou HD 7770 určené, nás budou zajímat především výsledky v nižším rozlišení 1920 × 1200 bodů.

Rozlišení 2560 × 1600 tu máme spíše kvůli kompatibilitě výsledků s výkonnějšími kartami, některé z her už jsou při daném nastavení nehratelné.

A totéž se dá říci o průměru.

 

Ještě tytéž hodnoty, přepočtené tak, že 100 % odpovídá testované kartě.

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5870, u kterého cena zůstala zamrzlá podle posledních kusů s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.

Nové Radeony HD 7770 se v nabídce velkých obchodů objevují jen pozvolna. Cena HD 7770 OC by se měla pohybovat kolem 3800 korun, ale pozor – s velkou pravděpodobností půjde většinou menší balení s produktovým číslem končícím -20G (lite retail), s chudší výbavou. V testu jsme měli model -40G.

graf cena

A tady je konečně graf, ve kterém je vidět ten největší (a jediný opravdu výrazný) průšvih nových Radeonů – horší poměr cena/výkon, než nabízí všechny ostatní modely v širokém okolí.

 

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení

Pokud vezmeme v potaz, že poslední sedmistovkový model se objevil před bezmála dvěma lety a u řady HD 6000 byla jen 5770 přeznačená HD 6770, není nárůst výkonu u HD 7770 zrovna výrazný a pro většinu lidí je nejspíš zklamáním (a to máme v testu zatím jen přetaktovaný model, u karty na referenčním 1 GHz to bude ještě pesimističtější).

Na druhou stranu je třeba připomenout, že se s uvedením Radeonů HD 6850 a 6870 posunulo značení karet AMD o stovku nahoru, aniž by tomu odpovídal nárůst výkonu. Je to jen dědictví a dohra kroku, pro který bylo AMD nejen námi tolik kritizováno při uvedení modelů HD 6850 a 6870. Přetaktovaná HD 7770 výkonem výrazně překonává starší model HD 6790, takže co se výkonu týče, je to přece jen nějaký posun k lepšímu.

V recenzích poskládaných z nejnovějších her s podporou DX11 na tom HD 7770 může být ve srovnání s jinými modely o něco lépe, ale to není zase tak podstatné – nejde o kartu, kterou byste si kupovali třeba na hraní Battlefieldu 3.

S cenou se musí něco stát

Bohužel je tu ještě další věc – a tou je cena. AMD u HD 7770 cenu zase vyšponovalo oproti stávajícím sedmistovkovým řadám výrazně výš – i oproti modelu HD 6790 je cena vyšší minimálně o pět stovek, o modelovém „ekvivalentu“ HD 5770 a 6770 z předchozích generací, který v současnosti seženete za nějakých 2400 korun s daní, nemluvě. Ještě horší je to ve srovnání s levnější a přitom výkonnější HD 6850 nebo podstatně výkonnější a jen o málo dražší HD 6870.

Sapphire HD 7770 OC-0012
originál

Obdobná situace, kdy nabízely starší modely o poznání lepší poměr výkon/cena než novinky, tu byla již několikrát, obvykle ale těm starším kartám něco podstatného scházelo – u Radeonů X1950 Pro to byla podpora DirectX 10, případě výhodných Radeonů HD 4850 a GeForce GTS 250, GTX 260 či GTX 275 to zase byla podpora DirectX 11. V tomto ohledu starším modelům ve srovnání s novinkou nic podstatného nechybí, bez DX11.1, PCIe 3.0, nebo s o pár wattů vyšší spotřebou se dá dost dobře žít (obzvlášť pokud to třeba jako v případě HD 6870 znamená i vyšší výkon).

Je možné (a snad i pravděpodobné), že po sérii recenzí kritizujících cenu nových karet AMD o něco sníží. Přesto nevěřím tomu, že by v dohledné době spadla na podobné částky, za jaké se prodává HD 5770. Přece jen roli lowendových karet mohou stejně dobře sehrávat stávající modely pětitisícové a šestitisícové řady. A na jejich místo se pomalu tlačí stále výkonnější grafiky integrované v procesoru. A pak je tu ještě spousta prostoru pro slabší model HD 7750 v rozličných modifikacích.

Udělá s tím něco Nvidia?

Také jde o oblast, ve které se konkurenční Nvidia s AMD příliš o poměr cena/výkon nepřetahuje. Má k tomu dobrý důvod – její modely v tomto segmentu sice nejsou tak atraktivní pro běžné zákazníky nakupující samotné karty (stačí vzpomenout, jak jsou mezi vyznavači poměru cena/výkon oblíbené nejlevnější GeForce), ale o to raději je ve velkém osazují OEM výrobci do hypermarketových „herních“ sestav.

Pokud nebude chtít Nvidia s novou generací karet konkurenta poškádlit, nebude AMD ke zlevňování nic moc tlačit, přestože je u nových karet zřejmě dostatečně velký prostor pro snižování ceny. Zatím to ale vypadá, že to AMD hraje na to, že za příplatek oproti starším modelům dostanete nějaký nárůst výkonu a připlácíte si především na podstatně lepší provozní vlastnosti.

O tom, jak se nové Radeony budeme jednou dívat, teď zřejmě nemá smysl spekulovat. Z hlediska provozních vlastností či výkonu jde o karty, se kterými bude řada majitelů velmi spokojená a téměř ve všech ohledech je to posun k lepšímu. Jediným problémem je částka, za kterou se v současnosti prodávají. A právě kvůli tomu o jejím osudu rozhodne především vývoj cen v následujících týdnech a měsících.

Sapphire HD 7770 OC

Ještě k samotné kartě od Sapphire, na kterou dopadá stín vysokých zaváděcích cen  (stejně jako i jiných karet z řady HD 7700, jejichž testy nás čekají). Nebýt toho, není novince ve srovnání se stávajícími kartami co vyčítat. Ve srovnání s ostatními modely patří naopak k těm nejzajímavějším, protože nabízí už v základu vysoké přetaktování a výrobce si za to nechává připlatit jen minimálně.

Karta má atraktivní design a navíc je osazená dostatečně výkonným naddimenzovaným dvouslotovým chladičem, který je bez zátěže neslyšný a v zátěži jej ve většině sestav osazených několika 120mm ventilátory v zavřené skříni nejspíš jen stěží rozeznáte.

Výborná je i spotřeba bez zátěže i v zátěži a nový úsporný režim se spotřebou pod 3 W. 

 

ICTS24

Sapphire Radeon HD 7770 OC

+ vysoké přetaktování za malý příplatek
+ spotřeba bez zátěže
+ spotřeba v zátěži
+ poměr výkon/watt
+ úsporný režim se spotřebou pod 3 W

+ bez zátěže prakticky neslyšná
+ v zátěži nepříliš hlučné chlazení s velkou rezervou
+ podpora DX11.1

− cena (obecně u všech HD 7770, nikoliv jen u daného modelu)
− nejhorší poměr cena/výkon v širokém okolí