Ale Q2 2017 přece taky bylo těžce ovlivněné těžební horečkou, v květnu se poprvé vyprodaly všechny RX4(5)70/80 a GTX 1060-1080, jen to vyprodání nebylo tak důkladné jak pak v lednu, zůstaly 1080Ti, nešla tak nahoru cena low-endu.
Každopádně čísla za Q2 2017 nelze brát jako neovlivněná kryptohorečkou a reálně se nejspíš prodalo méně grafik do herních PC, než v Q2 2018.
pro AMD byla kryptotěžba doslova darem když jinak jejich produkty za moc vůči konkurenci nestojí. Na podzim nebudou padat jen švestky a listí ale i ceny radeonek jak brutálně jde poptávka dolů. A mohou si za to sami, jestli to fakt nechají do příštího jara tak jak to je, tak tato ztráta bude z těch nejmenších.
Pokud to nechají "jen" do příštího jara, tak to ještě bude dost dobré...
Jde o to, aby vůbec příští rok přišli s něčím pořádným, nejlépe se silnou konkurencí karet na 7nm procesu, pro 2070 a nižší Nvidie, v nejhorším alespoň pro 2060 a nižší Nvidie, ale to by bylo pořád dost špatné.
A že by příští rok přišel 7nm hi-end od AMD, to buhužel považuji za velmi málo pravděpodobné, ale kéž bych se mýlil.
Heh, rýpnem si, vraj: "A mohou si za to sami" - nie AMD za nič nemôže, "průmyslové zdroje" a všetci objektívny a slušný recenzenti predsa vedia že na vine sú hlúpi a marketingom zmetený zákazníci ktorí posledné roky kupujú namiesto Radeoniek nVidia karty a tak ničia konkurenčné prostredie a AMD potom nemá kurunky na vývoj a musí škrtať :D
... a trocha vážne, zase na druhej strane môže byť AMD rado že nVidia začala "blbnúť" s Raytracing-om.
Myslím to tak že sa teda namiesto čistého výkonu pootočila aj za niečím novým a tomu ten výkon obetovala na RT jednotky lebo inak by tie nové 550-750mm2 jadrá na 12nm ak by boli vybavené čisto ako doteraz na hry tak by z Vegy spravili lowend a to doslovne.
"Na podzim nebudou padat jen švestky a listí ale i ceny radeonek jak brutálně jde poptávka dolů." No já bych s tím až tak moc nepočítal. To měly podle některých lidí padat už teď, ale ještě se to nestalo a padaj jenom ty švestky.
To, že Radeony zlevňujou pomaleji než GF, znamená, že musí pořád být cca stejně/podobné prodejné hráčům jako před horečkou. Taky jak jinak, copak se konkurenční pozice třeba Polarisů ve výkonu zhoršila proti GTXkám od roku 2016? IMHO ne, když se nijak nezměnil ten hardware. Je to teda jenom o té aktuální ceně, dokud třeba od Nvidie nevyjde nějaká náhrada těch Pascalů, co těm Radeonům konkurujou. Do tý doby ty Radeony minimálně až po RX 580 zlevní spíš tak jenom +- stejně jako Pascaly nebo jen o něco málo víc, ale určitě ne třeba 2X tak moc.
Nvidia nezacala blbnut s RT, nvidia len proste - a) Tiez nic moc nove nema, pretoze, 12nm nie je zase ktovieaky pokrok. Skutocne vykonovy skok sa da cakat az u 7nm. A b) Zacina prezivat v hernom segmente krizu identity. 1080Ti uz pomaly staci i na 4k (a na FHD staci skoro vsetko), takze sa zacina rysovat nocna mora kazdeho vyrobcu. Doba ked je nieco uz proste "dostatocne dobre" a zakaznik nema potrebu kupovat novy produkt.
a) tak samozrejme je myslím každému jasné že na RT pracovala roky a až teraz to uvádza, pochopiteľne ale jej príde vhod že AMD nemá konkurenciu jej highendu a ani novší výrobný proces a nič ju teda v segmente urgentne netlačí + 12nm je viac menej len marketing že ano, ono je to len nejako upravených 16nm - boli o tom články aj tu myslím...
b) ale toho by som sa vážne nebál, 120-144hz 4k monitory, 165hz 1440p či tie šialené myslím až 240hz 1080p, rôzne mody a spol. Nevravím že napr. "GTX2060" nebude na 1080p už priveľa ak dá výkon súčasnej GTX1070ky ale „dostatocne dobre“ celkovo by som sa nebál - naviac keď napr. nVidia za tú 2060ku zapýta 350USD...
Hlavně náročnost her neustále roste.
Mám k 1440p 144Hz monitoru teď nově 1080Ti a ikdyž je to brutální výkon, tak už jsem na tom hrál hry, kde i ta 1080Ti byla ráda, že se dostala přes 60fps, samozřejmě 100fps+ to na 1440p dá i v dost nových hrách (Witcher 3, DOOM), každopádně pořád je kam se výkonostně posouvat a vývojáři her grafiky určitě do budoucna nenechají "se flákat". :)
Přijde mi to stále jen jako postupující technologický pokrok, žádná krize identity.
Je mi jasné, že 144Hz monitor neocení každý, ale v mnoha hrách je ten rozdíl opravdu viditelný a říká to většina hráčů fps titulů, kteří to měli možnost porovnávat.
Dřív se říkalo, že člověk přece vidí max. 20-30 fps jako ve filmu, pak že teda 60fps je smysluplné maximum.
Jenže ono to není jen o tom, kdy člověk (ne)rozezná zcela očividnou trhanost pohybu, ale je to dost i o podvědomí. Na 60fps nevidíte žádné trhání, ale přesto lidem přijde 100fps+ jako znatelně plynulejší obraz, pokud to přímo srovnají.
A viděl jsem i informace o tom, že při vyšších frameratech člověka později bolí hlava, atd, takže to má i zdravotní aspekt - např. VR by mělo údajně mít min. 90fps, protože jinak je z toho člověku špatně dost brzy. Mozek prostě vnímá víc, než člověk vědomě zaznamená a vysoké frameraty smysl rozhodně dávají.
U rozlišení (ač tady jsem přiznám se o tom nic odborného nečetl) to může být podobně. 27/32" 4K monitor, na který se díváte z řekněmes 70-90cm vám přijde jako natoli jemný, že větší rozlišení nemá smysl. Ale jsem přesvědčen, že jemnější obraz pořád smysl má.
Například i u takového monitoru bude mít ve hře viditelný efekt anti-aliasing, což dokazuje, že pixely nejsou natolik malé, jak by se mohl zdát. Zajímalo by mě, jestli třeba na 16K u stejného rozměru už AA opravdu smysl ztratí a šikmé hrany / hladké křivky se budou jevit jako dokonalé, nebo ještě ne; no - uvidíme v budoucnu.
A ano, ty rozdíly při upgradu na novější HW nejsou dnes tak znatelné, jako když jsem třeba kdysi přešel ze 17" 1024*768 CRT monitoru na 23" 1680*1050 LCD, ale to neznamená, že bysme měli vývoj zastavit a říct, že nám stačí, co máme. :)