Po čipové krizi a následujících problémech ve světě se v EU spustily plány, jak vybudovat lokálně dostupné kapacity pro výrobu čipů. Díky subvencím už se podařilo dohodnout výstavbu továren Intelu v Magdeburgu, ale vypadá to, že se do Německa podaří dostat také absolutního lídra polovodičů, TSMC. To údajně jedná o továrnách na čipy například pro automobilový průmysl, u nichž by hodnota investice mohla být až 10 miliard eur.
Tyto plány zatím nebyly oficiálně zveřejněné, ale podle Bloombergu TSMC jedná o stavbě vůbec první továrny na čipy v Evropě, kterou by tento tchajwanský podnik měl. Její umístění by bylo zřejmě v Německu, a to ve spolkové zemi Sasko. O té se mluvilo i v souvislosti s projektem Intelu, který si ale nakonec vybral Magedeburg kvůli geograficko-dopravním výhodám. Sasko ale má existující polovodičový průmysl, takže by mělo výhodu z hlediska hledání zaměstnanců a podobných faktorů, což je zřejmě důvod, proč TSMC směřuje tam.
V Drážďanech, kde vedle TSMC také bude stavět továrny Infineon, je již mimo jiného závod GlobalFoundries, v němž svého času vznikaly i procesory AMD Athlon a Phenom. Navazuje to už na východoněmecký polovodičový průmysl před rokem 1989. Pokud by se TSMC usídlilo také v okolí Drážďan, ale i obecně v celém Sasku, bylo by to zajímavé i pro Českou Republiku, protože jde o blízkou přeshraniční oblast s rychlou dopravní dostupností.
Bloomberg uvádí, že mu o těchto plánech pověděly zdroje blízké celému projektu a jeho zprávy o podobných věcech bývají relativně spolehlivé, takže je asi slušná šance, že by se TSMC mohlo skutečně v Evropě takto zahnízdit.
Tato továrna nebude ovšem poskytovat nejmodernější technologie. V plánu jsou totiž linky s 28nm výrobním procesem, který je v tuto chvíli již přes 10 let starý. Tato technologie, která je poslední před nástupem FinFETů, a tedy poměrně levná (nebo na druhou stranu vhodná pro analogové aplikace), je nicméně nadále užitečná pro velkou škálu aplikací včetně různých čipů používaných v automobilech. 28nm výrobní proces by měl být dlouhodobě používaný pro všechny aplikace, které vyžadují či preferují starší technologii.
Právě na automobilový průmysl je nejspíš tato investice zaměřená. Automobilky měly během čipové krize velké problémy s nedostatkem komponent, kvůli kterým musela dokonce stát výroba, takže jak přímo průmysl, tak asi i státní orgány mají o tyto výrobní kapacity nejspíš skutečný zájem. Na druhou stranu pak první továrnu či továrny TSMC v Evropě mohou následovat další, takže na této základně se pak do EU mohou dostat i ty pokročilé výrobní procesy.
TSMC chce údajně v Sasku investovat částku až 10 miliard eur samo o sobě (toto by tedy byla přímo jeho účast na investici). Respektive toto může být privátní investice TSMC a dalších nestátních partnerů. Tchajwanská společnost totiž údajně postupuje v partnerství s evropskými společnostmi NXP Semiconductors, Infineon Technologies a Robert Bosch, takže část investice může pocházet od nich. Také mohou působit jako prostředník s evropským průmyslem a administrativou.
Tato investice by zřejmě stejně jako ta od Intelu dostala strategické subvence. Podle Bloombergu by státní podpora mohla ze začátku dosahovat až 7 miliard eur, ale nemusí jít o konečné číslo a při jednání se může zvýšit. Není vyloučeno, že by nakonec mohla dosáhnout stejné výšky jako 10 miliard € vložených soukromými investory. Bloomberg uvádí, že typicky tyto projekty mívají podíl financování z EU ze zhruba 40 %.
Tato státní podpora, ať z peněz EU, nebo z německého státního rozpočtu, bude nicméně vyžadovat schválení Evropskou komisí. O její výši a podmínkách se tedy pravděpodobně ještě povedou jednání. Ovšem TSMC by prý mohlo v případě úspěšných dohod tento plán potvrdit a schválit poměrně brzy, údajně možná už v srpnu tohoto roku. Samotná výstavba a spuštění výroby by pak ale samozřejmě ještě nějaké ty roky trvaly. Každopádně je tu ale velká šance, že by TSMC tímto po USA mohlo začít fungovat i v EU.
Zdroje: Bloomberg, Tom’s Hardware