Hlavní navigace

Unikly specifikace Xboxu 720 a Playstationu 4, oba stroje ovládlo AMD s Jaguarem

22. 1. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Ve velké novince o chystaném Xboxu nové generace jsme se specifikací dotkli jen lehce, ty totiž na veřejnost vyplavaly až o několik dní později. Zato však známe údajné parametry i konkurenčního Playstationu 4. Mnohé z vás možná překvapí, že konzole jsou si velice podobné, skoro jako by se Microsoft a Sony dohodly, že už vývojáře her nebudou trápit nestandardním železem.

Xbox „Durango“: skoro jako PC, až na procesor

Blokový diagram konzole Durango (nový Xbox) sestavil server VGLeaks. Konzole od Microsoftu má mít osmijádrový procesor na 1,6 GHz, který je složen ze dvou „modulů“ o čtyřech jádrech, která v rámci modulu sdílí 2 MB L2 cache. Tyto specifikace nápadně připomínají chystané čtyřjádrové APU Kabini architektury Jaguar. Proč se Microsoft rozhodl spolupracovat s AMD, je nadmíru jasné – AMD jako jediné umí zabudovat procesor a výkonné grafické jádro do jednoho čipu (Intel to umí také, ale s grafickými jádry nemá zdaleka takové zkušenosti), což se pro budoucí snižování výrobních nákladů hodí. Proč si ale ze dvou architektur vybral tu méně výkonnější, zaměřenou na tablety, lehké notebooky a podobná zařízení, nám jasné není. Doufejme, že se to Microsoftu nevymstí a vývojáři se rychle naučí psát vícevláknový kód.

Grafické jádro má obsahovat 12 bloků s celkem 768 výpočetními jednotkami. Bezesporu jde o architekturu GCN, bude to ale nově navržené jádro, protože Cape Verde má pouze 10 bloků. Relativně nízký takt může být dán optimalizací pro nízkou spotřebu, a nebo je to kvůli výtěžnosti, protože ne každý čip zvládne běžet na 1 GHz a není zde možnost udat zmetky v levnějších modelech.

Ostatně, kvůli paměťovému subsystému zřejmě ani nelze použít existující čipy z Radeonů HD 7000. Namísto vlastní paměti má GPU k dispozici 32 MB Embedded SRAM s teoretickou propustností 102 GB/s a přes „severní můstek“ přístup do hlavní paměti, jejíž propustnost je 68 GB/s (je tedy připojena přes čtyři kanály). Paměť má kapacitu 8 GB, z čehož 3 GB si prý trvale zabere operační systém a aplikace běžící na pozadí.

Playstation 4 „Orbis“: tu přidat, tu ubrat…

Nový Playstation by oproti Xboxu měl mít o polovinu vyšší hrubý výpočetní výkon, ve skutečnosti jsou si ale konzole velice podobné. Procesor by měl být totožný a rozdíl padá na vrub grafického akcelerátoru, ten v Playstationu 4 má mít 18 bloků a tedy 1152 stream procesorů, takt má být opět 800 MHz. Výkonem tak bude mít velmi blízko k Radeonu HD 7850.

Podle serveru Eurogamer.net chce Sony už od začátku integrovat procesor a grafické jádro do jednoho čipu. Na první pohled se to může zdát jako šílenost, avšak procesorová jádra architektury Jaguar jsou poměrně malá, včetně vyrovnávacích pamětí by se osm jader vešlo do 75–80 mm², grafické jádro pak nebude větší než 200 mm² (Pitcairn s 20 bloky má 212 mm²). Celý čip by tak byl menší než již přes rok vyráběné high-endové GPU a jeho spotřeba by nemusela překročit 150 W.

Co se operační paměti týče, Rambus tentokrát ostrouhal a Playstation 4 ponese 4 GB paměti GDDR5. To je poměrně málo a vývojáři nepochybně narazí na limit kvality textur a vzdálenosti, na jakou je možné je vykreslovat. Díky tomu, že operační systém nevyvíjí Microsoft, si tento z paměti ukrojí pouze kolem jednoho gigabajtu, i tak má ale Xbox až dva gigabajty pro hry k dobru.

KL24

Blu-ray mechanika již standardem

Obě konzole v základní výbavě nabídnou mechaniku pro čtení disků Blu-ray, zdroje se však rozcházejí, co se týče podpory čtyřvrstvých médií BDXL. Podle VG247 si obě konzole poradí se 100GB disky, VGLeaks ale v případě Xboxu hovoří o mechanice schopné číst jen 50GB média. Ohledně toho, zdali Xbox bude nebo nebude přehrávat filmy, oba magazíny mlčí, snad tedy šlo pouze o fámu.

Zdroj: VGLeaks, Eurogamer, VG247