V Česku startuje AML. Mobily na tísňové linky odešlou přesnou polohu

12. 2. 2020

Sdílet

Česko se po včerejšku stalo další zemí, kde byla spuštěna služba Advanced Mobile Location. Slouží k odeslání přesné polohy při volání na tíšnové linky 112, 150, 155 a 158. Dosud mohli opeátoři na přijmu zjistit jen přibližnou polohu dle mobilních vysílačů, AML pak pozici zjišťuje pomocí okolních Wi-Fi sítí a hlavně satelitních GNSS služeb (GPS, Glonass, Galileo…).

Pomocí mobilní sítě se dá přesnost místa volajícího ve městě lokalizovat zhruba s odchylkou 400 m, ve volném terénu – například v horách – to však může být i několik kilometrů. Přitom každých 100 m nepřesnosti znamená pro dojezd záchranných složek minuty navíc, které mohou, zejména pokud je volající v ohrožení života, být pro poskytnutí účinné pomoci rozhodující,“ uvádí záchranáři. Zpřesnění polohy (v řádu desítek metrů) může zachraňovat životy, pokud volající ani neví, kde se nachází.

AML polohu odesílá pomocí bezplatné SMS, ta by měla operátorům dorazit do 20 sekund od zavolání. Uživatel logicky musí mít v telefonu českou SIM a být v dosahu sítě svého operátora. Funkce je implementována v Androidu 2.3.7 a novějších a iOS 11.3 a novějších. Není třeba ji ručně nastavovat, fungovat bude automaticky. AML dokonce umí zapnout Wi-Fi a určování polohy, pokud jsou tyto položky v systému zrovna vypnuté.

Advanced Mobile Location prozatím funguje jen v Praze a jen na zařízeních s Androidem, nadcházejích týdnech a měsících se ale rozšíří i do zbytku republiky a též na iOS. AML musí do konce roku 2020 nasadit všechny země EU.

V Česku již mimochodem funguje užitečná aplikace Záchranka, která též umí vytočit tíšnovo linku a předat polohu. Její provozovatelé tvrdí, že po zavedení AML rozhodně nepřestane mít smysl, protože umí záchranářům předávat i další informace (které je třeba nejdříve do aplikace zadat).

https://twitter.com/Zachranka_App/status/1227298357548343296

bitcoin školení listopad 24

V roce 2019 odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání. Aplikaci Záchranka si již nainstalovalo 1 150 000 uživatelů a lidé skrz ní ukustečnili několik desítek tisíc volání.

Zdroj: HZS ČR