Motivace testu
Na jednom ze svých počítačů jsem se dostal do situace, kdy by většina osazených komponent nové hry ještě umožňovala, ale cítil jsem, že s graficky náročnějšími hrami, vyšším rozlišením (hlavně, když 20 až 22palcové LCD panely s rozlišením 1 680 × 1 050 px už nejsou drahé) nebo anti-aliasingem začíná pomalu starý dobrý Radeon X1950 Pro ztrácet dech. Věřím, že situace, kdy máte Athlon 64 X2 nad 2 GHz či Pentium Dual-Core/Core 2 Duo nad 1,8 GHz, pro Windows XP dostatečné 2 GB operační paměti a přitom tuto dosud slušnou kartu, není nijak vzácná.
Máte už přečteno?
Test Radeonu HD 3850 a 3870 pod Windows Vista a s Core 2 Duo E6750
Teorie CrossFire a test na Intel P35, Windows Vista a Core 2 Duo
Ve zmíněných kombinacích se určitě najdou i tací, kteří mají dva PCI Express ×16 sloty pro druhou grafickou kartu do CrossFire: majitelé desek s čipovými sadami Intel 965P, P35 anebo ATI CrossFire Xpress 3200 (či AMD 580X). Tito uživatelé možná budou přemýšlet nad tím, zda je lepší koupit novou grafiku za 4 000 Kč (případně ještě více), nebo raději přikoupit druhý Radeon X1950 Pro, který se dnes v tichém provedení dá sehnat za 2 700 Kč včetně DPH:
PowerColor Radeon X1950 Pro 256 MB AC2. Za rozumnou cenu a rovnou s tichým chlazením Arctic Cooling Accelero X2. Zdroj: www.pcmasters.de
Ponechme stranou, že to samé platí pro ještě levnější Radeony X1950 GT, nebo že si můžete do CrossFire k Radeonu X1950 Pro přikoupit klidně i Radeon X1950 GT (a ideálně jej na frekvenci Pro přetaktovat) a mít tak upgrade za 2 300 Kč. Nás teď chvíli bude zajímat vlna nových karet, o nichž se všude píše, jaký mají skvělý a dosud nevídaný poměr cena/výkon. Prvním nápadem na upgrade Radeonu X1950 Pro bude jistě Radeon HD 3850 256 MB, jenž je dostupný v docela rozumném množství za cenu od 4 000 Kč včetně DPH:
Kartu Sapphire Radeon HD 3850 256 MB jsme otestovali jako první, nyní už seženete za podobně dobré ceny třeba i PowerColor či Gigabyte. Zdroj: www.sapphiretech.com
Ale možná je pro dnešní hry opravdu důležitá téměř jen grafická karta a i upgrade na dražší GeForce 8800 GT 512 MB by mohl být tou pravou volbou, která zařídí, že od vylepšování budete mít na chvíli zase pokoj:
Verze Extreme se od běžné GeForce 8800 GT, kterou jsem testoval, liší vyššími takty, vyšší cenou a mírně zářivější samolepkou s tématikou hry Bioshock. Zdroj: www.octeam.fr
To už se ale bavíme o investici za většinou více než 6 000 Kč, a proto bude potřeba všechno pořádně ověřit. Při testování jsme se zaměřili právě na rozlišení 1 680 × 1 050 px a co nejširší škálu her. Ukážeme si ale také vliv anti-aliasingu a anizotropního filtrování na výkon a v několika hrách budete moci vidět i výkon karet v rozlišeních 1 280 × 1 024 a 1 920 × 1 200 px. Pokud myslíte, že výkon některých grafik přes dobré průměrné hodnoty fps kolísá více než u jiných, uvidíte v grafech průběhu fps u her Bioshock, Call of Duty 4, Heroes of Might and Magic V a Medal of Honor: Airborne.
Testované karty, testovací sestava
Původně testovaný Gigabyte Radeon X1950 Pro vypadal nějak takto:
Zdroj: www.gigabyte.co.uk
Protože se však jedná o kartu bez sledování teplot a možnosti regulovat či sledovat otáčky, museli byste se smířit s velkým hlukem, který Zalman VF700 na 12 V vydává. Stačí dokoupit regulátor, já jsem VF700 AlCu rovnou vyměnil za účinnější model VF900:
Druhý stejný Radeon X1950 Pro do CrossFire jsem neměl, ale to vůbec nevadí, protože vám stačí karta stejné generace a stejné rodiny (tedy třeba i zmíněný Radeon X1950 GT) a CrossFire by měl bez problémů pracovat. Partnera Gigabytu tedy dělal Radeon X1950 Pro od Sapphire, jehož chladič sice není úplně tichý, ale jde snadno regulovat a má všechny možnosti sledování (teploty, otáčky):
Referenční kartu ATI Radeon HD 3850 256 MB už znáte z prvního testu Radeonů HD 3850 a 3870:
Stejně tak GeForce 8800 GT 512 MB byla zastoupena referenční kartou od společnosti Nvidia:
Se zprovozněním CrossFire režimu dvou různých Radeonů X1950 Pro nebyl žádný problém, deska A8R32-MVP Deluxe nabízí nejen dostatek prostoru pro dvouslotová grafická řešení, ale hlavně díky čipové sadě ATI CrossFire Xpress 3200 také dva plnohodnotné PCI Express ×16 sloty. Po přečtení testu srovnejte relativní nárůsty ve hrách s testem CrossFire na čipové sadě Intel P35 s konfigurací PCI Express ×16 + ×4.
Testovací sestava
Procesor | AMD Athlon 64 X2 @ 2,25 GHz (Manchester) |
Základní deska | Asus A8R32-MVP Deluxe |
Čipová sada | ATI CrossFire Xpress 3200 (RD580) + Uli M1575 |
Zvuková karta | Creative Labs Audigy |
Pevný disk | Western Digital Caviar SE16, 750 GB (WD7500AAKS) |
Paměť | 2× 1 GB Corsair DDR450, 2-3-2-5, 1T |
Zdroj | Corsair HX620w |
Grafické karty | Gigabyte Radeon X1950 Pro, 256 MB GDDR3, 575/1 380 MHz, 256-bit Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB GDDR3, 575/1 380 MHz, 256-bit ATI Radeon HD 3850, 256 MB GDDR3, 670/1 660 MHz, 256-bit Nvidia GeForce 8800 GT, 512 MB GDDR3, 600/1 800 MHz, 256-bit |
Operační systém | Windows XP Professional, 32-bit |
Ovladače | ATI Catalyst 7.11 WHQL Nvidia ForceWare 169.02 WHQL Nvidia ForceWare 169.09 pro Crysis |
3DMark06
3DMark06
Celkové skóre 3DMark06 je určitým dílem ovlivněno procesorem, podívejme se na dílčí testy:
Všimněte si především téměř 100% nárůstu s druhým X1950 Pro v CrossFire v graficky nejintenzivnějším Canyon Flight:
Bioshock
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
V Bioshocku pod Windows XP kupodivu CrossFire neměl přínos, testovaná část je přitom velmi závislá právě jen na výkonu grafické karty.
Call of Duty 4
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Duty 4 je jednou ze dvou her, kde měl CrossFire problémy po zapnutí anti-aliasingu. Obraz se z velké části rozsype a jste rádi, když trefíte do menu. Výsledky CrossFire proto neberte v potaz.
Call of Duty 4 je jednou ze dvou her, kde měl CrossFire problémy po zapnutí anti-aliasingu. Obraz se z velké části rozsype a jste rádi, když trefíte do menu. Výsledky CrossFire proto neberte v potaz. Na prvním grafu průběhu fps je vidět, jak se CrossFire chytne až v určitých scénách.
Company of Heroes
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 1.71, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, pouze kvalitu zvuku a fyziku jsem snížil na minimum, abych co nejvíce odstranil limitovanost procesorem.
Company of Heroes není v DirectX 9 režimu hrou, s níž by se grafiky nějak zapotily. Přesto CrossFire přináší více než 50 % výkonu navíc, upgrade na novější generaci jediné grafiky však přinese ještě více.
Crysis
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem vnucoval přes ovladače. Plnou verzi hry nemám k dispozici, a tak budete muset vzít zavděk výsledky z dema (podle testů, v nichž redakce testují demem i plnou se však zdá, že karty si pořadí v těchto různých verzích nemění, a tak by demo pro testy mělo být použitelné).
CrossFire dvou X1950 Pro pod Windows XP v Crysis nepracuje, jak by měl, bez AA nepřináší zrychlení a po zapnutí AA způsobí chyby v obraze. Hraní si s přejmenovaním souboru, přepínáním Catalyst AI nepomáhá. Abyste v Crysis mohli zapínat AA/AF potřebujete GeForce 8800 GT 512 MB (nebo alespoň Radeon HD 3870).
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem ale nechal u všech karet vypnuté, protože s Radeonem X1950 Pro jsem ani neměl možnost je zapnout. Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy.
CrossFire v novém Enemy Territory funguje velmi slušně a chvílemi dotahuje i na GeForce 8800 GT. Radeony HD 3800 jsou v ET: QW o dost slabší než G92.
Gothic 3 a Half-Life 2: Lost Coast
Gothic 3 je příkladem DirectX 9 hry s HDR, u níž se engine nedá rozhodně nazvat optimalizovaným a také jej výrobci karet nemají mezi top hrami, pro které by optimalizovali oni (netestuje se jím tolik). U nás se však dlouho drží mezi nejprodávanějšími hrami. Výkon měřím pomocí FRAPSu.
CrossFire podle mě v Gothic 3 nefunguje, ten slabý nárůst je spíše způsoben odchylkou měření (postava hlavního hrdiny se trochu náhodně hýbe).
Half-Life 2: Lost Coast
Lost Coast sice není žádnou hrou ze série Half-Life 2, ale pouhým technologickým demem. Využívá však stejný Source engine, navíc do něj Valve nacpalo snad nejvíce technologií na nejkratší úsek. Testuji s maximálními detaily (i water reflect all), AA a AF zapínám v nabídce hry.
Při použití jen trochu silné grafiky a průměrného procesoru je Source engine limitován vždy tím druhým jmenovaným (naštěstí pro notebookové hráče). CrossFire v Source enginu funguje dobře, pro opravdové testování grafik by to chtělo ještě vyšší rozlišení a ještě vyšší stupeň anti-aliasingu.
Heroes of Might and Magic V
Heroes of Might and Magic V sice nepatří mezi nejnovější tituly oslňující posledními výkřiky módy z oblasti grafických efektů, přesto je hra jednak stále docela náročná na grafickou kartu a také patří mezi u nás vůbec nejpopulárnější PC hry vůbec. V lednu 2008 navíc vyjde datadisk Tribes of the East a hra zase chvíli bude prohánět tisíce domácích počítačů. Ve hře testuji v mapě Hot Pursuit pomocí FRAPSu.
Tento graf vypadá trošku překvapivě, ale nevynášejte ukvapené soudy:
Pokud myslíte, že na GeForce 8800 GT nefungovalo zapnutí anti-aliasingu, mám pro vás důkaz, že se mýlíte:
GeForce 8800 GT je v této hře jakoby více závislá na výkonu procesoru než Radeon HD 3850 a ukáže se až po zapnutí anti-aliasingu. Ten ve hře zabudovaný má větší dopad na výkon karet ATI, zejména RV670, graf průběhu jsem tedy dělal raději z toho zapínaného přes ovladače:
Lost Planet
Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, DX10 fur pod Windows XP zapnout samozřejmě nelze. Podpora Multi-GPU byla v případě CrossFire nastavena vždy na ON, počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Athlonem 64 X2 nastaven na 2. Používám vestavěný benchmark.
V části snow funguje CrossFire a anti-aliasing má předpokládaný vliv na výkon.
V jeskyni se zřejmě nezapne anti-aliasing u GeForce 8800 GT (jinak si ten výsledek nedokáži vysvětlit), karty ATI a zejména zapojení CrossFire pak pro změnu zapnutí MSAA v menu hry dostane úplně na lopatky.
Medal of Honor: Airborne
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
Medal of Honor přeje Multi-GPU zapojení, bohužel však CrossFire dvou X1950 Pro nedokáže Radeon HD 3850 nahradit. Má totiž větší propady výkonu v nejnáročnějších místech hry:
Serious Sam 2
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Serious Sam 2 je i pro grafiky střední třídy v běžných rozlišeních hra limitovaná výkonem procesoru, teprve zapnutí AA a AF ukazuje, jak to s výkonem v této hře je.
Všimněte si, jak výkon Radeonu X1950 Pro prudce klesne v 1 920 × 1 200 px se 4× AA, zatímco Radeon HD 3850 se stejně velkou pamětí i stejně širokou sběrnicí takto netrpí.
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory byla jednou z prvních her, jež využívaly shader model 3.0. A to tak, že velmi dobře a ku prospěchu věci. V testované části lighthouse tvůrci několikrát pěkně použijí HDR s tone mappingem, parallax mapping i měkké stíny. Hra i přes své stáří stále velmi dobře škáluje grafické karty.
Na Radeonu X1950 Pro bohužel nebylo možné zapnout ve hře multi-sampling, takže srovnání se zapnutým AA/AF podstoupily jen dvě nové karty:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Mám pocit, že scéna, kterou jsem našel, odepíše takřka všechny existující grafické karty. CrossFire na výkon zničující pohypující se trávě vrhající stíny příliš nepomáhá a ani GeForce 8800 GT není kartou, která by si mohla dovolit Oblivion na „ultra high“ detaily.
Křivka poklesu výkonu s vyšším rozlišením je po zapnutí anti-aliasingu a anizotropního filtrování u všech karet bez rozdílu velmi strmá: toto není režim, který byste si v kombinaci s vysokými detaily mohli na současných kartách dovolit.
The Witcher (Zaklínač)
Pokud se chcete o enginu, obrazové kvalitě a optimalizaci Zaklínače dozvědět, přečtěte si jeden z nejpopulárnějších článků na ExtraHardware.cz.
Kaer Morhen
Výkon Radeonu HD 3850 s Catalysty 7.11 jde po zapnutí MSAA do věčných lovišť, je zajímavé, že s 2× AA je ztráta jen malá. Bez AA je výkon HD 3850 v počáteční fázi zaklínače (hrad) přitom často i nad GeForce 8800 GT. Ta je (opět) jakoby více limitována procesorem:
Okolí Wyzimy
Venkovní lokace Zaklínače jsou náročnější, ale zase třeba anti-aliasing (MSAA) tu nemá co na práci (a tak je jeho vliv nepatrný). Velký počet stromů a objektů při maximální viditelnosti způsobuje, že karty jsou limitovány zbytkem počítače:
Tomb Raider: Legend
Tomb Raider: Legend patří mezi hry s velmi málo optimalizovaným enginem a po zapnutí Next Generation Content, po kterémžto kroku vypadá opravdu k světu, dává zabrat i výkonnějšímu hardwaru. Testuji pomocí nástroje FRAPS.
Anti-aliasing vynucený přes ovladače ve hře korektně nefunguje, je potřeba zapínat speciální anti-aliasing ve hře:
Anti-aliasing na GeForce 8800 GT opravdu funguje, ale karta je ve hře limitována procesorem. CrossFire není úplně tak efektivní, jak bychom si asi přáli, přepnutí Catalyst AI na Advanced způsobí drobné chyby v obraze a také zpomalení.
Unreal Tournament 3
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Výkon jsem testoval v demu hry pomocí nástroje UT3bench. Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem obojím, u botmatch jsem průměroval tři výsledky (pokaždé obdržíte trochu jiný). Vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.
Botmatch je samozřejmě více limitován procesorem, grafiky se nejlépe ukazují ve flyby s AA/AF. CrossFire pomáhá docela obstojně, jak HD 3850, tak X1950 Pro CF a hlavně GeForce 8800 GT by si nechaly líbit silnější zbytek počítače. V každém případě platí, že UT3 si obstojně zahrajete ve 1 280 × 1 024 px i s jedním Radeonem X1950 Pro, na 1 680 × 1 050 px vám postačí HD 3850.
World in Conflict
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, snížil naopak physics, abych byl méně limitován procesorem). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
Zatímco GeForce 8800 GT je i v tomto rozlišení zřejmě limitována zbytkem systému, Radeon HD 3850 ve hře, která ATI hrubě nesedí, spadne po zapnutí anti-aliasingu i pod nejtolerantnější hranice plynulosti.
Vliv anti-aliasingu a AF, spotřeba
Pro změření vlivu zapnutí AA/AF jsem použil spolehlivý engine Serious Sam 2:
Ano, hlavně GeForce 8800 GT je v Serious Samovi 2 dost limitována procesorem a to zkresluje výsledky, přesto nezapomeňte, že to je typický obraz na průměrném počítači, do něhož tuto kartu koupíte: AA i AF si budete moci dopřát bez výraznějších obav o výkon. Podrobnější analýzu na silnějším počítači jste mohli najít v aktualitě o vynikajicím testu Radeonu HD 3870 na ComputerBase.de. Komu by vliv AA/AF zanesený do grafu nevyhovoval, pro toho máme následující tabulku i s procentními ztrátami po zapnutí jednotlivých režimů:
Spotřeba elektrické energie
Tady narážíme na jeden z hlavním problémů CrossFire dvou Radeonů X1950 Pro: poměr výkon/spotřeba je ve srovnání s Radeonem HD 3850 či GeForce 8800 GT opravdu velmi špatný. Vzpomeňte si také na výkonnostní náskok Radeonu HD 3850 nad Radeonem X1950 Pro a přemýšlejte o rozdílu v poměru výkon/spotřeba i u těchto karet.
Shrnutí výsledků, verdikt
Pokud vezmete v potaz všechny herní testy ve všech rozlišeních, ale bez anti-aliasingu a bez anizotropního filtrování, přinese nám i na běžném procesoru upgrade Radeonu X1950 Pro 256 MB na:
- 2× Radeon X1950 Pro CrossFire: 30,6 % výkonu navíc
- Radeon HD 3850 256 MB: 54,5 % výkonu navíc
- GeForce 8800 GT 512 MB: 88,9 % výkonu navíc
Teď se podívejte jen na rozlišení 1 680 × 1 050 px (s výjimkou Crysis, kde 1 280 × 1 024 px tvoří rozumné maximum pro střední třídu grafik):
- 2× Radeon X1950 Pro CrossFire: 27,5 %
- Radeon HD 3850 256 MB: 55,8 %
- GeForce 8800 GT 512 MB: 92,1 %
V posledním srovnání bez AA ponechám zase jen rozlišení 1 680 × 1 050 px a navíc v něm zůstanou jen hry, co vyšly v roce 2007:
- 2× Radeon X1950 Pro CrossFire: 27,2 %
- Radeon HD 3850 256 MB: 63,1 %
- GeForce 8800 GT 512 MB: 95,8 %
CrossFire má tedy občas slibné nárůsty, ale v širokém spektru her je průměrný zisk slabý. Naopak nové karty ukazují, že cenový rozdíl je minimálně adekvátní, v nových hrách si s nimi opravdu pomůžete hodně bez ohledu na zbytek počítače (máte-li jej tedy aspoň podobný jako v testu). Jak to vše vypadá v režimu s anti-aliasingem (4× MSAA nebo in-game AA) a anizotropním filtrováním (16× HQAF) a v rozlišení 1 680 × 1 050 px:
- 2× Radeon X1950 Pro CrossFire: 33,8 %
- Radeon HD 3850 256 MB: 54,3 %
- GeForce 8800 GT 512 MB: 140,4 %
Pokud opět provedeme selekci jen na hry, co vyšly v roce 2007:
- 2× Radeon X1950 Pro CrossFire: 35,6 %
- Radeon HD 3850 256 MB: 66,6 %
- GeForce 8800 GT 512 MB: 174,3 %
Jako příklad si dále vezmu výsledek z nových her (rok 2007) a rozlišení 1 680 × 1 050 px (bez anti-aliasingu i bez anizotropního filtrování):
Co se asi tak stane, když průměrná fps, kterých testovaná sestava s danou grafikou dosáhla v nových hrách, podělím spotřebou:
Hodnoty v grafu jsou pouze orientační, pro objektivní srovnání by bylo potřebovat vytvořit nějakou modelovou denní zátěž apod., ale to není v silách jednoho smrtelníka.
Co vám ale nepředložím: graf cena/výkon. Ceny znáte z první kapitoly a pokud bych počítal cenu celého řešení děleno výkon, vyšel by samozřejmě X1950 Pro či upgrade na CrossFire jako těžce poražený. My ale už X1950 Pro máme a ptáme se, na co upgradovat. A upgrade na CrossFire může stát třeba taky jen 2 300 Kč. Ale ani přesto vám jej nedoporučím. Proti mluví spotřeba, neúplná kompatibilita se všemi hrami a hlavně fakt, že Radeon HD 3850 prostě CrossFire dvou X1950 Pro předčí, spotřebuje méně než jediný X1950 Pro a stojí jen 4 000 Kč.
Pokud na to ale máte, nebojte se i k dvoujádrovému procesoru kolem 2 GHz a většímu LCD panelu koupit klidně GeForce 8800 GT 512 MB. Právě o to, o kolik je dražší než Radeon HD 3850, o tolik je také v průměru výkonnější a ještě nabízí výhodu v podobě neexistujících výkonnostních výkyvů v jakékoli testované hře a nastavení.