Přehled roku 2013: Facebook všechno změnil, Twitter vyrostl
Točit krátká videa, ideálně s nápadem, není tak jednoduché. Vyžaduje to mnohem více času na přípravu a natáčení, než samotné focení. Možná právě proto skoro dva roky staré Vine příliš rohy nevystrkuje. Možná je to i tím, že krátká videa lze případně sdílet přes Instagram. Sám obsah neprodukuji, byť mne pár uživatelů krátkými skeči baví.
Jejich kouzlo zřejmě není dostatečné. Bohužel bych se nedivil, kdyby Twitter oznámil ukončení projektu. Nebo spíše sloučení se samotným Twitterem, což by dávalo lepší smysl. Ten se ostatně snaží všemožně zaujmout co nejvíce uživatelů. Snaha o masovou popularizaci ovšem nepřekvapivě nevoní uživatelům stávajícím.
Instagram už přerostl Twitter
Zůstává otázkou, jestli potřebujeme další síť, která se fungováním více a více přibližuje Facebooku. Twitter rostl, celkově však nemá ani 300 milionů uživatelů, ti přitom ani nepatří k nejaktivnějším. Štěbetavou sociální síť už ke konci roku přerostl Instagram. Je otázka, zda síti prospívají či ubírají na atraktivitě změny po vzoru Facebooku.
Na Twitteru jste vždy sledovali vybrané jedince, přičemž se tweety řadily podle data za sebou. Jenže síť začala experimentovat a původně jednoduchý koncept překroutila. Z něčeho sešlo, jiné změny – zejména ty designové – byly uplatněny napříč všemi profily.
Profilové stránky jsou objemnější přesně jako v tmavé modré sociální síti, přišlo označování obličejů a zobrazování toho, co si ostatní označili jako oblíbené. A pak Twitter šlápl na plyn ještě trochu více. Bohužel, vyhlídky do budoucnosti obrat nezaručují. Spíše naopak, bojíme se, aby se zeď Twitteru neproměnila v nepořádek, jaký známe z Facebooku nebo Google+.
Tam totiž algoritmy vybírají za vás, které příspěvky uvidíte. Twitter bohužel nadále prudil i s aplikacemi třetích stran, jichž se úspěšně zbavuje. Skončila také populární fotosíť TwitPic, opět v důsledku chování provozovatelů Twitteru. K soudu se autorovi jít nechtělo, tak raději snahu vzdal.
Abychom jen nehanili, aspoň někoho potěšily animované obrázky nebo snaha o zlepšení zabezpečení. O moc víc toho nevymyslíme. Sice se nadává, že Twitter není schopný více opečovávat aplikaci pro Windows Phone, jenže on ani nedodal klienta optimalizovaného pro velké obrazovky zařízení s Androidem. Z pohledu starého uživatele se Twitter vydal na cestu do zatracení.
Facebook a otázka etiky
Zuckerbergova sociální síť dlouho chystala redesign. Jenže vyšlo najevo, že snížil aktivitu uživatelů. K plošnému nasazení proto byla vybrána kompromisní varianta. Jinak se síť dostala do situace, kdy už nepřináší moc nového a stávající uživatele nudí. Hlavně to platí pro mladší jedince. Nic to nemění na faktu, že se přes Facebook posílají stále větší objemy zpráv. Právě akvizice patří k tomu nejzajímavějšímu.
Sociální síť se jednoduše zbavila konkurenta, když koupila komunikátor WhatsApp za 16 mld. dolarů. Naproti tomu vlastní e-mailovou službu pro nízký zájem zrušila. Dále koupila Oculus za 2 mld. dolarů. Jeho cílem je najít uplatnění pro virtuální realitu mimo herní prostor. K dalším nákupům patří trackovací fitness aplikaci Moves.
Jak může vypadat jiná distribuce obsahu, ukázala aplikace Paper. Není to jediný experiment, Slingshot zase platí za konkurenci pro SnapChat. Jenže dokud nepošlete zpět odpověď, tak si zprávu neprohlédnete. Koncept je zajímavý, ale v reálu se uchytí jen těžko. Jinak než závan minulosti nelze nazvat Rooms, chatovací místnosti připomínající dobu dávno minulou.
Facebook neví, kudy by se vydal. Na druhou stranu důležité funkce má, je propojený se vším a používají jej všichni, takže ho prakticky vzato nemá kdo převálcovat. Uživatelská základna roste, ale již celkem pomalu. Kde najít další duše? Přece mezi dětmi do 13 let. Nebo v Africe. Měsíčně se přihlásí 1,35 mld. uživatelů, také zisk Facebooku roste závratným tempem.
Bohužel peníze vydělává i manipulací s uživateli, vybírá za ně vhodné příspěvky a cpe nám pod nos stále více reklam. Letos se řešila etická otázka, když vyšlo najevo, že Facebook experimentoval na 700 000 lidech. A nebylo to poprvé. Myslete na to, že jste při zakládání účtu souhlasili s podmínkami používání. Pamatujte na svá data, Facebook s nimi může dělat, co chce.
Aspoň se nám snaží pomáhat se zabezpečením účtů a vhodným nastavením soukromí. Jedná se však o viditelnost dat na webu, kde před přáteli a nepřáteli můžete selektivně různé informace nebo příspěvky schovávat. Vaše data nicméně nikdy nebudou ochráněna před samotným provozovatelem služby. Dodejme, že „velký modrý“ v tomto roce oslavil desáté narozeniny.
Google+ je odborník na fotky
Instagram navštívil Windows Phone, bohužel po většinu tohoto roku nebyl aktualizován a chybí mu dokonce jedna ze základních funkcí – nahrávání videa. Koho zajímá politika, měl by vědět, že cenzura zabránila uživatelům v používání služby v Íránu. Instagram se alespoň naučil fotky rovněž upravovat, nejen mrvit, což jistě potěšilo nejednoho odpůrce služby.
Google+ zatím neumře, vzkázal nový šéf vývoje. Přesto je cítit menší tlak ze strany Googlu – např. už lidem při registraci účtu nevnucuje profil na Google+. V tomto roce se síť zdokonalovala především v jedné disciplíně, a sice ve fotografiích. Bavíme se o úpravách, fotoalbech, záloze snímků nebo automatické úpravě, a to jak fotek, tak videí.
Letošek nebyl chudý na experimenty, např. vás ráno telefonátem probudí úplný cizinec. Objevila se též síť Tsu, která vám platí za psaní příspěvků. Ovšem, že výplata je malá a vzhledem k zapuštěným kořenům Facebooku se stavem sociálních sítí hned tak někdo nepohne. Čeká nás další relativně nudný rok?