TomTom změřil zacpanost měst. V Česku je nejhorší Brno

6. 2. 2020

Sdílet

Známý výrobce navigací do automobilů TomTom vydal již podeváté žebříček nejucpanějších měst na světě. Využívá k tomu právě data z navigací a smartphonů s aplikací od více než 600 milionů řidičů – a současně zdůrazňuje, že tato data jsou u něj v bezpečí a nikomu je neprodává.

Celkem letos získal data ze 416 měst v 57 zemích světa. Výsledné procento „zacpanosti“ vychází z čísel, kdy na jedné straně je doba strávená v provozu při prázných silnicích a na druhé při zácpách. Tím se eliminují rozdíly ve velikosti měst a jejich infrastruktuře – tedy že i ucpané Brno projedete zřejmě rychleji, než prázdné Tokio. TomTom měří jednotlivé dny a umí určit i nejucpanější hodinu (logicky ráno a odpoledne). Nejhorším městem na světě v tomto ohledu je Bengaluru v Indii, které vykazuje průměrnou 71 % zacpanost. V Evropě je to Moskva s 59 %. Na opačném pólu jsou města Greensboro (USA) a Cadiz (Španělsko), kde prakticke neexistují zácpy. Celou tabulku si můžete prohlédnout na webu TomTomu. V Česku je na tom nejhůře Brno (30 %) a Praha (29 %). Obě města si za poslední rok pohoršila. V Brně byl nejhorším dnem z hlediska dopravy 22. květen, kdy se se 60% zacpaností dostalo na úroveň Bombaje. V Praze byl nejhorším dnem 15. květen, ale pořád to nebylo tak hrozné jako v Brně.

ICTS24

Bengaluru (autor Deccan Herald)
Bengaluru (autor Deccan Herald)
Brno (autor Jiří Salik Sláma)
Brno (autor Jiří Salik Sláma)

Na tuto míru se ale pravidelně dostává denně v pondělí kolem osmé a v pátek kolem patnácté hodiny (vůbec nejhorší čas kamkoliv jet). Z čehož také vyplývá, že výrazné procento řidíčů přes týden zůstává ve městě a v pátek pak hromadně odjede (studenti, apod.). Naopak 25. prosince byly silnice zcela prázdné (1 %). V žebříčku je ještě Ostrava s 20 %.

V Brně TomTom naměřil za rok necelých 50 milionů kilometrů (včetně dálnice, ale ne té na Vídeň, ta neexistuje). Během ranní a odpolední špičky je zacpanost v průměru lehce přes 50 %. V zácpách tak řidiči v Brně strávili za celý rok 124 hodin, více než pět dní. Na každou půl hodinu normální jízdy to dělá zhruba 16 minut navíc.

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.