Úvaha: Proč nejsou stolní počítače mrtvé

12. 11. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Přestože následující úvaha rozhodně není od nestranného člověka, reklama na vlastní společnost nevytlačila zajímavé myšlenky a názory. A článek je dobrým započetím víkendové diskuze o tom, jak vidíte budoucnost stolních počítačů vy, čtenáři ExtraHardware.

Proč
nejsou stolní počítače mrtvé

Napsal Dirk
Meyer, CEO společnosti AMD

Nejrůznější
odborníci již nějakou dobu předpovídají zánik počítačů. Představení každého
nového vzrušujícího počítačového zařízení nebo softwarové aplikace, jež
zdánlivě leží mimo úzký záběr tradičních PC, vyvolají vždy stejnou lavinu
nekrologů o unavených počítačích s autoritou neomylných lidových
pranostik.

Když
se však na věc dívám převážně z pohledu svého oboru, lidové pranostiky se v tomto
případě nějak nenaplňují. Naopak – každá nová inovace narušující zavedené
způsoby vnímání je ve skutečnosti znakem zdraví a potvrzuje neutuchající
touhu veřejnosti využívat stále širší spektrum přínosů osobních počítačů
a možnosti využívat on-line prostor. V mnoha ohledech teprve nyní
začínáme zakoušet, jak skutečně „osobní“ používání počítačů může vypadat a být
příjemné.

Netbooky,
chytré mobilní telefony, tablety, cloudy, virtualizace, snadné přenášení (dat i
přístrojů), nové operační systémy – nástup každé podobné novinky zažehl a řádně
přilil olej do ohně této diskuse o „mrtvých PC“. A přitom se ve všech případech
jedná o osobní výpočetní zařízení. Z dlouhodobé perspektivy znamená
příchod všech podobných přístrojů v nejrůznějších podobách spolu
s jejich novými možnostmi rozšíření trhu, jelikož každý nový přínos
rozšiřuje dosah a sílu osobní výpočetní techniky.

Ani
veteráni v našem oboru nejsou vždy k takovým spekulacím imunní. John
Dvorak například v článku uveřejněném 3. září v MarketWatch pod
názvem „Dychtivý trh s PC je navždy minulostí“ („The hot PC
market is gone for good“)
prohlásil, že „jakýkoli [osobní počítač]
vyrobený během uplynulých pěti let…může dobře sloužit, dokud doslova nezemře…
Toto odvětví se již nebude nikam posouvat.“

Pokud
jde o trvanlivost, má Dvorak pravdu: počítače vyrobené během posledních pěti
let skutečně vydrží déle. Nicméně jeho nesprávná prognóza zániku tohoto trhu
přehlíží dvě klíčové skutečnosti.

Zaprvé:
miliony lidí na celém světě si teprve nyní pořizují svůj první počítač, miliony
si jej koupit hodlají a miliony z těch, kdo již PC nebo jiná osobní
„výpočetní“ zařízení mají, by si přáli, aby mohli dělat více, než jim jejich
stávající přístroje umožňují.

Zadruhé:
nacházíme se uprostřed jednoho z nejdramatičtějších posunů v historii
počítačů s ohledem na způsoby, jak lidé PC používají. Počítače – po celá
léta převážně stroje pracující s texty a ovládané klávesnicí a myší – se
velmi rychle proměňují na bohatě vybavená vizuální multimediální centra řízená
gesty uživatelů a pohyby jejich těla, pro která jakkoli vysoký výpočetní výkon
se nezdá být dostatečný. Tento posun v dohledné době uživatelům nabídne
interaktivní, působivé zážitky při používání počítače, jež je naprosto pohltí a
které si neuměli představit ani v nejdivočejších fantaziích – vedle nichž
budou staré nebo málo výkonné počítače vypadat jako starožitnosti.

Podívejme
se rovněž na jednoznačná fakta. Navzdory nejhorším ekonomickým podmínkám od
doby Velké hospodářské krize trh s PC v roce 2009 opět rostl. I letos
výrobci počítačů v tomto trendu pokračují a podle analytiků společnosti
Gartner prodají více než 360 milionů PC – čili asi 1 milion počítačů každý den.
Analytická firma IDC vydala prognózu, že trh s PC poroste tak, že
v roce 2015 se prodeje zvýší na přibližně 630 milionů počítačů za rok,
což představuje každoroční růst přes 12%. To je skutečný, hmatatelný růst –
růst, jenž bude pokračovat, protože tento obor se pohybuje na přední linii
inovací, aby stále nabízel zážitky a možnosti, které zákazníci vyžadují.

Abych
uvedl příklad – společnost AMD vytvořila první akcelerovanou procesorovou
jednotku (APU – Accelerated Processing Unit), která slučuje výpočetní a
grafické zpracování dat do jediného procesoru a představuje velmi slibný bod
zlomu. Až dosud byly srdcem každého PC dva procesory – jeden základní (CPU)
určený pro zpracování běžných dat a druhý grafický (GPU), jehož úkolem je
postarat se o obrazové a video úlohy. S nástupem APU budou výrobci PC moci rozšířit
trh o další své produkty, jež dokáží poskytnout živé, fotorealistické a 3D
zážitky ovládané dotykem, jaké zákazníci ve stále větším měřítku vyžadují – a
to v kompaktním provedení a s celodenní výdrží baterie.

Příchod
zařízení založených na platformě APU je odpovědí na hlavní otázku, kterou John
Dvorak v MarketWatch položil: „Na co ještě čekáme, co by mohlo znovu
podnítit nové prodeje [PC]?“ Jsem pevně přesvědčen, že odpověď do značné
míry můžeme najít v „oživené“ práci s PC, kterou APU umožní a nabídne
vizuálně atraktivní, bohaté a interaktivní zážitky, jež uživatelé počítačů
chtějí – v kancelářích, doma i na cestách.

Na
celém světě se rozmáhá fenomén multimédií s rostoucím trendem vytvářet,
upravovat a vylepšovat multimediální obsah na PC. Tento obsah si následně
spotřebitelé stahují do celé řady zařízení. Obraz a video – současná „lingua
franca“ celosvětové komunity – podle společnosti Cisco v roce 2013
ovládnou 90% celé kapacity dat přenášených přes Internet (CSCO - news - people).
Právě v této chvíli lidé pošlou každou minutu na YouTube 20 hodin
videozáznamů. Na Facebook každou vteřinou přibude přes 1.000 fotografií.
Odhaduje se, že na počítačích uživatelů na celém světě je uloženo devět miliard
video souborů ve vysokém rozlišení, které čekají, že budou poslány e-mailem
prostřednictvím stále rostoucí celosvětové sítě s vysokorychlostním přístupem.
Filmy a hry ve 3D se brzy stanou mainstreamem – což pro odvětví PC je velmi
zlomová příležitost.

Zatímco
obsah je stále bohatší, dochází k nástupu vzrušujících nových rozhraní pro
uživatele, například vícedotykové ovládání, rozpoznávání gest a stereoskopické
kamery, tzv. „depthcams“, a svými nároky mohou naplno využít výkonné
zpracování, jež platforma APU poskytuje, a to způsobem, který od základu
promění způsob používání a vnímání počítačů.

Představte
si například, jaké možnosti se otevřou pro zážitkové hry ovládané pohyby těla,
když potřebný výpočetní výkon bude dodávat „osobní cloud“ v bezdrátové
síti a domácnosti tak budou moci využít „koňské síly“ srovnatelné s těmi,
jež v současné době dokáže vytvořit 500 datových center na prvních místech
žebříčku časopisu Fortune.

Je jen
otázkou krátké doby, kdy profesionálové na cestách budou s sebou běžně
nosit ultratenké notebooky s výkonem superpočítačů. Nemusíte být právě
geologický inženýr, aby vám tato představa připadala užitečná. Oproti všem PC
současné generace kromě těch nejvýkonnějších nabídnou zařízení využívající APU,
byť v základní cenové kategorii, nesrovnatelně vyšší výpočetní výkon a
otevřou tak pro vývojáře aplikací a designéry her prostor, aby se mohli odvážit
vytvářet ještě atraktivnější, zábavnější a produktivnější aplikace ovládané
přes instinktivní rozhraní.

A když
vývojáři zaměří svou pozornost na kancelářské aplikace, budou mít nově
k dispozici kombinaci 3D, rozpoznávání pohybu a videa a zvuku ve vysokém
rozlišení, která jim umožní navrhovat vizuálně oslnivé a interaktivní nástroje
pro zvýšení produktivity, jakož i aplikace pro vzájemnou spolupráci, které
v současné době není možné nebo praktické vytvářet.

bitcoin školení listopad 24

Zdroj: AMD via DataConsult

Přečtěte si také:

Náhled do budoucnosti: levné grafiky brzy zmizí