Uběhlo šestnáct dní a podporovatelé zatím přislíbili něco málo přes 8,5 milionu dolarů. Po slibně vypadajícím prvním dni (to se vybralo 3,45 milionu) ale peníze přibývají stále pomaleji, v posledních dnech si Ubuntu Edge předobjednalo méně než sto uživatelů. Proto statistici oslovení magazínem The Guardian už před týdnem odhadovali, že kampaň s největší pravděpodobností nasbírá kolem 20 milionů dolarů a bude tedy neúspěšná.
Kde udělal Canonical chybu?
V první řadě je třeba říct, že „koupit“ si telefon, který bude dodán až za tři čtvrtě roku, pro mnoho uživatelů asi nebude moc lákavé – do té doby vyjde nový iPhone 5S a pravděpodobně nějaké nové high-endové telefony od Samsungu a HTC a podporovatel by ještě přislíbených peněz mohl litovat. Našly se nicméně tisíce lidí, kteří do toho rizika byli ochotni jít.
Zásadní chybou byla dle mého názoru vysoká cena zařízení. Canonical navrhl Edge jako high-endový telefon v době, kdy průměrné ceny chytrých telefonů klesají a lidé si zvykají, že za přístroj bez bolestných kompromisů už nemusí platit tolik co dřív. (Důkazem budiž chystaný levnější iPhone nebo úspěch Lumie 520.) K počáteční už tak vysoké ceně Edge se pak přidalo její postupné zvyšování. Zatímco prvních pět tisíc podporovatelů si telefon objednalo za 600 dolarů (asi 11 700 Kč), do tohoto okamžiku se cena vyšplhala na $780 (15 200 Kč). Možnost připojit telefon k počítači a používat jako desktop – což je asi hlavní lákadlo (unique selling point) Ubuntu Edge – za takovou cenu netáhne.
Zdroj: The Verge