Už dlouho se asi nedá mluvit o tom, že by SSD nějak přímo konkurovala klasickým mechanickým diskům – to první je dnes hlavní systémové (v notebooku jediné, v desktopu někdy také) úložiště, kdežto HDD se používají jako datové disky či externí disky pro velké objemy souborů. Podle analytické firmy Trendfocus, která zveřejnila studii prodejů disků v loňském roce, SSD jasně převažují na počet prodaných disků. Ale v celkové kapacitě zase drtivě prohrávají, což ilustruje, jak pořád platí, že se obě technologie doplňují.
Tato analýza také ukazuje, jakou pozici mají jednotliví výrobci SSD, takže pokud se při výběru řídíte tezí, že největší prodejci by měli mít disky (moduly) nejlépe odladěné, budou vás asi koláčové grafy zajímat.
Podle TrendFocusu se v loňském roce prodalo přes 333 milionů SSD různých typů, což představuje o 20,8 % více kusů, než v loňském roce. Naopak prodeje HDD klesly, na kusy asi o 18 % proti roku 2019; prodalo se jich necelých 260 milionů. Nějaké vytlačování se tedy uskutečňovalo. Je ale otázka, zda to znamená, že externí SSD už významně užírají i z bašty mechanických disků, kterou je disciplína přídavného vysokokapacitního úložiště pro skladování dat a zálohování. Mohlo by pořád jít i o vytlačování posledních zbylých systémových HDD a velkou roli asi může hrát i to, do jaké míry SSD nahrazují HDD v serverech.
Mechanické disky mají v průměru kapacitu 4 TB, SSD jen 600 GB
HDD stále nejsou „na odtoku“, pokud se podíváme na jejich kapacitu. Celková kapacita prodaných mechanických úložišť stoupla proti předchozímu roku, byť jenom asi o 13 %. Zde by to chtělo, aby výrobci více tlačili na zvyšování kapacit a HDD tím byla atraktivnější. Celková kapacita prodaných HDD za rok 2020 přesáhla 1018 exabajtů (exabajt je milion terabajdů).
Celková kapacita všech prodaných SSD byla jen 207 exabajtů, což ukazuje, jaká je pořád mezi kapacitami těchto technologií propast – zatímco ze statistiky vyplývá, že loni prodávaná HDD měla průměrně kapacitu něco přes 3,9 TB, u SSD vychází, že jejich průměrná velikost byla jenom nějakých 622 GB. I to je asi pokrok proti dobám, kdy se pro PC kvůli vysokým cenám nejčastěji kupovala 250GB či nanejvýš 500GB SSD.
V tomto ohledu je trend pozitivní, protože zatímco prodeje SSD stouply o těch 20,8 %, jejich sečtená kapacita stoupla o 50,4 % proti loňskému roku. Vychází z toho, že v průměru jsme v roce 2020 měli o skoro čtvrtinu větší SSD (což pochopitelně neznamená, že se změnily kapacity, které jsou víceméně standardizované vždy po dvojnásobcích, jen že v celkové mixu už více lidí dosáhlo na vyšší stupně).
Mimochodem, podle TrendFocusu jsou SSD pro počítače, notebooky a servery vůbec největší konzument paměti NAND Flash. Ve čtvrtém kvartálu se těchto pamětí vyrobilo zhruba necelých 125 EB a SSD z toho spolykala 45 %, skoro o polovinu víc, než co šlo do mobilních telefonů, tabletů a podobných zařízeních (tato oblast spotřebovala 31 %).
Aktuální tržní podíly výrobců SSD (Q4 2020)
K tomu pak analýza uvádí tržní podíly za poslední čtvrtletí (Q4 2020), kdy se prodalo 87 a půl milionu SSD. Vypadá to, že lídrem je pořád Samsung, ale už nemá tak obří vedení, jeho disky tvořily asi 26,1 % prodejů. Ale blízko je mu Western Digital, z kterého zřejmě od koupě SanDisku vyrostla schopná konkurence. WD mělo podíl 20,3 %.
Další tři místa si s velmi podobným podílem rozdělili tři hráči: Kioxia (dříve Toshiba) s 10,9 % a SK Hynix s 10,4 %, což jsou obojí výrobci NAND, kteří z ní dělají celá SSD (to je i případ Samsungu a WD).
Největší výrobce SSD nezávislý na výrobě NAND je Kingston, vedle něj Lite-On
Ale stejných 10,4 % má i Kingston, který je tak největším výrobcem nemajícím svou vlastní NAND a nakupujícím ji od předchozích firem. Micron/Crucial (5,8 %) a Intel (4,6 %), což jsou další výrobci NAND, jsou až za Kingstonem. Mimochodem až výroba NAND a SSD Intelu přejde pod Hynix, jenž ji odkoupil, mohla by se z něj stát výraznější trojka na trhu před Kioxií.
Většina dalších výrobců SSD, které známe (například Corsair, Adata, výrobci přicházející z jiných oblastní jako Asus/Gigabyte) už se v koláče samostatně neukazuje a jsou shrnutí pod „ostatní“. Dohromady mají 8 % trhu. Respektive, samostatně je ještě vedený Seagate s 0,3 % trhu a Lite-On.
Ten má dokonce 3,2 % trhu a byl by 8. největší výrobce po Micronu (#6) a Intelu (#7), přestože tuto značku jste asi u nás v eshopech neviděli. Je to proto, že Lite-On se zaměřuje na OEM trh, takže byste jeho SSD (podobně jako třeba napájecí zdroj, kde je jeho značka pravda trošku legračně znějící, když si ji přeložíte) našli v noteboocích nebo hotových sestavách velkých společností jako je Acer/HP/Dell atd.
Někteří výrobci prodávají spíš větší, jiní spíš menší SSD
Trendfocus ukazuje i koláčový graf za stejné čtvrtletí, kde jsou podíly odstupňované podle kapacity. Je zajímavé, že procenta to dost pozmění, což naznačuje, jak různé značky prodávají různým zákazníkům různé kategorie SSD.
V tomto počítání stoupnou podíly Samsungu, Micronu/Crucialu a Intelu (u toho nejvíc, z 4,6 na 11,8 %). Zřejmě to odráží, že tyto firmy více prodávají velkokapacitní SSD pro sektor enterprise a servery (možná i případ Seagate, které se z 0,3 % zvedlo na 0,6 %). Také to může být proto, že zrovna tyto firmy vsadily na QLC NAND a na ní založené disky. Ty mají vyšší kapacity 4 a 8 TB za relativně nižší ceny, a na tato větší SSD se opravdu asi daří lákat zákazníky.
Naopak klesne Kingston, který asi prodává hodně v lowendu, a tedy malé kapacity. Lite-On také, jeho SSD pro notebooky a OEM PC mohou být podobný případ. I kategorie ostatní je na tom asi stejně. Také Kioxia a WD mají při počítání vyrobené kapacity znatelně menší podíly, což možná odráží to, že prodávají hlavně SSD pro PC a zatím se moc neobuly do výroby QLC SSD s vyšší kapacitou (paradoxně, protože Toshiba byla jedním z prvních výrobců, který o QLC vůbec začal mluvit).
Od kterého z výrobců preferujete nakupovat SSD?
Zdroj: StorageNewsletter