Twitter: Když se srazí blog a chat

3. 9. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

„Ano", objevilo se na twitterovém účtu Adama Javůrka devatenáctého července po poledni. Oznámil tak svým přátelům z internetu i skutečného světa, že se právě oženil. Téměř v přímém přenosu.

Co je to Twitter? Mikroblog - odpověď na klesající popularitu klasických blogů. Vzkazy, které můžete na Twitteru zanechat, jsou oproti nim omezeny na esemeskových 140 znaků. Koncept mikroblogu je krásně jednoduchý: vyberete si, kdo vás zajímá, a přidáte ho mezi své oblíbence, tedy „following"; kdekdo si zase přidá vás, stane se vaším čtenářem, označovaným „follower". Vy si potom prohlížíte zprávy, které zanechali vaši followings a píšete pro svoje followers.

Slovíčko „twitter" znamená cvrlikat, štěbetat nebo pípat. Oproti blogům jsou zprávy kratší, komunikace rychlejší a prožívání internetu silnější. Jste přece na dosah aktuálního dění, cokoliv podstatného se děje, máte tu jako na dlani. V přímém přenosu můžete sledovat dění z domova, ze světa, profesního i osobního života svých známých.

Politika štěbetání

Twitter vznikl v březnu 2006 jako projekt americké firmy Obvious. Původně sloužil ke komunikaci uvnitř firmy, ale už v říjnu 2006 se z něj stal veřejný nástroj. O rok později dosáhl prvního miliónu uživatelů.

Dnes jich je přes dva a půl miliónu a jejich počet roste stále rychleji. Více než polovina uživatelů pochází ze Spojených států; u nás je situace slabší, k Praze se hlásí zhruba pět stovek lidí, k Brnu asi sto, k Ostravě necelých dvacet. Aktivních může být tak polovina.

Službu této sociální sítě ovšem nevyužívají jen jednotlivci. Její potenciál objevují i firmy a neziskové organizace. Například producent síťových produktů Cisco Systems používá Twitter k poskytování zákaznické podpory, NASA twittováním pravidelně informuje o dění na Marsu.

Při velkých kalifornských požárech v říjnu 2007 zase jeho prostřednictvím komunikovali místní hasiči, jak mezi sebou, tak i s veřejností.

Twitter objevil i nejúspěšnější muž planety v používání sociálních sítí, kandidát na Bílý dům Barrack Obama. Po předchozích úspěších na Facebooku nyní překonává všechny rekordy na Twitteru. S počtem 68 tisíc followers a 71 tisíc přátel suverénně vede statistiky této služby, přestože ji začal používat teprve před měsícem.

Kdo by se nechtěl dozvědět, jak se prezentuje pravděpodobný budoucí nejmocnější muž světa? „Ano, Castro mě má rád. Stejně jako všichni ostatní. Všichni kromě Johna Hageeho," atd. Vypadá to, že twitterový přeborník Obama má silně nabubřelé sebevědomí.

Politická angažovanost za mořem vede až k divokým iniciativám, v našem prostředí nepředstavitelným. Organizace s jasným názvem Let Our Congress Tweet (Ať náš kongress twítuje) se snaží vytvořit maximálně průhlednou politiku sledováním kongresmanů na Twitteru.

Trojský koníček

Popularita Twitteru rychle přitáhla i potíže. Původně podnikový systém nebyl dimenzovaný na statisíce, později milióny uživatelů. Proto brzy proslula velryba, nesená několika ptáčky - symbol, oznamující nefunkčnost služby.

V roce 2007 se spolehlivost Twitteru pohybovala kolem 98 %, což je u podobné služby málo. Další zemětřesení potkalo Twitter na konci července, kdy některým uživatelům zmizely všechny kontakty. Přestože se problém podařilo napravit během cca 24 hodin, mezi uživateli se stovkami twitterových přátel se stačila rozšířit panika. Podpořila tak fámu o nešikovnosti programátorů této služby.

Červencový výpadek odhalil další neštěstí Twitteru. Každá populární internetová služba přitáhne dřív nebo později nejrůznější reklamní havěť a s ní malware. Zatím se ještě na Twitteru nerozšířila, ale růžky už vystrkuje.

Na začátku letošního srpna narazila bezpečnostní společnost Kaspersky Lab na profil uživatele Twitteru, který naoko slouží jako reklama na pornografické stránky. Abyste si mohli prohlížet videa, potřebujete prý přehrávač „Adobe Flash" a rovnou k němu dostanete i odkaz. Místo přehrávače ale nainstaluje do počítače velmi agresivního trojského koně.

Třetí námitka proti Twitteru je spíš subjektivní. Možnost „být při tom", tedy neustále sledovat aktuální dění na Twitteru, vyvolává v některých uživatelích pocit, že jsou „příliš online". Podporuje to možnost přidávat zprávy i sledovat Twitter přes mobil. Jednoduché řešení, vypnout Twitter, je přitom v mnoha případech nereálné.

A bude rychleji

Podle většiny IT odborníků je nicméně Twitter na začátku veleúspěšné kariéry. V budoucnu se nejspíš dočkáme mnoha dalších originálních využití. Žurnalistice se například nabízí snadné hledání zdrojů pro článek nebo vytváření článku za pomoci a „dohledu" twitterových přátel - víc hlav víc ví.

Konkurence Twitter zatím neohrožuje a ještě nějakou chvíli ohrožovat nebude. Nejsilnější konkurenti, tedy finský Jaiku, americký Pownce a sotva spuštěná Identi.ca, jsou daleko zpět, lokální mikroblogy zatím před obřím Twitterem padají na kolena.

ICTS24

Tento článek najdete v časopise Extra PC 9/08, který vychází 5. září 2008.