Hlavní navigace

Trh s grafikami se otřásá. nVidia bude licencovat svá GPU i patenty ostatním

19. 6. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Možná jste už někdy zavtipkovali na téma, že třeba takový Intel by namísto vlastních pokusů měl prostě pro svá CPU nakoupit grafiky od Nvidie. Po dnešku k tomu lze říct snad jen, že jsou to zajímavé časy, v kterých žijeme. Nvidia totiž oznámila, že svou grafickou architekturu, kterou momentálně používá v kartách GeForce, Quadro a Tesla (jakož i procesorech Tegra), otevře dalším firmám. Výrobci čipů si budou moci tato GPU licencovat a zahrnout je ve vlastních procesorech.

Firma tuto iniciativu oznámila na svém blogu; první architekturou, kterou si budou moci zájemci osvojit, bude současný (a velmi úspěšný) Kepler, pochopitelně se vší parádou (DirectX 11, OpenGL 4.3, OpenCL, otázkou je CUDA). Následovat budou i ty chystané. Zároveň bude možno licencovat i obecné portoflio duševního vlastnictví Nvidie, což je nabídka otevřená společnostem, které budou chtít přesto mít své vlastní GPU. Zřejmě se v tom případě bude jednat o licenci na patenty (blog naznačuje, že půjde o analogické licencování, jaké má sjednáno Intel).

Kepler, jádro GK110

Klienti budou vedle potřebných návrhů a dalších náležitostí (na mysl přicházejí zejména ovladače) mít k dispozici i podporu Nvidie při implementování v hardwaru. Hlavní cílovou skupinou jsou zřejmě výrobci čipů ARM pro zařízení běžící na systému Android (kde je také v současnosti největší růst), jen čas ale ukáže, kdo všechno se ještě do sítě chytí – uvažovat by se dalo třeba i o superpočítačích, herních konzolích, a koneckonců i sektoru PC. Skutečnou senzací by pochopitelně bylo, kdyby si architekturu Kepler nebo Maxwell licencoval Intel, ale učinit by tak mohla třeba i VIA, které s vlastními grafikami na bázi S3 asi už dávno ujel vlak (co si budeme povídat).

 

Nvidia vstupuje na trh, který momentálně ovládá Imagination s jádry PowerVR a samotné ARM Holdings s grafikami Mali (na trhu nicméně jsou i další hráči, přinejmenším Vivante). V sektoru čipů ARM pro telefony a tablety je licencovaná grafika prakticky normou, takže by se mohlo zdát, že jinak to snad ani v mobilní sféře nejde. Nicméně je také nutno připomenout, že současný vládce mobilního trhu, tedy Qualcomm, se naopak spoléhá na grafiky vlastní, jádra Adreno. Lze tedy argumentovat i v tom smyslu, že vzdání se „tajné zbraně“ v podobě exkluzivní vlastní grafiky může být i krokem zpět, jelikož vezme Tegrám mnoho z jejich atraktivity.

Krok má ale myslím i jasnou logiku – zatímco to, jak AMD a Intel přesouvají GPU do svých procesorů, postupně Nvidii vytlačuje z jejího tradičního trhu (PC), licencováním svých dosud exkluzivních grafických architektur se naopak firma může dostat do mnohem většího množství zařízení, než kdy předtím. Možná, že díky tomuto kroku jednou naopak začne tlačit na integrovaná GPU Intelu a AMD (mimochodem, nečekali byste vzhledem k neveselým finančním výsledkům tento krok spíš právě od červeného výrobce?).

Roadmapa Nvidie

Jak tento krok zamíchá s kartami na trhu, je ale ještě předčasné hádat. Dá Nvidia klientům k dispozici vše, co má, bez omezení? Nebo si naopak bude hlídat, aby jí zůstala nějaká ta konkurenční výhoda (například v lukrativních segmentech karet Quadro a Tesla)? Co myslíte – mohl by tento krok dokonce opět přivést na trh dedikovaných herních grafik třetího výrobce?

KL24

Logo společnosti Nvidia

Zdroj: Nvidia

Byl pro vás článek přínosný?