Se smartphony si masové publikum zvyklo používat katalogy aplikací. Ty největší a nejúspěšnější provozují vlastníci platforem, tj. Apple a Google. V případě iOS tomu ani nemůže být jinak, otevřenější Android aspoň formálně nechává prostor konkurenci. Katalogy doporučujeme používat jako zdroj aplikací s ohledem na možnou infekci malwarem. Provozovatelé ovšem potřebují jednak zaplatit náklady na provoz a vývoj svých infrastruktur, jednak chtějí něco vydělat. Proto si za transakce provedené v katalozích nechávají provizi. Apple i Google si shodně strhávají 30 % z příjmů, v určitých případech pak 15 %. Jedná se o předplatná. Jenže čím větší služba jste, tím více se vám vysoká provize nelíbí, protože se už jedná o nezanedbatelné sumy.
Dominový efekt?
Někteří se rozhodli při pořízení předplatného skrze katalog účtovat vyšší částku zákazníkům a zákaznicím, jiní ale raději zamezují tomu, abyste si jej v katalogu pořídili. Loni se takto rozhodl Netflix, když v App Storu sice ponechal svou aplikaci, přímo v App Storu si už ale předplatné ke službě nepořídíte. Spotify v této souvislosti podalo stížnost Evropské Komisi. Podobně hra Fortnite nevstoupila do Google Play Storu, ale musíte si ji stáhnout z webu.
https://twitter.com/grork/status/1032395690637291527
Nejčerstvějším případem služby, která už nechce odvádět daň z předplatného, je Tinder. Seznamka se specificky nechce dělit s Googlem. Na informaci upozornil Bloomberg, jako první si změny všiml analytik Ben Schachter ze skupiny Macquarie. Když si v aplikaci chcete pořídit prémiový tarif, Tinder vás nově ve výchozím stavu vybídne k přímému zadání platebních informací do vlastního formuláře. Následně už neumožňuje přepnout platby na systém od Googlu.
Pro technologické giganty podobné chování není dobrou zprávou, protože jsou podobnými kroky ochuzováni o nemalé částky. V nadcházejících letech by objem peněz utracených v rámci ekosystému aplikací měl samozřejmě výrazně růst.
Zdroj: Bloomberg