Uniklé specifikace Radeonů RX 7000 potvrzené? AMD omylem prozradilo detaily GPU Navi 31

18. 7. 2022

Sdílet

 Autor: AMD
Patch pro linuxové ovladače prakticky potvrdil část specifikací highendového GPU s architekturou RDNA 3, s kterým na podzim přijde Radeon RX 7900 XT.

Na podzim vydají oba hlavní výrobci GPU novou generaci grafik. K Radeonům RX 7000, které chystá AMD, už se před časem objevily uniklé specifikace pro GPU Navi 31, 32 a 33, na kterých budou postavené. Je ale zatím samozřejmě otázka, zda jsou pravé a přesné. I proto, že se parametry v únicích jednou výrazně změnily. Teď se ale objevil určitý doklad, že by mohly být správné. Přímo AMD totiž mimoděk část údajů potvrdilo.

AMD vydává otevřené ovladače pro Linux a na rozdíl od Nvidie (která nyní také přechází na částečně otevřený model) je otevřená i 3D část. Protože open source kód musí vyjít se značným předstihem před grafikami, prozradí dost informací o chystaných kartách (a také APU s integrovanými grafikami). A to se teď stalo v kódu, který AMD zveřejnilo jako součást podpory budoucího GPU Navi 31, na němž asi budou založené nejvýkonnější Radeony RX 7000.

Pro rekapitulaci: nejvýkonnější GPU architektury RDNA 3 (alespoň v první vlně, objevily se i nějaké informace o tom, že by později mohl přibýt další výkonnější člen rodiny) označené Navi 31 má podle drbů kolujících internetem 12 288 shaderů (60 workgroup processorů, 120 CU) a údajně 384bitovou paměťovou sběrnici. S tím tehdy současně vyvstala také informace, že GPU má být složené ze sedmi čipletů – snad jednoho hlavního výpočetního čipletu GCD a šesti čipletů „MCD“.

A právě tuto poslední část AMD potvrdilo. V nově zaslaném kódu linuxových ovladačů se objevily řádky uvádějící konfiguraci paměťového subsystému pro Navi 31. Nás konkrétně zajímá řádek o „UMC_V8_10_MCD_INSTANCE_NUM“. Uvádí se v něm patrně počet oněch čipletů MCD, o nichž jsme slyšeli z úniku, a zřejmě jich skutečně je šest. Zřejmě je tak potvrzena informace o tom, že Navi 31 se skládá ze sedmi čipletů – jednoho GCD a šesti MCD.

Kód linuxových ovladačů potvrzující šest MCD v GPU Navi 31 Kód linuxových ovladačů potvrzující šest MCD v GPU Navi 31 (zdroj: Freedesktop, via: VideoCardz)

Že jde o něco citlivého, pak asi ukázalo i AMD, protože zaslalo novou verzi patche, který „MCD_INSTANCE_NUM“ v názvu proměnné změnil na méně nápadné „UMC_NODE_INSTANCE_NUM“. Jenže původní verze se už samozřejmě z internetu neztratila.

384bitová paměťová sběrnice, 192MB Infinity Cache

Co přesně MCD je, kód od AMD ještě nepotvrdil, ale podle leakerů, kteří tyto informace původně přinesli, a tudíž jim nyní potvrzení ze strany AMD dodává větší kredit, je zřejmě každý MCD malý čiplet vyráběný 6nm procesem (zatímco hlavní čiplet GCD bude 5nm), do kterého AMD vyčlenilo paměťový řadič GPU, přesněji dva jeho kanály, které mají šířku 32 bitů. PHY paměťových řadičů se snáze implementují na „větším“ výrobním procesu, což už využily procesory AMD Ryzen 3000 a 5000, ale v budoucnu také procesory Meteor Lake od Intelu.

Pokud je čipletů MCD šest, znamená to tedy asi 12× 32bitový kanál, a tedy 384bitovou sběrnici, kterou už nyní asi můžeme pro Navi 31 brát jako téměř stoprocentně jistou. Pravděpodobně to také znamená 24GB paměť, protože na 384bitové sběrnici připadají v úvahu kapacity 12, 24 a 48 GB.

Podle leakera Keplera zároveň AMD do čipletů MCD umístilo i Infinity Cache, respektive vždy její část. Každý MCD by prý mohl obsahovat 32 MB Infinity Cache, takže celkem by GPU Navi 31 mělo kapacitu Infinity Cache 192 MB.

Toto umístění Infinity Cache (která je cosi jako L3 cache GPU) do oddělených čipů spolu s paměťovými řadiči je něco, co jsme v GPU zatím neviděli, ale není to bez precedentu. Některé procesory IBM Power používají bufferové paměti, kdy mezi procesorem a pamětí je zvláštní čip, ve kterém se nachází řadič pamětí a také kus L4 cache. Toto řešení asi má určitý negativní dopad na spotřebu (a možná i výkon mohl být lepší, pokud by vše bylo v jednom monolitickém GPU), ale asi se touto cestou dá dosáhnout lepší výtěžnosti a případně nižších výrobních nákladů (pokud jsou čipy MCD vyráběné na starším a levnějším procesu).

Ostatní údaje o Navi 31 z úniků nejsou zatím od AMD potvrzené. Ale to, že část předpověděli twitteroví leakeři správně, asi zvyšuje pravděpodobnost toho, že reálné jsou i další údaje, které již sdělili. Asi se tedy zvýšila šance, že by mohl platit i údaj, že GPU má „šířku“ 120 CU / 12 288 shaderů.

https://twitter.com/Kepler_L2/status/1547145582053138432

3D V-Cache na GPU (respektive MCD)?

Podle Keplera by možná mohla existovat také verze, která by na tyto MCD osadila ještě dalších 32MB 3D V-Cache, takže by pak taková „X3D“ verze Navi 31 měla 384MB Infinity Cache. Toto ale zatím berte s velkou rezervou. Jde sice o zprávu od zdroje, kterému AMD teď další úniky / informace potvrdilo, ale toto zní hodně divoce.

Kepler mimochodem také uvedl určitý odhad spotřeby, které se u GPU Navi 31 dá čekat. Bude vyšší než u Navi 21 v generaci RX 6000 / RDNA 2 (což už ovšem potvrdilo i AMD). Podle Keplera bude pravděpodobně TDP plně aktivní verze Navi 31 minimálně 375 W. Toto je spíš jakási spodní hranice, je asi docela reálné, že nakonec bude TDP třeba až někde v pásmu 400–450 W.

ICTS24

Firma pravděpodobně může vydat i nějakou osekanou verzi Navi 31 (která by třeba měla méně shaderů i méně čipletů MCD, takže menší Infinity Cache a užší paměťový řadič). Taková verze by pak mohla mít TDP o něco nižší.

GPU architektura AMD RDNA 3 prezentace na Financial Analyst Day 2022 GPU architektura AMD RDNA 3, prezentace na Financial Analyst Day 2022 (zdroj: AMD)

Zdroje: Kepler (1, 2, 3, 4), Freedesktop, VideoCardz