Toxický Radeon HD 4850
Jestli pořád ještě přemýšlíte, jak jsem přišel na nadpis článku, tak se – raději dříve než dojdete k fotkám – přiznám, že je vypůjčen z krabice Toxica. Jak na něj přišla společnost Sapphire, to tak úplně netuším, někdo měl v Hongkongu zřejmě radost z toho, že se jim podařilo navázat na Toxicy z let minulých. Ve stručnosti jsem se o řadě Toxic sahající až k Radeonům X800 a X700 zmínil už v recenzi Radeonu HD 3870 s vapor chamber chlazením.
Pokud vás zajímají technologie a inovace, jež přinesly nové karty Radeon HD 4800, nevynechajte články:
- Technologie RV770: jak vznikl Radeon HD 4800
- Novinky v Radeonu HD 4800 podle AMD, GDDR5
Toxic edice od Sapphire by měla pro českého zákazníka mít jednu velkou výhodu: full retail balení, tedy větší krabice s veškerým softwarem, kablíky apod., jež se objevuje v recenzích by mělo být také jediným koupitelným balením. U ostatních Radeonů (tedy mimo edice Toxic a Ultimate) většinou distributoři kupují levnější lite retail balení (menší krabice, kabeláž, bez plných verzí software).
U Toxica najdete 3DMark Vantage v Advanced edici, Cyberlink DVD Suite a nové PowerDVD s vícekanálovýcm zvukem. Kromě toho klasické CD s ovladači a novinku v podobě Ruby ROM. Na tomto DVD však nečekejte nic úžasného, jedná se o kolekci hratelných demoverzí her jako Call of Juarez a také sbírku obrázků, wallpaperů (perličkou je tapeta procesoru ATI Phenom) z game.amd.com.
Modré PCB HD 4850 Toxic měří zhruba 23,5 cm a kvůli jinému chladiči jen působí delší než u ref. HD 4850. Šrouby chladiče Zalman VF900 jsou docela dost dotaženy a PCB je (opravdu jen) lehce prohnuté.
Takto je VF900 připojen k napájení na PCB Radeonu HD 4850. Čtyřpinový konektor HD 4800 podporuje i PWM regulaci, VF900 však pracuje s regulací přes napětí.
Pokud vás stejně jako mě napadne mezi redukci a kablík od VF900 vložit nějaký regulátor, třeba se samostaným VF900 dodávaný Zalman Fan Mate 2, narazíte. Abyste zapojili kablíky správně (12 V, zem, monitoring otáček), museli byste konektory u Zalman Fan Mate 2 rozřezat a pak vše správně pospojovat.
Je škoda, že nějakou možnost manuální regulace nedává ke kartě přímo Sapphire. O hlučnosti a teplotách si ale něco povíme později.
Pohled do Catalyst Control Centra (část Hardware information) nebo GPU-Z prozrazuje, že takty Toxicu jsou oproti referenčnímu Radeonu HD 4850 (625/993 MHz) navýšeny na 675/1150 MHz (2300 MHz efektivně). To však platí jen pro první várku karet, která šla na testy, s novým BIOSem je Sapphire ještě trochu konzervativnější: 675/1100 (2200) MHz. O tom, že je to vlastně jedno se dozvíte také v jedné ze závěrečných kapitol.
Pro pořádek a úplnost ještě tabulka parametrů grafických karet, která dodá informacím z GPU-Z ten správný kontext:
Testovací sestava, použité testy
Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.
Monitor | HP LP3065 (30", S-IPS) |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V) |
Základní deska | XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked) |
Paměť | Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V) |
Pevný disk | Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min) |
Zdroj | Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W) |
Chladič CPU | Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min) |
Skříň | Cooler Master Centurion 534 |
Optická mechanika | Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM) |
Systémové větráky | Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min) |
Cooler Master 12cm (900 ot./min) | |
Operační systém | Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1 |
Ovladače Nvidia | Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9 |
Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT | |
Ovladače ATI/AMD | ATI Catalyst 8.7 |
S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin's Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu.
API | Vydáno | ||
Teoretické testy | 3DMark Vantage 1.0.1 | DX10 | 2008/04 |
3DMark06 1.1.0 | DX9 | 2006/01 | |
Hry | Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) | DX9 | 2008/05 |
Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) | DX10 | 2008/04 | |
Bioshock (demo, 1.0) | DX10 | 2007/08 | |
Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) | DX9 | 2007/11 | |
Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) | DX10 | 2007/05 | |
Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) | DX10 | 2007/09 | |
Crysis (1.2.1) | DX10 | 2007/11 | |
Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) | DX10 | 2008/06 | |
Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) | OpenGL | 2007/09 | |
F.E.A.R. (1.08) | DX9 | 2005/10 | |
Half-Life 2: Episode 2 | DX9 | 2007/10 | |
Hellgate: London (1.2) | DX10 | 2007/11 | |
Lost Planet: Extreme Condition (1.004) | DX10 | 2007/06 | |
Medal of Honor: Airborne | DX9 | 2007/09 | |
Race Driver: GRID (demo) | DX9 | 2008/06 | |
Serious Sam 2 | DX9 | 2005/10 | |
S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) | DX9 | 2007/03 | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | DX9 | 2006/03 | |
The Witcher (Zaklínač, 1.3) | DX9 | 2007/10 | |
Trackmania Nations Forever | DX9 | 2008/04 | |
Unreal Tournament 3 (demo) | DX9 | 2007/11 | |
World in Conflict (1.008) | DX10 | 2007/09 |
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:
Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
3DMark06, 3DMark Vantage
3DMark Vantage
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
3DMark06
Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)
V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).
Assassin's Creed (DX10)
U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml.
Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.
Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.
Bioshock (DX10)
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.
Call of Duty 4 (DX9)
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Juarez (DX10)
Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.
Crysis (DX10)
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.
Devil May Cry 4 (DX10)
Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
F.E.A.R. (DX9)
Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.
Half-Life 2: Episode 2 (DX9)
Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.
Hellgate: London (DX10)
Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.
Lost Planet: Extreme Condition (DX10)
Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.
Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.
Race Driver: GRID (DX9)
Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.
Serious Sam 2 (DX9)
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)
Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).
Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.
Soubor s nastavením ke stažení: zde.
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.
The Witcher (Zaklínač) (DX9)
Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci - Obchodní čtvrti Wyzimy - ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:
The Witcher | obchodní čtvrť | GeForce GTX 280 |
1680 × 1050 | 16× AF | 38,3 |
1680 × 1050 | 4× AA 16× AF | 37,4 |
2560 × 1600 | 16× AF | 38,0 |
2560 × 1600 | 4× AA 16× AF | 37,0 |
Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.
Trackmania Nations Forever (DX9)
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.
Unreal Tournament 3 (DX9)
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
Spotřeba, teplota, hlučnost
Spotřeba celé sestavy
Ani se starým, ani s novým BIOSem bohužel Toxic HD 4850 nesníží svou frekvenci ve 2D níže než na 500 MHz při zhruba 1,05 V pro jádro. Pokud byste chtěli zkusit méně, musíte flashovat a upravovat BIOS karty. Navzdory přetaktování má ale Toxic mnohem blíže spotřebě HD 4850 než HD 4870, možná i díky nízké teplotě v idle.
Teplota
Zalman VF900 je (zvláště při 1800 ot./min) účinnější než referenční chladič a hlavně ve 2D kartu tolik netrápí. 43 namísto 78 stupňů Celsia je určitě povzbudivé. 75 namísto 88 v zátěži je sice menší rozdíl, ale Toxic má vyšší takty.
Hlučnost
Viděli jste to už na screenshotech z GPU-Z: větrák Toxicu se bez ohledu na teplotu či zátěž točí pořád na 1800 ot./min, což v případě VF900 neznamená úplné ticho. Ve 2D kvůli tomu karta patří dokonce k hlučnějším, při dlouhodobé zátěži pak k tišším, neboť to už karty s termoregulací většinou svými ref. chladiči foukají více. Regulace je sice v BIOSu karty nastavena, ale nefunguje, myslím si, že HD 4800 umí jen PWM regulaci, nikoli regulaci změnou napětí. Jedinou a vzhledem k zapojení kablíků ne úplně triviální možností je tedy regulovat manuálně nějakým odporem, potenciometrem.
Přetaktování, BIOS
Toxic má v BIOSu pro OverDrive povolena maxima jen 700/1200 MHz (2400 efektivně). A světe div se, na tomto „maximálním“ přetaktování je karta zcela stabilní i při dlouhém trápení v Crysis. HD 4800 zatím není podporována ani v ATITool, ani v RivaTuneru, a tak jsou další možnosti zvýšení taktů závislé na vaší ochotě riskovat a upravovat BIOS karty.
Úprava BIOSu je díky nástroji TechPowerUp Radeon BIOS Editor (zkratka RBE tedy u Radeonů nemusí znamenat jen Render Back End) docela příjemná a zajímavá kratochvíle. Pár lidí mělo sice problém s přeflashnutím 128kB BIOSu HD 4870 (GDDR5) tím 64kB, ale u HD 4850 je to vždy jen 64 kB. Společně s taktéž docela komfortním nástrojem ATI WinFlash (oba programy v posledních verzích stáhnete z Download sekce TechPowerUp) si můžete svého Radeona HD 4850 vylepšit k obrazu svému. První tři screenshoty vám ukazují nastavení z původního BIOSu Toxica.
V části Clock Settings můžete měnit takta a napětí jádra pro různé režimy (start počítače, úsporné režimy (notebook), přehrávání HD videa skrz UVD, 3D, ...). Je možné,ž e v některých z budoucích verzí RBE půjde navýšit i horní hranice přetaktování přes ATI Overdrive.
Možnosti nastavení softwarové regulace větráků jsou parádní, škoda že v případě Toxicu nefunkční.
A takto vypadá BIOS, který mi zaslala společnost Sapphire dnes a jakým jsou vybaveny prodejní Toxicy. Bohužel, takt ve 2D a napětí v tomto režimu se nezměnily, jediné, co se změnilo je takt pamětí (minus 50 MHz). Ale protože se nezměnila horní hranice pro Overdrive (1200 MHz), může vám to být asi jedno, při troše štěstí prostě posunute táhla v Overdrive co nejvíce vpravo na 700/1200 MHz a může vám to být jedno.
Shrnující grafy
Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin's Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin's Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).
Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.
Ceny jsou z pátku 1. srpna a jsou získány následujícím postupem:
1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech
Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:
Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.
Verdikt
Herní výkon
Výkon Radeonu HD 4850 Toxic je blíže HD 4850 než HD 4870, podobné je to ale i s názvem a cenou. Přetaktování stačí nicméně na to, že je Toxic i v mém setu 22 her rychlejší než GeForce 9800 GTX+. Kdo uvažuje o hraní na 20–22" se vždy zapnutým anti-aliasingem má ve výhodných HD 4850 zatím jasnou volbu.
Přetaktování
Toxic už přetaktovaný jde, o moc dále to bohužel zatím se základními nástroji nejde. Provoz na 700/1200 MHz je nicméně bezproblémový.
Kvalita obrazu 3D, ovladače
O rozdílech v přístupu k anti-aliasingu mezi společností ATI a Nvidia jsem na tomto místě psal už v minulých recenzích, dneska tedy trochu něco jiného. Společně s Toxicem HD 4850 jsem pořádně otestoval Catalysty 8.7 WHQL a bohužel stále přetrvávají drobné problémy s hrami Hellgate: London (aby byla hra v maximálním DX10 nastavení stabilní, musíte nastavit Catalyst AI na Disabled a přijít o kus výkonu) a vyřešit možnost korektně zapínat anti-aliasing v UE3 engine hrách Medal of Honor: Airborne či Bioshock (DX10) bude asi ATI ještě chvíli trvat.
Koneckonců tyto ovladače oproti dříve použitým Catalyst 8.7 beta už nepřinesly výkonnostní růst. To jsou ale drobnosti, obecně platí, že Catalysty jsou pro RV770 už doladěny pěkně, problémy s instalátorem jsem také měl naposledy někdy začátkem roku 2008.
Akcelerace videa, multimédia
S Radeonem HD 4800 máte k akceleraci téměř vše, co byste si mohli přát (možná jen ne Aero při přehrávání Blu-ray, ale to jsem aktuálně nezkoušel). UVD2 výborně a kvalitně akceleruje VC-1 i H.264, nabízí DualStream pro BonusView na nových Blu-ray a přes HDMI pak i přístup ke svému integrovanému osmikanálovému zvuku.
Rozměr
Toxic zabere o slot více než referenční HD 4850, délka je stejná. Konkurenční GeForce 9800 GTX zabere také sloty dva, je však o 3,5 cm delší (což už může znamenat problém).
Hlučnost
Nemožností regulace se společnost Sapphire dost okradla, Toxic se při stálých 1800 ot./min nedá považovat za tichou kartu. V 3D zátěži vám proti ostatním kartám naopak hlučný už nepřijde, otáčky nestoupají.
Zahřívání
O 35 stupňů méně ve 2D, o 13 stupňů Celsia méně v 3D zátěži (a přitom o 50 MHz a nějakou tu desetinu voltu více na jádře), to mluví jasně ve prospěch chlazení Zalman na Toxicu. Srovnávám samozřejmě s ref. chlazením HD 4850.
Spotřeba 2D
Tady Sapphire ani ATI pochvalu nedostane, pokud byste chtěli nižší spotřebu, musíte si upravit BIOS. Při 1,05 V a 500 MHz, na které HD 4850 v idle klesne, si totiž ve spotřebě moc nezadá třeba s GeForce GTX 280, tedy kartou špičce výkonnostního žebříčku současnosti. Na druhou stranu je na tom lépe než výkonnostní soupeř s čipem G92 (Nvidia GeForce 9800 GTX).
Spotřeba 3D
I ve 3D spotřebuje Radeon HD 4850 méně než GeForce 9800 GTX, bohužel však také o nějakých 30 W více než třeba GeForce 8800 GT a Radeon HD 3870. Počítejte s tím při výběru zdroje.
Cena
Toxic je v současnosti k mání za něco málo přes 4100 Kč. V této ceně ale máte full retail balení a chladič Zalman VF900.
Cena/výkon
Hodnotit Toxic čistě z hlediska poměru cena/výkon nelze. Stejně jako to nejde v případě srovnání HD 4850 proti 9800 GTX, když u prvního jmenovaného je v případě nejlevnější podoby s ref. chladičem ušetřeno právě na této součásti starající se o teploty karty. Z hlediska poměru cena/výkon tak Toxic zůstane za HD 4850 a je spíše na úrovni HD 4870 z vyšší výkonnostní třídy (což není dobrá vizitka). Ale na zmíněný nadstandard musíte pamatovat.
Chcete-li vědět, jak jsem k těmto grafům přišel, vraťte se do předposlední kapitoly
Finální verdikt
Stejně jako předposlední generace Toxic edice (HD 3870 s vapor chamber) je i tato dost rozporuplná. Koupí této karty se můžete vyhnout nebezpečnému vyměňování chladiče na HD 4850, ale na druhou stranu si karta už cenově nezadá s GeForce 9800 GTX+. GeForce je pomalejší s anti-aliasingem, bude ale zase útočit jiným vylepšením zážitku v podobě akcelerované fyziky (PhysX).
Toxic doporučuji právě těm uživatelům, kteří se sice bojí měnit chladič, ale už se nebojí si za 70 Kč dokoupit Zalman Fan Mate 2, rozstříhat jeho konektory, a udělat si tak manuální regulaci otáček. Pak budete mít účinné a podle přání i tiché chlazení. Uživatel, kterému kartu doporučuji, by se ale neměl ani bát upravit a přeflashovat BIOS. Může jak snížit spotřebu ve 2D, tak zvýšit takty, pro 3D režim, kdy je to potřeba. Snad už příště tuto práci udělá výrobce karty za vás.
Za zapůjčení grafické karty Radeon HD 4850 Toxic děkujeme společnosti Sapphire