Lenovo nám zapůjčilo IdeaPad Y500, velmi zajímavý stroj, který nabízí zejména dvě grafické karty v SLI za velmi zajímavou cenu. Jde sice „jen“ o GeForce GT 650M, nicméně dva Keplery lepší střední třídy v SLI s pořádným čtyřjádrem slibují výkon, jaký v noteboocích za 24 tis. Kč (vč. DPH) opravdu nevídáme. Jde o obyčejný multimediální 15,6" notebook, jak se do něj dvě karty vešly? Jedna grafika je totiž doplňkem do UltraBay a modely s SLI tak přišly o DVD mechaniku. Je na každém, zda je pro něj tato oběť přijatelná nebo ne, osobně si myslím, že optické mechaniky jsou dneska už skutečně málo potřebnou komponentou a druhá grafická karta za výhodnou cenu tu místo určitě má.
Jen pro pořádek – Lenovo IdeaPad Y500 se momentálně prodává ve čtyřech konfiguracích od 19 999 Kč. My máme na recenzi nejdražší variantu za 27 999 Kč se čtyřjádrovým procesorem, hybridním diskem, a druhou grafikou v UltraBay, tedy bez optické mechaniky. Tenhle pěkný multimediálnínotebook se slušným Full HD displejem a červeně podsvícenou klávesnicí ale můžete s jedinou GeForce GT 650M sehnat už za oněch 20 tisíc Kč. Není v tom nějaký háček? Počkejte si na recenzi!
Dnešní test je dalším pokračováním testu highendových mobilních grafik – ve stejné metodice tu najdete Radeon HD 6990M, GeForce GTX 580M, Radeon HD 7970M, jejich CrossFireX a GeForce GTX 680M i jejich SLI. Dnes k nim přibude i GeForce GT 650M a jejich SLI.
Jak jsem říkal, měření těchto dvou grafických karet probíhalo na Lenovo IdeaPadu Y500. Co se procesoru a pqamětí týče, máme velmi dobře srovnatelnou konfiguraci s notebooky Goldmaxu, ve kterých jsme testovali předchozí karty, místo SSD je zde ovšem hybridní disk. Ten by ale neměl moc vadit.
Konfigurace dnešní sestavy:
- Procesor: Intel Core i7-3630QM, 4(8) × 2,4-3,4 GHz, Ivy Bridge
- RAM: 8 GB DDR3 1600MHz
- Disk: 1000GB 5400otáčkový + 16GB SSD
Výsledky by tedy měly být pěkně srovnatelné, v grafech samozřejmě najdete uvedený i procesor. Dřívější výsledky Radeonu HD 6990M a GeForce GTX 580M jsou měřené s Core i7-2760QM v modelu Goldmax Neptune, Radeony HD 7970M a GeForce GTX 680M jsem naměřil v Goldmaxu Scorpius s Core i7-3720QM.
Co je za grafickou kartu Nvidia GeForce GT 650M? Tak zaprvé jde o grafiku nižší třídy než je GeForce GTX 680M, použito je i jiné jádro – GK107. To má 384 CUDA jader, což je oproti počtu 1344 v GK104 z GeForce GTX 680M skutečně o hodně míň, výkon ovšem o tolik neklesl. Nicméně jde přeci jen o mnohem slabší grafiku a ani SLI by nemělo vyhoupnout dva slabé Keplery na úroveň nejlepší karty Nvidie. O to tu ale ani nejde – hlavní otázkou spíše je, jak si SLI dvou GeForce GT 650M povede proti oněm starším grafikám, a o kolik výkonu přijdete oproti dražšímu notebooku s jedinou GeForce GTX 680M nebo Radeonem HD 7970M.
Nvidia GeForce GT 650M má plně aktivované jádro GK107 postavené 28nm výrobním procesem a v něm 384 CUDA jader, resp. unifikovaných shaderů. Architekturou je pochopitelně Kepler. Takty jsou 790-835 MHz pro jádro a 4000 MHz efektivně pro paměti GDDR5, kterých jsou tu rovné 2 GB na 256bitové sběrnici.
Testovací sada:
- 3DMark 06
- 3DMark Vantage
- 3DMark 11
- ArmA II
- Battlefield 3
- Crysis 2
- Far Cry 2
- Mafia II
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Jak vidíte, testovací metodiku jsem musel opět o kousek zkrátit – s World in Conflict jsme na Windows 8 měli problémy se zprovozněním, hra je beztak kandidátem na vyřazení z metodiky. Celkový průměr se tedy počítal ze tří 3DMarků a šesti her. U 3DMarku Vantage jsem počítal GPU Score a u Mafie II jsem bral v úvahu výsledky bez fyziky APEX, která používá API PhysX. Výsledky tu však najdete všechny.
Tento článek je pravděpodobně posledním z řady, novou generaci grafik už budeme testovat jinou metodikou, přiznejme si že většina her, ve kterých dnes měříme, už má opravdu své dny dávno za sebou a testujeme je jen pro návaznost a srovnání.
30 notebooků: 3DMark 06
3DMark 06 je nejstarším nástrojem v naší testovací sadě, jak naznačuje číslo 06, jde o necelých 7 let starý benchmark. Nicméně je dodnes celkem oblíbený a zvláště u notebooků používaný na nastínění výkonu ve starších hrách. Použitým API je DirectX 9, resp. 9.0c, grafika je vykreslována přes Shader Model 2.0 a Shader Model 3.0, nechybí ani HDR.
Vzhledem k příchodu nového 3DMarku i značné zastaralosti 3DMark 06 z metodiky brzy vyřadíme.
Nastavení nechávám vždy na základních hodnotách, tedy i rozlišení na 1280 × 1024 px.
3DMark 06
(body - vyšší je lepší)
3DMark 06 přece jen staví na starších technologiích, nejmodernějším výkřikem je tu SM3.0 s HDR, tedy DirectX 9.0c. Výkon tedy na vrcholu grafu stoupá pomaleji, než v novějších hrách a jak SLI, tak CrossFireX tu nemají velký vliv na výkon. Je ovšem přesto vidět veliký zub, s jakým se levné SLI odpichuje od bloku střední třídy grafik.
31 notebooků: 3DMark Vantage
O dva roky novější 3DMark Vantage už reflektuje skutečný výkon poněkud reálněji, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.
Opět používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.
3DMark Vantage
(body - vyšší je lepší)
Do výsledků se očividně někde míchá PhysX, proto jsem raději do průměru zahrnul raději GPU Score.
3DMark Vantage – GPU Score
(body – vyšší je lepší)
Dvě GeForce GT 650M se tu staví bok po boku generaci starému high-endu.
32 notebooků: 3DMark 11
Ještě před pár dny nejnovějším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky v něm.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
3DMark 11
(body – vyšší je lepší)
3DMark 11 – Graphics Score
(body – vyšší je lepší)
SLI zde funguje opravdu krásně a IdeaPad Y500 tak dává na frak i notebookům s Radeonem HD 6990M nebo GeForce GTX 580M.
ArmA II, Battlefield 3
ArmA II
Armed Assault 2, neboli ArmA II je českou hrou extrémně náročnou na grafiku a velmi i na procesor. Relativně starý engine na DirectX 9.0c potopí v opravdu maximálním nastavení prakticky jakoukoli sestavu. Testoval jsem Benchmark 01 v demoverzi hry.
Rozlišení jsem nastavil na 1920 × 1080 px, 3D rozlišení (fillrate) na stejnou hodnotu (tedy 100 %), dohled na maximálních 10 000 m. Vyhlazování jsem nastavil u Radeonu na střední a u GeForce na vysoké. Jde o ekvivalentní nastavení (viz níže), po přeměření i jiných hodnot ale anti-aliasing nemá na celkový výkon velký vliv. Zbytek nastavení na maximum.
Nastavení vyhlazování (ve hře) se totiž liší u AMD (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA, vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA.
ArmA II
(fps – vyšší je lepší)
ArmA II je skutečně peklo, co se týče špatné optimalizace. Přemýšlel jsem, zda ji do průměru zahrnout, nakonec jsem usoudil, že si onen 10% podíl zaslouží, protože jde o relativně hranou hru, která láme vaz do určité míry opravdu jakémukoli hardwaru.
Je vidět, že při těchto extrémních hodnotách nastavení je hra velmi bržděna a limitována procesorem.
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Battlefield 3
(fps – vyšší je lepší)
Ačkoli ani s SLI bych neoznačil v daném nastavení Battlefield za hratelný, výkonu můžete pomoct vypnutím antialiasingu. Je pěkné vidět, že si dvě karty střední třídy vedou opět lépe než nejlepší grafika minulé generace.
Minimální fps:
- SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
- GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
- CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
- SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
- Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
- GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
- GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
- Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps
Crysis 2, Far Cry 2
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 2
(fps – vyšší je lepší)
SLI zde káluje výborně a s Crysis 2 nemá IdeaPad Y500 opravdu sebemenší problém.
Minimální fps:
- SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 7,9 fps
- GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 5,2 fps
- CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 20,8 fps
- SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 17,4 fps
- Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 18,1 fps
- GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 13,3 fps
- GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 3,8 fps
- Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 5,0 fps
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, stále ale dosti testovanou. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Far Cry 2
(fps – vyšší je lepší)
Jak už jsem zmiňoval v první kapitole, Far Cry 2 už je zde opravdu jen ze setrvačnosti, a s další generací highendu ji už testovat nebudeme.
Mafia II (APEX PhysX), S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Mafia II – APEX vypnuto
(fps – vyšší je lepší)
Mafia II – APEX střední
(fps – vyšší je lepší)
Zrovna v Mafii GeForce GT 650M neoslní, ani když jsou dvě. SLI iovšem funguje, jen je zarážející, že s PhysX už si dvojice GeForce nezvládá poradit moc dobře.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.
Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
(fps – vyšší je lepší)
Opět výborný výsledek, i když hodně daleko za dnešním highendem.
Průměrný výkon, závěr a zhodnocení
Celkový výkon
Do průměrného výkonu jsem počítal výkon ze všech šesti testovaných her, u Mafie II verzi s vypnutou fyzikou APEX, k tomu 3DMark 06, 3DMark 11 a GPU Score 3DMarku Vantage. 100 % u každé hry tvořil výkon GeForce GTX 680M s Core i7-3720QM.
Průměrný výkon
(vyšší je lepší)
Závěr, zhodnocení
SLI dvou GeForce GT 650M je skutečně velmi výkonným zapojením a v 15,6" notebooku za velmi slušnou cenu tak můžete mít herní výkon těch nejsilnějších strojů minulé generace. Oproti jediné kartě si v hrubém průměru pomůžete zhruba o 60 %. Obecně platí, že čím novější hra a modernější API, tím větší nárůst, leckde v DirectX 11 se přibližujeme 100% efektivitě, zatímco u DirectX 9.0c je význam SLI hodně diskutabilní.
Ačkoli ani dvě grafiky nedorovnají výkon GeForce GTX 680M nebo Radeonu HD 7970M, starší generaci obou firem celkem přesvědčivě překonávají, opět zejména v novějších hrách.
Co se provozních vlastností týče a velmi zajímavého notebooku obecně, připravujeme pro vás recenzi. Z hlediska herního výkonu za danou cenu dostává ale Lenovo IdeaPad Y500 už teď jedničku s hvězdičkou.