Hlavní navigace

Unreal Tournament budeme hrát v prohlížeči. Flash způsobí revoluci

5. 10. 2011

Sdílet

Zdroj: Redakce

Flashová revoluce; 3D hry; Výhody Flashe

Kevin Lynch nám scházel, napodruhé na pódiu scházel skutečný stálý tahoun přednášky. Vystřídala se na něm řada lidí, někteří z nich byli velmi zajímaví. Jen tak pro informaci, své kvality dokázala technologie peer to peer. Díky ní se na přenos ze sálu v Americe dalo koukat bez zádrhelů. Kvalita obrazu rozhodně nebyla lepší než průměrná, avšak video se hýbalo plynule a bez přerušování. A pak že P2P není technologií budoucnosti. Klasický stream příliš zatěžoval servery a ty nebyly schopné dodávat obsah všem zájemcům.

Úterní část konference byla určena především pro vývojáře. Pokud nevyvíjíte weby nebo aplikace, nevadí. Podíváme se, jak se novinky předvedou v praxi. V úterý ráno Adobe vypustilo Flash Player 11 a AIR 3. O AIRu se toho moc říct nedá, až na to, že s jeho pomocí lze poměrně snadno vytvořit universální aplikace. Flash vás bude zajímat mnohem víc. Určitě jste slyšeli o tom, jak jedenáctá generace za pomoci nových technologií podporuje hardwarovou akceleraci (ono to platí i pro AIR 3).

Flashová herní revoluce

V úterý večer jsme viděli něco úžasného. Po náročném vývoji jedenáctého Flashe začneme pomalu sklízet ovoce. Adobe usilovně spolupracuje s mnohými partnery a patří k nim také tým Epic Games. Jejich akční řežba Gears fo War 3 nedávno vzala obchody útokem. Určitě od nich znáte jinou herní sérii, Unreal Tournament. Takhle primárně multiplayerová střílečka běžela na presentaci v prohlížeči. Zástupce Epic Games se chopil ovládání a se svou postavičkou běhal a střílel do protivníků. Pokročilá grafika, prakticky, jak ji známe z běžné verze Unreal Tournament, šlapala svižně jako by se nechumelilo.

Hardwarová akcelerace umožňuje plynulost. A jiné technologie zase to, že pak ve Flashi běží 3D obsah. Převedení kódu hry do prostředí Flashe údajně nebyl zase takový problém. A výsledek skutečně ohromil. Už jste někdy viděli někoho hrát moderní akční pecku v prohlížeči? Pokud jste viděli ukázku z presentace, nahlédli jste do budoucnosti. Adobe samotné o Flashi tvrdí, že je konzolí webu (zatímco Xbox 360 je konzolí obýváků). Takhle by mohlo hraní na počítačích fungovat. Nikdo by nemusel nic moc řešit, hra by se neinstalovala, prostě jen spustila. A automaticky by fungovala.

Adobe spoléhá na široký ekosystém. Flash se nestydí před žádnou platformou. Bez rozpaků běží prakticky všude: na počítačích, tabletech i v telefonech. Firma časem vytvořila takovou skoro universální platformu. Sama má zájem podporovat co nejvíce typů zařízení, což se jí daří. Neproniká pouze tam, kde jí nikdo nechce. Válečný stav přetrvává především s Applem. V prohlížeči na iPhonu nechce Steve Jobs o podpoře Flashe ani slyšet. Jinak ale Flash v iOS dovede žít naplno, nejen přežívat.

Machinarium se proslavilo (díky Flashi)

Na obřím plátně se rozsvítil nápis Machinarium. Kdo by českou adventurku neznal, když se proslavila dokonce i ve světě. Adobe na ni pohlíží se zájmem, poněvadž běží ve Flashi. Svých pět minut slávy si Češi odbyli poměrně rychle. Ono ani nebylo moc o čem hovořit. Adobe se chvástalo jasně danou rovnicí. Flash běží všude, takže není příliš velký problém hru distribuovat na skoro na všechny platformy. Import Machinaria na iPad problém nebyl. A ten stejný kód běží rovněž na Androidu. Sdělení Adobe je jasné.

Firma hry podporuje a vidí v nich potenciál. Možná se jí povede zásadně změnit tvář herního průmyslu, alespoň pokud jde o technické pozadí věci. Náročnost práce s Flashem se snižuje, snaha o prolomení bariér se vyvíjí dost úspěšně. A který vývojář by neslyšel na to, že stačilo vzít Machinarium pro iPad a prakticky beze změn se rozběhlo na Androidu? Jakmile aplikaci pro Flash vdechnete život, můžete počítat s jejím snadným rozšířením takřka kamkoliv. Původně ji můžete distribuovat na počítačích, bez většího úsilí ji protlačíte například i na tablety. V tom vizte krásu této technologie.

Z her jsme shlédli malou ukázku Angry Birds. Naštvaní ptáci ve Flashové verzi obsahují více efektů. Mohou si to dovolit díky hardwarové akceleraci, protože grafická karta je na rozdíl od procesoru rozhýbe. AIR podporuje některé stejné technologie, takže v něm třeba funguje hardwarová akcelerace.

Výhoda? Flash je všude

Vzhledem k rozšířenosti se Adobe Flashe jen tak nezbaví. Naopak se snaží vývojářům usnadnit co nejvíce cestu. Výsledky mohou vypadat tak, jak jsme viděli během presentace. Komplexní 3D hry poběží v prohlížeči. Společnost na druhou stranu říká, jak se jí líbí HTML5. Ačkoliv se mu hodně věnuje, svůj vlastní produkt tak nějak upřednostňuje. Zrovna hry bude v současnosti asi opravdu snazší prodávat prostřednictvím této ucelené platformy namísto pouhých webových technologií.

Adobe má plány, které zahrnují i aplikace pro obchodní sektor a sociální prográmky. Stále hovoříme o produktech ve Flashi. Věnovat se jim více nicméně postrádá smysl. Že toto prostředí poskytuje prostor i pro jiné programy než hry, si domyslí každý. Ze všech příkladů uvedených na presentaci vyplývá několik výhod. Snižují se náklady na vývoj, zkracuje se čas potřebný ke tvorbě programů a automaticky cílíte na vysoký počet platforem. To jsou nepopiratelné výhody mnohými nenáviděné platformy.

„Web máme také rádi“

„Web máme také rádi“

Webové technologie ale Adobe zajímají také. Ostatně jsme viděli třeba i herní dema, která fungují i bez Flashe. Firma aktivně spolupracuje s konsorciem W3C, aby se webové standardy co nejrychleji vyvíjeli. Sama přispívá do WebKitu, což je jádro, které web podle Adobe nakonec vykreslí. Velkou zodpovědnost za pořádné efekty na webu nesou kaskádové styly, takže se společnost vytasila s novými elementy. Například prvek Regions dává designérům kontrolu nad textem. Text se může libovolně tvarovat a obtékat objekty. Podporuje Regions aktuálně najdete v posledním Chromiu a v Internet Exploreru 10. (Microsoft konečně bere web vážně a dost možná se minimálně pokusí stát se tahounem v oblasti standardů.)

Druhou novinku v kaskádových stylech představují Shadery. Ty teprve čekají na schválení konsorciem W3C. Právě ony rozhýbají jinak statické stránky. Zvykli jsme si na to, že stránky obsahují pěknou grafiky, avšak statičnost zatím za své nevzala. Animace doslova rozpohybují celý web. V ukázce jsme shlédli krom jiného listy utrhávající se z notesu. I bez Flashe lze udělat omračující efektovou šou, o tom nyní není pochyb. Jak předvádějící posouval jezdcem na stránce, listy se plynule utrhávaly z virtuálního bločku a odlétávaly pryč z obrazovky. A co víc, na některých listech byl vložený další obsah.

Na jednom jsme měli možnost vidět přehrávající se videa (opět vložené na stránku pomocí specifikací HTML5). Video se přehrávalo i po odtržení listu a transformovalo se spolu s ním – aby byla iluze pohybu realističtější, papíry se různě prohýbaly, podobně jako v realitě. V jiném příkladu se na kus virtuálního papíru vešla mapa. Mapy Google fungovaly tak jako jindy, až na to, že se pak celý papír sroloval přesně tak, jak byste srolovali fyzický papírový čtverec nebo obdélník, na nějž se v tiskárně nanesla nějaká mapa.

Adobe pomáhá s tvorbou standardů

Adobe se samo zasazuje o hezčí a lepší web. V rámci spolupráce se nevyhýbá ani Googlu a pracuje na nových webových standardech. Ovšem nebylo by to Adobe, kdyby zároveň vývojářům nedodávalo ty správné nástroje na tvorbu obsahu. Stále ještě relativní novinka zvaná Edge vám ochotně pomůže s animacemi, které na svých stránkách budete moci využít. Výsledný produkt zase není ničím jiným než míchanicí HTML5, CSS3 a JavaScriptu. Vygenerované animace šlapou jak na počítačích, tak mobilních zařízeních. Zkrátka všude, kde se nachází internetový prohlížeč. Edge Preview 3 lze stáhnout z Adobe Labs.

K akvizicím oznámeným v pondělí se přidává další. PhoneGap je opravdu zajímavý produkt, který se stane součástí Creative Cloud. Tato cloudová služba využívá roztříštěnosti platforem. Flash běží skoro všude a lze je považovat za universální, avšak pokud se mu vyhnete a pustíte se do nativních aplikací, budete se potýkat s vysokou fragmentací. PhoneGap zjednodušeně řečeno vaši aplikaci převede do stavu, kdy bude kompatibilní až se šesti největšími platformami. K vývoji si vystačíte s běžnými webovými technologiemi.

Výsledné programy přitom budou nativně komunikovat a pracovat s cílovými platformami. IOS, Android, Windows Phone, BlackBerry, webOS, Symbian a Bada – tyto operační systémy můžete s PhoneGap pokrýt. Ten se postará o „konverzi“ a přístup do katalogu všech těchto systémů. Pěkný kus technologie se dostal Adobe do rukou, že? Důležité je, že jej firma nezpoplatní. Dokonce zůstane open source, zdrojové kódy se po akvizici bohudík neuzavřou. K vývoji vám v tomto případě pomůže třeba DreamWeaver. Portfolio Adobe se pěkně doplňuje.

Při vývoji mobilních aplikací se budete moci vydat i cestou AIRu. Ten není open source, ovšem díky „nativním rozšířením“ s ním přivedete k životu rovněž nativní aplikace pro různé platformy.

To je asi tak všechno, s čím Adobe na druhé velké přednášce vyrukovalo. Zásadní odhalení odkryla novinky, s nimiž si vystačíme asi na dlouho. Budoucnost společnost nastínila, takže nás už skoro ani nemá čím překvapit. Nebo se jí to zase povede? To uvidíme na jiné akci. Adobe Max pro letošní rok svůj potenciál vyčerpal.

Galerie

Galerie

MMF24