Hlavní navigace

Máme nástřel výkonu samostatných GPU Intel Xe DG2. 128 a 448 EU proti GTX 1650 a RTX 3070

22. 6. 2021

Sdílet

Zdroj: Intel
Intel za pár měsíců vstoupí na trh grafických karet pro hráče. Na internet prosáklo srovnání výkonu dvou chystaných karet s dnešními Nvidiemi a AMD.

Protože na trhu grafických karet panuje to, co panuje, jsou teď vkládaná docela velká očekávání ve vstup Intelu na trh samostatných herních grafik. Jednak totiž může přinést konkurenční impulz do oblasti, kde nějakých 20 let víceméně figurují jen dvě jména, ale v dnešní situaci by pomohlo už to, že by se tím zvětšilo absolutní množství GPU, která půjdou na trh, který teď ani Nvidia, ani AMD nestíhají zásobovat.

V tomto kontextu nás tedy velmi zajímá, co Intel předvede u teď připravované druhé generace samostatných GPU „DG2“, která má architekturu Xe HPG a má již přinést čipy s poměrně vysokým výkonem schopné konkurovat mainstreamovým grafikám GeForce a Radeon. A na internetu se teď objevil čerstvý únik nebo odhad toho, jak by výkony (a částečně specifikace) těchto karet mohly dopadnout.

Mainstream: soupeř RTX 3070?

Tyto informace přinesl twitterový leaker Tum Apisak, přičemž jejich zdroj by asi mohlo být nějaké uzavřenější asijské fórum, tedy ne přímo jeho vlastní měření. Tum Apisak uvádí výkon pro dvě karty Intel Xe HPG – méně výkonnou a zřejmě poměrně levnou kartu s 1024 shadery (128 EU) a silnější model s 3584 shadery (448 EU). Ten by neměl být to nejvýkonnější, co Intel bude mít, protože použitý čip by měl obsahovat 512 EU (4096) shaderů, což pravděpodobně Intel vydá jako svůj top model.

Tip: Herní GPU Intel Xe HPG poprvé na fotce, 6nm čip DG2-512 s 4096 shadery zblízka

Výkonnější karta se 448 EU/3584 shadery údajně běží na taktech okolo 1,8 GHz, na nichž prý dosahuje výkonu asi o 8 % nižšího, než má Radeon RX 6700 XT (je uvedeno, že Intel DG2 má mít 92 % výkonu mainstreamové karty AMD). Podle starších údajů tato karta bude mít 256bitové paměti GDDR6.

Není řečeno, v jakém benchmarku je to poměřované, nebo zda jde o nějaký průměr výkonů napříč více testy, ale GeForce RTX 3070 v něm údajně má jen 97 % výkonu Radeonu RX 6700 XT, což je netypické (mimo některé hry, třeba Assassin's Creed Valhalla). Možná by mohlo jít o výsledky v 3DMarku Fire Strike Ultra. Pamatujte tedy, že v jiných hrách nebo i v průměrném porovnání by mohla karta Intelu být o několik procent jinde.

GPU Intel DG2 512 se 4096 shadery architektury Xe HPG Zdroj Raja Koduri GPU Intel DG2-512 se 4096 shadery architektury Xe HPG (Zdroj: Raja Koduri)

Ovšem pokud se na takovouto pozici dokáže vyšplhat ořezaný model s 3584 shadery, pak plnotučná verze s 4096 shadery by již měla mít šanci se GeForce RTX 3070 (a Radeonu RX 6700 XT) vyrovnat a nebo je i o něco porazit. Tyto výsledky od Tum Apisaka jsou pravděpodobně pořád měřené na ES vzorcích a ne na finálním hardwaru, který by mohl mít o něco vyšší takty a také eventuálně ovladače s vyšším výkonem.

https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1405709858402226182

Levná karta mezi GTX 1650 a RTX 3050

Tentýž kontext musíte brát v úvahu i u výsledků pro druhou kartu. Ta by měla být založená na separátním menším čipu, jenž má 128 EU (1024 shaderů) a zde by to už měla asi být jeho plnotučná konfigurace. Tum Apisak uvádí, že frekvence GPU je zde 1,9 GHz. Starší informace uváděly, že toto GPU má mít 4GB GDDR6 na 64bitové sběrnici, zatím to není potvrzené.

Tato levnější karta má údajně být až o 14 % rychlejší než grafika GeForce GTX 1650 od Nvidie – Apisak říká, že tato starší karta generace Turing má dosahovat jen 88 % výkonu chystaného mainstreamového Intelu. Uvidíme, zda se při tom 1024shaderové GPU Intel DG2-128 vejde také do 75W limitu spotřeby – nebo zda nebude dokonce úspornější, což by bylo vítané. Nvidia by samozřejmě mezitím mohla vydat GeForce RTX 3050 pro desktop a zase Intelu utéct.

Tyto grafiky Intel mají používat 6nm výrobní proces TSMC a minimálně vyšší model bude podporovat raytracingové efekty, možná či pravděpodobná je i nějaká forma akcelerace AI na speciálních jednotkách, takže by grafika mohla používat pokročilejší AI upscaling podobný DLSS. V čipu bude také multimediální akcelerace typu hardwarového dekódování AV1 (a vyloučeno není ani enkódování), která je silnou stránkou Intelu. Jak moc je vedle podpory ray tracingu architektura grafických výpočetních jednotek a fixed-function bloků vylepšená oproti architektuře Gen12/Xe LPprocesorech Tiger LakeGPU DG1, to zatím nevíme.

KL24

Do vydání těchto grafik ale asi ještě zbývá poměrně dlouhá doba, zas tak brzo tedy nedostupnosti GPU v obchodech neuleví. Dostupnost na trhu pravděpodobně nastane až ve finálních měsících tohoto roku, případně na začátku toho příštího (pokud to Intel udělá podobně jako konkurenti a neuvede všechny modely v generaci naráz).

Galerie: První fotky a uniklé informace ke GPU Intel Xe HPG

Zdroje: Tum Apisak, VideoCardz

Byl pro vás článek přínosný?