Hlavní navigace

TSMC a AMD ukazují DirectX 11 čipy

3. 6. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

AMD a TSMC na Computexu odhalily wafer 40nm grafických čipů splňujících nároky API DirectX 11. Čipů je na 300mm waferu poměrně hodně, tudíž se spekuluje, zda jde o očekávaný RV870 (snad Radeon HD 5870) anebo o nějaký méně výkonný, menší a levnější čip. Poučeni z RV770 už víme, že nárůst stream procesorů nemusí znamenat nutně lineární nárůst plochy celého jádra. Oněch očekávaných 1200 až 1600 stream procesorů by se tedy mohlo při 40nm procesu na čip menší než 200 mm2 vejít. Tak jako tak, ATI (tedy už jen AMD) se svými Radeony uvedení DirectX 11 stihne.

Zajímavý článek o DirectX 11 má na svém blogu Richard Huddy z AMD (tuším, že dělá develepor relations). Teselace (zjemnění trojúhelníkové sítě) je něčím, co nedá ATI spát už od Radeonu 8500. Tehdejší Truform sázející na N-patches byl zdokonalen v R300 (Radeon 9700) na Truform 2.0 ale mimo nějakého rozšíření Half-Life se do praxe nedostal. Specializovaná jednotka pro skutečně programovatelnou teselaci (prozaicky tesselator) byla součástí R600 (Radeon HD 2900), ale ke slovu se dostane právě až v DirectX 11. Na teselaci jste už viděli jistě bezpočet obrázků a videí, AMD znovu pouští na svém DX11 HW Froblins. Zjemnění trojúhelníkové sítě ukazuje i tvář ninjy: vývojář nemusí nutně dělat model se statisíci polygony a CPU/RAM/GPU s takovými daty pracovat po celou pipeline, trojúhleníky se dopočítají na při zpracování v GPU.

Richard se těší také na Compute Shaders jakožto důležitou injekci pro GPGPU a připomíná, že by DirectX 11 měl přinést mnohem lepší využití Multi-GPU (CrossFireX/SLI). Snad to nedopadne jako se snížením režie API v DirectX 10 (to možná také byla pravda, jenže se asi dosud neobjevil ten průkazný ryze DirectX 10 titul a to od přijetí standardu uplynulo už několik let). Na blogu je připomenuto, že o DirectX 11 tentokrát nepřijdou ani uživatelé stávajícího OS Microsoftu (Windows Vista) a nebude tedy vázán na verzi novou (Windows 7).

CS24

Další články a videa vztahující se k tématu (DirectX 11, teselace, dema na DX11 Radeonu apod.) najdete v originální tiskové zprávě AMD přetištěné přímo na EHW.

Autor článku