A co na to EU a její energetické štítky, metodiky měření reálných hodnot. U ledniček, vysavačů a spalovacích motorů je to uplatňováno docela tvrdě. A u procesoru se jednotkou výkonu udává hodnota, která nemá s výkonem společného nic,
"TDP stands for Thermal Design Power, in watts, and refers to the power consumption under the maximum theoretical load." zdroj intel.com
Čert vem, že kombinováná spotřeba v reklamě je 7l/100km a reálná je 7,5l/100km, čert vem ze TDP je 65W a reálná spotřeba 80W, ale kdo se k***a p***l že 65W cpu žere 250+W za normálních podmínek. Jakou pokutu by dostala automobilka za to, že reálně to žere 30l/100km, a 7l/100km je pouze s omezovačem na 1200ot/min motoru.
AMD zatím slibuje velmi zajímavý nárůst IPC plus nárůst frekvencí, čili dohromady velmi slušný nárůst 1core výkonu. Nicméně poslední drby říkají, že se možná stejně jako výkon zvedne cena. V takovém případě budou dle mého názoru dávat core i5 RL smysl. Pokud člověk nepotřebuje to nejlepší, co na trhu existuje, je lepší vsadit na underdoga, který pro udržení svých prodejů musí adekvátně snížit cenu výrobku.
Intel by sice zase mohl vyšší cenu opodstatnit více jádry/vlákny, to se mu ale s nižším 1core výkonem(než nabídne konkurence) jen tak nepovede. S dnešním počtem jader většina lidí upřednostní spíš 1core. Ne všichni potřebují rendrovat nesmysly.
Pokud by se i tak Intelu podařilo držet s AMD v 1core výkonu krok, bude to zcela jistě na úkor spotřeby. Tzn. další snížení poptávky po intelu, tj. snížení cen.
Doufám tedy, že aspoň modrý výrobce tedy bude nabízet CPU za přijatelné ceny a aspoň 65W modely budou mít rozumnou spotřebu při běžném denním užití.
Demonstrujete hloupost? 65W CPU fakt nemá za normálních podmínek 250+ W. I kdyby této spotřeby dosáhlo, tak jí dosáhne v okamžiku, kdy je vytíženo na maximum na všech vláknech. Když to vaše autíčko zatížíte na maximum, tak si samozřejmě cucne v pohodě 4x tolik, než je těch vašich 7 litrů, taky úplně v pohodě.
Že nerozumíte pojmu thermal designed power, je váš problém. Jde o to, že když na ten procesor posadíte chladič s 65W chladícím výkonem, tak ten procesor dokáže běžet v rámci svých specifikací (základní frekvence). Že nedokáže běžet na maximální turbo frekvenci je stejné, jako když vám výrobce auta řekne, že má spotřebu 7, maximálku 220 a zrychlení na stovku za 9. Fakt to neznamená, že těch 220 či to zrychlení dá se spotřebou 7.
A na rozdíl od aut, kdy vám výrobce tu maximální spotřebu zatají, tak výrobci CPU vám ji dokonce prozradí. Ale vám se to stejně nelíbí.
Pokud nemas elektrinu zadarmo, tak se ti ten Intel nevyplati. Bych rekl, ze AMD ma vyrobeny Ryzeny 5000 do zasoby a ze proste Ryzenama 7000 uspokoji poptavku po vykonu a Ryzeny 5000 budou dobre pro setrilky. Samozrejme pocitam s tim, ze po vydani nove generace cena rady 5000 klesne. Neni duvod, aby ne, naklady na vyvoj davno AMD zaplatila a ma vysoke marze, muze si dovolit jit s cenou dolu.
Zasadni problem Intelu je ten, ze ikdyz maji ty hybridni procesory (zmrsene uspornymi jadry), ze to stejne furt nehorazne zere.
Jelikoz krize v Intelu trva prilis dlouho, jsem presvedcen, ze uz neodezni, dokud nekdo ve firme nedokaze bouchnout do stolu a smahem ho vyklidit a zacit s navrhem procesoru znovu. A to bude hodne a dlouho bolet.
spotreba auta sa bezne udava 50/90/130, lebo tam ta to zaujma najviac. Motor pri 130 spotrebuje nejake palivo a vydava nejake teplo. A teraz si predstav, ze by vyrobca auta osadil chladic, ktory ale uchladi motor iba pri 50tke. Ved na dialnicu pojdes len obcas! Tak presne to robia vyrobcovia CPU a hlavne intel. Chladic treba samozrejme nastavit na PL2 a preto PL2 je nove TDP. U 13900k to bude 350W.
Já demonstruji hloupost? Na to jsi tu očividně ty, přečti si znovu DEFINICI od intelu, co je to TDP (a to D neni "designed" oprav si to v poznámkách, až to budeš příště kopírovat), pak dělej, že něčemu rozumíš. Pokud neumíš anglicky a text si přeskočil, zkus poprosit nějaké pětileté dítě. aby ti to vysvětlilo.
A ještě pro tebe jedna informace, i9 12900, žere >200W, gen 13 přidává +100W, zvládneš ty počty??
Radeček, nemôžeš byť taký ako to prezentuješ.
1. žiadny 65W Intel CPU nežerie 250W, ale ani tých 65W
2. ak pôjdeš s autom 40 km/h v 1. prev. stupni, určite zožerie 4× než je papierová spotreba, alebo 220 km/h proti vetre
3. avšak CPU nemá optimálnu a maximálnu záťaž, nedá sa zaťažiť po rovine, alebo do Alp. Proste max. záťaž je maximálna
4. ak dáš na 65W CPU 65W chladič, pôjde podľa špecifikácie, ale keď na neho dáš 180W chladič, nepôjdú otáčky ventilátora cca na 50%, ale zase na MAX. Takže nejde len o to, či pri 65W ide CPU podľa špecifikácii, ale o to, že človek ani nevie aký chladič zvoliť, aby bol PC tichý.
5. kedysi stačilo dať na 65W CPU chladič schopný uchladiť 150W a PC bol tichý. Dnes to tak nie je, ale Intel obhajuješ. Čiže vtedy to bolo podľa Teba OK, ale aj dnes je to OK? Ak ide o 2 rôzne prístupy, tak ťažko môžu byť obe OK. Jedine, že by si bol zaslepený a chcel obhajovať Intel bez ohľadu na to čo urobí
6. nie je 65W ako 65W CPU. Jeden má max 77 W, druhý 180 W (cca)
Neskutočné aké blbé príklady volíš, aby Ti téza sedela. Na 1 strane je pre užívateľa plus, že jeho 65W CPU môže mať v benchmarku 20000 bodov, ale aj 24000, ale asi ma naštve, keď po upgrade i5 65W CPU na i7 65W môj 180W chladič sa pôjde kvôli otáčkam zblázniť a asi budem musieť v UEFI nastaviť menšiu spotrebu/TDP, aby sa pri PC dalo spať. Kedy pochopíš, že keď si kúpim CPU s nejakým TDP, chcem, aby bol na lepšom chladiči tichý bez zásahu do UEFI? Vieš veľmi dobre, že toto Intel robí, aby dotiahol AMD za každú cenu. Len nechápem prečo sa bojí udávať skutočné max. TDP podľa ktorého by som vedel s akým chladičom bude daný CPU TICHÝ. Ale nepochopíš.
Last gen je taky dobrá možnost to ano. Každopádně pár malých jader navíc u Intelu už nejspíš nepůjde přehlédnout.
Ale myslím že Intel si je svého problému se spotřebou vědom a přinejmenším u 65W modelů se posnaží, aby E cores nebyly jen tak pro parádu. Nebo aspoň v to jako spotřebitel doufám.
Co se týče otázky designu, nemyslím si, že by nutně museli začít vše znovu. Ale pokud se 2 až 3 generace zaměří na efektivitu a spotřebu, a né na IPC a clocky, tím se jim při stejné spotřebě zvýší výkon také. V tom vidím jediný návrat intelu. Pokud u CPU začnou od znovu, skočí to jak s ARC a jen tak se nedoplatí. Těch změn a nových bugů by bylo moc.
Ano, demonstrujete svou hloupost. Ale klidně si v tom pokračujte. A omlouvám se, že vás urazila ta dvě písmenka, která jsem tam dal navíc. Je hezké, že řešíte je, místo toho abyste mi vysvětlil, jak je možné, že to vámi zmiňované auto má spotřebu při šlápnutí na plyn taky výrazně vyšší, než těch 7 litrů, kterými se oháníte.
Udávat spotřebu při 50/90/130 jsem už tedy více jak 10 let neviděl, ale budiž. Všiml jste si však, že těch 130 není maximální rychlost, co dnešní auta zvládnou?
Tedy váš příměr je naprosto hloupý. Chladič auta samozřejmě zvládne běžnou zátěž. Když auto zatížíte maximální povolenou zátěží a vyrazíte s ním do Alp, kde pojedete půl hodiny do kopce na maximální otáčky, tak ten motor uvaříte. A samozřejmě spotřeba bude násobně jinde, než ta oficiálně udávaná.
Navíc to auto je většinou tak hloupé, že maximálně rozsvítí kontrolku přehřátého motoru, ale nic dalšího s tím nedělá. Procesor si v klidu sníží frekvenci a jede dál.
Pokud je ti podezrele, jak mohlo tve Kacko zrat mene nez moje eFko, tak duvod je nastaveni desky. Kazda deska se v tomhle chovala jinak, coz se odvijelo od toho, jak to nastavil vyrobce a taky od kvality napajeci kaskady.
Mam na desce i nastaveni MAX 65W a i potom to teda malinko tu spotrebu presahuje, ale +- je to ok.
Jenze recenzenti a hlavne Intel sam sice u F definoval TDP na 65W, ale pak to testovali na vic, procesor to snesl, pravdepodobne na to byl designovan, tak proc do toho nejit, ze. Akorat je to podvod, kdyz se pak srovnava 65W procesor od Intelu a od AMD, ale ten od Intelu bezi s limitem na 150W.
Je zajímavé, že umíte vyměnit chladič, ale nastavit si limit spotřeby v BIOSu, aby bylo vaše PC tiché, je nad vaše síly.
Já chápu, že nechcete mít hlučný počítač. Taky mám všechna taktování na svém Ryzenu vypnutá a ještě mám snížené napětí. Ale fakt nepochopím, proč tu většině z vás vadí, že ten procesor je schopen vysokého taktování s vysokou spotřebou. Vždyť je to bonus navíc. Nikdo vás nenutí ho využívat. Když si ho osadíte tím boxovaných chladičem, tak se vysoké spotřeby bát nemusíte. A pokud už na něj narvete nějaký pořádný chladič, tak jste snad svéprávný, abyste si vybral, jestli chcete vysoký výkon s vysokou spotřebou a velkou hlučností, anebo se spokojíte s výkonem nižším a tichým provozem.
Mám se rozčilovat, že výrobce mého auta tvrdí, že má spotřebu 5 litrů na 100 km, a já té spotřeby při 190 km/h nedosahuju?
Maximální zátěž v PC při běžné práci nedosáhnete, stejně jako nedosáhnete té maximální zátěže u auta a nevykládejte mi pohádky o tom, že jo. Fakt se musíte snažit, abyste toho docílil. Většinou je jen v těch benchmarcích, protože při běžné práci se sice občas dostanete na 100% vytížení procesoru, ale spotřeba při něm je někde jinde, protože nezáleží jen na procentu vytížení, ale i na instrukcích, kterými je toho dosaženo.
Vám vadí, že se neuvádí maximální TDP? Tedy vám vadí, že ta maximální hodnota, která se samozřejmě uvádí, se nenazývá TDP?
Jinak tohle nemá nic společného s Intelem. To platí úplně stejně pro AMD. Jen vás AMD fanatiky to vytáčí k nepříčetnosti u Intelu, kdežto u své značky to omlouváte tím, že "Intel je daleko horší".
hh:
I9 12900 - přímo z intel ark
Processor Base Power: 65W
The time-averaged power dissipation that the processor is validated to not exceed during manufacturing while executing an Intel-specified high complexity workload at Base Frequency and at the junction temperature as specified in the Datasheet for the SKU segment and configuration.
Maximum Turbo Power: 202W
The maximum sustained (>1s) power dissipation of the processor as limited by current and/or temperature controls. Instantaneous power may exceed Maximum Turbo Power for short durations (<=10ms). Note: Maximum Turbo Power is configurable by system vendor and can be system specific.
Tolik k tomu, co píše Intel u jednotlivých CPU.
Co se toho, co tu píšete o autech, týče...:
Doporučuji pustit PC,, fungovat na něm třeba 3 dny a změřit průměrnou spotřebu CPU. Pak by to možná odpovídalo přirovnání ke spotřebě auta.
"že ten procesor je schopen vysokého taktování s vysokou spotřebou. Vždyť je to bonus navíc."
.. neni nad to si koupit Porsche a jezdit s tim potom jako s feldou. Od toho se ta Porsche preci delaji, nebo ne?
"Většinou je jen v těch benchmarcích, protože při běžné práci se sice občas dostanete na 100% vytížení procesoru, ale spotřeba při něm je někde jinde"
.. Vas p. Holecek muzu klidne ujisiti, ze pri max MT vytizeni procesoru pomoci H265 (coz je AVX2) spotreba opravdu neni "uplne nekde jinde", ale tem hodnotam se blizi. Mozna ze v Holeckove to plati, jak pisete, ale jinde ne.
Pokud jste to dodnes nepochopil, jako ze nepochopil, tak nejde jen o jeden konkretni model s jendou konkretni spotrebou, ale jde o cely trend. ALe chapu,ze pri vyrocnich zpravach Intelu, se to spatne obhajuje ;)
" Jen vás AMD fanatiky to vytáčí k nepříčetnosti u Intelu, kdežto u své značky to omlouváte tím, že „Intel je daleko horší“."
.. to opravdu nemusi p. Holecek, ona je totiz daleko horsi ;D
Jen pro Info, komu vadi nesmyslne vyhnana spotreba u Intelu, bude mu rovnez vadit i spotreba u AMD. Pouze cast jedincu jako jste Vy, to nejak nechce pochopit :) Ono nejde totiz o to, jestli je to Intel nebo AMD, jde o to, ze je to vysoka spotreba.
.
@Radek Holeček "Mám se rozčilovat, že výrobce mého auta tvrdí, že má spotřebu 5 litrů na 100 km, a já té spotřeby při 190 km/h nedosahuju? " ????????????
Proč děláte, že nevíte, že těch udávaných 65W TDP je vztaženo k base clock? Tzn, že procesor téměř nic nedělá a není pod žádnou zátěži.... To je, jako byste s tím vaším autem stál někde na neutrál a motor běžel pouze pro to, aby obsloužil dobíjení, denní osvětlení, klimatizaci, autorádio a pod.... Ale vy s tím autem snad chcete hlavně jezdit. Proto se uvádí spotřeba ve městě, mimo město a kombinovaná spotřeba. No a to CPU máte jistě také pro to, aby vyvíjelo nějakou činnosti a ne aby se flakalo na neutrál (base clock). Proto by bylo vhodné, aby výrobce CPU uváděl TDP CPU v provozu a ne TDP na neutrál.... Proto nechápu, jak můžete těch 65W stále obhajovat? No možná chápu..... ????
TDP je na base clock ale v 100% zatazi. Na base clock ale nikdy procesor nejde, musel by si mu dat strasne zly chladic, aby uchladil presne tych 65/125W. Ono to nieje uplne jednoduche pochopit/vysvetlit, lebo procesory niesu rovnake a kazdy kus ma inu spotrebu + niektore dosky kludne poslu do procesora viac a ina menej. Holecek pise, ze ma ryzen.. tak napr. "moj testovany kus" 5950x mal na default spotrebu 125W (ma mat 105) a s povolenym PBO 215W - teda 2nasobok toho co ma mat. Rozdiel vykonu ale iba 10%. A to robi Intel, zenu frekvencie, lebo ich procaky su slabsie ako konkurencia, a aby ich dohnali, musia ich taktovat daleko nad ideal. 10700k som mal 120W, co sedi s TDP125 v ramci chyby merania.